1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

BBC moottorin kunnostamista + piristelyä

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Impalala, 12.8.2011.

  1. Impalala

    Impalala 2nd gear

    Elikkäs, omistan tuollaisen -73 mallisen Impalan, 454+400 - tekniikalla.
    Ongelmana on RUNSAS öljyn syönti, joka nyt tulevan syksyn/talven aikana olis tarkoitus saada kuriin.

    Ja kun kyseessähän on tommonen matalapuristeinen "saastemoottori" , niin toki samalla olis tarkoitus nostaa puristuksia ym pientä tehonlisäystä suorittaa.

    Moottorien kanssa pelaaminen on tuttua hommaa, mutta nää vinkkelit on jääneet vielä aika vieraiksi:

    Millaiset sisuskalut tommoseen kannattaa uhrata, kun ei oo tarkoitus mitään hipo kierroskonetta rakentaa, vaan pitää käyttöominaisuudet hyvinä jatkossakin? Esim. nokka, männät, imusarja jne...

    KAIKKI vinkit ja neuvot on erittäin tervetulleita!
     
  2. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

  3. max

    max Gearhead

    Sun tilantees on sikäli hyvä,koska jos toi sun Impalan moottorisi on originaali,niin siinä on parhaat oval port kannet,mitä 454 moottoreihin on laitettu.

    Tsekkaa valunumerot,eli raota venttiilikoppaa ja jos valunumerosarjan viimeiset numerot ovat 781 tai 049,niin nämä ovat ne kannet joista mainitsin.

    Itsellä oli aikanaan nämä 781 kannet,ja ainakin niissä oli kovasti valupursetta ja muuta "estettä" joten ne kannattaa jyystää pois.
     
  4. Impalala

    Impalala 2nd gear

    Juu, nää on hienoja vehkeitä 8)

    Ei kyl sinällään haittaa, vaikka tuliski monenlaista mielipidettä, hyvä vaan aiheuttaa hieman keskustelua/väittelyä asioista :)
     
  5. Impalala

    Impalala 2nd gear

    Jep, tossa tulevalla viikolla on tarkoitus käydä ensin katsastaa auto ja sitte tallille purkuhommiin. Pitääpä tosiaan tarkastaa toi numero!
     
  6. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    ^Ääni tolle mitä max kirjoitti, jos sieltä löytyy tollaset ihan kelpo rautakannet niin tässä tapauksessa niitä ei kannattane alkaa vaihtamaan.
    Tosin toki siihen vaikuttaa millasella budjetilla hommaa tehdään, halvimmillaan tollasen perusrempan pikku piristyksineen kun saa kohtuu hyväosaisesta aihiosta tiukalla budjetilla tehtyä ehken jollain 1500-2000€ summalla mut äkkiä siihen näppärä harrastaja saa menemään monta tonnia enemmänkin :poff:
     
  7. Impalala

    Impalala 2nd gear

    Pelkkiin osiin laskeskelin menevän n. 1500 euroa + tietty koneistukset.
    Ne pitää vielä käydä erikseen sopimassa, ettei tuu hintojen kanssa yllätyksiä :D
     
  8. Impalala

    Impalala 2nd gear

    Mites muuten noissa moteissa, kannattaako veivit vaihtaa parempiin tommosessa pikkupiristyksessäkin? Joku tossa kauppas Manley:n valmistamia teräsveivejä 250e/kierros ARP:n pultteineen...
     
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Eihän se ainakaan pahaa tee jos saa tolleen edukkaasti sinne paremmat sellasetkin, onpahan nekin sit jo valmiiks sopivat jos tai siis kun viritysrojekti karkaakin lapasesta :rotfl:

    Noin muutoin sanosin että kyllä tolla noin 1500€ plus koneistukset siihen päälle budjetilla saa tehtyä kivan ja hyvän katukoneen, etenkin jos hiukka zoomailee mitä ostaa ja mistä. Eli vertailee uusienkin osien hintoja vauhtikaupoissa ja onnistuu hommaamaan osan osista vaikka hyväkuntosina käytettyinä (imusarja, kaasari, pakosarjat yms. sen tapaset jutut) :wink:
    Tiettyhän sulla homman laajuus lähtee selviämään siitä mikä ton öljynsyönnin aiheuttaa eli meneeks homma poraukseen ja uusien mäntien hommaamiseen mikä luultavammin kannattas tehdä jo senkin takia että olis sit ainakin timmi ja pääsis samalla valkkaamaan halutunlaiset männät ja sitä rataa.
     
  10. Impalala

    Impalala 2nd gear

    Poraukseen toi lohko on menossa joka tapauksessa, us partsin sivuilta oon tähän mennessä kaikki osat bongaillu. Männiksi ajattelin laittaa tommoset Wisecot, pienellä patilla, luulis olevan ok?

    Pakosarjat(Hooker)sekä 3" tuplaputket on jo valmiiks sekä holleyn 750cfm vakuumikaasari.

    Ja eihän tää oo mihinkään karkaamassa, "vähän" vaan parannellaan :D
     
  11. max

    max Gearhead

    Joo,pattia sulla pitää olla männässä,kun oletetaan 781 tai 049 olevan kansina.

    Nämä em. kannet ovat ns.Open Chamber tyyppisiä (iso palotila),ja jos laitetaan esim. tasapää mäntä niin puristusta ei tule paljoa enempää,kuin luokkaa 8.0:1.

    Itse tähtäisin jonnekin 9.5:1 puristukseen.
     
  12. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    aika paljon saat virittää et alkuperäiset veivit ei kestä.ennen ei pultit eikä veivit poikineet,nykyään pitää hifistellä joka mutteri,taitaa kiinanpojan hipo pultit ja veivit kestää vähemmän kuin tuon aikaiset alkuperäiset.sbc veiveillekin tehdas lupaa 500 hp.tuntuu nyky virittäjillä olevan rahhaa,meillä meni bensaan ja renkaisiin.
     
  13. max

    max Gearhead

    Kun rakensin aikanaan omaa 454 mottia niin se oli sitten muuten valmis,mutta öljypohja puuttui.
    Jaffu Holmilla oli yksi ylimääräinen,ja kun sain öljypohjan käteeni,niin huomasin sen kyljessä olleen reiän joka oli hitsattu umpeen.

    Kysyin Jaffulta mitä tässä on tapahtunut?

    Jaffu vastasi:"Leikittiin vähän yhdellä Pick-Upilla ja kesken leikkien veivi meni poikki".

    Jos se Manley sarja on ainoastaan sen 250€ niin osta se,kun meinaat laittaa laadukkaat Wisecot niitten kaveriksi.
     
  14. studio57

    studio57 3rd gear

    valmiita mottejakin saa täältä OD:lta 2000-2500e pitämillä, saa koe ajaa yms... ei välttämättä huono idea sekään.
     
  15. Impalala

    Impalala 2nd gear

    Mahtoiko olla tuo veivin poikkaissut moottori ahdettu? ^^

    Ja niin, Saa noita varmaan valmiinakin, mut sittenhän siitä jää puuttumaan se tekemisen ilo kokonaan ;) Ja ite ku tekee, nii saa sellasen ku sattuu tulemaan :D
     
  16. max

    max Gearhead

    Ei ollu sen enempää puhetta siitä oliko se ahdettu vai ahtamaton.
    Tuho oli joka tapauksessa alakerrassa tapahtunut.

    Joo,totta on että OD:n myynti palstan kautta voi tehdä hyviä löytöjä.

    Kerron muutamalla sanalla miten itse toteutin 454 moottorini 20 vuotta sitten:

    Hot Rod magazinessa oli vertailu isoreikäisten ja oval port kansien sopivuudesta 454 kokoiseen koneeseen katukäyttöön.Oval portit siinä todettiin paremmiksi ja oli maininta näistä 781 kansista.

    Muistin että tallin nurkassa lojuu jotkut isolohkokannet ja rasvan alta löytyi tämä em.mainittu valunumero.

    Ei muuta kuin PAW(Performance Automotive Wholesale) tilaamaan alakertaa.

    No tulihan se jenkkilästä aikanaan,mutta vaikka oli sovittu että puristusta halutaan 10,25:1 näillä kansilla,niin tasapäämännäthän sieltä tuli!!!!!

    No,US-Parts Finn-Am:sta sitten haettiin 454 LS-6 0.030 männät.

    Dart Single Plane päälle ja 850 DP,Nokka oli joku Compin isokokoinen laahuri,en muista mikä.
     
  17. Impalala

    Impalala 2nd gear

    No niin, purkuhommat aloitettu. Eilen tosiaan aikani kuluks nappasin hatut pois ja purin niistä venttiilit ym roippeet. Molemmat kannet ovat yllättävän hyvässä kunnossa, ei pahasti seetit painuneet jne. Ja valunumeron loppuosa on se -049, eli ilmeisesti aivan hyvät aihiot...

    Uudet venttiilit tarvii hommata, kannattaako ihan vakiota vastaavilla kasata, onko noista teräsventtiileistä mitään iloa?
     
  18. Impalala

    Impalala 2nd gear

    Hommat taasen edenneet...

    Kampiakseli tuotti lievän vitutuksen tunteen, oli veivien kaulat hiottu 3 eri alikokoon, ja myös samassa kaulassa 2 eri alikokoa! :eek:

    Uusi tuli sitte hommattua, kun eivät näemmä kovin kalliita ole, onneks.

    Lohko + kannet oottelee koneistukseen vientiä, ensi viikon alusta olis tarkoitus viedä laittoon.

    Että näin tällä erää :wink:
     
  19. Impalala

    Impalala 2nd gear

    Joopa joo... Koneistaja soitti, 4 veiviä joutuis korjaamaan, samalla noi tietty vaihtais parempiin(jätin ostoilmon tuonne race - puolelle). Mitäs raati on mieltä, meneekö noi originaalit veivit hienosti tossa kokoonpanossa, vai onko kannattavaa hankkia h profiili veivit tilalle?
     
  20. studio57

    studio57 3rd gear

    mulla ois 454:n eagle h-profiili veivejä 8kpl jos kiinnostaa :)
     

Kerro tästä muillekin!