Avensis 97-99 laatikko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja PIRTSA, 17.4.2017.

  1. PIRTSA

    PIRTSA 1st gear

    onko kellään kokemuksia ton vuosimallin avensiksista onko noista laatikoita mennyt? Sen tiedän että netti pullollaan keskusteluja 00--->vvti aveista joista laatikoita mennyt aivan hemmetisti mutta kuullut että näistäkin muka olis mennyt vaikka en itse löytänyt keltäkään kokemusta asiasta. Onkohan sama loota kuin e mallin carinassa. Kyseessä 1.6 koneella
     
  2. Skoll

    Skoll 2nd gear

    Tylsää kun tuppaa olemaan niin googlettelin asiaa muutaman minuutin ja en nyt mitään valaisevan uskottavaa dataa löytänyt. Ilmeisesti Toyotan C-sarjan laatikko ja Wikipedian perusteella laatikkoina ollut vähintään C250 ja ehkä mahdollisesti C251 (oma päätelmä), mutta Avensis tosin vain mainittu yhdessä kohdassa.

    Mene ja tiedä sitten mikä on totuus, voihan se olla että itse laatikko on sama kaikissa, mutta esim myöhemmän saman tuotantoerän malleihin tehtiin jotain muutoksia jotka sitten erottuvat tilastoissa heikompina.

    Joku joka tietäis Toyotista vois vastata, rupesi itseäkin kiinnostamaan tämä asia vaikka en Toyotaa omistanut edes koskaan!

    Ohoh, linkki meinas unohtua
    https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_C_transmission

    tuolta siis C250 ja sen alla C251 kohta, päättelisin että C251 on jokin kevyesti muunneltu malli Avensiksen eri moottorille/moottoreille.
     
  3. PIRTSA

    PIRTSA 1st gear

    Joo totta, olis aikeissa ehkä hommata tollanen mutta tuo asia epäilyttää:)
     
  4. Skoll

    Skoll 2nd gear

    Ja mitä vielä vähän lisää googlettelin niin ei nuo Avensiksen, etenkään ekan sukupolven, vaihdelaatikot kiitosta saa edes tuolla ulkomaan autoilufoorumien parissa...

    Edit: Hehe, "
    Anyone recommend a good Gearbox place for a Toyota Avensis?"


    http://www.toyotaownersclub.com/forums/topic/14455-gearbox-bearings-avensis/#comment-106037

    Tosin pitää muistaa että "I heard that the..." tulkinnanvaraista, voi olla aivan essonbaari kuulemista ja tietämystä asiasta, tai sitten ihan oikeaa tietoa mitä kuullut joskus.
     
    Muokattu: 17.4.2017
  5. PIRTSA

    PIRTSA 1st gear

    Sepä kuulostaa luupavalta :D nettiautos niil o paljo ajettu ja ei mainintaa ainakaa laatikko rempoista mut eipä noista koskssn tiiä, luulis et olis sama loota ku e carinassa ku muutenkin sama tekniikka.
     
  6. Skoll

    Skoll 2nd gear

    Samaa sarjaa Carinassa tuo laatikko, C-sarjaa kumpikin. Muusta en osaa sanoa juuta enkä jaata :D
     
  7. PIRTSA

    PIRTSA 1st gear

  8. jpe

    jpe 3rd gear

    Parista 98 avesta kokemusta muutamalta vuodelta. Molemmilla mittarissa omistusaikana 200 - 250tkm. Toinen 1.8 ja toinen 1.6 ja pulpettivenettäkin tullut molemmila kiskottua trailerilla jonkun verran. 1.8:sissa taisi 4 vaihde vähän ääntää mutta toimi silti ok, 1.6:sen kanssa ei ongelmaa.

    Ei pahaa sanottavaa kummastakaan, vaivattomia vehkeitä ovat. Ekan emäntä ajoi paskaksi, muuten olisi varmaan edelleen pihassa. Toinen ollut nyt joku kolmisen vuotta ja ei muuta kun bensaa tankkiin ja joskus vähän ölppää muistaa vaihtaa. Laatikkoöljyt vaihdoin molempiin kun ostin, koska samoja huhuja olin kuullut askiongelmista.
     
  9. PIRTSA

    PIRTSA 1st gear

    Näimpä aattelinki että luulis olevan huolettomia ainakin juuri tuo 1.6 ja sellasta lähinnä tässä miettinyt kun tosta nykysestä e carinasta tekniikka puoli tullut hyvin tutuksi niin osais tollasta aveakin itse sitten fiksata kun ei ole aikeissa tojosta luopua ainakaan tällä hetkellä:) jaksatko jpe kattoa tyyppikilvestä sen vaihteiston koodin jos vertais onko sama ku itellä C52 viimiset lukemat tyyppikilvessä.
     
  10. jpe

    jpe 3rd gear

    Joutu oikeen hetken hakea kilpeä, mutta kuskin puolen tolpassahan tuo. C50 on viimeset lukemat.
     
  11. Skoll

    Skoll 2nd gear

    Noni, eli C250 ja C251 on selkeästi myöhempien mallien laatikoita. Selvis tääkin homma ainakin oman kiinnostuksen osalta. :D
     
  12. PIRTSA

    PIRTSA 1st gear

    Pitäskö tost ny päätel sit et huonoi?:D
     
  13. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Laakerithan niistä taitaa useasti mennä, en tosin osaa sanoa mistä malleista ja miksi. Liekkö olleet liian kestäviä niin jotain pitänyt kehittää jälkimarkkinointiin ;)
     
  14. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Meillä ollut perheessä jo yhdeksän vuotta -99 Avensis 1.6, kilsoja taulussa nyt 364tkm, joista yli puolet tullut meidän aikana.
    AT171 Carina kakkosia ollut kolme, joista kaksi manuaalia. Farkulla ajettiin meillä 165tkm ja sedanilla joku 80tkm. Molemmissa mittarissa lähtiessään yli 400tkm ja farkku on edelleen hengissä. Tuntuvat kestävän, kunhan on öljyä sisällä eikä vedätetä vitosella kaupungissa.
    Uudemmissa olen kuullut ja nähnytkin ongelmia sivuakselin laakeroinnin kanssa; alkuperäisessä on jossain kohtaa muoviosia ja varaosana tulee sitten päivitetty metallisempi osa.

    Nämä siis itse nähtyä ja koettua.
     
  15. jpe

    jpe 3rd gear

    Nii ja oli ennen noita aveja pihassa myös 99 Corolla samalla 1.6 4A-FE padalla ja tod näk samalla askilla. Eikä tarvinnut sitäkään korjailla.

    Taitaa olla kevyttä liioittelua, että menee useasti askit. Taitaa olla niin että joskus on jostain mennyt ja sittenhän se onkin jo esson baarin totuus, että askithan niistä menee ;)

    No joo onhan noissa 2000 luvun alun uudemmissa malleissa ollut 'huhujen' mukaan vissiin vähän muutakin ongelmaa. Jos nyt vanhan tojon haluaa niin ehkä varmempi sitten hommata tuolla vanhemmalla tekniikalla, sitä melkolailla samaa vissiin jostain 90 luvun alun Corolloista asti noihin laitettiin ja aika paljon noilla on kilometrejä onnistuttu keräämään.

    Edit. Ehtikin jo uusi viesti väliin, eli taitaa olla tosiaan jonkun 2000 luvun alun versioiden ongelma jos jotain muovia ovat sinne laittaneet.
     
    Muokattu: 17.4.2017
  16. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    En tiedä paljonko eroa aven ja rollan askeilla mutta isäukon rollasta (-02 1.6 vvti) meni PERÄ ja sen laakerit askista :eek:

    Toyotalla hyllykamana eli kai niitä jonkinverran sit on menny. Tosin eihän tojotaukot ikinä myönnä että niissä vikoja olis :poff:
     
  17. jpe

    jpe 3rd gear

    Siinä on varmaan aika montaa vannoutunutta tojomiestä aikoinaan ketuttanut kun on vaihtanut 90 lukulaisen luottopelin uuteen vvti herkkuun. Ja sitten onkin vaihdettu pataa ja näköjään myös askia.
     
  18. Siltalankulma

    Siltalankulma 1st gear

    Työkaverin -02 1.6 Avesta alkoi laatikko pitämään ääntä, mittarissa n.180tkm. Vaihtolaatikoita oli huonosti tarjolla, joten käytti merkkihuollossa. Jotain laakereita ja osan vaihtoivat ja matka jatkuu. Hintaa tuli 600-900 välillä. Tämä yksilö myös syö öljyä. Edellinen -98 1.8 toimi moitteetta, mutta kun ei ollut kylmästöintiä. Jotenkin sain sellaisen käsityksen ettei ollut ensimmäinen remppa merkkarille...
     
  19. PIRTSA

    PIRTSA 1st gear

    Taatusti :D tarvii jättää harkintaan avensis täysin ja tyytyä ajelemaan tolla carinalla tovin:mad:
     

Kerro tästä muillekin!