BBC moottorin kunnostamista + piristelyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Impalala, 12.8.2011.

  1. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Jees, hommat etenee edes jotenkin...

    Veivejä on nyt tutkittu ja tultu siihen tulokseen, että 3 veiviin pitää uusia yläpään hela, loput vain kevyesti hoonataan, jos tarvetta.

    Eli näillä näkymin ens viikolla pääsis alakertaa niputtamaan! 8)

    PS. Noiden ARP veivinpulttien momentit jos joku viitteis laittaa tänne, niin olis suuri apu :wink:
     
  2. 383

    383 Gearhead

  3. triniemi

    triniemi Gearhead

    Mitkä ARPit on? 8740? L19? 2000?

    Joka tapauksessa, kalibroidulla kunnon avaimella oikeeseen momenttiin sen ARPin oman asennusrasvan kanssa kolmessa vaiheessa. Esim. 30-60-90 ft lbs. Mut kato nyt ensin mitkä pultit ne on.
     
  4. Impalala

    Impalala 3rd gear

    En kyl tosiaan muista, mitkä ovat. Näkee sitte ens viikolla, kunhan saa ne veivit koneistajalta pois.
     
  5. FLSTSC

    FLSTSC 1st gear

    veivit

    3 kertaa momentiin,sitten mitataan venymä pulttia kiristämllä,näin arp;ohjeissa tolleesti tehden ei kierrekitka vaikuta
     
  6. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Jaahas, tuli haettua veivit korjattuina takas. Kolmeen joutu ylähelan vaihtamaan.

    Juttelin samalla koneistajan kanssa noista ARP pulttien kiristysarvoista, hän oli sitä mieltä, että ne vedetään vaan tiettyyn momenttiin, niin kuulemma ainakin aiemmin on toimittu. Mikä sitte lie totuus, onko se venymän mittaaminen pakollista, varsinki kun kyseessä on käytetyt pultit?
     
  7. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Kyllä voit ne momenttiin vetää, mutta selvitä ensin KYSEISILLE PULTEILLE oikea kiristysmomentti. Se ei ole sama kuin GM:n alkuperäisissä pulteissa...

    Momentti riippuu myös käytettävästä voiteluaineesta kiristyksen aikana, ts. moottoriöljyllä eri momentti kuin molybdeenisulfidipohjaisilla aineilla.
     
  8. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Kävin hakemassa tota ARP omaa asennusrasvaa partsista. Eaglen sivulta löysin kiristysmomentin pulteille, 63 ft lbs tarjoaa, venymästä ei oo mainittu mitään.pulteissa numero 8740 ja lukee Eagle sekä tietty ARP.
     
  9. triniemi

    triniemi Gearhead

    Siihen sitte, mut avain olis paree olla joku laadukas ja kalibroitu lähiaikoina, helposti heittää 5fl/lbs jotku. Ei mulla ainakaan oikein oo ikinä venymämittari näyttäny järkeviä lukemia Eaglen pulteille, toimii varmaan paremmin pultti+mutteri yhdistelmällä.
     
  10. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Hieman tuli edettyä tänään...

    Kampiakseli on paikallaan, pukit vedetty momenttiin jne.

    Homma kuitenkin tyssäsi, kun piti alkaa mäntiä asentamaan!

    On tossa vuosien saatossa kyl tullu jos jonkinmoisia moottoreita purettua ja kasattua, ei sen puoleen ongelmia.

    Miten päin noi Wisecon Pro tru männät kuuluu asentaa?? Niissähän on pelkästään yksi venttiilinkolo... Auttakaa tyhmää :oops:
     
  11. Hectori

    Hectori 1st gear

    kolo imuventtiilin puolelle.
     
  12. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Ok... mutta sittenhän männät tulee eri päin toisiinsa nähden pyörimissuuntaa katsottaessa, eikö? Vai onko noissa Wisecon tuotteissa asialla väliä?
    :oops: [/img]
     
  13. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kerropas miten asensit kampuran päittäislaakerin? Olen itse laittanut sen kerran päin persettä ja tuli aika työläs remontti.
     
  14. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Vastaan koska kukaan muu ei ole ehtinyt... :rotfl:
    Mistäpä mäntä sen tietää mihin suuntaan kampiakseli pyörii?

    Kysymyksessäsi saattaa olla taustalla joissain moottoreissa (männissä) oleva männäntapin offset, ts. tappi ei ole keskellä mäntää. BBC:n männissä offsetia ei ole, joten ei ole väliä laitatko männän vasemmalle vai oikealle puolelle. Kunhan laitat ne männät oikein päin kuten edellä jo mainittiin.
     
  15. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Ei tuota kaiken järjen mukaan väärin edes saa laitettua, kun on samaa puuta takimmaisen runkolaakerin kanssa. Eli ihan normaalisti laitoin paikoilleen.

    Juurikin tuota offset asiaa tarkoitin! Kiitos tiedoista! :)
     
  16. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kyllä sen vaan saa. Pitää mitata päittäinen ennen ja jälkeen takapukin asennusta. Jos lukema ei ole sama, takapukki ei ole suorassa tai samalla kohtaa kuin laakerin alapuoli ja lastu lentää kun lyöt koneen käyntiin. Korjauksena kampiakselille lekaa molemmista suunnista, kunnes takapukki hakee paikkansa. Siinähän ei ole mitään ohjausta. Takapukki tietysti vain ihan pienessä momentissa, että mahtuu liikkumaan. Sitten kun takapukin kiristää momenttiin, on kampiakselia vielä hyvää vääntää eteenpäin vaikka ruuvimeisselillä koska on ehdottoman tärkeää, että varsinkin takimmainen pinta tulee tasan lohkossa ja pukissa, kampiakseli kun pyrkii hyrrävoimien ansiosta liikkumaan aina eteenpäin.
     
  17. triniemi

    triniemi Gearhead

    Sit tuli mikrometrillä vielä mittailtua noita päittäislaakereita, yhtään samanpaksusta ei ole vielä tullut vastaan. Tuota voi yrittää hiukan korjata hiomalla esim 800 paperilla lasin päällä tekemällä kahdeksikkoa. Mutta äkkiä siitä sitten lähtee tavaraa, et mittaa mieluimmin liian usein kuin liian harvoin. Samalla lähtee kaikki "high spotit" päittäispinnoista eli olis niitä hyvä pyyhkästä ihan muutama kieppi senkin takia.

    Paljonko muuten päittäisvälys on nyt?
     
  18. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Ok, hyvä tietää tämäkin! Takimmainen laakeripukki ei oo vielä edes paikallaan, kun ei multa löytyny silikonia siihen stefan päihin...

    Päittäisvälystä ei oo vielä mitattu, tottakai tarkistetaan ennen lopullista kasausta.
     
  19. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Tässä on kuva siitä stefan oikeasta asennuksesta. Kaksiosaisen tiivisteen päät pitää sijoittaa hieman eri kohtaan kuin takimmaisen laakeripukin liitospinnat. Kuvasta sen hoksaa paremmin...
    Tässä on yksi mahdollinen vuotokohta ja kääntämällä tiivistettä hieman kuvan osoittamalla tavalla saattaa harmilliset moottorin takapään öljyvuodot loppua.
     
  20. juku_h

    juku_h Gearhead

    Hmm.. Oma kone alkaa olla jo nipussa ja en oo tuota ottanu huomioon.. :eek:
    Onnistuisko veivit paikoillaan..?
     

Kerro tästä muillekin!