BBC alsalohko vai perinteinen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja leadsled, 8.11.2020.

  1. leadsled

    leadsled Gearhead

    Mitkä on erot alumiinisen ja valurautaisen lohkon välillä, jos puhutaan 800-900 hp Drag Race vapari isolohkosta?
    Alsa on tietysti kevyempi ja kalliimpi, entäs käytännössä muu toimivuus ja huollon tarve?
     
  2. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Ei kaiketi huollon tarpeessa mitään kovin ihmeellistä eroa, ainakaan kuivilla putkilla olevissa lohkoissa.
    Alsalohko mahdollisesti elää enemmän ja ohivuodot siksi täyskaasulla hieman isommat. Erot tehossa luokkaa 0-5%
    Koneistukset vaatii ”enemmän” osaamista, varsinkin tasojen ajossa on mahdollista saada putki lohkoa lyhyemmäksi, eikä kansipahvi tiivisty kunnolla.
    Alsa laajenee enemmän ja siksi esim venttiilinvälykset kylmällä ja lämpimällä koneella paljon kauempana toisistaan.
     
  3. leadsled

    leadsled Gearhead

    Mites huoltovälin suhteen, onko esim. kannentiivisteen kestossa eroja? Tai lohkon elämisen vaikutus laakerien kestoon?
     

Kerro tästä muillekin!