BBC moottorin kunnostamista + piristelyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Impalala, 12.8.2011.

  1. triniemi

    triniemi Gearhead

    Jaa, enpäs oo varma, voihan tuo onnistuakin?
     
  2. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Kiitos Triniemi ja Supergas erinomaisista neuvoista! Tänään saatiin vihdoin viimeinenkin laakeripukki paikoilleen ja männät veiveineen asennettua.

    Eräs asia jäi askarruttamaan kuitenkin: Mulle siis tuli noi Wisecon männät pikkupatilla ja 1 myöhästymiskolo joka männässä. Viisaammat siis kertokoot, että tuleeko vielä ongelmaksi se, että pakoventtiilille ei oo lainkaan koloa? Ja tottakai, uskon kyllä vahvasti, ettei tule ongelmaa, mutta silti mietityttää...
     
  3. -TH-

    -TH- Gearhead

    kokeilitko ennen mäntien asennusta, että akseli pyörii ? tarkistitko laakeri välyksia?
     
  4. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Siis joo, akseli pyörii täysin virheettömästi(runkolinja tarkistettiin koneistamolla), pelottaa vaan, että jos joutuu koneistaa mäntiin lisäkolot pakovenoja varten.
     
  5. -TH-

    -TH- Gearhead



    tarkotin lähinnä sitä,että pyöriikö jouheasti kun kaikki pukit on kiinni ja momentissa? aika monet tarkistelee semmosella vahalangalla,onko välys ok... joskus nuo koneistukset ja amerikan laakerit on sinnepäin.

    kolojen teko ei ole paha rasti, toki justiisa tehtyyn lohkoon joutuu suojaamaan esim. rasvalla, jottei lastua mene sylinterin ja mukin väliin.
    työkaluna toimii romukansi ja venttiilistä tehty terä.
     
  6. Hectori

    Hectori 1st gear

    Muovailuvahaa tai vaikka sinitarraa männän päälle venojen kohdalle. Öljyä venojen lautaseen ja kansi pahvin kanssa kevyesti paikalleen. Kone ajoitetaan siihen missä se tulee olemaan käytössäkin ja sitten pyöritetään pari kertaa ympäri. Kansi pois, terävällä öljysellä terällä vahaklunssi poikki ja katso paljon jää väliä venttiilille. Kun on yli 2.5 milliä niin riittää.
     
  7. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Joo, kampura pyörii täysin virheettömästi vaikka on pukit kiristetty momenttiin.
    Niin, noita mäntiä hankkiessani, olin kyl melko varma, että mahtuvat pyörimään sellaisenaan, ilman lisäkolojen tekoa. Vai onko sellasta olemassakaan, ku amerikkalainen bolt on - osa?? :wink:
     
  8. triniemi

    triniemi Gearhead

    Onhan se mäntä-venttiili välys silti hyvä tarkistaa, yks tärkeimpiä asioita kuitenkin moottorin rakentamisesta. Todennäkösesti on kunnossa, mut jos ei oo, pääset pahimmassa tapauksessa alottaan ihan uudella lohkolla koneen kasauksen.
     
  9. speedy

    speedy Double Gearhead

    Yks huvä konsti on kans käyttää venassa jotain senverran löysähköä jousta,että pystyt kädellä painaa venttiliä auki välystä tarkistaessa.
     
  10. -TH-

    -TH- Gearhead



    onhan niitä bolt on-osia, useastikaan sytytystulppia ei tarvia muokata. :rotfl:
     
  11. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Joo, tottakai toi tullaan tarkistamaan, kunhan saa kannet takas koneistajalta.
    Tää ny oli vaan tämmönen "etukäteen worst case scenario", että jos joku ois mahdollisesti voinu tietää ko mäntien sopivuuden isolohkoon, niin ois ollu kiva tietää...

    Ja tosiaan, tulpat on tähän mennessä olleet täysin bolt on
    :rotfl:
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Meil ei oo kun niitäkin joutuu kyllä shimmailemaan ja sit ne on aina laitettava juurikin oikea tulppa aina oikeaan paikkaansa :rotfl:
     
  13. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Tällä rintamalla ollut hiljaista, kannet yhä koneistamolla jne...

    Tuli eräs asia vaan mieleen, koskien pa - pumppua:

    Mulle siis on tulossa sähköinen pumppu vakion tilalle.
    Tarvitseeko nokka - akseli jonkinlaisen "päittäislaakerin", alunperinhän toi pumpun tanko on siinä urassa koko ajan, ja kaiketi auttaa nokka akselia pysymään paikoillaan...? Vai pitääkö orkkispumppu tankoineen jättää paikalleen?

    :-?
     
  14. paja1

    paja1 Double Gearhead

    ei tarvi jättää. akseli ja pumppu vaan pois ja sokea lätkä tilalle.
     
  15. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Ok, kiitos tiedosta!
     
  16. atobee

    atobee Gearhead

    Pakko kuitata: Useasti olen joutunut säätämään kärkivälin uusistakin tulpista. ;)
     
  17. kathwen

    kathwen 1st gear

  18. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Jaahass... Tänään tuli vietyä kannet koneistamosta toiseen, eka kun ei vajaassa 2kk saanu mitään aikaiseksi... Nyt sentään luvattiin jo perjantaihin mennessä valmiiks!

    Moottori onki ollu huomiotta jo varmaan 6 viikkoa, lähinnä tullu keskityttyä konehuoneen sähköjen korjaamiseen (suomipoika tehny vähän "kytkentöjä" :mad: )

    Loppuun viel kysymys venajousista; mulle tuli tommoset Comp Camsin tuplajouset, eli se sisempi jousi on hädin tuskin ohjuria suurempi.
    Mahtaako toi kokoonpano edes vaatia ko jousia? Nokka on Edelin performer rpm.
     
  19. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Pääsääntöisesti jouset nokkakortin suositusten mukaisesti!
    Älä ota sitä sisempää jousta pois, sillä on tärkeä tehtävä siellä...
     
  20. Impalala

    Impalala 3rd gear

    [/quote]Pääsääntöisesti jouset nokkakortin suositusten mukaisesti!
    Älä ota sitä sisempää jousta pois, sillä on tärkeä tehtävä siellä...[/quote]

    Jaa, edelbrockin sivuilla sanotaan, että "do not use dual valve springs", että luulis menevän ilman niitä sisempiä...

    Koneistajalla on kylläki jousipainemittari, nappaan yhen uuden ja yhen vanhan jousen mukaan, ku meen pe hakee kansia sieltä, saa sitte ainaki selvyyden, että paljonko jäykempi jousi on vakioon verrattuna

    :)
     

Kerro tästä muillekin!