Bel Airit & Impalat harvassa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Yogi, 27.7.2005.

  1. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Jees, johdot on niinkuin aiemmin tossa kokeilin selittää.. Aiemmin kaikki ollut itsestään selvää uudempien laitteiden kanssa, mut eipä tullut mieleenkään et tällaisessa voi tulla vastaan myös tasavirtalaturi. Unohtui myös mainita, se GEN valo paloi kokoajan taulussa, mutta varmaan johtui siitä kun ei sinne mene mitään johtoa? Pitää kokeilla mitata jännitteet kun saan joskus kaikki sähköhommat tehtyä ja auton taas tulille. Kiitos Jani tästä!
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    ...eiks tässä ole kyseessä 67 chevy, tasavirtaa tais olla viimeksi 62 ??? :-?
     
  3. HV

    HV Gearhead

    Tuo latauksensäädin on melko edullinen 13 € maksaa, mutta on piirilevyillä toteutettu ulkonäkö on sama kuin alkuperäisessä. Viime keväänä Bel Air hyyty kesken vappu ajon... :oops:
    Nyt on mukana säädin, että saa vaihdettua tarvittaessa, vähä epäilyttää nuo piirilevyt.
     
  4. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Kyllä tasavirta loppui joskus 62 tai 63... Senjälkeen tuli ulkoisella peltikuorisella säätimellä varustettu vaihtovirtalaturi.
     
  5. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Jos tossa laturissa itsessään on se säädin, voiko olla...? Ja mikä ajatus se on ottaa pois, jos laturissa ei ole? Kun noi johdot nyt menee miten ne nyt on , niin uskaltaako tuohon säädintä väliin laittaa, vai nouseeko taas savut jostakin?
     
  6. HV

    HV Gearhead

    Pistä kuva laturista, se on uudemmasta varmaan. Silloin erillistä säädintä ei tarvitse.
     
  7. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

  8. mörkö

    mörkö Gearhead

    Samanlainen laitettiin meidänkin 67 ja latas liikaa..
    Vaihdoin säätimen ja latas vieläkin liikaa, kunnes latasikin yhtäkkiä sopivasti, liian vähän ja syksyn viimeisellä "kartanokierroksella" lopetti lataamisen kokonaan...
    Vaihdoin uuden samanlaisen ja taas lataapi liikaa, samanlaiset johdot on kuin noissa kuvissa ja latausvalo palaa koko ajan.
     
  9. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Kokeilen käyntiin impalaa ja mittaan latausjänniteen. Se varmaan on pahasta johdoille jos lataa liikaa?
     
  10. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Toi on uudempi sisäisellä säätimellä varustettu laturi. Alkuperäinen lataussäädin vaikuttaa olevan poistettu kuten pitääkin olla kun laturi on vaihdettu.
     
  11. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Tää on just tätä. Autoihin vaihdellaan komponetteja, esim latureita joita siinä ei aiemmin ole ollut, säädin ei tue gen-valoa/viisarimittaria tai toisinpäin. Aikaisemman järjestelmän johdotuksia ja releitä ei pureta pois vaan ne jäävät siihen hämäämään johdot irrallaan, laturilta vedetään virtoja H4-valoille ja soittimille yms. Yleensäkkin ongelmia ratkaistaan väärällä tavalla jotka kuitenkin sillä hetkellä saattaa pelastaa.
    Siinä on sitten ihmettelemistä uudella omistajalla kun tulee joku vika...

    Tuohon kuvaan liittyen, jos tuo 2,5:lta näyttävä tuulettajan hihnojen läheisyydessä kiemurteleva punainen johto on se joka syöttää virran akkuun, niin suosittelen sen vaihtamista vähän jytäkämpään.
     
  12. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Niinpä! Laturista menee kaksi tollaista rokkilankaa akulle, toinen tuosta suoraan ja toinen kiertää alkuperäistä johtosarjaa pitkin. Riittää varmaan kun vedän paksummalla kaapelilla laturista johdon suoraan akkuun ja puran noi haaroitetut kötöt kokonaan pois...
     
  13. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Se haaroitettu on se sulakerasian syöttöjohto, ja alkper päävirtajohto,et sitä voi kokonaan poistaa tai ei tule kabiiniin sähköä... Laturissa on 2 napainen liitin. Siihen mikä on kauempana latausnavasta tulee jännitteen tarkkailuvirta,sen voi periaatteessa ottaa suoraan latausnavalta 10cm johdonpätkällä. Parempikin näin että tulee oikea latusjännite tähän ,ettei lataa liikaa.. Liittimen toiseen napaan tulee heräte mittariston GEN valolta.. Se löytyy autossasi alkunperin siitä nyt irallaan olevasta lataus säätimen liittimestä.. Toki on jo voitu tehdä kytkentöjä ja sitä ei enää siltä löydy...
     
  14. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Tosahan toi kuva taas oli:
    http://www.antechlabs.com/K0GFM/wd.jpg

    Laturin vieres näkymä möntti jossa 5 punaista on just toi sun löytämä tinattu mälli? On tehty tehtaalta tollee tinalla. Latausvalon piuha näkyis olevan ruskea, tullut alkuperäisen säätimen napaan 4?
     
  15. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Vaihdoin paksumman kaapelin akulta laturille, ja pääsin kiinni tuohon sähkökaavioon, miten noiden johtojen pitää mennä. Ne pitäis olla nyt selvää. Sain lopulta tuon auton käyntiin ja uudet jäähytinesteet kiertoon, mittailin sitä latausjännitettä, mut piti vielä välillä lähtee töissä käymään. En nyt varmaksi muista, mut auto käynnissä tais olla 14,8v ja nyt sammuksissa näyttää akku 12,8v
    Edit: Mittaristo puuttuu, muuten kokeilin kyllä valoja, puhallinta yms päällä auton käydessä ja ei noussut savua mistään eikä johot kuumentunut :D
     
  16. Hansikas

    Hansikas 1st gear

    Ehkä ei oikea topikki kysyä, mutta kun hyvin rullaa tämä aihe tällä hetkellä, niin kysytään.

    Ryömin tänään kuusnepan alle, niin th350 öljypohjan ulkopinnalla ja vähän ympärilläkin oli valkeaa töhnää. Näyttää siltä kun joku olis vetänyt seitin ohuen valkean maalin siihen pohjan päälle. Kun sormeen otti, niin tuntui ja näytti tosiaan märältä valkealta maalilta. Pieniä öljy tippojakin tietysti oli siinä ympäriinsä, kuten näissä yleensä tuntuu sitä siitä tiivisteestä tihkuvan. Mitäköhän tuo on. Onko ajan kanssa öljyä kun on tihkutellut ja se kuivanut, niin jäänyt siitä jäljelle? Onkohan oire jostain ongelmasta? Voiko olla jäähdytysneste päässyt loota öljyyn syylärissä ja sitten roiskinut pihalle öljypohjan tiivisteestä? Tikussa kuitenki öljy näyttää ihan öljylle. Jotain kondensio hommaa, vai ihan turhaa skitsoilua??? Ei ole pariin kuukauteen tullut ajettua, ja en ainakaan huomannut, että olis ennen sitä ollut mitään töhnää, kun vielä tulee kurkittua sinne tiheeseen, kun seuraan tiputtaako se öljyä alleen.
     
  17. impala67

    impala67 Double Gearhead

    älä paiskaa sitte niitä ilmastoinnin jäänteitä jätteisiin, joka haluaa entisöidä tai ylläpitää pilkulleen 67:ansa ilmastointia, tarvii noita releitä...
     
  18. impala67

    impala67 Double Gearhead

    tehdas on yleensä suojannut noi tinatut liittimet jonkinlaisella alkeellisella kutistesukalla, tai hirveellä paakulla amerikanerkkaa...
     
  19. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Joo, sitä amerikan erkkaria löytyy monesta kohti johtosarjoissa; niin sisällä, kuin konehuoneessa. Enpä niille kummempaa pystynyt tekee, kun varmistamaan, et tinaukset on ok ja uutta sähkötepee ympärille. Vaikka oonki roskakuski, en nakkaa jätteisiin mitään, mikä autosta jää ylimääräiseksi. Löysitsä muute sen radion taustalevyn ja valokatkaisijan nupin?
     
  20. Road Hog

    Road Hog 1st gear

    Löytyisiköhän keltään -63 Impalaan alkuperäistä pyöreää peiliä kuskin oveen?
     

Kerro tästä muillekin!