Barzetta America

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja makkepuu, 29.3.2017.

  1. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    voi sitä vilpitöntä riemua kun luulin vihdoin saavani järkevään hintaan hyvän näköiset vanteet pirssiin alle, vaan eipä mennyt kuin ohikiitävä hetki kun riemu muuttui vitutukseksi. tässä tarina barzetta america vanteista, tarkemmin titanium lip polish 7x15

    vanteet piti alunperin tulla '76 Thunderbirdin alle, ja jo tässä vaiheessa kävin todella pitkän tappelun vannetukun tytön kanssa että miten ihmeessä fordissa voi olla 5x5" jako. no se tulee sieltä lincolnin puolelta mut ei siitä sen enempää. taakse pyöräytin 15x8 ja homma tässävaiheessa vielä ok mutta edessä sitten tulikin perkeleitä.
    [​IMG]
    TÖKS. ei puhettakaan että jarrusatula mahtuisi
    [​IMG]
    juuei. tarttis noin 30-40mm spacerit että mahtuisi.

    Mut hei, ei hätää, pihassa on 5x5 jakoisia autoja vaikka kuinka, kokeillaas uudestaan!
    GMC C1500 pikkis. TÖKS ja SKRAATS
    [​IMG]
    [​IMG]
    Gemsussa tosin ei jäänyt kuin 5mm irti keskiöstä, taidan kokeilla vielä että kuinka paljon pitäis antaa jarrusatulalle rälläkkää että mahtuisi paikalleen.

    Chevrolet Caprice STW. TÖKS
    [​IMG]

    ei ainakaan tarvi kysellä vanteiden palautusta kun kerkesin kiskomaan gumit päälle ja naarmuttamaan.
    ongelma on siis vanteen keskellä oleva harjanne. outlaw2 vs pertsetta
    [​IMG]

    olkoon tarinalla 2 opetusta, kokeilkaa niitä vanteita sinne napaan, tässä tapauksessa luotin sokeasti että sopii sillä tuossa fordissa on ollu varmaan 7 settiä erilaisia pelti -ja alumiinivanteita alla ja koskaan ei ole ollut ongelmia. opetus2 olkoon että jos meinaat ostaa 15" americanoja niin ne ei sovi kuin rumpujarrujen kanssa, ellei sit autossa ole ollut alunperin 14" vanteet ja todella pienet levyjarrut.
     
    mikkis83 tykkää tästä.
  2. 401

    401 2nd gear

    Ei ihan salaa menneet 62 buick electraankaan alle vaikka ol vähä isommatkii vanteet..se vanteen keskireikä on vähä pieni ja gummitkii oli jo päällä niin ei viittiny rueta poiskaa ottaa et sais sorviin kiinni.joutu tekemään semmoset keskireiän muutos letut väliin mikä muutti keskireiän ja samalla offsettiakin.parasta siinä oli niiden pinnapulttien saatavuus ku nekään ei sitten ylttäny sen jälkeen.suht iso oli se rihlaus niissä niin se oli aika vaikee juttu tässä maassa ja aika kalliit ol ne arp pultit mitkä siihen viimelopun sai.en suosittele sitä projektia kellekkää.
     
  3. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    päästelin gmc:n jarrusatuloista nurkat pyöreeksi ja navasta satulan kiinnikkeet, ne neliskanttiset palikat piti kaventaa noin 5-10mm, en jaksanu mittoo vaan annoin rälläkkää niinkauan että sopi. muuten tuli hyvä mutta liimapainot ei mahtunu meneen jarrusatulan ja vanteen välistä, revin ne sit irti. paskat puolivalmisteet sanon minä näistä vanteista
     
  4. kippis

    kippis Gearhead

    mitä tyä itteenne kiusaatte noilla pienillä vanteilla, ostaakaa sellaset mitkä ei ahista, 16-18" :mad:
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja ei se tarkoita että pulttijako yms täsmää, että ne sopisi juuri omien jarrujen yms kanssa. Se on sellasta yritys ja erehdys tai matkittava muita.
     
  6. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    älkää ny masentako mua kun mä oon harkinnu noiden ostoa jo useamman vuoden.. muita järkevästi hinnoiteltuja 5x4.75" jaolla olevia kun ei oikeen ole tarjolla.
     
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ihan ovat hintansa väärti. Parilla kaverilla on/oli ne 17" versiot ja ihan ok kun vaan muistaa tsekata nuo em. Ongelmakohdat. Itse kanssa caminoon hetken jo harkitsin noita kunnes sitten tuli nuo hurstit edullisesti vastaan :rolleyes:

    Mutta en pitäisi yhtään sen huonompana kun kiinavanteita yleensäkään. Sitä hyvää ja halpaahan kun ei tule kuin erillisissä paketeissa :p
     
  8. ata

    ata Gearhead

    Näköjään on yleisempikin ongelma, että noissa Barzettoissa on vähän turhan pieni keskireikä. Itse pistin omaan 1970 Pontiaciin Barzetta SS:t (15-tuumaiset) alle nyt tänä keväänä ja eihän ne paikoilleen sopineet suoraan, kun se keskireikä oli liian ahdas. Taulukoiden mukaan noissa tuon ikäluokan GM A-bodyissä pitäisi olla 2.77" keskiö, joka taulukoissa pyöristetään alaspäin 70.3 mm mittaan milleinä. Vannetukku listaa nuo vanteet myös 70.3 keskireiällä, mutta se on kyllä todella nafti. Ei menneet meinaan Barzettat alle ennenkuin olin hionut autosta pyörien ne keskiöt vähän snadimmeiksi pienellä dremelin hiomanauhalaikalla. Sitten meni, mutta ei puhettakaan että olisi suoraan menneet. :( Tyyliltään vain ne halusin kun ovat nimestään huolimatta kopiot Pontiacin omista rally 2-vanteista, mutta köykämiinisinä. Kun Vannetukulta asiasta kyselin ennen napojen dremelöimistä siellä vain valittivat että eivät voi mitään kun Pontiacia ei ole niiden listalla (vaikka Chevelle on ja niissä on ihan samankokoiset navat...). Onneksi mulla on rumpujarrut niin ei ole ongelmia noiden jarrusatuloiden kanssa... :D
     
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Öh, no vannetukun sivuilla tuo america kromattuna 15x7 4.75 jaolla on 149.95
    Uspartsin sivulla American racing Torq thrust II 15x7 4.75 jaolla 169,15
    No us partsilla ei ole varastossa...
    Ja onhan se toki 80€ erotuskin jo iso raha.
     
    belair66 tykkää tästä.
  10. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    ja 17" koossa hinta ero onkin jo 40-50e per kappale tms.

    vai olikos se noin satasen.. 17" ei-kromi versiossa.
     
  11. jpe

    jpe 3rd gear

    2gen Camarosta hioin myös napaa jotta sopi paikalleen, mutta ongelma taitaa olla ennemmin navat kuin vanteet. Vanteet oli mittatarkkoja, navat ei sinnepäinkään. Osaa sai hioa enemmän ja osaa ei juuri lainkaan.

    No seuraavaan kärryyn ostin nyt oikein AR:t. Eipä tarvi hioa kun näissä sitten keskireiät ihan yli suuret eli vanteet vain pulttien varassa, eikä sopivia muovisovitteita mistään.

    Sanoisin että melkein parempi että joutuu vähän hiomaan, mutta sitten ainakin keskittää vanteen.
     
  12. 401

    401 2nd gear

    Ne mahtaa olla american racingitkii sieltä aasiasta päin.samaa kiinanpaskaa ku kaikki muukin tai sitten parempia ku ennen.
     
  13. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ar vanteessa lukee ihan reilusti "made in China" että sikäli merkki ei tuo mitään autuutta.
     
  14. ata

    ata Gearhead

    Juu, katselin myös American Racingin vanteista, niin niissähän on sitten vastavuoroisesti aivan valtavan kokoiset keskireiät ja vanteet keskittyvät pelkillä pulteilla. No ei jää ainakaan siitä keskiöstä kanittamaan niinkuin Barzettat ilman napojen hiomista... No ei niitä paljoa hiomaan joutunut, veikkaan että vajaan kymmenesosamillin, rasvat ja pintaruosteet pois tms. Tosin niin oli mulla aiemmin olleissa peltivanteissakin. Ja Kiinassa ne kai kaikki nuo nykyään tekevät...

    Mutta siis jos vertaa vaikka noita rally2-tyylisiä aluvanteita, niin American Racing VN501 5x120,65 15x8 ET0, keskireikä 72,6 maksaa US-Partsilla 175€/kpl eli 700€/sarja kun vastaava Barzetta SS 5x120,65 15x8 ETo, keskireikä 70,3 maksaa Vannetukussa 119,95€/kpl eli 479,80€/sarja. Aika iso hintaero. Laatuerosta on paha sanoa vielä tässä vaiheessa, kun on vasta olleet hetken alla.

    Minulla valinnan vei Barzettan puolelle sen Pontiacin vanteen ulkonäkö, kun American Racingin vanne on enemmän Chevyn vanteen näköinen ja halusin Pontiaciin mieluummin Pontiacin vanteen näköiset vanteet kuin Chevyn vanteen näköiset. Kun kuitenkin tuossa mallissa puhutaan alkuperäisten erikoispeltivanteiden alumiinireplicoista. Chevyyn olisin mahdollisesti valinnut AR:t samasta syystä hinnasta huolimatta.

    Torq Thrust vs America-vanteiden välillä ei taas tuollaista merkkikohtaista seikkaa ole, kun eivät ole esittävinään alkuperäisvanteiden ulkonäköä.

    Käyttispontiacissa levyjarrujen satulat mahtuvat alkuperäisten 17-tuumaisten vanteiden sisälle, mutta monein tarvikevanteiden pitää olla vähintään 18-tuumaiset että 330-millisten (13-tuumaisten) levyjen satulat mahtuvat... nytkin alla olevat 18-tuumaiset tarvikealut ovat aika naftit jarrujen kanssa, vaikka ne alkuperäiset 17-tuumaisetkin mahtuvat, ne on vain suunniteltu niin että siellä on enemmän tilaa jarruille.
     
  15. MudMax

    MudMax Gearhead

    Tuosta alle 9 ekulla 4 kpl setti kotiin toimitettuna:
    http://www.ebay.co.uk/itm/83-06-70-...y-Wheel-Hub-Centric-spacer-GIFT-/292029365366

    Jos sattuu hiomaan saman verran joka puolelta.........
     
    rane58 tykkää tästä.
  16. jpe

    jpe 3rd gear

    No pitääpä tilailla tuolta sovitteet.
     
  17. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    nonniin, matalat gummit näytti gemsun alla ihan perseeltä joten vielä kerran renkaat vekslaten vanteilta toisille ja yks gummi kyljestä halki siinä äheltäessä. mut nyt on paksummat gumit pertsettoilla ja matalat cragarin peltivalsseilla jotka piti mennä gemsuun.
    ja vielä on vitunhuudon mahdollisuus sillä vaikka 10" cragarit mahtuikin fyysisesti thunderbirdiin taka-akselille niin en ole päässy kokeilemaan että kuinka käy kun ottaa vähän heijausta routamontusta...
    ja usparts oli laskenu torque thrust2 hintoja joten pikainen laskutoimitus sanoo että olisin säästäny yli 50€ jos olisin ostanu ne aidot valssit ja yhden kierroksen nankangeja. perkeleitäkin olisi kulunut varmaan vähempi...
     
    belair66 tykkää tästä.
  18. KKOSKINEN

    KKOSKINEN Gearhead

    Lainaan aihetta ja kyselen otsikon vanteiden sopivuutta 3Gen Firebirdiin. Onko kokemuksia? Normi jarrut levyt/rummut. Aattelin 8" eteen ja 9" taakse ja 17 tuumaisina.
     
  19. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Eli samoilla asioilla!! Meinasin jo käydä tilaamaan Barzetta America Cromet 15 x 7 eteen, 8 taakse pultti jako 5 x 4,5
    Auto on Ford LTD 1967. Levyjarrut edessä, eli ilmeisesti eivät käy nämä vanteet levyjarrujen
    vuoksi?
     
  20. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    ainakin 70-lukuisen fordsonin levyjarrujen kanssa olisi tarvinnu ~4cm spacerin
     
    twincam6 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!