Bensavanin korkea tyhjäkäynti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja helppoheikki, 18.12.2007.

  1. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Tuli hankittua -91 Chevy Vani 350cid EFI:llä. Hiukan häiritsee moottorin korkea tyhjäkäyntinopeus - onko muilla vastaavaa ominaisuutta vai pitäisikö lähteä hakemaan vikaa jostain anturista? Sen verran kurkkasin kopan alle että kaasuläpän liikkeenrajoittimessa on säätöruuvi mutta se on vielä tehtaan jäljiltä plommattu. Olen törmännyt tapauksiin joissa tyhjäkäynti on tehtaalla säädetty tarkoituksella korkeanpuoleiseksi (öljynpaineiden takia?) ja säätö on sitten plommattu joten voisiko tässä olla kyse samasta asiasta ja koko homma olisi ratkaistu plommin purkamisella ja säädöllä?

    Kierrosluvusta ei ole tarkkaa tietoa mutta sen verta kovaa käy että lähtee pieneen ylämäkeenkin ryömimään vaihde päällä.
     
  2. äs-pee

    äs-pee 3rd gear

    Alipaineletkut kannattais tarkistaa ainakin. Se voi montakertaa aiheuttaa tollasia oireita...
     
  3. buick8791

    buick8791 1st gear

    Ainoastaan auton ECM kontrolloi tyhjäkäyntinopeutta tyhjäkäynnin ssätömoottorin kautta. Se ruuvi ei ole tyhjäkäynnin säätöruuvi vaan stoppiruuvi läpälle(kuten taisit siitä kertoakin). Siihen ei tarvi koskea jos sen perusasetus on ok, koska sitä ruuvaamalla saadaan tyhjäkäynti sekaisin. tosiaan imuvuodot ja TPS- säädöt on hyvä tarkistaa sekä uudelleenasettaa IAC eli se säätömoottori.
     
  4. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi

    Tuossa vähän IAC:sta.

    Mika
     
  5. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Muistuu mieleen vuosien takaa tapaus "Vectra -91", jossa oli korkea(2000rpm) tyhjäkäynti lämpimänä, Diagnoositöpselistä ilmoitti viaksi imuvuodon. Niinpä vika löytyi, tiiviste imusarjan ja (TBI)ruiskuyksikön välistä vuosi reilusti. Oli imassu tiivistettä kahden pultin välistä imukanavaan... Korjauspäivä oli tietysti sunnuntai, niinpä leikkasin uuden tiivisteen paksusta kartongista... on toiminut sen jälkeen moitteettomasti vuosia.

    Vois olla imuvuoto tässäkin tapauksessa?
     
  6. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Missä :eek: ?

    Täytyy alkaa kallistumaan imuvuodon puolelle - vietin tänään paremman osan päivää konehuoneen puolella ja kävin alipaineletkuja läpi. Kaikki näyttivät olevan ihan ok ja kellot tiiviitä mutta sitten kun otin PCV-venttiilille menevän letkun irti ja tukin lähdön läppärungosta niin käynti laski selvästi. Täytyy vielä ottaa alipainepumppu mukaan huomenna ja käydä kilkuttimet paremmin läpi.

    Eikös PCV-kierto toimi juuri niin päin että venttiilin kautta kulkee koko ajan alipaineella ilmaa, eli silloinhan lähdön tukkiminen vaikuttaa kokonaisilmamäärään alipainepuolella?

    Eli seuraavaksi starttipilottia mukaan ja tiivisteitä läpi käymään...
     
  7. buick8791

    buick8791 1st gear

    Eipä taida kulkea kokoaikaa PCV:n läpi höyryjä täysillä. Siellähän on semmoinen kuulasysteemi, joka avautuu tietyillä paineilla/alipaineilla. Se on hyvin oleellista koneen käynnille kunnolla. Tarkista, että se on AC Delco ja oikeaa tyyppiä(numero on stanssattu sen kylkeen). Jos, niin pese se ja laita takaisin ja kokeile, miten toimii. Jos epäilyttää, niin hommaa uusi AC Delco- merkkinen ja just sun koneelles tarkoitettu.
     
  8. Spitfire

    Spitfire Gearhead

  9. magenta

    magenta 2nd gear

    Niin siis jäi se linkki uupumaan.

    http://www.teoriakoe.net/mainosjakonen/ ... hlight=iac


    Eikös sen pitäisi mennä niin, että kun pakoputkessa happitunnistin tunnustelee laihaa seosta, niin tietokone yrittää rikastaa,
    eli käy kovemmin...
    Eli voisi olla ilmavuoto. Kuulemma TBI jalan ja imusarjan välistä vuotaa usein ilmaa, eli siis laihenee.
    Sinne sitä starttiapua niin selviää jos kierrokset nousee.


    Mika
     
  10. Bullit

    Bullit 1st gear

    hanki se tiiviste..ittellä oli vanissa tyhjäkäynti 1500...asettui ku vaihtoi ton imarin ja tbi:n välisen tiivisteen
     
  11. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Oireet pahenee mutta samalla viittaavat yhä selvemmin imuvuodon suuntaan. Nyt tyhjäkäynti aaltoilee ja välillä kone meinaa sammua. Täytyy käydä huomenissa Partsin kautta hakemassa toi tiivari ja uusi PCV-venttiili tiivisteineen.

    Kuuluuko muuten ilmanputsarikopan ja läppärungon välissä olevaan kaulukseen tiivisteet? Ei nimittäin näkynyt kun putsaria raotin.
     
  12. paja1

    paja1 Double Gearhead

    tbi aihetta sivuten: mihin pitäs siitä cruisen kalvolta vetää se pienempi alipaineletku? eikös se tule ihan vaan sinne mistä imun saa?? vai onk sille joku spesiaalipaikka jossain? eihän tossa tbi vanissa paljoa noita letkuja ole,mutta kun muisti on hyvä ja lyhyehkö :oops:
     
  13. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Muistelisin että mulla toi pienempi letku menee t-haaraan kymmenisen senttiä alipainekellosta. T-haaraa syötetään imusarjassa olevasta lähdöstä lyhyellä letkulla. Toinen haara menee sitten konepellissä olevalle alipainesäiliölle. Näin ainakin vuonna -91.
     
  14. paja1

    paja1 Double Gearhead

    niinhän se tais olla... tulipahan varmistettua. senverran kiirellä nyhtäsin kattilan ulos perjantai-illan riemuksi että ei paljo mieleen jääny noi letkut.lauantaina uus pata ja loota silmään korjausoluen merkeissä ja sittenhän sitä piti palkita itseään pitkälle sunnuntaiaamuun... alkuviikko menikin hiki otsalla töissä tuskaillessa :rotfl: eilen vasta kykenin tallille :oops:
     
  15. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Do diin...

    Throttle bodyn ja imusarjan välinen tiiviste vaihdettu, PCV:n venakopassa oleva tiiviste vaihdettu, ilmanputsarikopan ja TB:n väliin lisätty tiivisteet. Tyhjäkäynti laski ja tasaantui eli vika siltä osin korjattu. Mutta mutta... Bonuksena "Service engine soon"-valo palaa jatkuvasti. Syttyy noin kolmen sekunnin kuluttua käynnistyksestä eikä sammu sen jälkeen. Olisko kuitenkin jäänyt joku piuha kytkemättä? Otetaan huomenna varmistuskierros.

    Alkaa mennä vanin konekopan irrottaminen F1-varikon aikoihin...

    Täytyy varmaan tsekata koodit, onko netissä jossain tulkkia niille?

    EDIT: Jo löytyi: http://www.handen.us/caprice/aldl.html
     
  16. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Ei ollut onneksi sen isompi vika kuin että lämpöanturin piuha oli irronnut liittimestä throttle bodyn kanssa painiessa. Enää ei vilku ylimääräisiä valoja.

    Tyhjäkäynti on edelleen korkeampi kuin mihin olen tottunut. Alkaa tuntumaan siltä että vika on enää ratin ja penkin välissä, ei se käsistä lähde mutta pikkuisen häiritsee koneen huuto.

    Tässä vaiheessa iso kiitos Handelle todella selkeän ja informatiivisen sivuston kasaamisesta. Sieltä löytyvien ohjeiden ansiosta tuli säästettyä paljon päänraapimisaikaa hyödylliseen tekemiseen.
     
  17. paja1

    paja1 Double Gearhead

    aihetta sivuten(taas). kuinkas TBI:ssä vaikuttaa putkiston virtaus seoksiin? velipojan camaroo kun tuli peltisarjat ja avara piippu niin päästöt on vittuillu siitä eteenpäin :eek: ja oman vanin rojautin tänää tulille koneenvaihdon jäljitä niin raakaa tuppas niin että silmiä kirveli. lienee johtuva siitä kun oli vaan pelkät peltisarjat kiinni... lambdan laitoin kuskinpuolen sarjan kollektoriin ja se on kyllä aika lähellä normaalia ilmatilaa ilman pakoputkea jotta varmaan se sekoittaa aika tehokkaasti. mikään muu ei oo muuttun koneenvaihdossa kun noi sarjat.
     
  18. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Lyödään vielä päätä seinään tuon tyhjäkäynnin kanssa.

    Kyseessä olevassa vehkeessä on ilmastointilaite - laitteesta on tietysti kaasut karanneet joskus mutta kaikki osat ovat paikoillaan. Olen ymmärtänyt että ilmastointijärjestelmään kuuluu toiminto joka nostaa tyhjäkäyntinopeutta kun ilmastoinnin kompura menee päälle. Nyt ei tapahdu mitään vaikka vivut kääntää ilmastoinnin puolelle.

    Voisiko korkeahko tyhjäkäynti johtua tästä? Mistä ECM ottaa signaalin ilmastoinnin päälle kytkeytymisestä? Pystyykö sen ohittamaan niin että ECM luulisi ilmastoinnin olevan koko ajan pois päältä?
     
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Oletko nollannut ECM:n ?

    Jos CTS piuha oli irti niin ECM tulkitsi sen viaksi,eikä huomioi enään anturia vaan säätää kaiken ennalta ohelmoiduista kartoista (rikkaalle) kunnes irrotat akkukaapelin hetkeksi (2 -3 min riittää) ja nollaat kaikki"viat" muistista.

    ECM alkaa tämän jälkeen kaiken tavallaan aivan alusta (kuin lapsi opettelisi kävelemään) ja tarkkailee ajoasi sekä opettelee säätämään moottoria mukautuen siihen melko pian...kannattaa ajaa aluksi vaihtelevaa ajoa jotta se oppisi nopeasti koko käyttöalueen.

    Boxi on oppiva !

    Mahdollisesti korkea tyhjäkäynti johtuu tästä...tietysti myös ihan pelkkä kaasuläppien takertelu saattaa jättää ne hieman auki.

    Tietysti jos joku pässi on avannut läppäakselin sinetin sieltä tbi-rungon vas. etureunasta ja ruuvannut sitä säätöruuvia johon kaasuvipu nojaa -> TPS perussäätö ja kaasuläpät metsässä,samoin perustyhjäkäynti jotain muuta kun pitäisi...toivottavasti ei ole näin. :(

    IAC-solenoidi voi myös olla jumissa/likainen tms.

    Sen voi irrottaa ja puhdistaa kartion pinnan varovasti,samoin sen kanavan sieltä rungosta.
    Uusi maksaa n.60eur ja asennettaessa uutta täytyy varoa ettei se pohjaa kiristettäessä paikalleen.
    ECM nollaa solenoidin ajamalla sen kokonaan kiinni,kun autolla ajetaan jonkun aikaan väh. 50 - 60 km/h.

    Tuo TBI-rungon/imusarjan välinen tiiviste on yleisin vika käyntiongelmiin ja vaihdon helppoudesta ja tiivarin hinnasta johtuen kannattaa vaihtaa se aina ensiksi kun tulee ongelmia...ei ole huono idea vaihtaa vaikka kerran vuodessa.
    Muutenkin tuo koko ruutta kannattaa aina välillä ottaa irti ja nostaa reilusti pöydälle,sekä puhdistaa kunnolla.
    Yllättävän helppo irrottaa ja sisältää todellakin vain muutaman osan koko helahoito...asennetaessa uusittava mielellään ne polttoaineputkien nitriilikumiset O-renkaat...taatusti halvemmat kun että palaa koko auto.

    ECM saa tiedon A/C:n kompuran kytkeytymisestä A/C kytkimeltä tai samasta paikasta josta tämä kytkin sen saa (painekytkin ohjaa)...kun se kytkeytyy päälle niin ECM nostaa kierroksia ettei kone hyytyisi.

    ECM boxille tieto tulee napaan B8.

    Jos irrottaa A/C kytkimen liittimen ja painekytkimen johdon siitä kuivuripurkin kyljestä,niin ei pitäisi mennä päälle vahingossakaan...toisaalta meneekö se edes päälle jos aineet puuttuu ? Se on enempi noiden ilmastointimiesten heiniä... :eek:
     
  20. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Sittenhän sulla on varmaan joku kikkakolmonen millä ne polttoaineputkien juntturit saa irti? On meinaan todella hyvin jämähtäneet yhteen, vaikka on varmasti oikeankokoiset avaimet niin meinaa lähteä pyöristymään. Sain tuon tiivisteen lopulta vaihdettua siten että nostin TB:tä niin paljon ylöspäin kuin mitä bensaputkien välissä olevat kumiletkut antoi myöten ja kurkin sitten altapäin tiivistepinnat puhtaaksi.

    Mutta kiitos vinkeistä joka tapauksessa. ECM on totta kai nollattu että hävisi se lämpöanturin koodi muistista, täytyy seurata miten se lähtee oppimaan.

    Sinetti on vielä paikallaan, viittasinkin siihen aivan ensimmäisessä postauksessa eikä nyt viimeisen viikon aikana oppimani perusteella ole aikomustakaan koskea siihen.

    Täytyy ottaa tuo IAC vielä auki kun seuraavan kerran avaan konekopan. On kyllä tehty sen verran hankalaksi vanin koneen huolto että ei jaksa ihan joka päivä siihen ryhtyä.

    Off-Topic: Tässä vuosikymmenien aikana on käsien kautta kiertänyt aika monta harraste- ja käyttöautoa. Jokaisen kohdalla tuntuu että ensimmäiset viikot autoon "tutustuessa" on mennyt eri säätöjen kohdalleen saattamisessa ja pikkuvikojen korjaamisessa. Harvemmin on mitään isompaa ollut vikana mutta kuitenkin sen verran vittumaista että haittaa ainakin pikkutarkan ihmisen päivittäistä ajoa. Onko niin että siinä vaiheessa kun autot menee myyntiin, ollaan jo niin kyllästyneitä niihin että ei viitsitä edes perusasioita laittaa kuntoon? Luulisi olevan mukavampi myydäkin kun tietää itsekin laitteen toimivan niin kuin sen pitää.
     

Kerro tästä muillekin!