Bensatankin näyttö ns. sinne päin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja AnHie65, 9.8.2016.

  1. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Cocco Billin anturitarinan innoittamana aloin suunnittelemaan talven varalle yhtä projektia:
    Bensamittari näyttää tankki täynnä "yli skaalan" (havainnekuva Post It -lapulla...) ja vastaavasti tyhjä tankki, kun mittari näyttää noin neljäsosaa.

    [​IMG]
    Mikä riemu tämän aiheuttaa? Anturi "vinksahtanut" fyysisesti, sanoisi maalaisjärki. MUTTA mikä muu tämän voisi aiheuttaa.

    Auto -72 Monte Carlo.

    AH
     
  2. -tl-

    -tl- Gearhead

    Oisko huono maadoitus. Chevyissähän jos maadoitus on poikki kokonaan niin mittari näyttää täyttä . Kokeile maadoittaa suoraan anturilta runkoon.
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minulla jeepissä tankki on tyhjä siinä vaiheessa, kun mittari näyttää 3/4 tankkia.
    Isäukko lainasi jeeppiä kerran ja jäi tielle.

    Ekassa buickissa neula ei tainnut yleensä laskea täyden alapuolelle, huiteli jossain ihan omissa maailmoissaan. Kuitenkin liikkui eli ei ollut maat poikki.

    Mukavahan se olisi, että näyttäisi oikein mutta toimivalla trippimittarilla on pärjännyt noiden kanssa.
     
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Mulla faijan uutena ostamassa -75 Cherokeessa se näytti 3/4 tankkia kun oli täynnä, ei koskaan loppunut bensa kesken, kun mittari meni alle nollan, tuli käytyä tankkaamassa, vaikka oli olevinaan varttitankki vielä...
     
  5. AnttiK

    AnttiK 2nd gear

    Jos anturi on uusi, se on varmaankin kunnossa joten vertailevalla mittauksella saapi pääteltyä minne Ohmit pesiytyvät. Eli mittaa ensin anturin nastoista vastus koho ylhäällä ja koho alhaalla. Sitten anturi takaisin kiinni ja sama mittaus mittariston liittimen nastoista. Jos arvoissa on merkittävästi heittoa, vika on piuhoissa. Luultavasti jossain kohtaa on huono liitos tai juurikin kuten -tl- edellä mainitsi, huono maadoitus. Omastani kun joskus purin tankin pois, taisi anturin maapiuhassa olla liittimen juuressa enää kaksi säiettä kiinni.. Mittarit kun vielä toimivat melko kapealla alueella (esim. 0 - 90 Ohm), niin kovinkaan isoa vikaa liitoksissa/maadoituksissa ei tarvita, kun näkyy jo mittarissa.
     
  6. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Ok, selvennyksenä vielä, että mittari siis toimii, mutta ns. siirtyneellä asteikolla. Ja anturi lienee noin 44 vuotta vanha.

    AH
     
  7. Antabus

    Antabus 3rd gear

    75 plymouthin bensamittarissa oli ainakin säätöruuvi mistä sai ruuvailtua mittarin pitämään paikkaansa. Bensatankin kohopaketti ja mittari paketti vaan pöydälle, virransyöttö niihin ja sit koho ylös, säätö mittarista että tankki täys, koho alas ja taas säätö. Sai mittarin pitämään jokseensakin paikkaansa.
     
  8. rb

    rb Double Gearhead

    Mä en muista omistaneeni yhtään jenkkiä, jossa bensamittari toimisi ns loogisesti.

    Ensin ne näyttää iät ajat täyttä, kunnes yks kaks onkin mukamas vaan puolitankkia. Siinä se sit roikkuu aikansa, kunnes putoaa varttitankkiin ja siitä sitten nopealla tahdilla näyttämään tyhjää....
     
  9. auburn

    auburn Gearhead

  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuo neljäsosa ja loppu on vielä hyvä skaala. Pahempi tollanen suppea, vittumainen ajella.

    Mulla yhestä jostain syystä oli mennyt anturin veivi, venyttelin vähän niin meni pohjaan kun tankki oli tyhjä. Mulla tosin oli niin että ei ollut ikinä täynnä ja mittarin näyttäessä nollaa oli 20-30l vielä.
     
  11. KajS

    KajS Gearhead

    Vaihdoin slanttivaniin uuden anturin 2015 huhtikuussa. Koskaan mittari ei näytä täyttä tankkia, vaikka tankkaa "toiseen naksahdukseen". Ja E-viivan kohdalle sattuessa tankissa on vielä 40 litraa. 80 litran tankki.
     
  12. KajS

    KajS Gearhead

    Taas hyvä topikki. Eilen illalla slanttivanin alle ja tankin maadoitusta rassaamaan. Vaihdoin anturin mukana tulleen rautalangan tilalle 6mm2 autojohtoa ja hioin maadoituspisteen. Tankki oli aamulla miltei viidenneksen täydempi. Halpa "tankkaus".
     
  13. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Pitänee kokeilla...omassa on kans vähä "arveluttava" mittari...neljäsosa tankin kohdalla voi olla neljäsosa tankki tai tyhjä!
    Riippuu vähä et jos ylä-ala-mäessä tai mutkissa enää viisari elä...niin alkaa olla meno kortilla.Sit jos tankkaa välillä esim. 3/4tankin niin voi olla että menee melkein pohjaan tyhjänä?Muttei kuitenkaan ikinä ihan empty asentoon kuitenkaan.
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Rungollisessa autossa saattaa olla, ettei kovin moni sähkövehje maata itteään runkoon, mutta tankkianturi voi olla siinä. Akku-kori-runko maaliitokset pitäs olla kuitenkin olemassa ja katkomattomat, rungon maavajaus saattaa silloin näkyä hyvinkin just vaikkapa mittarissa, vaikka muu ei vikaa paljastaisikaan.
     
    KajS tykkää tästä.
  15. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Maapulasta olis hyvä tarina kerrottavana, jos vaan jaksais kirjoittaa... Olen sen joskus jonnekkin kirjoittanut tai ainakin kertonut. Ja olishan tuossa yksi tuore maapula tarina...
     

Kerro tästä muillekin!