Bensa Lämmitin Chevyssä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja coupedeville, 17.3.2003.

  1. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Hei kertokaahan omia käyttökokemuksia bensalämmittimen käytöstä tänä talvena?, olen ostamassa Chevrolet Caprice Farkkua jossa on 5kw Eber lämmitin, mikä on oikea akun koko?
     
  2. Vemppu

    Vemppu 1st gear

    Akun kokohan ei kerro muuta kuin kuinka pitkään härveli lämmittää kun aloitat täydellä akulla...

    Omia kokemuksia 5Kw:n bensa Eberistä Oldsin STW:n nokalla on kertynyt 6 vuoden ajalta.

    Maksimikäyntiaika lämmittimellä on ainakin itselläni rajoitettu kahteen tuntiin. Tosin sitä ennen kyllä lämmitys on katkennut jännitteen tipahtamisen vuoksi. Kiersin ongelman siten että asensin Calixin 12 ampeerin akkuvahdin. Pihassa on aina töpseli kiinni eli akku latautuu. Ja virta on riittänyt pitää lämmitintä täydet 2 tuntia tulilla. Sitten onkin voinut päivän mittaan lämmittää niinkuin on mieli tehnyt :smile: Jonkunlainen ohjesääntö on että voi lämmittää yhtäpitkään kuin ajaakin. Tuolloin pysyisi virta jotenkuten kotona.

    Itselläni akku taitaa olla 75Ah Bosch. Edellinen samankokoinen excide oli perseestä. Jatkuvasti virta vähissä. Ja se kyseinen excide ei edes ottanut hyvin latausta vastaan niin nakkasin mäkeen ja laitoin Boschin akun. Voihan siihen laittaa vaikka 2x90Ah:ta mutta jollainhan ne on nekin ladattava. Tosin antavat varmaan virtaakin jonkin aikaa...

    Tosin jos kytkee auton lämppärin puhaltimen pois kestää akku huomattavasti pidemmän lämmittimen käytön. Itse tein noin kun ei vielä ollut kiinteää laturia, akkuna excide ja pakkasta rajusti. Saipahan ainakin moottori lämmintä.
     
  3. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Niin no mää tarkoitinkin että eiks näissä vakio akku oojotain 55-60ah niin sehän ei kyllä kestä hirveesti kulutusta niin eipä jaksa startata enää kovemmalla pakkasella.

    Ja eikö tuon lämmittimen idea ole että voi lämmittää tolpasta riippumatta?
     
  4. Vemppu

    Vemppu 1st gear

    idea on siinä että ei tarvii sitä tolppaa :smile: Mutta jos ajaa lyhyttä ravia niin ongelma tulee juuri tuon virran riittävyyden kanssa.

    Itsellä kun työmatka kestää 10-15 minuuttia niin ei ehtinyt ladata tarpeeksi ja siksi laitoin "verkkolaturin".

    Jäihän siinä vielä "luksusta"; kaupan pihassa lämmin auto, töissä sama mihin ajaa silti lähtiessä lämmin jne...

    Ja jos ajoa tulee niin eihän tuo virtahomma silloin ongelma ole.

    Eberi katkaisee lämmityksen virran puute tilanteessa aika aikaisin ja pienen levon jälkeen auto jaksoi käynnistyä ilman apuja.

    Auton oma puhallin on aika virtasyöppö ja siksi sisätilojen lämmitys vaatii virtaa. Kone lämpiää huomattavasti äkimmin.

    Tuohon Eberiin liittyy vielä semmoinen että se käynnistää sisätiloihin puhalluksen aika aikaisin, hyvinkin jo ennen kuin neste on niin kuumaa että sisälle lämmintä tulisi. Todennäköisesti sen pystyisi ohjelmoimaan toimimaan toisinkin mutta paikalliset myyjät sitä eivät osanneet tehdä. Pitäis varmaan laittaa läppäri kiinni ohjausyksikköön ja sitä rataa... Toisenlainen toiminta säästäisi aika paljon virtaa.
     

Kerro tästä muillekin!