BBC moottorin kunnostamista + piristelyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Impalala, 12.8.2011.

  1. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Jep, vaikka toisaalta ei tuol kauheesti poliisit liiku, sen verran syrjässä talli :D :wink:
     
  2. pecu_83

    pecu_83 3rd gear

    Aamen! Jos olisin tiennyt paljonko rahaa palaa kun "tein itse ja säästin", niin olisin ostanut valmiin kokonaisen moottorin kaikkine apulaitteineen varmasti käyntikuntoisena ja pannut suoraan nokille :rotfl: Se pikkusälän määrä mitä sen peruskoneen ympärille tarvii, on käsittämätön, ja kaikki maksaa :D

    Mutta onhan tääkin omalla tavallaan hauskaa :D
     
  3. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Sivusilmällä seuraillut tätä keskustelua ja tähän kommenttiin pitää yhtyä. Omaa moottoriani aloin rakentaa tehdasuuden lohkon ympärille. Siis aluksi ei ollut kuin lohko ja kaikki muu piti ostaa joko uutena tai käytettynä. Tai tehdä itse.

    Samalla rahalla olisi saanut Jenkkilästä valmiin moottorin, mutta...
    Omalla tavallaan hauskaa! :rotfl:
     
  4. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Juu, varmaan ois ollu järkevämpää hankkii toinen kone, mut tää on vaan paljon mielekkäämpää 8)
     
  5. pecu_83

    pecu_83 3rd gear

    Lainataas ny topiccia vielä sen verran kun aiheessa kuitenkin pysytään.

    Mulla on siis Gen6 lohko, jossa lähdöt öljynjäähdyttimelle. Voinko koekäytön ajaksi tulpata lähdöt, vai tarviiko ne kytkeä väliletkulla toisiinsa? Onko öljykierto niissä siis rinnan vai sarjassa moottorin öljykierron kanssa?
     
  6. triniemi

    triniemi Gearhead

    Mulla on Gen V lohko ja noin ulkomuistista muistelisin, et mulla on reiät tulpattu, ainakaan mitään hullunkiertoa siinä ei ole.
     
  7. ogland

    ogland 3rd gear

    BBC moottorin kunnostamista

    tulpattu ne on mullakin
     
  8. -TH-

    -TH- Gearhead




    en ole sen enempää perehtynyt näihin, mutta muistaessani nyt kirjotan, että ootko vuntsinu öljypuolta, lähinnä sitä öljytilavuutta? monastihan näissä jenkkikoneissa on surkean pieni sumppu, eli lientä ei ole liiaksi...varsinnii jos antaa kotterolle happea silleen reilusti.

    ei ole kallista varmistaa että kiulussa piisaa liukkaria korkeillakin kierroksilla, eli suurentamalla öljypohjaa.
     
  9. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Hmmm, eipä oo moista asiaa tullu kyl mietittyä. Mut luulis ton öljymäärän piisaavan, ei tolla kuitenkaan oo tarkoitus mitään kauheeta racea ajaa :D
     
  10. -TH-

    -TH- Gearhead


    :D luulis.....ei sillä paljoa racea tarvia ajaa, periaatteessa piisaa,että poltat renkua melkein korttelin matkan tai muuten huuvatat kiulua.

    kellarituho on selviö,jos kaikki liemi on vintillä eli yläkerrassa. tuolanen iso pata/liikkuvat osat kuitennii sitoo öljyä paljon, niin paljon,ettei pumpulla ole mitä pumpata...ja se liemi ei ehdi hetkessä takasin alakertaan.

    ite jos koittasin tuolasta konetta kyhätä, niin laittasin isomman sumpun, saisi siinä ainakin se 7-9litraa olla öljyä
     
  11. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Joo o, pitää nyt kattoa, että mitä sille öljypohjalle keksii...

    Homma jälleen edennyt, tänään tuli haettua osat tasapainotuksesta, nyt on vajaan 3gr sisään koko paketti :)

    Josko sitä vkolopulla pääsis jo kasaamaan.
     
  12. pecu_83

    pecu_83 3rd gear

    :eek: Siis loppuuko oikeasti öljy kesken kuminpolton tai ratakierroksen?? Kuulostaa aika rajulta väitteeltä. Vaikea kuvitella että öp valo syttyy kun öljypohja on tyhjä ja venakopat tursuaa öljystä :D

    Tottakai suurempi öljytilavuus on parempi, mutta eikai se nyt vakioöljypohjalla kesken lopu? (Nimim. vakiolla tarkoitus mennä... :D)

    Kuulostaa hyvältä, itsellä on liikkuvat ehkä lähelle tehtaan painoa :poff:
     
  13. -TH-

    -TH- Gearhead



    :D tarkoitin sitä,että kun kun tuollasta isoa konetta kierrätetään korkeilla jenkoilla pitkään, esim. juurikin renkaita poltellen, niin liikkuvat osat sitovat litratolkulla öljyä ja näin ollen se öljy ei siis pääse sumppuun takaisin, silloin pumppu horii ilmaa ja tunnetustihan se ilma ei laakereita voitele...eikö niin? on ihan normaalia että kone kajahtaa, jos voitelu on epätoimivaa.
    ainiin, ei siellä ratakierroksella ymmärtääkseni koneet huuda tapissa koko ajon ajan? tai jos huutaakin, niin monasti rata-autoissa on iso sumppu,paljon öljyä.
    öljynpainevalo ei syty siinä vaiheessa kun voitelua on menetetty, vaan silloin kun romua on jo tehty.
     
  14. pecu_83

    pecu_83 3rd gear

    Joo hokasin kyllä mitä tarkoitit, mutta eikö noissa oikeasti riitä öljytilavuus vakiona kuminpolttoon? En ole näitä amerikankoneita aikaisemmin harrastanut, mutta vanhoja ooppelin koneita (öljytilavuus ~3,5l) on huudatettu minuuttitolkulla kierrokset äärimmillään ilman vaurioita. Siksi kuulostaa oudolta etteikö näitä voisi öljytilavuuden puolesta vakiona kierrättää?
     
  15. triniemi

    triniemi Gearhead

    Vois auttaa jos olis ihan vakio BB chevyn öljypumppu, sekin riittää tosi pitkälle. Pienen öljypohjan kanssa en ainakaan hi volume pumppua laittaisi, sillä voi tulla nopeemmin vahinko kun se lapioi öljyn yläkertaan vielä nopsammin mitä vakio.

    Paras olis tietysti 8-9L takasumppu pohja kunnon loiskelevyillä + tehokkaampi pumppu.
     
  16. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Näin mullekkin kerrottiin kun öljypumppua uusin tohon omaan 454seen... Ei siis missään nimessä hi volume pumppua vakioöljypohjankanssa... Ja tosiaan vakiopumpullakin enemmän kiusattaessa voi saada pumpun hörimään tyhjää kun öljy yläkerrassa...
     
  17. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Mulla on tulossa tohon juurikin hi vol pumppu, ei tullu moinen asia mieleenkään aiemmin...

    Kait se olis fiksua rakentaa tota orggispohjaa leveemmäks :-?
     
  18. triniemi

    triniemi Gearhead

    uudet pumput taitaa maksaa alle 50€, ei paha jos tarvii vaihtaa
     
  19. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Voisko joku vääntää vielä kerran rautalangasta, kuinka se öljy jää sinne yläkertaan? Tämä ei vaan valkene minulle... :oops:
     
  20. pecu_83

    pecu_83 3rd gear

    Eli öljy valuu tietyllä nopeudella kansista alaspäin moottorin läpi takaisin öljypohjaan. Öljypumppu pumppaa sitä tietyllä nopeudella öljypohjasta kansiin. Jos öljypumppu pumppaa öljyä ylöspäin nopeammin kuin se ehtii valua alas, loppuu pumpulta öljy.

    Se, että tapahtuuko näin kuinka herkästi, kiinostaa minuakin. :D
     

Kerro tästä muillekin!