Koskapa ketjussa on kerran ollut hiljaista niin kerrotaan nyt jotain, mitä omalle rojektille kuuluu.. Sähkötyöt on pääosin valmiit. Isoimpana hommana jäljellä on oikeastaan sisustan uusiminen. Muutama peltiosa pitäisi vielä maalata korin väriin. Ilmajousituksen letkuja tarttis vielä muuttaa reitityksiltään, sillä yksi suli jo pakoputkeen. ( onneksi jo tässä vaiheessa, eikä tien päällä hamassa tulevaisuudessa ) Hitokseen paljon puuttuu kaikenlaista pisteosaa sillä autohan tuli meille käytännössä lihalaatikoissa joita oli jo muutettu pariinkiin otteeseen. Kaikenlaisten nippelien puuttuminen aiheuttaa turhautumista ja oikeastaan onkin edetty tekemällä itse. Eli toisin sanoen kustomoitu. Ihmeitä ei ole tapahtunut, mutta jotain kuitenkin. Kuttilasta saatiin uusi tuulilasi ja vieläpä suoraan hyllystä. Mielestäni varsin edukkaasti. Pakoputkisto tuli tehtyä tuplana ja ihan Mätänetin metrikamasta. Halkasija 2". Eikä mielestäni ihan kivoin homma ollut niitä vetää ilmajousitettuun X-runkoon. Ahdasta on... Putket tuli vedettyä kuitenkin sen verran viitseliäästi ettei niistä tullut auton matalin osa. Auton käyntiongelmia selvitellessä hokasin ettei vanha sohlo edelborkki sovi hyvin yhteen tämän Weiandin spread bore imusarjan kanssa. Kaverin hyllystä löytyi vuosia pölyyntynyt -78 Vetten Quadrajet ja johan rupes käymään asiallisesti. Konehan on käytännössä vakio 350. Kaikki maskiin/keulaan liittyvät osat on haalittu ympäri maailmaa, eikä ne missään juhlakunnossa ole mutta saavat luvan kelvata. Kaikenlaista homoilua on saanut osien kanssa tehdä, kun mikään ei ole tietenkään täysin ehjää. Ämeriikan pojalta tuli ostettua tällainen setuppi etuiskunvaimennukseen. Mutta eipä tämäkään sujunut niin kuin elokuvissa. Suositellut iskunvaimentimet osoittautuivat 10 mm liian pitkiksi ja kun auton laski alas niin uudet runkokiinnikkeet antautuivat. Asiaa punnittuani päätin muokata kiinnikkeitä pidemmiksi, enkä alkaa etsimään uusia iskareita.. Ja loppukaneetiksi takavalot. Kyllä -59 valot vaan sopii tähän mielestäni varsin hyvin.
Itse rakentanut kahteen x-runko impalaan noi putket 2.5" samaa reittiä eli ulostulot takapuskurille. On meinaan kyllä ahdasta tuolla pyöräkotelossa varsinkin kun oli 275/60-15 takapallerot. Silloin kun tein ilmajousituksen edelliseen impalaani niin tein etupään omilla iskareilla ja samaan linjaan kun oli alunperinkin. Helpottaa iskareiden hankintaa kun tietää mistä ne on.
Ite tossa arvoin jo viime kesänä, että 2,5" putkella on liki tekemätön (lue vitun ikävä) paikka mennä taakse asti kapeillakin kumeilla. Mulla kun edellinen tekijä on jättäny ne pyörän eteen.
Olisi tarkoitus omaan -61 Bubbletopiin askarrella rosteriputket exhaust cutouteilla ensi kesänä. Olisi siinä tietenkin muutakin pientä mutta kunhan nyt leiman hakee taas täksi kesää, ehtihän tuo muutaman vuoden seistä. Parina kesänä tullut taas ajeltua.
Mulla on jo vissiin seittemättä kesää ajossa orkkishenkinen neliovinen -61 tolppa. Vähillä huolilla on päästelty tuona aikana 20t mailia. Tänä talvena piti alkuperäinen ja orkkismitoissa oleva 283 230hp versio rempata. Suurimmat puutteet oli nokka-akselissa, josta oli kolme nokkaa hävinnyt melkein kokonaan. Nyt se on +.030 ylikoossa, Edelbrock 2102 nokalla ja 2101 imujsarjalla, kun valurauta sarjasta löytyi halkeamaepäily. Kannet ja dekki oikaistiin, pakoventtiilit uusittiin k-linereillä, jouset ja nostajat uusia tietty. Kannet laitoin paikalleen peltitiivisteillä, että alkuperäinen 9,5 puristus-suhde säilyi. Öljypumppu ja tuplarulla jakopää, sekä laakerit kuului myös uusittuihin osiin. Tuon ikäisessä koneessa oli jo aivan tolkuttomasti lietettä öljypohjassa ja muussia lohkon vesitiloissa, jo niiden puhdistuksen takia kannatti remontti tehdä. Nyt olen sitten hakenut säätöjä kohdalleen 500 cmf edeliin laajakaistalambdan avulla. Eihän se mikään raketti edelleenkään PG:llä ole, mutta jos kulkee luotettavasti taas seuraavat 55 vuotta, niin olen tyytyväinen...
Milloin MikkoSa satuttaisiin samoille mestoille, että saisit vihdoin tuohon ne uudet kickpanelit jotka jäi mulle talliin kun kauppoja tehtiin... .... niin olihan se koneen lievä väsy jo tiedossa silloin.
Siinäpä se onkin ongelma.. Voit jättää ne vaikka joskus vaahtiliiterille, jos on käyntiä, poimin ne sieltä kyytiin. Vaihdoin eilen välyksellisen ohjauksen control valven uuteen, enpä tiennytkään miten tarkka ohjaus noissa voi olla! Tuntuu ihan uudelta autolta.
Pikkuhiljaa... Voi jos olisin tiennyt etukäteen oikean järjestyksen tuohon takapuskurin asentamiseen hiekkapelteineen ja kilpipaikkoineen... Tein siis aivan kaiken väärässä järjestyksessä mutta kyllä ne kuitenkin sai läjään... I did it "One Piece At A Time" - Johnny Cash
Onko jollain ideaa miten sais kolmen tuuman putket taakke asti. Tiedän et muutoksiin pitää tehä mut ideoita?? Ärsyttää ku päättyy takakumin etee ja pörisee korvaan.
Mites onko tietoa 65 Impala, Bel Air tai Biscayne farmareista? Paljonko noita on suomessa? Lieksassa ja Lappeenrannassa ainakin on. Mutta missä muualla niitä on? Vai onko kaikki suomiautot jo kristiinankaupungissa purettuna