BBC 402 käy kuumana

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Lutra, 22.2.2015.

  1. Lutra

    Lutra 1st gear

    38 oli maksimi vaikka kieroksia oli 4000. Ennakko pysy vakiona kunhan kasvo tuohon 38 asteeseen.

    Vesipumppu kunnossa, vaihto ei vaikuttanu kuumenemiseen. Sähköflektit imee syylärin läpi jolloin ilmavirta kulkee oikeinpäin. Alavesiletku ei puristu kasaan, paras letku jonka korjakumista sai ja kuumanakin muodossaan. Syylärin kokeilin irtona ennen asennusta, vesi virtasi hyvin läpi välillä ylävesiletkukiinnitys ja alavesiletkun lähtö.

    Yksi mitä epäilin oli termarin lähtö, josko ylävesiletkuun olis jääny ilmalukko ja rajottanu virtausta. Siksi nostin syyläriä ja laskin lähtöä moottorinpäässä. Tosin silloin veden pitäs jäähtyä syylärissä hyvin jos pieni virtaus. EI vaikutusta. Joku perusmoka jostain löytyy vielä.
     
  2. Lutra

    Lutra 1st gear

    Moottoripenkissä moottori oli lämmöiltään rauhallinen. Puoltaa syyläriä. Mutta syyläri on suht tuhti jo nyt. Kyllä sillä pitäs jäähtyä.
     
  3. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Monellako eri termostaatilla tuota on kokeiltu ? Muistan joskus, että lämpöongelmia ratkoessa porattiin johonkin vehkeeseen muutamia 3mm reikiä termostaatin levyyn, ettei termostaatille syntynyt teoriassa(kaan) ilmalukkoa.

    Tavoitteena oli varmistaa pieni vesikierto termostaatin kautta, että termostaatin jouselle asti tulee varmasti kuuma vesi ja mahdollinen kaasutasku poistuu. Samalla testattiin termostaatin toiminta keittämällä vettä kiehuvaksi kattilassa (muija ei kotona). Termostaatti kattilaan, levy pois päältä ja lämpömittarilla katsomaan, missä lämpötilassa se sulkeutuu.

    Onko kokeiltu ilman termostaattia, miten lämmöt käyttäytyvät ?

    Tyhmääkin tyhmempi kysymys: eihän termostaatti voi olla asennettuna väärinpäin ?

    Lisää tyhmiä kysymyksiä: onko vesipumpun juoksupyörän kokoa muutettu, pyöriikö tarpeeksi nopeasti tyhjäkäynnillä ?
     
  4. Mika.V

    Mika.V Gearhead

  5. idiot

    idiot Gearhead

    Mulla oli ongelmana aikaisemmin "hi-flow" termostaatti!
    Itellä Champpionin 3 rivinen alusyyläri, mut toi "hi-flow"
    termostaatti kierrätti nestettä niin nopeesti ettei se ehtiny
    jäähtyä syylärissä :odroll: ..vakio termostaatilla ongelma korjaantui.
     
  6. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Aloin nauraan ääneen tota "kierrätti nestetta niin nopeasti ettei kerenny jäähtymään" kun luki ensin noi linkit, varsinki toi eka linkki ja ensimmäinen kohta. Ja ei, veden "liian kovalla" kiertonopeudella ei ole hevonvitunhumpan merkitystä jäähdytystehoon. Eli neste EI voi kiertää liian nopeaa. Ko linkissä tarkemmin selitetty asia.

    Ja kohta joku tulee jeesustelemaan että ei jäähtyny ilman termaria kun kiersi liian nopeesti. Lukee ton ekan linkin pari postausta ylempänä ja sisäistää asian niin tietää todellisen syyn ko ongelmaan. EI johdu kiertonopeudesta.
     
  7. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Ei varmaan kiertonopeus vaikuta jos neste ei ala kavitoimaan ja synnyttämään eristäviä höyrykuplia kuumille pinnoille, silloin kyllä vaikuttaa. Samoin jos paine koneessa laskee. Ilman termaria kone yleensä kyllä käy liian kylmänä.

    Kiiltävä syylari kannattaa maalata mattamustaksi, se parantaa jäähtymistä koska musta pinta säteilee lämmön ulos paljon paremmin kuin kiiltävä.
     
  8. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Tää onkin mielenkiintoinen väite :odroll:
     
  9. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Ei se ole väite vaan luonnonlaki... no tosin ilmavirtaus (konvektio) vähentää tämän hyötyä syylarissa.
     
  10. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Luonnonlaki joo, mutta väite siinäkohtaa kun puhutaan mahdollisesta konkreettisesta hyödystä...
     
  11. Lutra

    Lutra 1st gear

    -Termareita kokeiltu useita, ilman imausreikiä ja reikien kanssa.
    -Termarin suuntaa tulu kans epäiltyä, Google ja kaverit saaneet kysymyksiä tästä ja varmistettu että oikeinpäin paikoillaan.
    -ilman termaria kokeilin kans. Lämpes ihan yhtä hyvin, jollei jopa paremmin. Mulla ei ollut termarilevyä virtausta rajoittamassa ja tais vesi pyöriä lähinnä pumpun ja syylärin välillä kun ei ollut mitään virtausta rajoittamassa ja painetta moottorin takaosaan ohjaamassa.
    -vesipumppu pyörii noin 25% ripeämmin kuin kone. Vosi siimapyörien välisen suhteen laskeakkin kun seuraavankerran tallille menen
     
  12. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Joskus tuli semmonen vastaan et tarvikevalmistajan vesipumpussa oli siipien kätisyys väärinpäin. Kyseessä toki euroauton moottori mut en yhtään ihmettelisi vaikka olis "amerikkalaisissa" tarvikepumpuissa vastaavaa, kannattaa tarkistaa jos purat moottorin. Tos pari sivua ennemmin oli tosta mustuneesta tulpasta kuva, jos puskenut posliinin ja metallin välistä mustaa, niin todennäkösesti mennyt eriste halki liiallisesta kiristyksestä johtuen. Noikin kannattaa vetää oikeaan momenttiin.
     
  13. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Kyllä tuo siltä vaikuttaa, että jäähdytysneste ei vaan kierrä moottorissa oikein tai riittävästi. Voisiko vesipumppu kuitenkin olla syyllinen kaikkeen ? Puhaltaako lämmityslaite kuumaa (kiertääkö kuuma vesi lämppärin kautta kunnolla) ? Mikäli kiertää, niin pumppu lienee kuitenkin kunnossa.

    Itse varmaan kokeilisin vielä toisella vesipumpulla ja vetäisin kännit kokeilun päätteeksi (kävi miten kävi) :rotfl: . Toivuttuani krapulasta, hommaisin jostain lämpökameran syylärin + ala/ylävesiletkujen lämmönjakauman selvittämiseksi.
     
  14. Lutra

    Lutra 1st gear

    Runsaasti pukkaa lämpöä sisälle lämmityslaitteen kautta. Uus sekin kenno ja kaikki letkut. Kahdella vesipumpulla sama juttu, harakiri ja edelbrockilla.

    Syylärin suuntaan alkaa sormi osoittamaan myös. Jos siinä silti jotain häikkää. Voishan sitä toisrn kokeelsi hankkia.
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Oliko kone moottoridynossa ja käyttäytykö se siellä(sähkönen vesipumppu?) normaalisti, ettei ollut normaalista poikkeavaa lämpöongelmaa? Ajettiinko se siellä sisään nokan takia? Jos se siellä pelas niin melkein jää ainoaksi mahdollisuudeksi se syyläri?

    Ihan hyvä ehdotus oli koittaa jollain irtopöntöllä syylärin tilalla, että näkee kuinka neste todella kiertää, vai kiertääkö?

    Jokatapauksessa todella outoo?
     
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Nää on välillä tosi outoja. Toivottavasti Lutra jaksaa ja muistaa kommentoida tänne kun se syy löytyy!

    Siitä vois kyl päätellä jotain jos vielä kertaalleen lyö sen käyntiin kylmästä ja kattoo kuinka nopeesti nousee termari lämpötilaan tyhjäkäynnillä. Sitä ennen ei oo syylärillä merkitystä ja jos lämmöt paukkaa ylös huomattavasti nopeemmin kuin toimivassa pelissä, niin moottorin lämmöntuotto on sit kans jostain syystä isompi kuin pitäis.
     
  17. max

    max Double Gearhead

    Lutra,mulla olis sähköpumppu(en muista oliko Moroso vai Milodon)joka tulee omaan 454 mottiin vettä pyörittämään.
    No nyt se on jouten,joten haluatko kokeilla josko ongelma sillä tokenisi?Ei maksa lainaaminen mitään,hoitelet vaan postit.
     
  18. ROD-32

    ROD-32 1st gear

    Jos ei maxin (terrveisiä vaan) pumppu riitä niin multa saa alavesiletkuun tulevan 150 gal race pumpun. Käytetään ilman termaria ja kyllä virtaa. 0505560134
     
  19. BBC

    BBC Guest

    Nokan ajoitus kohdalleen, huuhtelee paljon pakovoittoisena ja käy kuumana.

    Syyläri vaihtoon. On niitä ongelmia haettu muutaman kerran ja lähes aina syyläri ollut yksi suuri syy.

    Kunnon messinki syyläri kehiin, semmonen missä ei ole kalkkikerrosta pilleissä.
     
  20. Lutra

    Lutra 1st gear

    Moottoripenkissä testattu. Syyläri paikallaan jne emuloiden oikeaa käyttöympäristöä. Moottori lämpeni nopsaan. Syyläri jäähtyi tehokkaasti kun moottori sammutettu. Ainoa mikä moottorista löyty oli ahtaat kympin liian pienet pytyt. Takomännät laajenee lämmetessään, ahistaa ja kitka lämmittää. Tämä ahtaat pytyt vs takomännät vahvin epäily tälläerää.
     

Kerro tästä muillekin!