BBC moottorin kunnostamista + piristelyä

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Impalala, 12.8.2011.

  1. Impalala

    Impalala 2nd gear

    Kyllähän se ihan kohtuullisesti kiihtyy Juu, ja hyvin kärsii lyödä lapun lattiaan suoraan paikaltaan lähtiessä ilman sammumista tmv.
    Mut jotenkin vaan tuntuu ajaessa siltä, että se välitys tavallaan "syö" parhaan terävyyden pois suorituskyvystä.
    Tolla nykyisellä nokalla jaksaa kyllä ihan hyvin vetää 1500rpm ylöspäin, että sen puolesta ei ole ongelmaa, vaikka toki varmaan turbiinin luisto ainakin jonkun verran auttaa.
    Maantietä tämä yksilö eniten näkee.
     
  2. max

    max Gearhead

    Onko sulla käsitystä kuinka paljon siellä on voimaa/vääntöä?
     
  3. Impalala

    Impalala 2nd gear

    Ei oo koskaan penkitetty, joten eipä oikeen..
    Mutta vajaa kymppi ruttua, 230/236@0.050 nokka, 2.19/1.88 venat, RPM Imusarja ja Holley 750 vac.
    Mitä tommosella kokoonpanolla pitäis olla?
     
  4. max

    max Gearhead

    Pirun vaikea sanoa,mut sen tiedän että moottoridyno on armoton ja ottaa suurimmat luulot pois jos on kuvitelmia kovasta motista.

    Mulla on valmis 454 motti joka on ainoastaan dynoa vaille.Haparoiva arvio vois olla väännöstä 740-750nm.Huipputehoa ei tiedä,mutta sehän tässä hauskaa onkin kun vedon jälkeen tutkitaan minkälainen peto siitä tulikaan.
     
    Muokattu: 26.8.2019
    wilburi ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Välitys voisi helposti olla 4.10 jos laitat nelivaihteisen automaatin jossa 0.7 loikkari. Koska renkaatkin on noin korkeat, ei kokonaisvälityksestä tuu liian lyhyt tuollakaan. Ykkönen on kyllä sitten senverran lyhyt että sutii varmasti.
     
    artsiracing tykkää tästä.
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Väännön numeroarvoa enemmän välitysten valintaan vaikuttaa millä kierrosalueella kone vetää hyvin ja hyvällä hyötysuhteella.
    Kun vakiokonetta vähän piristetään, niin se hyvä vääntöalue helposti pompsahtaa 1500-2000 r/min ylemmäksi, ja sen hyödyntämiseen tarvitsee välityksiäkin tiuhentaa.
    Pelkkä löysän turbiinin vaihto ei tee läheskään samanlaista parannusta menohaluihin.
     
  7. Impalala

    Impalala 2nd gear

    Juu varmasti, mut eipä itellä kovin isoja kuvitelmia olekaan tehon suhteen. Ainaki persdynon mukaan on selkeesti virkeämpi kun alunperin, mut ei toki riittävästi :D

    Satasen vauhdissa on luokkaa 2200 kierrokset nykyään, ja siinä tuntuu ainakin vetävän aika vaivattomasti
     
  8. Impalala

    Impalala 2nd gear

    Ja mitä tuohon löysempään turbiiniin tulee, niin tosiaan tullu huomattua, että ei se juurikaan auta suorituskyvyn suhteen harvalla perällä ainakaan. Vaikkakin todella hienosti tuntuu toimivan
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Löysä turbiini pitkillä välityksillä ei ole mikään hyvä yhdistelmä tavallisen laatikon kanssa, maantieajossakin tehoa (ja polttoainetta) muutetaan enemmän lämmöksi kuin lisämomentiksi.
    Turbiinilukollinen laatikko on eri juttu, kun luisto saadaan kokonaan pois tarvittaessa.
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Kait ne on hyvä olla sekä välitys että turbaani kohdallaan moottorin vetoalueeseen verrattuna, mutta yks siniharmaa valiantti pk-seudulta oli jossain vaiheessa 3.23 välityksellä tms ja meni kymppejä tai ainakin matalaa 11, stallia oli joku 4donaa muistaisin. Tarpeeks stallia ja vääntöä niin ei se hirveest kysele sitä välitystä. Lähteehän PG lootalla olevat autotkin paikaltaan ihan ok, vaikka välitys on melkein sama kuin kolmivaihteisella lähtis kakkosella. Paljonkohan muuten vippi meni silloin jenkeissä kun ei ollut enää kuin kakkosvaihde peegeessä ja konekkin oli ottanu siipeensä.. kymppejä ainakin.

    Ja mun mielestä manuaalissa on hyvä stalli, aina tilanteeseen sopiva! :rotfl:
     
    SauliK tykkää tästä.
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tää toimii myös toisinpäin, tarpeeks tiuha välitys ja vääntöä niin ei paljon stallia kysele!
     
    Muokattu: 28.8.2019
  12. Impalala

    Impalala 2nd gear

    Juu, tämä on tullut huomattua kuluneen kesän aikana.
    Laatikon lämmöt kyllä pysyneet matalana ison öljyjäähyn ansiosta, mutta bensa maistuu kyllä ja reilusti.
     
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    No jos on alavääntöä niin korkea stalli ja tiuha välitys on molemmat turhia. Mutta ylävireisemmän koneen kanssa mä laittaisin ennemmin oikean stallin kuin välityksen, jos sais valita vain toisen.
     
  14. Impalala

    Impalala 2nd gear

    Uusi 3.73 välitys tuli hommattua sekä projektiloota, th700 vm 1989.
    Jospa noi talven aikana löytäis paikoilleen
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  15. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Mulla just säädeettii ja penkitettii vastaavalla kokoonpanolla, erona 10.5 puristus, air gap ja edelbrock 750cfm ja lyhkäset peltisarjat niin 431hp oli takapyörillä.
    Itelläkin tuo 2.73 perävälitys joutaa vaihtoon, ei tunnu yhtään tehokkaalta tolla :lol:
     
    max tykkää tästä.
  16. monster

    monster 3rd gear

    Jos turbottas BBC kuorkin miedosti.oisko yks vai kaksi ahdinta parempi.ja mitkä antimet ois suht sopivat.
     
  17. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Mitä oli tarkoitus tehdä laatikolle ja onko budjettia paljon? Kun ei kuullemma th700 kestäisi tehokkaan isolohkon perässä..?
    Sulla aiemmin th400? Olisko helpompi/halvempi istuttaa 4l80e kun pitäisi sellaisenaan kunnossa ollessaan kestää hyvin vaikka onkin vähän kalliimpi ostaa kuin th700
     
  18. Impalala

    Impalala 2nd gear

    4L80 olis varmasti hyvä, mutta tuntuu aihiot olevan melko tyyriitä vielä + ohjainlaite minkä vaatii ei myöskään ole kovin halpa, ainakaan ne joita itselle on vastaan tullut.
     
  19. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Tää on hyvä yhdistelmä, vakioturbaanilla jos tykkää siitä että kumi parkuu ihan aina kun vaihtaa isompaa ajaa sitten hiljaa tai kovin:rotfl: .
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Se on aina hienoa kun kumi parkuu. Tommosessa jos on tarpeeks pitkä loikkari että viittii ajaa vaikka moottoritietä, niin pakettihan olis aika hyvin kasassa.
     

Kerro tästä muillekin!