Bacarruda on parsa - IL tänään

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Arto65FB, 12.11.2004.

  1. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Plymouth Barracuda Fastback Formula S - Ensimmäinen muskeliauto
    IL 12.11. s 44.

    Sen kunniaksi pistän Bacarruda -mainoksen soimaan: "You're Plymouth dealer is a dealin man, yeah yeah!"

    No ainakin ensimmäinen poniauto. Oliko sitten hyvä vai ei että Mussen takia niitä sanottiin poniautoiksi. Jos olisi jäänyt Barracudaan, niin ajeltaisko tässä sitten kala-autoilla.
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    on hieno peli. tuohan seisoo nykyjään automuseossa
     
  3. rocketman

    rocketman Gearhead

    >Plymouth Barracuda Fastback Formula S - Ensimmäinen muskeliauto

    En oo juttua lukenut, mutta jos maineikas ja kansainvälistäkin mainetta niittänyt autolehti Iltalehti näin kirjoittaa, niin pakko sen Barracudan sitten olla ensimmäinen :eek: :D
     
  4. valsu67

    valsu67 1st gear

    vaikka taishan se musse olla ensin,sen haastajaksi sit rakentivat kiireenvilkkaa barracudan...
    muut merkit tulikin sit vähän enemmän jälkijunassa
     
  5. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    No voi vittu ku oon luullut että GTO oli eka, mut kai se on uskottava mitä 7, ei ku iltapäivälehti sanoo..
     
  6. Swinger340

    Swinger340 1st gear

    Tohon Iltalehden juttuun en ota kantaa, mutta niin se vaan oli että Barracuda ehti markkinoille 2 viikkoa ennen Mustia.
     
  7. valsu67

    valsu67 1st gear

    mutta messe taidettiin esitellä ensin...
     
  8. Swinger340

    Swinger340 1st gear

    "Introduced April 1,1964 as the Valiant Barracuda, these early cars were not much more than Valiants with huge glass fastbacks and a unique grille. The Barracuda did, however, beat Ford`s Mustang to market by two weeks, and can legitimely lay claim to being the first entry in the "ponycar" class."

    by Steve Statham
     
  9. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Mennääs taas takas org topic eli eka MUSKELIAUTO eikä poniauto. ei musse eikä barra vaan se oli GTO, kippis!
     
  10. B 50

    B 50 Gearhead

    Muskeliauto, eli isokorisen motti pieni-tai keskikokosessa kopassa, niinku `49 Oldsissa. Buickin kohdalla `41? Vasta GTO:n aikaan n.15 vuotta myöhemmin niille keksittiin nimi. Kai vähä niinku tila-auto. Joskus 7-8 paikkanen oli vaan normaalikokonen henkilöauto. Tietysti sämpyläkoppasella on yhtä paljon yhteista muskeliauton kanssa, ku 8-paikkasella foul-size STW:llä korkeekattosen kinnerin kans. Mut ajatuksena.
     
  11. Swinger340

    Swinger340 1st gear

    No voi h..vetti, mä kun luulin että se olis vaikka -63 Dodge 330:n 426 Max Wedgellä, tai -64 Dodge 330:n 426 Race Hemillä. Mutta se onkin GTO, eilen jos olisin kuollut olisin mennyt ilman tuotakin tietoa hautaan. :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  12. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    No voi h...vittu. Joo joo mutta eka muskeli ei ollu baraccuda (vai miten toi sen kirjoitti) eikä ollu tammakaan. Ponyt ponyina ja pitäskö aloitta uus topic MIKÄ OLI EKA MUSKELIAUTO?
    Ames (lausutaan amis ja ei tarkoita sitä mitä toi sana täällä foorumissa) T-Ford yli sadan vuoden takaa??
     
  13. makke

    makke 1st gear

    Ton Fordin kanssa samoilla linjoilla on yleisesti ensimmäisenä brittiläisenä urheiluautona pidetty Vauxhall Prince Henry... ja vuosi oli 1911.
     
  14. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Yes Sir Makke! Eka hot rod, eka pony car, eka muscle car, or eka first what?
     
  15. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Äh siis anteeksi Sir Makke, mikä oli eka pony car, Muskeliauto, Hot Rod, korinvaihto ym?? Toi sun heitto on mun mielestä hyvä, vaikka tolla Amis jutulla ehkä provosoin? Ja nyt provosoin lisää? B50 tossa äskö kiteytti asian ytimen. Keskikoriseen koppaan isokoppasen iso(lohko?)motti. No Buick teki sen ekana (??) mutta silloin kuin ruvettiin käyttämään MUSCLE CAR nimeä (15v sen jälkeen ku niitä aloitettiin tehdä?) niin kyllä GTO oli eka. Mun tietämykseni perustuu ainoastaan vanhoihin lehtiin ja kirjoihin niin kuin suurimmalla osalla täälläkin? Kaikki valmistajat halus tehdä sitä ja niillä oli resussit valmiina. Vanhoilliset konservaaviset (tänä päivänä osakkeen omistajat?) oli sitä vastaan vaikka
     
  16. B 50

    B 50 Gearhead

    Mitä tossa aikasemmin tarkotin, oli että muscle car on vaan sanonta, millä tarkotetaan tietyn tyyppisiä autoja. Ennen sanan lanseerausta ei oo tehty muskeliautoja oli kori/kone yhdistelmä mikä tahansa. Kait jotain perheauton tekniikkaan pohjautuvia sporttisempia korituksiakin on ollu ennen ponycar:ien keksimistä? Ja portaattomia automaatteja ei ollu, ennen ku Audi keksi semmosen? Ei tarvi vastata, meni jo turhan kauas. Kyse on vaan millä nimellä mikäkin markkinoidaan.
     
  17. spinout

    spinout Gearhead

    '64 GTO:ta pidetään yleisesti ekana muskeliautona. Horsepower-kilpailu alkoi 50-luvun puolivälissä. '64 Barracuda ei ole poniauto kuin Mustang, vaan luiskaperäinen Valiantti. Moparin ekat 'muskeliponit' tulivat vähän myöhässä eli '70 E-bodyt.
     
  18. Piitsi

    Piitsi 1st gear

    -67 Barracudaa sai 383lla, -68a Hemillä,, on totta että 64-66 Cudat eivät ole muskelia(kuten eivät myöskään alkuvuosien falconmustangitkaan) , mutta asia korjattiin Moparilla jo siis vuonna 67 kun täysin uudelleen muotoillut korit lanseerattiin ja moottorivalikoimaan tulivat isolohkot.
    E-Bodyt tulivat pahasti myöhässä laskevaan markkinaan, ollen sittenkin vain härskiä plagiointia GM-ryhmän F-bodyn (69Firebird ja Camaro) muotoilusta. Tyylikkäitä ja ripeitä sinällään kyllä.
     
  19. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllä' tuo barracudakin poniautoksi lasketaan. Eihän ekan polven mustangkaan ole kun uudelleen koritettu Falcon, samoin toi barracuda omaa paitsi A-bodyn alustan, niin myös ovet ja etupään pellit. Sen sijaan pientä harhaan johtavuutta tossa artikkelissa on toi "formula S" maininta, sehän tuli vasta '65. 235 heppanen 273 commando barracuda antaa kutakuinkin saman kyydin kun K-koodin 271 heppaiseksi ilmoitettu 289 mustangi. Barracudan seuraavassa sukupolvessa, 67-'69 ei sitten enää ollut yhteisiä ulkopeltejä valiantin kanssa ja alusta lähtien oli 383 isolohko tarjolla ja vuonna '68 tuli suosittu 340 pikkulohko. Mutta mielestäni Rebel '58 on ihan oikeassa siinä, että muskeliauto oli nimenomaan "keskikokoinen" auto jossa oli "ison" auton moottori. Ekana sitä markkinoinnissaan hyödynsi noi GTO sekä 442 olds, joten kuulukoon kunnia niille. Mopellahan oli ja varhaisempia B-koreja tehokkailla moteilla, mutta tollanen "nuorisoauton" imago niiltä puuttui.
     
  20. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Joo, kyllä moottori on se joka määrittelee onko auto muskeliauto vaiko ei

    Vai kumpi on mielestänne muskeliauto. 1968 Charger kutoskoneella vai saman vuoden GTS Dart 383 koneella?

    vaiko kumpikaan???
     

Kerro tästä muillekin!