Billettikampura

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rubberduck, 21.3.2003.

  1. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Onko kellään kokemuksia itsetehdyistä kampiakseleista?

    Tavoitteena olisi hieman kiusata erästä vanhempaa moottorimallia virittämällä, mutta kampiakseli on valua ja kaiken lisäksi kolmella runkolaakerilla. Takoakseleitakin ko. mosaan on (ainakin ollut) saatavilla, mutta hinnat lienevät nykyään interplanetaarisia. Vaihtoehtona olisi tehdä / teettää uusi kampiakseli umpikangesta. Miten lie, onnistuneeko?
     
  2. Karva

    Karva Gearhead

    Wärtsilä meriteollisuudelle koneen osia urakoivat konepajat, turku ???
     
  3. bbford

    bbford Gearhead

    Muuta en osaa sanoa kuin että osasta tulee KALLIS.
    Elorannan Drag Race Suprassa(?)on heidän itse tekemä kampi.Jos kyselis sieltä mitkä kahikset olis teettää niillä?
     
  4. herrakani

    herrakani 1st gear

    Meijän koululla toimii semmonen firma, kun "scandinavian fabrication" tai joku. Poika tekee firishommana koulun miljardinjöörön härvelillä avaruussukkulan osia. Se sitten valmisti eräälle viiksekkäälle kilpa-autoilijalle kampiakselin johkin ooppeliin, ja siinä maksoi pelkkä ainestanko jo 2000 dollaria, että ihan ilmaista ei ole kai tuo itte tekeminenkään. (vai olisko se ollu valmiina se kampiakseli 2000 dollaria)
     
  5. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    tässä kun sitä hommana ajattelee, niin en kyllä ite sitä kovin halvalla tekis.. siin on perkeleellinen työ meinaan. tai lähinnä asetusten tekeminen, että kaulat tulee oikeeseen paikkaan.. konehan tekee aika äkkiä hommansa mut siin onkin suunniteleminen noissa asetuksissa..ISO työ, ISO hinta.
     
  6. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Tässä nykyisessä ammatissa on se pikku varjopuoli että joutuu olemaan raudan, 3D-cadien ja työstökoneiden kanssa ihan liikaakin...

    Tosihan se on, että ostetusta kangesta suurin osa löytyy lastuna lattialta mutta "rautaahan se vaan on". Enkä juurikaan pelkää itse suunnitelua enkä kalikan kiinnitystä työstökoneeseen. Vanhat koneistajaukot väittivät saavansa jotain aikaan jopa manuaalikoneella. Lähinnä minua kiinnostivat käyttökokemukset.

    Mitenkä jenkkikonemiehet, onko teillä billettikampuroita koneissa paikoillaan? Onko ostos ollut hintansa väärti?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Rubberduck 2003-03-24 08:48 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Rubberduck 2003-03-24 08:48 ]</font>
     
  7. bbford

    bbford Gearhead

    Jaa säkin olet poraaja?...:smile:
    Anna mennä sit jos itse voit tehdä.
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Billet kampuroita käytetään kyllä rankemmissa moteissa, ja ne on selkeesti kalliimpia kuin takoakselit. Eli luokkaa 3000$. Yks ongelma varmaan on materiaalin valinta, enkä sitten tiedä onko noi billet akselit vielä jollain lailla jälkikäsitelty koneistuksen jälkeen.
     
  9. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    No, taidan síttenkin ruveta metsästämään sellaista valmista takoakselia (katkottuani ensin pari valukampuraa... :grin: ) ennenkuin alan sorvauttaa omaa - taitaa säästyä vankasti aikaa ja tupakkia...

    BTW, se materiaali olisi kyllä jo tiedossa ja pintakäsittelykin...
     
  10. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Jos materiaalit ja pintakäsittelyt on tiedossa ja vehkeet käytössä niin kokeile vaikka pirruuttaas niin voithan ainakin paukutella henkseleitä sitten "harva poika sitä itse kampurat tekee" :smile:
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kun on noita tehtaan tekemiäkin kampuroita särjetty, niin kyllä se mun mielestä melkoista siviilirohkeutta vaatii lähtee noita arpomaan. Koska yleensä kun tollanen kampura hajoo, niin ne seuraukset ei jää pelkästään siihen ja taloudellinen tappio voi olla reiluhko.
     
  12. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Nuorrutusterästähän ne yleensä on (olisko ollut joku MOC *** ja amerikkalaisittain 4340). Mutta onhan siinä muitakin ongelmia. Jos ei ole vieressä mallia mistä tehdä niin jonkun olisi laskettava vastapainot, muuten voi tulla liian painava kampura ja kallis.
     
  13. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Jep, tuo 4340 tuntuisi olevan suosittu aine, pintaan typpikarkaisua (tai liekkikarkaisu Kosanilla? :grin: ). Vastapainoasiaa ajattelin lähestyä "reverse engineering" -menetelmällä eli työntömitta käteen vaan, valuakseleita kun on kotona. Kampuran painonkin tämä cadin pirulainen kertoo parilla klikkauksella.

    No, siirretään homma ainakin toistaiseksi kansioon Tulevaisuuden Projekteja...
     
  14. herrakani

    herrakani 1st gear

    Sitäkös se TP tarkoittaakin. Tässäkin koneessa näyttäis olevan kansiollinen niitä. Kovin on vähäpukeisia suunnitelmat. :smile:
     

Kerro tästä muillekin!