bilteman aut.öljy?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja 6.2vani, 21.12.2006.

  1. Hectori

    Hectori 1st gear

    muutoin en käy kiistelemään, mutta hydrauliikkaöljyä en laittaisi koneeseeni edes äärimmäisessä tapauksessa. henkilökohtaisesti olen ollut todistamassa tilannetta, jossa uusi moottori leipoi kiinni hydrauliikkaöljyä käytettäessa. eli tyyppi vaihtoi moottoriöljyt, ja tilalle laski hydrauliikka öljyt tietämättään että kyseinen öljy oli arctic 32 öljyä muistaakseni, ja kone leikkasi kiinni alle kilometrin matkan aikana.
     
  2. Nappula

    Nappula Gearhead

    Niin no noissa uusissa koneissa on liian tiukat toleranssi, 240 peltoauto volvosta rupes öljynpaine valo palaan kesken viimeisen teurastuksen, laitoimme läheisestä ojasta vettä koneeseen noin 3 litraa ja tämän jälkeen ajoimme vielä vajaan tunnin kunnes bensaloppu, tosin öljypaine valo vilkku koko ajan.
     
  3. daimleri

    daimleri Gearhead


    jep, olet oikeassa, mutta mistä puhuin/tarkoitin - jos se ögelööri osoittaa loppumisen merkkejä niin _lisäavuksi_ siis sen mö:n jatkeeksi, jos muuta ei oo ja härveli tarttis saada pois radalta, ok ?

    ei siis 100%:sesti hydr.öljyä

    sillä, usko ihan huvikses, myös se hydr.öljy tehdään siitä _samasta_ ns perusöljystä, se vain _lisäaineistetaan_ aivan totaalisesti eri tavoilla kuin mö (varsinkin toi pakkastakestävä 32:nen)

    jos vaivauduit katsomaan linkin niin sieltä suoraan kopioituna seuraava:


    "Neste Farm Universal on maatalouden yleisöljy, joka sopii käytettäväksi sekä moottorissa että voimansiirrossa ja hydrauliikassa."


    tohon yllämainittuun farmiöljyyn on ripoteltu _riittävästi_ kaikenmoisia eri käyttötarkoituksiin tarkoitettuja lisäaineita jotta sitä voi käyttää vähän kaikessa, missään se ei ole paras/hyvä, ns. mittauksiin ja numeroihin nojautuen mutta kaikessa se toimii - ainakin jotenkin. nyt täytyy myös muistaa ettei noi ns. farmilaitteet, ainakaan pääsääntöisesti, välttämättä ole käytössä ns. "ammattimaisesti" tyyliin 24 h/vrk vuoden jokaisena päivänä vaan myös käyttötunnit jää suhteellisen pieniksi. silloin kun nuo em. farmikoneet ovat "täysien työtuntien" tahdissa vuositasolla, ei niissä moista yleisöljyä käytetä, vaan silloin siellä kyllä on käytössä just ne _sopivimmat_öljyt

    oikeestaan tuollainen farmiöljy on kokolailla hyvä ns "ensiapuöljy" sellaisiin autoihin/laitteisiin joissa on ominaisuutena lieviä öljyvuotoja/öljytason alenemisia :D
     
  4. wildchild

    wildchild 1st gear

     
  5. daimleri

    daimleri Gearhead

    oli pääsääntöisesti stadissa/pääkaup. seudella keltaisen kuvun allaolevia, kävihän ne toki ihan pe**eleesti tyhjäkäyntiäkin

    mutta noita oli siis _useita_ ei vain yksittäiskappaleita, omin silmin ikävä kyllä nähnyt ja omakohtaisesti (vielä ikävämmin kyllä) koettu.

    nimim. kättä laitettu suht syvälle omaan taskuun kun takuukin oli jo menny :(

    oma 250 d meni kesällä -88, syyksi epäillään/epäiltiin pakkastalvea -87 (jos kuka muistaa kun stadissakin oli 8 (?) viikkoa yli -35 pakkasta, vuodenvaihteessa 87/88 puolenyön jälkeen hotelli presidentin katolla ollut mittari näytti -42), silloin ei ollu tallia vaan mentiin tankin kautta kotiin ja auto tyhjäkäynnillä ........
     
  6. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    oikeestaan tuollainen farmiöljy on kokolailla hyvä ns "ensiapuöljy" sellaisiin autoihin/laitteisiin joissa on ominaisuutena lieviä öljyvuotoja/öljytason alenemisia :D[/quote]


    Mistähän saisi tuommoista farmiöljyä kun on alkanut jeeppi laskemaan alleen?
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Aikoinaan 80-luvun lopulla kyselin tuolta silloisesta Finn Amista että "kun nyt hommasin vm64 Buickin alumiinikantisen tehtaan hp-versio koneen, niin kannattaisko siihen laittaa Pennzoilin oikein hyvää öljyä?, kun on tuo mainos seinälläkin"

    Myyjä katteli vähän aikaa ja kysyi: Mitäs luulet 64-vuonna olleen tarjolla tuohon koneeseen? Osta mielummin tota ihan tavallista. Arvostan suuresti ko. myyjää yhä nykyäänkin.
    Bilteman öljyt on paljon parempia ainakin kuin 60-luvulla suunniteltuihin moottoreihin alunperin tarkoitetut. "TM testaa" -artikkeleissa katellaan vähän muutakin kun oleellisia asioita, hyvä niin tieteentekemisen kannalta, paitsi että TM ei tee tiedettä, se myy lehtiä.
     
  8. audiq

    audiq Gearhead

    Suurin ero, miksi koneet kestävät nykyään pidempään, on se, että öljyt ovat niin monta kertaa parempia kuin esim. vuonna-64.
    Uskaltaisin väittää, että jokin vanha 60-luvun kutonen tai kasi päihittäisi nykymoottorit kestävyydessä 10-0, jos siinä käytettäisiin tämän päivän öljyjä ja kilometrit rullattaisiin samassa tahdissa.

    Mutta koska tämä on OD:llä vähän arka aihe, niin korostan, että tämä on vain minun näkemykseni asiasta.
     
  9. rx_racing

    rx_racing Gearhead

    Uskotaan ihmeessä sokeesti TM:ää. Valitsihan ne Fiat Unonkin vuoden talviautoksi!!

    Tosi kaveri kerran sano et "biltemasta ei saa muuta kestävää kun hitsauspuikot, ne ei sula millään...."
     
  10. audiq

    audiq Gearhead

    Jos on tämmöinen talvi kuin nyt, niin kai se voi yhden talven kestääkin... :rotfl:

    P.S Kaveri ajoi samalla Unolla 680tkm, sitten meni takakontin kohdilta poikki. :eek:
     
  11. rx_racing

    rx_racing Gearhead

    Aika sissi!
    Mä ajoin kerran Matinkylästä Munkkiniemeen. Ei auennu vielä tuulilasi, ja perkeleen kylmä oli.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kumma juttu että noita möpärin slantteja on vieläkin hengissä vaikka ne on keksitty paljon ennen kuin oli voiteluööliä :rotfl: . Omaan viis7dexteriin en ole koskaan laittanut "laatuööliä" jokohan se nyt pettää jo aabaut 25V jälkeen pelkästä kauhusta kun kerron sille että jätettä on saanunna voiteluun :odroll: .

    Joojoo nyt lyödään vetoova. Käyn heti ensi vuonna hakemassa omaan hylsyyni bilibalimehut kikkaraan, lootaan, periin ja tehostajaan ja sitten vain veikkamaan että koska mikäkin laukeaa. Vetoja kehiin vain ja kaikkiin vastataan 8) . Eiku pannaan pikkasen paremmaksi vielä!! Laitan bilibalimöötörööliä koneeseen, tomaattiin ja tehostajaan. Sitten ajelen sillä niinkuin ennenkin ilman huolen häivää odottaen että jostain joku paikka laukeaa. Sitten panokset pöytään koska mikäkin pettää :rotfl: antaa tulla vaan.

    Eikä munkaan tuulilasit ole auennut ilman kunnon monoa :poff: .
     
  13. rx_racing

    rx_racing Gearhead

    tervetuloa ajamaan radalle halvimilla öljyillä mitä kaupasta saat...
    Ei niis mitään eroa oikeesti ole....Kapitalistista hapatusta kaikki tyyni...

    No herjat sinänsä- Kukin omalla tyylillään. Ihan kiva jos tykäää!
     
  14. McKela

    McKela 1st gear

    Tähän on pakko kommentoida: Kaveri oli aikoinaan läähättinä eräässä painossa, jonka pomo tuli naama punaisena huutamaan: " kuka helvetti tän on latonut?" lehti oli jo painossa ja siinä luki: "Mobil ei tee ainoastaan huonolaatuista öljyä". :rotfl:

    Pakkastalvi oli kylläkin 86-87 :soosoo:
     
  15. Geebe

    Geebe Gearhead

    Ei pidä paikkaansa ! Biltema myy veneen pohjaan ja akseleihin sinkkianodeja jotka kestävät vuodesta toiseen syöpymättä edes havaittavasti !
     
  16. Hectori

    Hectori 1st gear

    kuten yllä mainitsin, hydrauliikkaöljyn lisäaineistuksen osalta on huomattavasti enemmän "peseviä"(joku puistokemisti kertokoot oikean termin) lisäaineita, että ei ole kauhean hyvä aine moottoriöljyn jatkamista ajatellen. ja jos tilanne on se että öljyä on vain vähän koneessa, siten siihen lisätään toinen samanlainen hydrauliikka öljyä, niin se suhde missä lisäaineistus muuttuu, on kohtuullisen suuri.

    [Sarkasmi]ihanko totta. en olisi millään uskonut. essonbaarissa kun varma lähde kertoi että niillä on öljynporauskentillä erikseen mobilin hanat ja sitten shellin arcticin hydrauliikkaöljyhanat.[/Sarkasmi] ja vielä hymiökin perään. :odroll:
     
  17. Buick55

    Buick55 Gearhead

    (Erittäin syvä huokaus),kirjoittelin tuossa aiemmin tälläistä ja pysyn edelleenkin kannassani tuosta Bilteman öljystä(Automaatti),ei mene loota rikki sen johdosta,piru kun osais vielä laittaa rautalangasta mallin tänne.....
     
  18. PauliP

    PauliP 1st gear

    Eli tämän logiikan mukaan meidän tavantallaajien tulisi käyttää vanhoissa jenkkilotjakkeissakin formulatiimien käyttämää öljyä ja NASA:n sukkulalennoissa käyttämiä muita kemikaaleja?
     
  19. etna

    etna 1st gear

    Pauli P logiikka ei ny avautunu mulle :eek: Onko sillä merkillä väliä jos se kerran toteuttaa siltä vaaditut ominaisuudet ? Oli sitte Bilteman taikka Mobilin taikka minkä vaan tuotemerkin oilia, mulla on kaikki pelannu yhtä tyynni 8)
     
  20. audiq

    audiq Gearhead

    Ne "vaaditut ominaisuudet" on minimivaatimuksia, eli joku öljy voi ylittää ne reilusti, ja joku toinen menee rimaa hipoen yli.

    Ihan järjellä mietittynä, kumpi panostaa enemmän tuotekehittelyyn, esim. jokin öljyfirma, jonka nimellä öljyä myydään, vai Biltema.
    Tottahan siellä Bilteman purkissakin on jonkin "merkin" öljyä, mutta jos se on täyttä paskaa, niin mitä sitten, ei se sen öljyfirman mainetta huononna. Pääasia, että Biltema voi myydä öljyä "halvalla" niille, jotka halpaa etsivät. Ne, jotka hakevat laatua, osaavat hakea sitä oikeista paikoista.
    Tuo laatuero ei välttämättä automaattiöljyssä ole merkittävä, mutta itse en siitä huolimatta halua ottaa riskiä.
    Moottoriöljyissä puhutaan sitten jo merkittävästä erosta, kun verrataan halpojen "tarjousöljyjen" ja merkkiöljyjen ominaisuuksia keskenään.
     

Kerro tästä muillekin!