Beaver Rocker

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja godfather, 4.4.2021.

  1. Jenkkiauto

    Jenkkiauto 3rd gear

    Kustom STW, faffeli ja jknR tykkäävät tästä.
  2. Kappas, TM/VM on saanut raapustettua jutun tästä myös:

    Romuttamolta löytyneestä Ford Cortinasta tuli varttimailin sinivalkoinen klassikko – Esittelyssä Beaver Rocker Cortina vm. 1965

    Beaver Rocker valmistui Keimolassa heinäkuun 27. päivä 1976 ajettuun kauden toiseen osakilpailuun, jossa auto ei ollut vielä täydessä vireessä, ja siksi sillä ajettiin kisaa varsinaisen kisatapahtuman ulkopuolella. Varta vasten lajin kilpailutoimintaa rakennettu auto loi kuitenkin uskoa suomalaisen drag racingin tulevaisuuteen.

    Rockerin voimanlähteeksi Wilander valitsi hänen oman Ford Thunderbird siviiliauton moottorin. Cortinan nokalle istutettiin 428-kuutiotuumainen V8, joka rakennettiin moottoritilaan ja osin ohjaamon puolelle niin taakse, kun vain säännöt sen sallivat. Moottori on millilleen sääntöjen sallimalla paikalla eli moottorin ensimmäinen tulppa on 15 senttiä auton etuiskunvaimentajan keskikohdan takana. Moottorin jatkeena oli Fordin C6-automaattivaihteisto sekä 9-tuumainen 100 prosenttisesti lukittu perä.

    Kun isosta moottorista puolet työntyy ohjaamoon sisälle niin Cortinaa ajetaan kaukaa lähes takapenkiltä käsin. Wilander kilpaili autollaan pari kautta ahkerasti, kunnes auton koko tekniikka, moottori sekä vaihteisto siirtyivät Eki Tuomisen Funny Car-luokkaan rakentamaansa Saab Sonetiin.


    [​IMG]
    Kuljettaja, auto ja sen irrotettavat peltiosat. Jokke Wilander ja Beaver Rocker Cortina Keimolan varikolla.

    [​IMG]
    Beaver Rocker Cortinan entisöintityöt valmistuivat vuonna 2020.

    Tekniikkaa
    Aihio: Ford Cortina
    Mallivuosi: 1965
    Kori: Kaksiovinen teräskori; turvakaaret
    Moottori: Kahdeksansylinterinen vesijäähdytetty V8-moottori; kaksi nelikurkkuista Edelbrock– kaasutinta
    Moottorin tilavuus: 390-kuutiotuumaa (6.4-litraa)
    Sylinterin halkaisija, iskun pituus (mm): 102.9 x 96.1
    Puristussuhde: 10.5:1
    Teho kW (hv) r/min): 243 (330) /4 800
    Vääntö (Nm/r/min): 250/4 600
    Huippunopeus (km/h): 180
    Voimansiirto: Takaveto; Fordin C6-automaattivaihteisto; Fordin 9-tuumainen perä, 100 % lukko; perävälitys 4:111, teräsvetoakselit
    Ohjaus: hammastanko-ohjaus
    Jousitus: edessä Toyota Corolla DX:n erillisjousitus, McPherson-joustintuet, poikittaiset alatukivarret, pitkittäistuet, kierrejouset ja nesteiskunvaimentajat; takana nelilinkkijousitus, nesteiskunvaimentajat ja kierrejouset
    Jarrut: Edessä levyjarrut, takana rumpujarrut
    Vannekoko: 15-tuumaa
    Rengaskoko: Edessä 185 x 15, takana 31 tuumaa korkeus, 13 tuumaa leveys x 15
    Polttoainesäiliö (l): 20
    Paino (kg): 1 170
     
    beefeater, dart -66, Herje ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Vanhassa sääntökirjassa oli tämmöttinen kuva

    [​IMG]
     
    esmi tykkää tästä.
  4. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    En ole mikään ympäristö intoilija,Drag Racing ollut kohta 40 vuotta parasta mitä löytyy...
    mutta katsokaa tuo Vain muutaman sekunnin tähden.
    Ei voi kuin ihmetellä,Räyskälässä joka paikka täynnä makkara papereita,luokonaan..oliko 80 luvun alussa tapana viskoa kaikki roskat maahan?
    Ilmeisesti normi toimintaa siihen aikaan,roskikseen ei viitsitä laittaa.
     
  5. homer

    homer Double Gearhead

    Ihan normitoimintaa ainakin pääkaupunkiseudulla edelleen. Tosin näyttää siltä että roskiksiakin on vähemmän kuin vielä joku vuosi takaperin.
     
  6. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Pätkässä ei toisiaan näy kovin montaa roskista, joten ymmärrettävää että niin käy jos ei jätehuoltoa ole asianmukaisesti tapahtumassa järjestetty.
     
  7. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Saattaa roskamäärässä olla myös yleisön koostumuksesta kyse, silloin enimmäkseen päihtynyttä nuorisoa.
     
  8. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Hyvinkin oli ennen tapana että tapahtuman jälkeen talkoo porukka tontin siivosi, joskus paikalliset pallojuniorit jollain diilillä. Jossain jos pari jätesäkkiä ripustettuna. Ennen ehkä asiat tehtiin maalaisjärjellä:)
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ennen nuorena kun kavereitten kanssa ajeltiin joskus useammallakin ameriikan autolla tapahtumissa ja jos ei sellasia ollu ni järjestettiin vaikka ite jotain menoa ja meininkiä. Kumminkin korjattiin aina pullot ja tölkit kasaan josta joku ahkera ihminen ne poimi tienestin toivossa. Roskat pistettiin aina roskiksiin. No minulla oli/on edelleen samoja viksuja kavereita. Niistä tulikin opettajia tai insinöörejä tai ainakin jotain järkevää, paitti minusta. En edelleenkään heitä luontoon mitään mikä ei sinne maadu. Nykyään mäkkärin pihalta kun nuorisolaisten auto irtoo ni eka mutkassa alkaa paskaa lentää ikkunasta tai kohta keskaritölkkejä.

    ja juu, drag racing on hiano laji. Paras juttu mitä housut jalas voi tehä on vetää kaasu pohjaan ameriikan v8 jossa nokassa overlappia. Tulee old skool ränttätänttä soundi. Tosin jäi itellä siihen ettei päässy edes lähtöviivalle ku ootin vuoroa jonossa ja alko sataa. Kisat keskeytettiin kun ei kuivata kannattanu vissiin hirveen monta kertaa kuurojen välissä. No, ehkä vielä ennen kuolemaa.
     
  10. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    80-luvun puolivälissä alkoi roskapönttöja olemaan jo hyvin että kyllä silloin jo roskat pönttöön löysi. Ja pallojunioreilta hommat väheni. Kierrätys on vaikea laji on se sitten roska tai moottori:D
     
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Saattohan se olla, et yleisömäärä yllätti järjestäjän. Hupiluvat piti noille tapahtumille hakea silloinkin, ja viranomaiset esittivät sitten omat vaatimuksensa tilaisuuksille vaikkapa järkkärien, vessojen ja roskisten suhteen.
     
    Kustom STW ja KohtalainenPaja tykkäävät tästä.
  12. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    No onneksi sentään Cortinasta ei tullut roskapönttö luokan kilpuria vaan suoran kiihdyttäjä:)
     
  13. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kyl siit meinas tulla roskapönttöluokan kilpuri, konkreettisesti. Kun FHRA lähti Vaaralasta, Rockeri oli jo jätelavalla. Toivion Toni sen sieltä pelasti ja yhdessä Holmin Jaffun kanssa teki takas rullaavaksi. Heille kuuluu kiitos laitteen selviämisestä nykypäivään.

    Sen jälkeen auto oli pyörillään säilössä siellä sun täällä ja siitä katos paljon "alkuperäistä" tavaraa. Aktiiviaikanaanhan vuodesta 1977 lähtien rullaava kori säilyi samanlaisena.

    Ainoastaan moottorin ja vaihteiston kiinnikkeitä muutettiin matkalla neljälle eri tekniikkapaketille joista radalle asti pääs kaksi. Eli mikään ei tunnu niiltäkään osin muuttuneen...

    Meille tullessaan siin oli rullaava koppa ilman sisäpellityksiä, tulipeltiä jne ja ilman mitään apulaitteita. Kahes lihalaatikossa oli jotain pikkusälää mitä oli tallessa, ja jotain niist tuli käyttöönkin.

    Suurin tekninen muutos autoon oli etujousitus jonka FHRA ja sen leimaäijät vaati päivitettäväks "turvallisempaan". Ite kyhätty Galaksien alapallon varassa keikkuva jäykkä akseli oli kyl vähintäänkin eksoottinen. Sekin on toki kokonaisena tallessa fyyralla... mut kuulemma oli hyvä ajaa.

    Ja toinen oli ohjaus, nykyään rattiakseli menee "normaalisti" tulipellin läpi ja aikalailla suoraan etuakselin takana olevaan hammastankoon. Alunperin rattiakseli oli pystyssä kuskin jalkojen välissä keskellä lattiaa. Kuskin penkki on liki kiinni takasisälokasuojassa.

    Sen alla oli Simca 1000:n ohjaussimpukka mistä sit kahden linkun kautta liike meni raidetangolle. Eli moparia oli ohjauksessa silloinkin, nyt valaiantin rattiputken ja Cisse Häkkisen Barracudan vanhan ratin muodossa.

    En oo ajanut laitetta sen jälkeen ku laitettiin siihen kunnon coilover takaiskarit Jaffun ja Tonin itetekemien tilalle, ne oli kyhätty kuplan etuiskareista. Ne pohjas ku ajo varikolla sähköjohdon yli. Olettaisin et se on nyt parempi.

    Ei se huono ollu muutenkaan, ominaispiirteenä lähinnä pituusakselin suuntanen kiemurtelu. Johtunee kapeesta raidevälistä, n. 120 cm ja vakaajien puutteesta. Mul vissiin edelleen auton ennätys nykyisellä tekniikalla, 6.99/160 1/8 maililla.
     
    Kustom STW, SS-454, kerkko ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. Ihan hyvältä ja järkevältä muutokselta vaikuttaa. Samalla taisi vaihtua eturenkaatkin läskeihin..Noissa vanhoissa kuvissa näkyy todella kapeat kumit. Muistaakseni rättärin renkaat (125 leveät?).
     
  15. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Joo, rättärin renkaat oli senaikaset "Front runnerit". Parhaat mitä oon nähny oli Ilmosen Peran '56 letukan kisarenkaat, ne oli 7.60/15 rättirenkaat jotka oli pinnotettu rättärin 125 pinnalle! En muista oisko tohon Cortinaan joilla se oli seissyt. Tai sit tilasin jotku linglongit netistä.
     
  16. Joo. Tarkka tyyppihän taisi olla Michelin X, jota on saanut näihin päivin asti:

    [​IMG]
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!