"Autoviitalan" yhdistetty projektitopic, Charger SRT8, Tempest, Camaro "drift", Camino jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja MikkoV, 18.11.2015.

  1. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Ajattelin rajoittaa foorumille tuotettavien viestien lukumäärää, ja kokeilla onnistuisiko omien harrastejorinoiden kasaaminen pääosin samaan topikkiin.

    Mitäs täällä sitten harrastellaan, touhu ei ole kovin merkkifanaattista, joskin GM-painotteista. Laitan pikku jutut kaikista laitteista, niin tiedetään mistä puhutaan.

    Pääasiallisin harrastelaite lienee Camaro, tämä on alunperin -78 Z28, mutta muuttelin laitteen 70-73 lookkiin. Laite on pääosin tehty Drifting kilpuriksi, mutta niin että sivuttain ajamisen sijaan voi ajaa myös nokka edellä pikku alustamuutoksin. Roadsport V8 kisoja on tullut ajettua muutama, ja yksi Avoin GT kisa, ja sitä Driftingin SM sarjaa muutama kausi, tällä muuten ihan jopa pärjää turbonissanien ja Toyotien seassa;) Roadsporttiin joutuu ahtimen remmin poistamaan.
    Camaron pinnoissa on käytettty aika runsaasti pellin sijaan lasikuitua, ja värkki painaa kisakunnossa vähän alle 1300kg. Tekniikkana on 2009 Corvetteen tarkoitettu 376cid LS3, hieman jatkojalostettuna ja takorojuilla, keskipakoahtimella piristetty viinalle perso kone tuottaa runsaan kilon paineella ~825hp/1000nm, koneen selkäsaunan takapyörille välittää Tremec T56 6-vaihteinen manuaali. Camaro on ollut viime talvien aika/rahareikä mutta kuluvan talven to-do lista on lyhyt, valmistuvatko kilpuritkin joskus?

    Vanha topikki Camarosta -> viewtopic.php?f=26&t=185615 uudet jutut melkeimpä tähän...

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Sitten,
    Dodge Charger "SRT" -70 Tämä on ollut työn jonkin aikaa, ja yritetään saada kadulle ensi kesäksi. Tyylisuuntana jotain Pro Touring tyylistä. Kone on lainattu Jeepistä, SRT8 grandista, eli 6.1 Hemi, sen perässä myös Tremec T56, 6 vaihteinen manuaali. Koppa vesipestiin peltipuhtaaksi ympäriinsä, vahvistehitsailin, maalattiin ympäriinsä. Olen tämän kanssa yrittänyt välttää kiirettä, nuukuutta ja hätäratkaisuja. Periaatteena on ollut että kaikki mitä kiinni menee on uutta, maalattua tai kunnostettua. SRT teema jatkuu koneen lisäksi jarruihin ja vähän muuallekin.

    Näitä latureita piti alkuperäisen suunnitelman mukaan tulla tuutista ulos 2kpl, tämä kliini versio. Ja toinen samanlainen mattamusta rokkenrollimpi versio. No, näyttelyjutut lakkasivat kiinnostamasta, enkä edes osannut tehdä siitä toisesta kumminkaan sitä mattaa vaan tuli aika kiiltävä :) Enkä jaksanut odottaa tämän valmistumista, se oli pari kesää ajossa ja meni myyntiin nyt syksyllä...

    [​IMG]
    [​IMG]


    Sen toisen Chargerin tilalle, ja tämän paremman rinnalle joutilaammaksi käyttöjenkiksi tuli
    Pontiac Tempest Custom -67.
    Laite oli valmiiksi hiljattain läpikäyty aikas kauttaaltaan, kasattu paljolti uusilla osilla, ja läpikäydyllä 406cid SBC +th350 paketilla. Saa osakseen pientä sipistelyä ensi kesäksi mutta on riittävän "valmis paketti" suoraan käyttöön. Ajatuksissa on, että antaako olla Tempestin Tempestinä missä vähän GTO:ta, vai tekisikö GTO kloonauksen loppuun...

    Myöhemmin tähän tekisi mieli tehdä Camaron jalanjäljillä, ahdettu LS kone, mutta budjettimallin trukkiversio pakokaasuahtimella, muttei ensi kesäksi. Tämä oli oikeastaan syy miksi Mopari vaihtui GM:ään, alunperin oli mielessä aihioksi Chevelle/Nova tai F-body, mutta näin kävi :)

    [​IMG]
    [​IMG]

    Sitten mennään pimeälle puolelle, eli euroosastolle, "vanhin" harrasteautoni, eli ensimmäinen oikea harrasteautoni.
    Opel Manta A 2800S -71. Hommasin tämän muistaakseni 2001, Manta on muutettu kutoskoneelle 70/80 taitteessa ja muutoskatsastettu aikanaan poikkeusluvilla, harrasteltu kait kiihdyttelyäkin jonkinverran aikoinaan, käsittääkseni kilpamielessäkin. Tätä on tullut rakennettu nuoruuden innolla ja moneen kertaan. Pitää sisällään suht kiukkuisen 307hp/420nm vaparikutosen mikä antaa tonnin painoiselle kinnerille yllättävän hyvän etenemiskyvyn. Alkujaan tahkosin tällä itsekin kiihdytyspäivillä, sitten ratapäivillä ja kun Suomessa alettiin ajamaan driftingiä, jalostui Manta kilpuriksi parin kauden ajaksi ja sai kaaret. Kun homma alkoi muuttuaan riskaabeliksi, eläköin tämän kuitenkin niistä hommista satunnaista leikkimistä lukuunottamatta ja Manta palautui ihan katupeliksi.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Sitten löytyy vielä Austin Mini -86, muutettu vähän ajettavammaksi ja 1275 koneelle, muutaman vuoden takainen projekti ja vaimon kesäpeli. Ja raaserien ja muskelien vastapainoksi MR-peli, Corolla 1200 -74, näillä tuli autoilu aloitettua 25v sitten 10-vuoden iässä, ja tällanen nostalgiatrippi oli pakko saada.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ja vielä:)
    Chevrolet Van G20 Starcarft LX 6.2D -92. Meillä päin on Vaneja ollut pitkään, ja kun tuli vastaan ehjäkorinen 200tkm ajettu yksilö ~2008? vuonna, sellainen piti taltioida. Oikeastaan mentiin kastomaan tätä isäni kanssa, ja kun ei päästy sopuun kumpi ostaa, ostettiin puoliksi sopimuksella että EI myydä. Vani on aika hyvänä pysynyt, tarrat on päässyt vähän surulliseen kuntoon minkä johdosta menee hieman, tai sitten enemmän työn alle jossain vaiheessa. Toimii kesäisin harratepelinä ja kärrynveturina kilpaharrasteissa.
    [​IMG]

    Sellasta, tulee jatkumaan turhilla tallissa tapahtuu päivityksillä ja tyhmillä kysymyksillä ;)
     
    studio57 tykkää tästä.
  2. LPV

    LPV 3rd gear

    Re: Tallissa tapahtuu, "Autoviitalan" yhdistetty projektitop

    Ompas hienoja vehkeitä kaikki läpi linjan!!!
    Mä vähän epäilen tolla kokemuksella niitä "tyhmiä kysymyksiä"... :)
    Taitaa olla tosi kyseessä jos kysyä pitää!
    Mä voisin vaihtaa ton Tempestin 2gen Firebirdiin, jos pidät enemmän F-ruumiista...
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Re: Tallissa tapahtuu, "Autoviitalan" yhdistetty projektitop

    Hienoja laitteita, erityisesti Camaro.
     
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Re: Tallissa tapahtuu, "Autoviitalan" yhdistetty projektitop

    Kyllä, mutta erityisesti Manta.
     
  5. StoneSour09400

    StoneSour09400 3rd gear

    Re: Tallissa tapahtuu, "Autoviitalan" yhdistetty projektitop

    Mahtavaa kalustoa, nimenomaan manta erityisesti!
     
  6. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Re: Tallissa tapahtuu, "Autoviitalan" yhdistetty projektitop

    Ai niin, tuolla on jotain kuvatuksia laitteista.

    Camaro, jotain kuvia about kronologisessa järjestyksessä viimeisen viiden vuoden ajalta, välillä se on aina siisti, sitten taas ei... :D ->
    https://www.flickr.com/photos/129610973 ... 0712700429

    Charger, jotain projektikuvatuksia, tätä on tullut kyllä kuvattua todella huonosti, koitetaan petrata kasausvaiheessa. ->
    https://www.flickr.com/photos/129610973 ... 9635497619

    Manta, pikku photoshootti viime kesältä mistä näkee laitteen nykykunnon. Projektikuvia olisi kymmenen vuoden takaa kyllä, pitää kaivaa joskus vanhoilta kovalevyiltä ja uppia nettiin. ->
    https://www.flickr.com/photos/129610973 ... 5305763021

    Pontiac Tempest, ns. lähtökunto (no vanteet vaihtui jo näihin kuviin), tuosta lähdetään jatkojalostamaan mieleseksi :) ->
    https://www.flickr.com/photos/129610973 ... 0712641619
     
  7. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Re: Tallissa tapahtuu, "Autoviitalan" yhdistetty projektitop

    Yritetään nyt sitten aikaansaada näitä "tallissa tapahtuu päivityksiä"

    Camaron kuskin takakylki osui viime kesänä betonipossuun Seinäjoen framilla Epua luisukisassa, ei se pahalta näytä mutta meni aika muodottomaksi. Nappasin eilen Southwest tradelta, Treellä käydessä uuden takakyljen matkaan, ja hetken miettimisen jälkeen, päädyin siihen että otetaan takakyljistä kuitumuotit ja leipaistaan kuitukyljet, noita on muutenkin tullut oiottua jo liian monasti.

    Ei ollut varmuutta kestääkö varastoväri gelcoatin päälleen ja tuossa iltasella vaimon Bemuun syyshuoltoa tehdessä, päätin sivussa taikoa kylkipalasta äärivalon reiän umpeen, ja suihkaisin päälle lakan. (tässä tulee extranuukan miehen niksipirkka, varastoväri kestää päälleen 2k lakan ; ) Eli pintapelti ois valmis muotitukseen.

    Ai niin, ja maalauskerrosten välissä ehdin asentelemaan taustalle olevaan Kotariin kiinasta postikuskin polkemat ajovalot, kertakaikkisen onnistunut bemarin syyshuolto.

    [​IMG]
     
    jenkkijuuso tykkää tästä.
  8. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Re: Tallissa tapahtuu, "Autoviitalan" yhdistetty projektitop

    https://www.youtube.com/watch?v=a2E4yMA3w1g

    Tuollainen videopätkä saatiin väsättyä Camarolla kesän kurvailuista.

    Tallin puolella on ollut rauhallista harrastepelien saralla. Chargeriin on kaikkea pientä tullut nysvättyä valmiiksi, ei juuri mitään kuvissa näkyvää. Kaikki varsinainen kasaaminen tuntuu päättyvän kuitenkin siihen että saa mennä lisäämään jonkun kiinnikkeen tai rullan tai lämppärinmottorin ostoskoriin.

    Mutta pientä edistystä, eilen maalailin sisustan listat ja virittelin kiillotusvehkeet iskuun, tänään illalla olisi ajatus mennä kiillottelemaan ulkokuoren listoja.

    Tuo on ollut ja on edellleen jotenkin tuskainen auto rakentaa, koitan tehdä vähän liian hyvää omien taitojen ja kukkaron puitteissa, ja lopputuloksena on se, ettei homma oikein edisty. Tästä on osittain syyttäminen maalaria, kun teki niin pirun hyvää jälkeä tuon kopan kanssa ettei kehtaa hutiloiden tehdä loppuunkaan :rotfl:

    Pari kysymystä.

    Mitenköhän tekisi, tai mistä hommaisi johtoläpiviennit tankkiin siis bensapumpulle, ehdotuksia?

    Kardaanin muokkaus, summitille on tilausta lähdössä ja GM T56 askin yoke pitäisi hommata Dodgen kardaaniin naitettavaksi. Olen löytänyt tuon palasina, mutta saakohan moista kokonaisena?
    http://www.summitracing.com/int/parts/s ... /overview/
    http://www.summitracing.com/int/parts/s ... /overview/
    http://www.summitracing.com/int/parts/mog-369/overview/

    Mittareita olen tässä myös arponut, T56 askissa ei vaijerin ulostuloa, ja orggismittarit eivät muutenkaan juuri tarkkuusaspektinsa vuoksi miellytä, joten katsellut uusia.
    Perus Autometerin sportcomp tai 2 samasta on tuttu ja turvallinen vaihtoehto. Mutta VDO:lta löytyy myös aika passeleita osoittimia, joiden laatukin luulisi olevan jonkinlaista. Mitään liian räikeän näköistä ei tee mieli hommata, mutta löytyykö näihin hyviä ehdotuksia...?
    http://www.summitracing.com/int/parts/v ... /overview/
     
  9. Mikey_

    Mikey_ 3rd gear

    Re: Tallissa tapahtuu, "Autoviitalan" yhdistetty projektitop

    Oletko Speedhutin mittareita käynyt ihmettelemässä? Ei ihan ilmaisia, mutta laadukkaita ja ovat kustomoitavissa melko vapaasti. Sieltä, kun kilkkaa "customize now" namiskaa, niin pääsee räknäilemään.

    http://www.speedhut.com
     
  10. CamPa

    CamPa Gearhead

    Re: Tallissa tapahtuu, "Autoviitalan" yhdistetty projektitop

    Itsellä oli Camarossa (LS + T-56) Speedhutin nopeus ja rpm mittarit, oikein tyylikkäät ulkoasultaan ja erittäin matalat kotelot.
    Muuten tuntuivat laadukkailta, mutta nopeusmittari otti jostain "häiriötä" ja paikollaan ollessa viisari vaelteli 0-40 km/h väillä, eikä ongelma poistunut maadoituksia lisäämällä tai sähkönsyöttöä muuttamalla.
     
  11. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Re: Tallissa tapahtuu, "Autoviitalan" yhdistetty projektitop

    Onpas nuo ainakin kustomoitavissa oman maun mukaan, pitää tutkailla paremmin. Tosin tuo häiriöongelma ei vakuuta, joku Autometer on siitä hyvä, että jos 5v. päästä tulee yksittäisen mittarin kanssa ongelmaa, saa moisen uuden suht varmasti ilman että tarvii koko mittarivarustus uusia.

    Pikku hiljaa edistystä Chargerin kanssa, suurimman osan listoista sain kiillotettua ja jotain jälkiä niistä sitä ennen oiottua. Ja sivuihin ja takalasille listat paikalle, jotain tiivisteitäkin siinä sivussa.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]



    Takalasin asennuksen kanssa oli hiukan haastetta asennuskorkeuden kanssa, se alkup butyylinauha ei sitten kuitenkaan oikein vakuuttanut kun sekin olisi vielä pitänyt lämmittää ja painaa lasi oikeaan korkeuteen, että listat passaavat nätisti. Edellisen Chargerin kanssa lasi meni taa liimalla liian syvälle ja listat eivät oikein istuneet.

    Päädyin tekemään niin, että ruuvailtuani uudet listakiinnikenastat kiinni, ruuttasin ensin liimanöölit lasinpieliin nurkkiin sopiviin kohtiin, sitten kuivuttuaan muotoilin ne sopivaksi ja leikkasin 1/4" korkeuteen, sen jälkeen lämmin lasiliima pieliin ja lasi paikalleen, nuo esikuivutetut nöölit toimivat siten stoppareina.

    [​IMG]

    Keulaan sain uudet lamput maalattuihin pohjiin jne. pikkusipistelyä. Keulapala on valmis, kaikki pikkuhilut maalattuna, kasattuna ja kertaalleen koesovitettunakin. Keulaan johtosarjan jos tekisi seuraavaksi niin pääsisi tuon pulttaamaan paikalleen lopullisesti hallista tieltä häiritsemästä

    En tiedä pitäisikö tehdä perinteinen temppu ja ilmoittaa jompaan kumpaan kevään näyttelyyn, saisi ainakin stressin päälle ja olisi pakko alka tapahtumaan tosissaan.

    Camaro oli tuon em. videopätkän takia noteerattu jenkeissä Chevyhardcore ja LsxTV saiteilla pikku esittelyn muodossa, kyselivät lisäinfoa. Tää sama juttu oli kummallakin sivulla.

    http://www.chevyhardcore.com/news/homeb ... en-camaro/
     
  12. LPV

    LPV 3rd gear

    Re: Tallissa tapahtuu, "Autoviitalan" yhdistetty projektitop

    Hienoa että Camaro on noteerattu Ulkomaisissa julkaisuissa!!!
     
  13. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Re: Tallissa tapahtuu, "Autoviitalan" yhdistetty projektitop

    Edistystä Dodgen kanssa, nokan valojen johtosarja tehty, uudet body-bumber seal käikäleet paikallaan, ja entisöity keulapala rautojen säädön jälkeen kiinni

    ...jesus sentään, että meinasi hirttää kiinni kiinalaisten ledipolttimojen takia. Laitoin noihin hiekkapellin parkki-vilkku lappuihin ledit. Testasin rakkaudella kolvailemaani johtosarjaa ja ihemettelin kun parkkilamput on vallan sekaisin, luulin että vika toisen lampun kytkennöissä ja tuhosin superseal liittimen ja vaihdoin johdot toisinpäin, sekaisin vieläkin :mad: Tässä vaiheessa totesin ledilampun sekoilevan omiaan ja vaihdoin johdot takaisin oikeinpäin, tunti hukkaan elämästä.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ps. sitä on tullut parin viime vuoden aikana entistettyä aika kasa kaikkia osia ja osakokonaisuuksia valmiiksi, mutta en edes muistanut maalanneeni valmiiksi ison rasiallisen pultteja ja prikkoja, oikein 2 kerros värillä automaaleilla, nyt kasausvaiheessa ei enää varsinaisesti motivaatiota ehkä riittäisi moiseen työsuoritteeseen.

    [​IMG]

    Pps. Hankin El Caminon :D -82 ja 305+350, aikalailla räveltämätön orggiskuntoinen värkki, pientä peltihommaa alaosien ulkopelleissä mutta vaikutti erittäin terveeltä alustan/rungon puolesta, ja mikä ihaninta, räveltämätön teknisesti ja sähköiltään. Katotaan jaksaisko moista pitää ihan "käyttiksenä" nurkka-ajossa ja pienessä tavarankuljetuksessa, oma tuore käyttispaku meni kaupaksi jokunen viikko sitten, ja kun ei ole löytynyt järkevää tilalle, ostin ainakin tällä erää siihen hommaan tällaisen vähemmän järkevän :D

    [​IMG]
     
    teippi-mikko ja NorthElite tykkäävät tästä.
  14. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    Re: Tallissa tapahtuu, "Autoviitalan" yhdistetty projektitop

    järkevähän tuollainen camino on käytössä. :D

    ..ja mun speedhut gps nopeusmittari on toiminut täysin oireitta. vaikka onkin vain "väliaikaisesti" asenneltu vähän sinneppäin. :)
     
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Re: Tallissa tapahtuu, "Autoviitalan" yhdistetty projektitop

    Siisti camino, tää oli vissiin se mikä oli pidempään myynnis 4200e:lla?
     
  16. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Re: Tallissa tapahtuu, "Autoviitalan" yhdistetty projektitop

    Joo, sama peli, oli tässä "kotinurkilla". Jonkun pikku mopokolarin jäljet maskissa ja etupaneelissa, ja tosiaan vähän ruostetta takanurkissa ja oven alaosissa. Muuten juurikin sellainen räpeltämätön versio mikä on ollut hakusessakin.

    Taidan mittarihommissa mennä perinteisellä autometer sport-comp linjalla
     
  17. ftms

    ftms Gearhead

    Re: Tallissa tapahtuu, "Autoviitalan" yhdistetty projektitop

    hyvin säilyneen näköinen peli!

    - janne
     
  18. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Re: Tallissa tapahtuu, "Autoviitalan" yhdistetty projektitop

    Camino oli vielä huomattavasti paremmin säilynyt kuin mitä epäilin, lattiat olivat hitsaamattomat enkä rungostakaan ainakaan paikkoja löytänyt, jälkimmäisessä ei paikkaustarvetta, lattian takanurkkiin saa pienet reiät kalvettua jos alkaa yrittämään, odotukset kun ovat alhaalla niin on pieneen tyytyväinen :D

    Hantin penkin alta löytyi RPO lappukin, jumalaton määrä varustetta kamiinaan on uutena kaliforniassa ruksittu :) Lapusta löytyi vielä pari palasta myöhemmin, mutta jätetään ne avainkoodit jne jakamatta...

    14" bf goodrichin M+S kumit olivat melko liukkaat, joten ruuvasin alle käyttöbemarin välikausirenkaat, eivät ehkä sovi tyyliin, tai 18" kitkatkaan maailman pitävimmät ole. Mutta löytyivät nurkista, eli sopivat budjettiin, ja pääsee noilla eteenpäin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. faffeli

    faffeli Gearhead

    Re: Tallissa tapahtuu, "Autoviitalan" yhdistetty projektitop

    Tyylikäs peli....:)
     
  20. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Re: Tallissa tapahtuu, "Autoviitalan" yhdistetty projektitop

    Yllättävän hyvin sopii Bemun vanteet. Jos joskus ole luopumassa Kamiinasta, saa tarjota ;-) Nimim. Vanha suola janottaa...
     

Kerro tästä muillekin!