BB Chevy kansista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Impala 69, 31.5.2023.

  1. Impala 69

    Impala 69 1st gear

    Hyvää myöhäisiltaa. Alumiinikannet haussa ja minulle tarjottu käytettyjä kansia AFR V2 300 oval port. Venttiilikoko imu 2.3" ja pako 1.88". Moottorissani 4.28 poraus ja nyt tulossa 4.25" iskuinen veivi, eli moottorin koko 489. Onko kellään kokemusta tuommoisista ovaalikanava kansista tuon kokoluokan BBC moottoriin. Tuntuu jonkun verran suurilta ko kattelee Afr sivuilta virtaamia, vai oisko sittenkin sopivat raikkaaseen katumoottoriin. Auto on isohko, avo Impala. Lohko on 2 pulttisilla laakeripukeilla, hi pe pass merkintäinen 01/ 1972 tehty lohko. Imusarja on Weiand 1981 Hi Ram. Toiset tarjotut käytetyt kampheet on Speedmaster 320 rec port ja niihin sovitettu Weiandin vanhan liiton rec port tunneli. Nämät olen kyllä jo hyljännyt, alustavasti ainakin.
     
  2. max

    max Double Gearhead

    Ei ole kokemusta noista AFR kansista,mutta nuo 320 Speedmasterit ovat nykyäänkin 454:sen niskassa.
    Ne kävivät Nordic Porting Servicessä pienimuotoisessa porttauksessa,tarkastuksessa ja virtausmittauksessa.Virtasivat paremmin kuin vastaavat AFR kannet ja laatukin oli kohentunut Pro Comp ajoista.

    Huipputehoa tuskin kannattaa tuijottaa koska Impissä on todennäköisesti pitkä perä ja ei varmaan ole mikään street racer tms.laitos.
    Uskosin että noilla AFR oval kansilla saat musertavan alakierrosväännön mitä just tarvitaankin Imppiin jotta on hauska ajaa.Ei tullut vilkaistua miltä näyttää tuo Weiandin imusarja.

    Edit.Weiand 1981 oval T-ram näköjään.Hieno motti tulee kyllä.
     
    Muokattu: 31.5.2023
    Impala 69 tykkää tästä.
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Holdenerilla on varmaan miljoona videota BBC, löytyskö sieltä apuja?
     
    Impala 69 tykkää tästä.
  4. chevy thunder

    chevy thunder Gearhead

    Eikös dartin 310 runnerilla kuulostaisi sopivammalta
     
  5. Impala 69

    Impala 69 1st gear

    Tätä juuri miettinyt että saisi se alempaakin vetää hyvin. Jonkun verran olen netistä hakenut tietoa afr 265 kansista ja tullut käsitys että ne toimii 454 moottoreissa, raskaampikin auto, välitys ehkä 3,7:1, tosi hyvin. Minun moottori sitten vähän isompi ja afr 290 oval voisi myös ehkä, uusien kansien kauppiaan mukaan, olla hyvä vaihtoehto. Mikä lienee sitten ero tämän 290 cnc ja 300cnc jonkun verran lisää portatun kannen välillä? Ettei tulis ahnehdittua liikaa tuossakin asiassa. Nämä käytetyt olis vain niin sopevasti myynnissä kansipajan huoltamana, Jesel rullakeinuineen.
     
    Muokattu: 31.5.2023
  6. Impala 69

    Impala 69 1st gear

    Kyllä kiitos, näitä jotakin olen katellut ja täytyy katella lisää että saa paremmin käsitystä ja tuntumaa asiaan.
     
  7. Impala 69

    Impala 69 1st gear

    Olisko sulla tämmöiset mahd myytävänä?
     
  8. chevy thunder

    chevy thunder Gearhead

    No ei mutta kokemuksesta
     
    Impala 69 tykkää tästä.
  9. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Pari kesää olen ajanut AFR magnum oval kansilla. Kone on BBC 440 ci, imari rpm airgap ja nokka mieto rulla 229/234, nosto karvan alle 0,6". Kaasari holley 800 tuplapumppu. Perä 3.73 ja tremec manuaali.

    Tyhjäkäynti on hiemen ränttä mutta kone vetää jo 1500 kierroksella niin että voin ajaa maantiellä viitosella jo alle 80 vauhdissa. Vääntöä on mahtavasti jo alakierroksilla ja sutii vanhoilla 275 mickey thompson street compeilla kolmosellakin. Vetoa riittää väkevästi ainakin 6500 r saakka tasaisena, korkeammalle en ole kierrättänyt vaikka selvästi kyllä haluaa kiertää enemmänkin. En kyllä osaa kuvitella paremminkaan toimivaa konetta vaparina.

    AFR 265/290/300 cc kansissa kaikissa on eri kokoiset imuventtiilit ( 2,19/2,25/ 2,30 ) ja tietysti myös hieman kanavakoko. Mulla on 265 ja ei kyllä ahdista yläkierroksillakaan. Ehkä kaasari voisi olla 850 cfm. Se kyllä vaihtuikin jo Demoniin koska pitää olla tulevaisuudessa Blow Thru malli.
     
    Gary Grand ja Impala 69 tykkäävät tästä.
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos vois vapaasti valita, niin itsekin laittasin edellä mainitut 265 kokoiset afr:t.
    Pienikanavaiset mutta hyvin virtaavat kannet tekee tuollasesta 489:stäkin varmasti äkäisen vääntäjän, ja voimaa laajalle kierrosalueelle.

    Mutta jos ne 300:set on sopivasti tarjolla, niin ei se niilläkään pilalle mene.

    Yksi huomion arvoinen asia on minkä tyyppistä nokkaa aiot käyttää, afr lataa kansiinsa aina sellaiset rullanokille tarkoitetut race-jouset, joilla saa laahurinokat nopeasti sileeksi.
    Esimerkiksi 305 afr:ssa ilmoittavat seetipaineeksi 275/2", mutta oli jo tehtaalla shimmattu 300/1.95" ja aukipaineet yli 800.
    Mekaaniset streetrolleritkaan ei tarvi tuollaisia jousia, joten venttiilikoneiston rasituksia kannattaa keventää vastaavissa tapauksissa.
     
    Impala 69 tykkää tästä.
  11. Impala 69

    Impala 69 1st gear

    Nokka myyjän moottorissa on ollut CompCams cb 304-R8
    Nosto 0.714/ 0.714"
    .050 asteet 270/ 276
    Lca 108, mek rulla.
    Eli mek rullanokan jouset on kansissa.
     
  12. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Kansista tuli vielä mieleen edellinen AFR viritys. Mulla oli Vetten pikkulohkossa LT4 AFR 195 cc eliminator kannet 2.05/ 1.60 venoilla. Siinä koneessa huomasi että kannet olivat liian isot 350 ci moottoriin, koska alavääntö pehmeni selvästi. Ahneus iski mutta ei älyä mukana. Vakiot oli 170 cc kanavilla. Mutta eipä hätää, heitin kylkeen Procharger P-1SC ahtimen, niin kyllä se vääntö palautui ja sitä olikin enemmän kuin Viperin 488 ci ja Vetten 427 Zetassa.
     
    Impala 69 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!