Belzer, Made in Argentina.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja WSE, 17.1.2007.

  1. WSE

    WSE 1st gear

    Kävinpä kiintoavaimia ostamassa. Piti löytää kunnollisia pieniä kokoja, ja yksi 6mm hyväksi havaittu belzer oli jo kaapissa joten samalasia siis lisää... No , löytyihän niitä vielä vaikka bahcon nimellä oli saman näköisiä hyllyssä. Bahcon "laatuhan" tiedetään mihinkä se on mennyt joten piti valkata belzereitä, kuvittelin niiden vielä olevan ns. vanhaa varastoa, mutta mutta... hetimiten löytyi yksi aivan sekunda. Lenkkipään työstönjälki täynnä purseita ja kraatereita. No eikun myyjän kanssa juttusille ja tuli sitten katseltua muitakin ja yksikään ei vastaa laadultaan kyllä tuota vanhaa vaikka päällepäin ovat aivan samannäköisiä. No sittemmin "syykin" selvisi, lätkässä mistä avain roikkuu lukee isolla Belzer Germany ja pienellä made in argentina... Piti sitten ostaa gedorea vaikkei sekään laadullisesti vaikuta olevan tuon vanhan Belzerin tasoa. Kuitenkin pitäisi vielä Saksalaista oleman. Mikä siinä oikein maksaa jotta kaikki tuotanto pitää viedä halpatuontimaihin ja sieltä ei sitten meinaa saada kuin sutta ja sekundaa. Kohta tuntuu ettei mynnissäkään ole kuin sutta ja sekundaa, vanhoilla tunnettujen merkkien maineilla vaan ratsastetaan hetki ja pilataan sekin täysin mihinkä tässä voi enää luottaa. Prkl mulle on aivan sama vaikka työkalun saisi ilmaiseksi jossei sillä mitään tee, elikkä ei taida hintakilpailu tässä merkitä. Hankala vain on kohta löytää työkaluja mitä ei 100% varmasti ole tehty missään vinkuintiassa.
     
  2. Hervast

    Hervast 1st gear

    On se kumma kyllä. Muistelen että meille tuli joskus 30 v sitten uuden 602:n Valmetin mukana ihan laadukkaita kiintolenkkiavaimia jotka on tehty muistaakseni juuri argentiinassa. Että ei sen luulisi paikasta olevan kiinni, mut liekö maahantuojalle tai valmistajalle iskenyt ahneus ja tuovat huonompaa laatua kuluttajille.

    Itekkin joskus miettinyt että luulisi noissa ruuvimeisseleissa, pihdeissä, kiintolenkkiavaimissa, kuusiokolo ja torx avaimissa yms. perustyökaluissa laadukkaan tavaran tekevän kauppansa, mut nykyään tuntuu että ensiksi on aina tarjolla sitä kakkoslaatua jonka laadussa on luvattoman paljon vaihtelua.
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Toinen kierros laadulle on tulossa. Se meidän suomalaisten , saksalaisten , rutsalaisten pitäisi hoitaa takaisin. Siis tuotanto laatua, hinta vastaavasti tuon uppoavaa globalisaatiopaskaa korkeampi - eli entinen 60-80-l länsieurooppalainen laatu. Ja takuu, ja myynti globaalisti. Erona se vanha tietämys ja laadun käsitys.

    Tuollaisesta voisi laatua vaativat maksaa. Ja sillä voisi elää muutama.
    Voisi käydä kaupaksi vaikka minne, jos taas käsite "laatu" palaisi takaisin. Siitä oltaisiin valmiita maksamaan jossain piireissä.

    T. Bachoa n. vuodelta 1959 yhä käyttävä.

    Luulisi että Suomessa on rautakouria koneistuksen parissa, jopa teollisen tuotannon parissa , joilla high end kotimainen todella laadukas työkaluperehe saadaan aikaan? Swania = purjeveneiden Rolls-Roycea tällä osataan tehdä. Meidän maallamme on nyt high tech maine, mutta luottamus vaikka avain maksaisi 10x vinkuintian halvimpaan, sitoutuen siihen, että tuote on ikuinen ja laadukas, tarkka. Voisi myydä?

    Siis 50-luvun Bacho jakarit toimivat yhä.. Kuin uudet. Tutun eläkeputkimiehen porakone vm. 1960 toimii yhä ja murtaa jopa luita..

    Oliskos ajatustyötä kovalle yrittämisele ja ennenkaikkea nimenluomiselle.
    Merkkinointi olisi helppoa, meillä jannu 7x palkalla vinkuintiaan tekisi tuotetta tinkimättä mistään. Ja myytäisiin se ulos 10x. Mutta laatu pitäisi olla A1 ja takuu mahtava. Mutta hinta ei olisi ilmainen. Miksi työkalujen Rolls -Royce ei voisi tulla Suomesta? Kyllä meillä siihen ainesta olisi..
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Onhan rollsseissa vikansa,aivan kuten swanin jollissa...
     
  5. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Asiaa.
     
  6. WSE

    WSE 1st gear

    Tuo Rocket engineerin idea olisi kyllä niin hyvä ja kannatettava jotta eikun eteenpäin viemään jolla on hommaan mahdollisuuksia. Kyllä uskoisin jotta "avainlippu" työkaluille löytyisi muitakin ostajia, minun lisäkseni. Ikuisessa (ja muutenkin toimivaksi suunnitellussa) ei tuo hinta merkitse, kun ei tarvi ostaa kuin kerran. (Ja tähän ei tarvi vetää näitä "ikuinen takuu" juttuja koska jos sen resun joutuu käydä vaihtamaan hommathan seisoo sillä aikaa ja pitää nähdä vaivaa... ei. Ja pahimmillaan tulee vahinkoja. Sen pitää kestää niin ettei mene rikki.)
    Brändin luominen lienee se suurin ongelma, jotta siihen laatuun aletaan luottamaan ja siitä halutaan myös maksaa.
     

Kerro tästä muillekin!