BEAVER ROCKER

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Pate-68, 8.8.2012.

  1. C-barge

    C-barge Gearhead

    Alkupään kilpureihin kuuluu vielä ilman muuta Husson Dartti. Siitä tuli korinvaihto katuauto kisauran päätyttyä, liekö vielä hengissä? Ilmosen leetukka oli aika puhdas katuauto joka lähinnä mottinsa takia oli SA:ssa, sillä oon itekin ajanut varttia ja kovempaa katukunnossa mitä aikoinaan pääs kisaurallaan. Aholan farmarista on ainakin yks takasivulasi jäljellä, mut siinä lienee kutakuinkin kaikki. Sehän oli useemmallakin lähes valmiina projektina ennen kuin päätyi kierrätykseen. Santalan Herald on työn alla pk-seudulla ja valmistunee kisakäyttöön jossain vaiheessa PS2:n toimesta. Tolvasen valdo on mulla ja on ajossa jossain ja jossain kuosissa 2014.
     
  2. supo

    supo Double Gearhead

    Odotan mielenkiinnolla kun näkee missä hapessa Beaver Rocker ja esim.2014 voisi olla hyvä vuosi tulla esille esim.American Car Show:ssa ja sitten radalla kesällä jossain.Oliskin hieno jos vaikka Cortina,Herald ja Valiant olisivat yhtä aikaa jossakin esillä!!
     
  3. max

    max Double Gearhead

    Kuka tietää ketkä mahtoivat olla Beaver Rockerin Taustalla/rakentajina?On varmaan kyllä vaatinut todellista pioneerihenkeä,kun ei varmaan 70-luvun Kekkoslovakiassa ole ollut hirveesti tietoa saatikka osia joilla rakentaa kilpuri.

    Pata Ekmannin "Hiiri joka murisee" moottoriartikkelissa on moottorikomponentteja ja niiden hintoja.Ei voi muuta kuin ihmetellä kuinka paljon harrastajaystävällisemmäksi tämä touhu on muuttunut.On varmaan siihen maailmanaikaan ollut todella arvokasta rakentaa Ford moottori kilpakäyttöön.

    Vaikka vähän Off Topikkia onkin,niin olisi mukava kuulla minkälaista se on ollut ihan alkuaikoina rakentaa vähän pidemmälle viety moottori tai mikä hyvänsä komponentti Drag Racingin aamuhämärässä.
     
  4. homer

    homer Double Gearhead

  5. luppes

    luppes 1st gear

    Joo ilman muuta Wheelie Wagon jonka ensiesittely -79 American Car showssa ja Sämpyn Herald ovat listan alkupäässä.
    Aholan famari myös ja aika aikasessa vaiheessa tuli myös Aholan Chrysler altered.

    - Luppe -
     
  6. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead



    http://www.nosdrags.net/fnra/swap.html
     
  7. luppes

    luppes 1st gear

    Niin Husson Dart oli esillä myös -79 American car showssa
     
  8. Putte

    Putte 1st gear

    Sonett ei ollut Suomessa tehty vaan Ruotsista ostettu. Toinen Suomessa tehty taisi olla Morris Delivery Wheelie Wagon tai Husson Dart. Käsittääkseni nämä jakavat sijat kaksi ja kolme. Stanut ja MS:t olivat käytännössä alkuun katuautoja, joilla käytiin ajamassa myös kisaa. Varsinaiset rakennetut kilpurit tulivat SA:n ja CA:n yleistyessä ja niistä suurin osa ostettiin Ruotsista ja joku jopa kauempaakin meren takaa.
     
  9. Putte

    Putte 1st gear

    Eikös siellä takana ollut Vilanderin Jokke ja Tuomisen veljekset Kaitsu ja Eki.
     
  10. Putte

    Putte 1st gear

    Tässä se Aatun Cadillac Eldorado projekti 70-80-lukujen taitteesta.

    [​IMG]
     
  11. gremlin

    gremlin Gearhead

    Vai olikos toi Wheelie Wagon myos Ruotsi tekeleita? Siis jotenkin valmiina suomeen(Hankoon?)tullessaan?
     
  12. -TH-

    -TH- Gearhead

    no, joko se kiljpur on saatu hilattua tänne savoon vai vieläkö se arvonta kuletuksesta on päällä? onko se keko pyörillään ja paljoko se painaa? onko irtoroinaa , eli pitääkö olla paku jolla raijata irtohilut?
     
  13. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Tossa kuvassa lehti vuodelta 1976 josta löytyi juttua Keimolan kisoista,Corttiinan kohdalta mainitaan rakentaja Jouko Wilander,koneena Fordin 428/450hp,alle 11sek.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  14. jallu81

    jallu81 3rd gear


    ei kyllä se ihan hankolaisten toimesta rakennettiin. joku ruottissa asuva kaveri siin oli mukana sitä tekemässä, mut ei siin muuta ruotsikytkentöjä tainu olla.


    E: ja vähän offtopicciakin, mut mitäs sille celica dragsterille tapahtui, joka oli paimiossa motellin ja moottoriradan pihassa tolpan nokassa?
    eiks se ollu kans joku vanha sotaratsu???
     
  15. Putte

    Putte 1st gear

    Celica funny car on entisöinnin alla.
     
  16. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Huono kuva Celikasta -81 Härmälän lentokentältä
    [​IMG]
     
  17. ata

    ata Gearhead

    Tuo ylläoleva Celica ja mainittu Sonett taitavat olla ensimmäiset itse näkemäni kiihdytyskilpurit ikinä, kyllä ne vaikutuksen tekivät. Olivat tekemässä näytöslähtöjä Ahveniston Moottoriradan pääsuoralla (no ei siinä paljoa ehtineet ajaa kun se on niin lyhyt) jossain ratakisan oheisohjelmana lajia esittelemässä. Sitten pitikin päästä katsomaan kisoja Räyskälään, Härmälään, jne. hyvin siis onnistui lajiesittely. Vuodesta ei ole hajua, mutta joskus 70-luvun lopulla tai 70-80-lukujen vaihteessa vissiin se oli.
     
  18. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  19. Pate-68

    Pate-68 3rd gear

    Vuoden -77 takaluukusta lehdessä jo etsittiin pelastajaa Rockerille.Aika hyvin se on kyllä säilynyt tekniikka on purettu pois mutta moottori vaihteisto ja perävälitys löytyy jopa alkuperäiset takavanteet on tallessa.Luppe tietää muista osista enemmän ja kyllä se jotenkin sinne savoon kulkee ennen joulua
     
  20. luppes

    luppes 1st gear

    Joo, Koppahan on ollut FHRA:N omistuksessa jo -80 luvulta alkaen, ostettiin rolling Eriksonilta. siihen tehtiin Pihlajiston hallilla jonkun asteinen fiksaus ja esiteltiin ACS:ssä ja kierrettiin muutamia näyttelyjä,
    sit jäi seisomaan ja tarkoitus on nyt saattaa se ajokuntoiseksi.
    Siihen on haalittu osia sieltä täältä ja en tiedä ovatko kaikki tallella.
    Kori ja runko on, perä on ja siihen pitäis olla välitys (ford 9 tuuma) ja takajarrut Stocki vireinen kone valmiina, puuttuu jotain apulaitteita mm. sähköpuoli, kaasarit ja imusarja joka on tiedossa mistä löytyy on suht harvinainen 2x 4bbl. Laatikko on redi mutta pitää hitsata kuorta, kardaanin joutuu tekemään jne. Aika paljon vielä täytyy osia löytyä jotta saadaan stripille,
    Kun saatte sen Savoon niin pitäis kai tehdä ristiretki sinne ja käydä läpi mitä tehdään ja tarvitaan.

    Tosiaan olis hienoa saaada se radalle, eli tsemppiä sinne savoon.
    - Luppe -
     

Kerro tästä muillekin!