BBC moottorin kunnostamista + piristelyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Impalala, 12.8.2011.

  1. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Nyt olis hyvä saada jonkun asiaa tuntevamman mielipide.

    Eli, koneessa on ed. postissa mainitut osat, ja kaasari palautettu tehdasasetuksiin suuttimien ja neulojen puolesta.

    Onko ihan normaalia, että kaupunki/hidas ajo on vaikeaa ja jopa mahdotonta? Nykii ja seilaa moottori niin paljon ettei tee mieli ajella kaupungissa. Mutta maantieajossa toimii lähes virheettömästi.

    Onkohan em vika korjattavissa kunnollisella kaasarin säätämisellä vai voiko johtua pelkästään nokasta, toi rpm on kuitenkin suht jyrkkä?
     
  2. SauliK

    SauliK Gearhead

    tuo aiemmin mainittu imuvuoto, onko varma ettei sitä ole?

    Ainakin mulla aiheutti niin huojuvan tyhjäkäynnin vaihde päällä että lähes sammui ja myös pintakaasulla sama
     
  3. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Ei oo tietoa mahdollisista imuvuodoista, pitääpä alkaa tutkimaan.
     
  4. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Jotenkuten toiminu tämäkin kesän ajeluissa. Edelleen kaupunkiajossa tuskaista "röpöttämistä" pienillä kierroksilla.

    Nyt oonki alkanu miettimään, että onkohan tuo rpm nokka liian raju noille puristuksille, jonka seurauksena ei toimi ton paremmin? Kaverin avulla laskeskeltiin, että ois hiukan yli 9 luokkaa CR.

    Mikä olis hyvä nokka ton tilalle? Lunatin tuotteita tuntuu moni kehuvan, niitäkin on kyl moneen lähtöön...
     
  5. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    ysin puristukset, rpm nokka ja alipainekello pois toiminnasta

    = Todennäköisesti alakierroksilla reilusti liian vähän ennakkkoa. Mahtaa bensa kelvata.

    Paljonko on perusennakko?
     
  6. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Bensaa menee ihan tolkuttomasti kyllä, ennakko on luokkaa 15-20 astetta tyhjäkäynnillä, kuumana ei meinaa jaksaa startata enää...
     
  7. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Onko tollanen air gap - imusarja korkeampi vs. normaali RPM? Jos on, niin kuinka paljon eroa?
     
  8. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Onko tankissa muutakin kuin bensaa, siis esim vettä.
    Silloin sammuu ku kiskaset deen päälle tyhjäkäynnillä, mut maantiellä kierroksilla näennäisesti ok.
     
  9. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Melko vähän tullu tämän vuoden aikana ajeltua tällä, toki pakollinen Forssan pick nick ja muutamat cruisingit tuli käytyä.

    Tulevana talvena on tarkoitus tehdä jonkin verran muutoksia tekniikkaan, suurimpana nokan vaihto erilaiseen.
    Onkos porukalla kokemuksia noista Lunatin nokista chevroletissa? http://www.summitracing.com/parts/lun-10110701 tommosta oon jo hetken meinannu hankkia, onkohan ihan ok tämmöseen? Onhan tossa paljon vähemmän nostoa ja asteita kuin tän hetkisessä RPM:ssä, mut pääasia tulevalle kesälle olis moottorin parempi toimivuus alemmillakin kierroksilla.
     
  10. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Jaahas, kesä meni ja tuli laitettua auto seisontaan.
    Tämän hetken tilanne on:
    - moottori nostettu keulalta ja purettu
    - puristusuhdetta ihmetelty ja mittailtu, männät jää n. 0.55 mm
    alle dekin.

    Tolla kokoonpanolla puristussuhde oli n. 9.1:1,
    saa nousemaan 9.5:1 koneistamalla dekkitasoista sen verran, että männät tulee 0 - dekkiin.

    Mites noi 049 - valuset kannet, kannattaako niistä mennä tasohiomaan n. puoli milliä pois lisäpuristusten toivossa?
    Entä mikä olis optimi paljealue katukäyttöön, vai onko suurta merkitystä?
    Noi on toki asioita, jotka olis kannattanu hoitaa jo ekalla kerralla kuntoon, mut eipä tullut tehtyä...
     
  11. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Suurinpiirtein milliin kai se quenchi ois hyvä saada.Nakutusherkkyyteenhän se ainakin vaikuttaa että kyllähän se kannattaa hieroo suurinpiirtein alueelle ja kai sieltä pari hevoista tulee kaupan päälle.
     
  12. Mika.V

    Mika.V Gearhead

  13. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Joo, tota milliä oon itekin pitäny aika minimirakona, aika paljon pääsee tommonen mäntä keinumaan kuitenkin.
    Lohko itse asiassa olis jo haettavissa koneistamosta, puol milliä otettiin pois per dekki.
    Mahtaako vaatia imusarjan koneistamista myös?
     
  14. Mika.V

    Mika.V Gearhead

  15. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Isolohkosta en osaa varmaks sanoo,mut mulla lähti pikkulohkosta 0,4mm dekistä ja imusarja istui vallan mainiosti.Jos miettii et siihen tulee tiivisteet ja mönjät vielä väliin niin onhan siinä jonkun verran pelivaraa.
    En oikein jaksa uskoo et noin pieni muutos vaikuttaa sen istuvuuteen.

    Ton Mika.V:n laittaman taulukon mukaan isolohko antaa vielä enemmän anteeks.Jos sulta lähti se n.0.02" niin imusarjasta pitäs ottaa n.0.354mm.
    Jos nyt laskin oikein,mut en olis huolissaan...
     
  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Laitetaans arvon raadille arvioitavaks ko kokoonpano ja teho/vääntöarviot 454 motista:
    Nokka http://www.summitracing.com/int/parts/c ... /chevrolet
    Männät TRW tako , puristussuhde 9.8:1
    049 oval port open chamber kannet, 2.19//1.725 venat, kotikairattu
    Imusarja A) Torker + 750 holley
    Imusarja B) Weiand tunnel ram + 2 x 600 holley
     
  17. HCkivi&pyöritys

    HCkivi&pyöritys 1st gear

    A)456hv/656Nm B)528hv/712Nm ihan hihasta ravistettuna
     
  18. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Tossa arvuuttajan yhtälössä on kaksi muuttuvuustekijää jotka hyvässä lykyssä saattavat tuhota koko patin:
    1: Asentaja
    2: "Kotikairattu"
    Jos em.tekijät yhtään sielultaan ja ruumiiltaan voimissaan,antaa lottokone seuraavaa:
    A:426,7 Hv - 611 Nm
    B:453 Hv- 624 Nm + parempi ajettavuus läpi alueen?
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Asentaja on tanakasti alkoholisoitunut turaaja joka joskus kuvittelee tajuuvansa joistain asioista jotain, mut on valitettavasti väärssä. Sama henkilö suorittanee kansikaivuun. Eli siis mää.
     
  20. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    No näin mä vähän ounastelin(pelkäsin),mukava käyttömosa tosta tulee.
    Päälle 400 hv,ja sellanen laakee vääntökäyrä varmaan 2500 tienoilta.
    Onks korkee tunnelrami?
     

Kerro tästä muillekin!