Autoverolaki: Esitys Autoverolain kumoamisesta

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Puutera, 24.12.2012.

  1. sämpy

    sämpy Gearhead

    Puhutaanko tässä edelleen siitä, että uusia autoja halvemmalla ja vanhoilla ajaville isompi verotaakka käyttömaksujen korotuksen muodossa??

    Vai ihanko oikeesti joku meinaa tässä taloudellisessa tilanteessa, ettei peiton jatkaminen tuntuisi toisessa päässä? Taatusti sama verotuotto kerätään autoilijoilta tavalla tai toisella, vaikka paperissa lukisi mitä. Mielummin enemmän.

    Autovero kevenee varmasti lähivuosina sitä en epäile yhtään koska monelta suunnalta semmoista viestiä tulee, se on harrasteautoilun pahimpia uhkakuvia mielestäni, koska johtaa juurikin käyttömaksujen korotuksiin ja mahdollisiin satelliittupaikannusjärjestelmien hankkimisiin. Sekä mahdollisesti polttoaineveron korotuksiin riippuen naapurimaiden hintatasosta. Käytännössä polttoaineiden hinnoissa ei voi olla naapurimaiden kanssa ihan kauheaa eroa kumpaankaan suuntaan, joten erilaiset käytön verotukset ovat ainoa tie nostaa merkittävästi tuottoa kompensoimaan veroale.

    Vielä kun autojen myynti on laskenut ja veotuotto sikälikin laskenut. Tuskin täältä löytyy potenttiaalia ostaa uusia autoja kaksinkertaisia määriä vaikke itse autoverosta leikattaisiin puoletkin pois ja näin kokonaistuotto kasvaisi muiden verojen kautta. Sen sijaan käyttömaksuja joudutaan väkisin nostamaan.

    Tämähän on yhdellä uudella kalliilla autolla ajavan kokoomuslaisen päiväuni, mutta miten tämä hyödyttää tämän palstan käyttäjiä?

    Ei kai oma autotuotanto, piensarjat ym. verotuksesta ole kiinni vaan muusta lainsäädännöstä. Yritetäänkö tässä aivopestä meitä jotenkin Autontuojat ry:n trollien kautta veronalennusten taakse?

    Vai mitä häh? En tajua tässä hommassa ensimmäistäkään positiivista seurausta. Vääntäkää rautalangasta, kiitos.
     
  2. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Otsikon mukaan ainakin puhutaan autoverolain kumoamisesta. Käytännössä siitä, että verot kannetaan muulla tavalla. Joko autoilijoilta tai yleisemmin. Esityksessä ei oteta kantaa mistä. Siis siinä kansalaialoitteessa. Tuskin veroaste Suomessa tulee putoamaan.

    Piensarja-autotuotanto kärsii nimenomaan autoverotuksesta. Tuotteet ovat arvokkaita jo tehtaan hinnoilla, sen päälle lätkäistään vielä ALV ja autovero. Erikoisautoista tulee liian kalliita kuluttajalle.

    Jos ajaa vanhalla autolla pitkiä matkoja, niin tietenkin polttoaineen valmisteveron korottaminen on myrkkyä. Samoin ajoneuvoveron korotukset, erityisesti jos omistaa useampia harrastepelejä, jotka haluaa pitää jatkuvasti liikenteessä. Autovero ei haittaa, jos ei koskaan osta uutta autoa. Vanhoissa autoissa veron osuus on pudonnut olemattomaksi. Suurimalle osaa ihmisistä sopii oikein hyvin, että muut maksavat verot.
     
  3. nixon

    nixon 3rd gear

    Edelleen sitä mieltä, että vaikka autovero on paska juttu niin en kannata poistoa, koska en luultavasti ikinä tule tarvitsemaan uutta autoa eikä oikein kiinnosta polttoaineverojen ja käyttömaksujen nostot.
    Enkä tarvitse uudehkoakaan autoa joiden hinnat tulevat tippumaan myös.

    Kyllä mua vituttaa tankata reilusti alle kympin vievää käyttöpeliäkin vaikka en yleensä pitkiä matkoja ajakaan.

    +1 se joka väittää, että pääkaupunkiseudun joukkoliikenne toimii, voi painua suoraan vittuun.
     
  4. paterson

    paterson 1st gear

    Totuus autoverosta on, että Suomessa se on ja pysyy maailman tappiin. Se kummajainen vaan on, että kaikkea muuta ollaan kannattamassa EU:n nimiin, vaan kun on ollut kysymys autoista ja sen tuotoista valtiolle,niin EU:n linjat ovat hokkuspokkus unohtuneet täysin. Meillä on toiminnassa Autoliitto ja Veronmaksajain keskusliitto, jotka eivät edes sanalla ole maininneet mitään autoveroista niin kauas kuin muistini riittää.
    Toinen totuus on se, että, jos autovero poistuisi,Suomessa ostettaisiin vähemmän ns "hinnat alkaen"- malleja ja enemmän automaatteja kattoikkunoita sekä nahkasisustuksia.
    Nissan Kaskaksen alkaen -hinta on 22971e, autovero on 5016,44e. Tällä autoveron summalla saisi 116 g:n kultaharkon kotinsa hyllylle. Kyllähän sitäkin olisi kiva katsella.Ja jos ei osta ollenkaan kokoa autoa päästään lähelle puolta kiloa kultaa nykyisilla ostokursseilla. Ja lisää arvonmittoja:viidenenksellä autoveron hinnasta saa silmälasit, mutta hammasimplantteja vissiin vaan kaksi.
    Joten halpojahan nuo autot ovat, mitä sitä kitisemään,varsinkin, jos on hyvät hampaat ja näkö!
     
  5. Puutera

    Puutera 2nd gear

    Hyvin kirjoitettu kummaltakin - kummaltakin kantilta!
     
  6. unknown

    unknown 3rd gear

    Yleisesti asian voi siis kiteyttää moniosaiseen kysymykseen:

    Onko KANSANTALOUDELLISESTI parempi että ostetaan uusia autoja, jotka on tehty ulkomailla?
    Vai
    Onkokansataloudellisesti parempi että ostetaan Saksalaisten käytetyt autot tänne, jotka myöskin on valmistettu ulkomailla?

    Auton hinnasta kuitenkin häviää se +20% vuodessa, onko siis järkevää että Saksalaiset maksaa tämän "ilman" ja me ajamme autot sitten romuttamolle? Pitää muistaa että autoilu egoismia parhaimmillaan ja puhtaimmillaan, sillä on "normaalia" että autoa ostaessa lasketaan sen vaihtoarvo kolmen vuoden kuluttua. Itse kannatan autokulttuuria, missä auto ostetaan, käytetään ja työnnetään ojaan (romuttamolle) käytön jälkeen, niin pysyy paljon terveemmällä pohjalla koko autoilu. Tämä ei myöskään tarkoita että kaikkia vanhoja romuja pitäisi pitää kullan arvoisena.
    Tämän hetkinen autojen ylituotanto johtuu, paitsi siitä että autoja tehdään liikaa, myös siitä että koko autoilu perustuu siihen että "auto vaihdetaan kolme vuoden kuluttua", johon täysin looginen ratkaisu olisi että, paitsi että valmistetaan vähemmän autoja, myös se että autojen vaihtoarvoja pitää tiputtaa runsaammin, mihin päästöpohjainen tai käytön mukaan perustuva verotus lopulta johtaa, kuten Saksassa, missä auto on pakko vaihtaa pois, (Jotta entisen itäplokin maiden, suomi mukaanlukien, asukkaat voi ne yksitelleen hakea -> lisääpähän ainakin Saksan matkailua...) koska auton käyttömaksut nousee rajusti iän myötä, jotta paikallinen autoteollisuus (Mitä Suomessa ei ole) voi painaa lisää romua ulos tuubista.
     
  7. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Eikös A-mersu oo henkilöauto? Ja kylhän siel Uudessakaupungissa on aiemminkin yritelty henkilöautojen tekoa/kokoamista jo vuosikymmeniä... :rotfl:
     
  8. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Laki määrää autojen ostoveron ja autojen olemassaoloveron. Mikä on lain peruste? Hiilidioksidipäästöt. Mitä vähemmän autosi teoriassa polttaa polttoainetta sadalla kilometrillä, sitä pienemmällä verolla pääset. Miten paljon oikeasti tuotat hiilidioksidia ajamalla oikeita kilometrejä, ei tietenkään vaikuta takautuvasti osto- ja omistusveroon. Maksat veroa auton ostamisesta ja omistamisesta, miksi?
     
  9. unknown

    unknown 3rd gear

    Juu, Mercedes-Benzin valmistama auto suomessa, on täsmälleen sama kuin Korealaisen laivatehtaan tekemä laiva suomessa, eli ei paljoa hyödytä, kun todellinen voitto-osuus menee emämaahan ja siellä nauretaan että "hitto! Kun tekivät niin halvan tarjouksen valmistuksesta, että ei kannattanut tehdä Kiinassa."
     
  10. jyke

    jyke 1st gear

    Taloussanomien keskustelupalstalta:

    "Autottomille pitäisi säätää ylimääräinen vero koska he eivät kanna ropoakaan siihen 7.000 miljoonaan euroon joka autoilijoilta kerätään joka vuosi.

    Lyhyesti sanottuna autottomat ovat moraalittomia veronkiertäjiä jotka eivät osallistu hyvinvointiyhteiskunnan rahoittamiseen."
     
  11. Putte

    Putte 1st gear

    Haluat siis kateusveroa laajennettavan. :wink:
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Jalan kulkijoille kävely vero vaikka 200e vuodessa ja siitä pääsee eroon jos on auto käytössä yli 8kk vuodessa :D
    Pyöräily vero 200e vuodessa myös kaikille jotka ei pysty todistamaan olevansa omistamatta pyörää. Tai ei sittenkään senhän joutuisi myös autoilijat maksamaan sen lisäksi, että suurin osa pyöräteistä jo me autoilijat maksetaan :mad:

    Kenkävero käytäntöön ja jos omistaa yli 10 paria kenkiä vero olisi 800e vuodessa :lol: koska kävelee niin paljon, näinhän autoilijoitakin laskutetaan :odroll:
     
  13. mr.datailija

    mr.datailija 1st gear

    http://www.verkkouutiset.fi/index.php/k ... 307-116307

     
  14. Putte

    Putte 1st gear

    Toikin tieto on jo vanhentunut, sillä ennen Suomea Unkari muutti verotustaan ja silloin EU antoi muutokselle hyväksynnän ja samaan päätökseen vedotaan myös Suomen muuttuneessa autoverossa eli nykykäytännölle on EU:n hyväksyntä, valitettavasti.
     
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Sinänsä erikoista, jos autoverotukseen erikoistunut asianajaja Petteri Snell ei olisi tästä tietoinen.

    Näyttää muuten olevan kaksikin oikeuden päätöstä samalta päivältä liittyen aiheeseen, jos tuota nyt tulkitsen oikein:

    http://www.oikeus.fi/61092.htm

    http://www.oikeus.fi/61091.htm
     
  16. gm dealer

    gm dealer Gearhead

    Voisko rollaattorilla kulkevat siis teloittaa kun eivät maksa veroa ja kulkevat verorahoilla maksetuiilla välineillä?
     
  17. nixon

    nixon 3rd gear

    Tossa 7 miljardissa eurossa on polttoaineveroa ja alvia mistä myös autottomat maksaa esimerkiksi palveluissa.
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Kumpaans rollaattori rinnastetaan pyörään vai jalankulkijaan?

    Ja tuskin sen eläkeläis mummon rollaattori on maksettu autoveroista eiköhän se luultavasti muusta mene :-? vai meneekö sittenkään :eek:
     
  19. jyke

    jyke 1st gear

    Ei kai autottomat polttoaineveroa maksa? No tietenkin lämmitysöljyssä, jos joku sitä vielä käyttää.
     
  20. nixon

    nixon 3rd gear

    Ei suoraan, mutta otetaan nyt esimerkkinä vaikka kaikki kaupasta haettavat kamat, jollain polttoainetta käyttävällä pelillä ne on sinne viety ja kuluttajahintaan sisältyy myös tuo logistiikkapuoli.
     

Kerro tästä muillekin!