Onko kellään kokemuksia pohjoismaisten osapuljujen myymistä sähköflekteista? Kattoin, notta hinnat on reilu puolet Mr. Gasketin samankokoisiin flekteihin verrattuna. Biltema ilmoittaa flekteilleen 1200 kuutiota tunnissa, joka on reilut 700 cfm. Tämä luku ei pärjää Tiiviste-herran 1800 cfm:lle, mutta en oikein luota siihen että näitä mitattaisiin ihan samoilla standardeilla. Molemmat flektit 10-lapaisia ja kierrosluvut samaa luokkaa reilut 2000 kierrosta minuutissa. Onko käytännön kokemuksia? Bilteman flektejä pistää samaan hintaan vaikka kaksi rinnakkain.
Kannattaa sit katella myös "virta-arvoja", ett paljon ne vie....yleensä halvemmat vie enemmän, eikä niistä kuitenkaan tule välttämättä enempää ilmaa! Muutama vuos sitten etiskelin flektejä, ni esitteiden mukaan mr.Gasket vei vähiten. Verroikkeina oli becoolia jne yms nimimerkkejä! Nyt Imputis keulilla 10" ja 16".
Mr. Gasket nyt ei todellakaan ole kuitenkaan vähävirtaisin eikä hiljaisin.. mä suosittelen Permacoolin 16" tuumaista, vie mitatusti alle 10Ah ja on helvetin hiljanen. Hinnallakaan ei ollu pilattu. No verrokkina mulla ei kyllä ole ollu Gasketin 16":sta mut 14" on ja vie noin 14Ah ja huutaa ku hyyeena. Mulla muistaakseni toi 19126 malli pääflektinä. http://perma-cool.com/Catalog/Cat_page18.html
Subbeen just testimielessä laitoin Motonetin 40cm:sen. Hyvin tipauttaa lämmöt kun ylävesiletkussa 95/85 asteinen kytkin. Auton tietsikan näyttämä lämpö tuolloin 92 astetta. Nesteen määrä on 26 litraa. Virtaa ei tullut mitattua, pitää vielä mitatta vastus ja laskea virrankulutus. Ihan virismielessä tarvii kytkeä ilmastoinin ja laatikon lämpötila ohjaukset mukaan. Mistähän löytäisi semmosen t-jakotukin antureille? On ihan normi lämpöanturi nyt laatikon painemittausreiässä ja se ei ole kun ehkä 10mm (??) kierteellä (biltema öljylämpömittari). Siihen kaveriksi lämpökytkin...
Camarossani(71) isoin mahdollinen alumiini syylari minkä mä Laakkosen hyllystä löysin ja sekin vinoon asennettu,jotta konekuidun saa kiinni. Volvon flekti tietenkin imemässä takapuolella,ja 400 sbc lämmöt hyvin kurissa.40 ampeerinen naula oli yllätys mikä vaadittiin.
Jaa semmonen takuuseen vaihdettu Volvon flekti? Mulla ei riitä 40 ampeerinenkaan, lentää syksyllä kyllä hevonkuuseen.
Romikselta löysin purkuautosta. Tärkeää on se että syylari on isokoinen,vesitilat auki ja pumppu toimii.Flekti on ihan sama mistä se on kotoisin.
Motonetin 28cm tuulettimia asensin 2 kpl ja hyvinhän nuo tuntuu jäähdyttävän. Eivät ole mitään äänekkäitä mutta toisessa olivat lavat hiukka vinosti kiinni akselissa ja pyöriessään veippasi ja piti ääntä, pienellä hienosäädöllä sai sen pyörimään suoraan. Muuten tilasin puhaltavan malliset mutta tuli suunnitelmiin muutos ja piti saada imeväksi, muutos onnistui hyvin kääntämällä lavat ympäri ja vaihtamalla pyörimissuuntaa. Eli tuuletin on kaiketi sama molemmissa tapauksissa, jos sattuu vaikka käymään niin ettei motonetin varastossa ole kuin toisenmallista...
Joskus kun yritin selvitä sähköflekteillä huonolla menenstyksellä niin niitä eroja vertailtiin. Yleisesti vois sanoo että vastuksen mittaamalla pääsee jäljille että mitä sen teho on, jos toisessa on laskennallinen esim. 15A ja motonettiläisessä vaiks 2A niin voinee päätellä jotain? Tuollasessa erossa toki sen huomaa lippis päässäkin, toinen puhaltaa ja toisella mieto hönkä. Sen kummemmin arvioimatta että mikä mihinkin riittää, yleiseti kuitenkin tehokkaiden autojen orig. flektit on eri tasolla kuin motonettiläiset??? Yhtään senkummemmin vinoilematta niille jotka pärjää sähkösella
No esim mun tapauksessa orig flekti oli hiukan moottoria hiljempaa pyörivä nelilapainen 60-luvun hitec peltituuletin josta oli noin 100mm matkaa syyläriin eikä minkäänlaista tuulitunnelia... En tiedä kuinka hyvin nuo motonettiläiset siirtää ilmaa kalliimpiin verrattuna, mutta maksoivathan nuokin yhteensä satkun verran ja kun testasin irtonaisena niin kyllä niillä lippiksiksen sai lähtemään. Muuten moottorin vastusta ei oikein voi normaalilla vastusmittarilla mitata koska käämin vastus koostuu induktiivisesta reaktanssista josta yleismittari ei ymmärrä mithän... Vaikka ehkä siitä lukemasta voisi jotain päätellä mutta hmmm...
Tuossa laittamassani motonetin 40cm:ssä on vastus 0.7 ohmin luokkaa josta voi virran laskea jännitteen ollessa 14V... 30A sulake tarvii olla, käynnistys repäisee sen verran että 25A ei riitä. Ja kun tuota nestetilavuutta on reilusti (vajaa 30 litraa) niin hyvin näyttää flektin jäähdytys riittävän +25 ulkolämmössä, ilmastointi päällä kaupunkiajossa (jolloin ajoviimaa ei ole apuna). Ja vaikka dieseli on, lämmöt nousee hiljolleen jossei jäähdytetä viskolla tai flektillä. Sen verran hyvin hukkalämpöä tuottaa 15v vanha turbodieseli :wink:
Asiaa sivuten, eikös homma ole niin että syylari on liian pieni tai tukossa, jos flektiä tarvitaan ~yli 40 nopeuksilla? Käytännössä flekti on ruuhkassa tai liikennevaloissa seisomista varten.
No en tarkoittanutkaan sun peltistä ilman tuulitunnelia olevaa häköstystä(mistäs olisin sun ongelmat voinu tietää) vaan autojen alkuperäisiä flektejä, vaikka jostain isosta bemarista tai miksei vaikka jaguaarista Niissä monesti halkasijaa 40cm ja tehokkaat moottorit, meinaan monesti jo johdotkin on tukevampaa tavaraa. Voihan ne virrat sitten mitata vaikka sillä että mikä sulake kestää, jotain tekemistä sillä kai on sen tehon suhteen kun jännite on yleisesti 12v luokkaa. Motonettilaisessa näkyi kestävän 5A sulake, ja vertauksena alfa 156:en flekti vaati 20A sulakkeen. Tää nyt tietysti on turhaa saivartelua, se riittää mikä riittää, mutta koin tarpeelliseks oikaista huonoa ulosantiani
Jaa ymmärsin väärin että jos auton alkuperäinen moottori on tehokas ja tältä osin tuottaa enemmän lämpöä niin pitäis alkuperäinen tuuletinkin olla... Mutta varmasti jonkun muun auton alkuperäinen tuuletin tuulettaa tehokkaammin kuin motonettiläinen, ja voi jopa saada halvalla autopurkaamoilta. Mutta niinkuin sanoin niin kahdella motonetillä ilmaa siirtyy mielestäni aika hyvin, tai ainakin verrattuna peltihökötykseen joka tyhjäkäynnillä ei tuulettanut juuri nimeksikään. Ja taas toisaalta jos 5A motonettiläinen riittää jäähdyttämään liikennevaloissa niin miksi laittaa 20A virtasyöppöä. Eipä joudu laturi yhtä koville. Sama asia kai jos mulla olis käyttiksenä 400hp jenkki kun pienempitehoinenkin kippo riittäisi. Eiku hetkinen...
Juurikin näin, ja tietty lauhdutinta varten jos ilmastointi (ei ajoviimaa apuna) päällä pikkuajossa tai paikoillaan. Lisänä vielä jos möyrii jossain niin tarvii vaihteiston öljyn jäähdytystä. Omaan on mietinnässä systeemi ilmastoinnin ohjauslinjaan VSS bufferilta että katkaisee ohjauksen flektille kun vauhti +40kmh. Se ei liity moottorinlämpö eikä vaihteistöljynlämpö ohjaukseen jotka ovat erillisiä ohjauksia... nämä sen takia että haluan tilaa ATA coolerille keulaan.
Mulla on motonetin ropeli ja hyvin jäähdyttää mutta on vaan niin vidun epätasapainossa. Tärisee koko huussi.
Ääni volvon flektille... Vaatii sen 30A sulakkeen mutta sopii kuin nenä päähän ainakin Racesplacen myymän alujäähdyttäjään. Oikeesti oli 10 min homma saada se kiinni tuohon jäähdyttäjään. Flekti peräisin 1995 mallin Volvo 940 missä oli ilmastointi. Flektissä 2-nopeutta Edit: korjattu kuvapalvelimen dissaama suoralinkitys.