BBC koodausta ja poraus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Hyytiäinen, 28.1.2008.

  1. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Viikonloppuna purin moottoria (BBC 454), ja käteen jäi muutamia osia, joiden koodeja en saanut selvitettyä. Seuraavat kaipaisivat valaistusta:

    Nokka-akseli:
    peräpäässä stanssattuna: 173 M098 (viimeinen kasi vähän huonosti, mut selkee kasi)
    etupäässä ennen ekoja nokkia valettuna: CWC CMC
    takapäässä viimeisten nokkien jälkeen valettu: CL1 C1

    Vesipumpussa valunumero: 12791 (muuta en löytänyt)

    Kiertokangissa lukee (jollain sähkökynällä tehty): "Recon'd for TRW A"
    lisäksi kierokankien alapäässä laakerien lähellä erilaisia valukoodeja, lähinnä "GMB", "GMA", "GM" ja numerosarjoja: 297, 202, 81, 125, 359, 238

    Männät alumiinia, niissä valettuna vaakunan sisällä oleva "S" sekä 426P ja kakkonen. Toisella puolella mäntää kaksi F-kirjainta.

    Koneesta tiedän sen verran, että se on remontoitu joskus n. 15 vuotta sitten ja nokka-akselin ja mäntien pitäisi olla tältä ajalta. Lohko on '70 LS5 -lohko, yläkerta vm. 75 passenger yläkerta. Nokka-akselista koneen remontoinut kaveri on aikanaan mulle todennut "siin on Cranen nokka". Tän tiedon oikeellisuudesta ei ole mitään hajua, Cranen hakukone ei löytänyt tuolla stanssattulla numerolla ainakaan mitään tietoja. Itselläni on Chevrolet by the Numbers 1970-1975 -opus, josta näitä koodeja ei siis löytynyt.

    Nokka-akselin tiedot nyt eniten kiinnostaisi, että mistä kepistä on kyse. Jos joku osaa auttaa, ni kiitoksia.

    Ai niin, ja mittailin tönärillä männät, ovat 108,5 mm (4.2717"). Sylinterien halkaisijaksi sain tönärillä ~109,4 mm (4,307"). Mahtaako kone olla siis .030 vai .060 ylikoossa? Vai joku viidakkokoko?
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    Vaikea sanoa tuosta mittauksesta missä ylikoossa se on,kun männät vaikuttais olevan 0.030" ja sylinterit 0,060" :eek:

    Hommaapa parempi mittalaite kun noin paljon heittää tai sit männät on sylintereihin tosi väljät,mittaapa millanen liuskamitta menee männän ja sylinterin väliin!

    Koetapa vielä katsella nokasta numeroita lisää,tuolla ei taida vielä selvitä,ellei jollain satu oleen just samoja merkintöjä akselissaan...

    Mut katopa siitä lohkon oikeasta etureunasta sellainen kolmikirjaiminen numero sarja niin siitä selviää paljon,kuten myös sieltä lohkon takaa olevasta valunumerosta,aivan kuin kansienkin valunumeroista!
     
  3. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    juu nuo koneen muut koodit on jo koodailtu aikoja sitten. Siitä siis tiedän esim. yläkerran ja lohkon olevan eri koneista (kampiakseli taitaa olla sitten jo kolmannesta). Ja tuskin niiden koodien avulla löytyy mitään tietoa nokasta, joka on asennettu 90-luvulla. Kirjallisuuden mukaan vesipumpustakin pitäisi löytyä Chevyn standardien mukaiset päivämääräkoodit, jos se olisi alkuperäinen, joten epäilen sen olevan aftermarketkamaa nokan tavoin.

    Ja tosiaan, kun otin laskimen kauniiseen käteen ja etsin käsikirjasta sallitut toleranssit, tulin myös siihen päätelmään, että männät olis 0.030 ja sylinterit 0.060 ylikokoa. Eri paria siis. No, tuntien koneen kasanneen kaverin asenteen, toi ei taas yllätä yhtään :mad: . Taas on innostunutta, mutta teknisesti tietämätöntä jenkkiautoilijaa (lue: auton edellistä omistajaa) viety kuin pässiä narussa.

    Eri asia onkin se, että mun käytössä kone on toiminut moitteetta seitsemän kesää, esimerkiksi öljyä auto ei ole syönyt koskaan eikä sen liioin savuttanutkaan. Eikös tuollaisia oireita pitäisi olla luvassa jos männät on alikokoa? Bensaa se on kyllä syönyt reilusti, mutta oon olettanut sen johtuvan vanhasta paskasta kaasuttimesta. Olisko voinu mennä bensiinit välyksistä kampikammioon, vai oliskohan männänrenkaat kuitenkin ollu riittävän tiiviit... Taitaa tulla eteen uusien mäntien osto. Vanhat hyväkuntoiset tulis sitten kai kaupan.
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Jotenkin kyllä tuntuu et olis koneen pitänyt melkoisesti kolistaa jos käynti välystä on ollut luokkaa 0,75-0,80mm,jopa 0,9mm :eek:
    Mittaa/mittauta tuo lohko nyt vielä uudestaan tai kokeile ainakin ensin sitä ym.liuskamitalla kokeilua,silläkin saat jo varmuuden tuosta!
     
  5. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Pitänee mittailla vielä tarkemmin ku tallille pääsen. Ei oo kyllä kolissu ainakaan... ihme juttu.

    Ei noista koodeista kellään mitään? Pitänee mitata toi nokkakin kai sitte, ellei muuta kautta tietoa löydy...
     

Kerro tästä muillekin!