Bilteman ja Motonetin flektit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Hyytiäinen, 14.7.2009.

  1. JKF

    JKF Gearhead

  2. HT

    HT Gearhead

    Kytkitkö siten, että ilmastointi päällä on aina hitaampi nopeus päällä ja moottorin lämpöjen noustessa suurempi nopeus? Vai miten?

     
  3. T.U.P

    T.U.P 3rd gear

    Hommasin tuon tyylisen ohjaimen: http://www.summitracing.com/int/parts/hda-3647/overview/

    Anturi kennonlamellien väliin ja ohjaimesta sai säädettyä millä asteilla flekti käynnistyy/pysähtyy. Lämmöt pysyy kurissa 1-nopeudellakin ja kytkin vain sen käyttöön. Laitoin myös 2-nopeuden johtoon samanlaisen liittimen joten tarvittaessa on helppo vaihtaa "2":lle jos keli niin vaatii. Tuota 2-nopeutta voisi myös ohjata hytistä erillisellä kytkimellä, jos tuntuu esim. jonossa lämpöä riittävän.
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead


    [​IMG]

    Onhan tuo tuttu paketti noista omista käyttöautoistakin 8)

    Monesti ihmetellyt miksi noita sähköflektejä näkee niin usein täysin väärin asennettuna eli suoraan siihen syyläriin pultattuna -> jäähdyttää vain sitä pientä osaa jonka se flekti fyysisesti peittää-> olematon jäähdytysteho + suuri virrankulutus täysin hukkaan :eek:

    Jos pitää olla sähköflekti (miksi ?), niin se pitää olla koteloituna, eihän se muuten voi toimia.
    Tuossa Volvon kotelossa on vielä nuo kumiset "kidukset" jotka avautuvat ajoviimasta ja ilma pääsee normaalisti virtaamaan koko kotelon läpi vapaasti, eikä sen tarvitse ahtautua flektin aukosta.
    Flektin käynnistyessä "kidukset" imeytyvät kiinni ja flekti vetää tehokkaasti koko kennon pinta-alan leveydeltä -> tehokas jäähdytys samalla virrankulutuksella 8)
     
  5. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    onko tuosta vollen kotelosta antaa mittoja kellään?
     
  6. T.U.P

    T.U.P 3rd gear

    Korkeus 450mm Leveys 560mm
     
  7. jallu81

    jallu81 3rd gear

    Mulla ei ainakaan viime kesänä ollu lämpöongelmia bilteman flektin kanssa. suht hiljainen ja värinätön se ainakin on.. tosin ei tuo nissanin ahdettu kuutonen tuotakkaan aivan samaa määrää hukkalämpöä kuin joku kasi..
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Motonetin suurin flekti, alavesiletkussa 88C kytkin ja termostaattina 180F (82C). Satasen maantievauhdissa ja ilman lämmön ollessa yli 25C flekti käy tauotta. Kai se on seuraavaksi mentävä alumiinisyylärikauppaan katsomaan isompaa korvaamaan tuo kuuskytälukuinen kennosto.
     
  9. Selli

    Selli Gearhead

    Tuossa Volvon kotelossa on vielä nuo kumiset "kidukset" jotka avautuvat ajoviimasta ja ilma pääsee normaalisti virtaamaan koko kotelon läpi vapaasti, eikä sen tarvitse ahtautua flektin aukosta.
    Flektin käynnistyessä "kidukset" imeytyvät kiinni ja flekti vetää tehokkaasti koko kennon pinta-alan leveydeltä -> tehokas jäähdytys samalla virrankulutuksella 8)[/quote]

    Tuliko tuossa ohjurisetissä noi kumiläpät mukana vai värkkäsitkö ite jostain universaalista gummista?
     
  10. jallu81

    jallu81 3rd gear

    ne kuuluu siihen. noita läppäsysteemejä on melkein jokaisen auton flektikotelossa
     
  11. Selli

    Selli Gearhead


    Ok,Sillä kysyin ku omassa setissä ei tullut mitään.Ei asennusosia eikä läpysköjä.Pelkkä tunneli oli paketissa. Nooh,Täytyy väkästellä läpät ite siihen.Eipä nuo kummosta viritelmää vaadi. Helvetin tehokkaan olonen on tuo ite flekti vs tuo allstar mikä mullon pyöriny kymmenen vuotta.
     
  12. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Itet laitoin käyttikseen bilteman flektin. On se vaan onneton.
     
  13. toroidi

    toroidi 3rd gear

    Mulla on pickupissa Motonetin isoin flekti orggis tuulitunneliin raneiltuna ja alavesiletkussa on 88-asteinen anturi. Toistaiseksi on potku riittänyt.
     
  14. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Juu kyllä se riittää voi, mutta ihan vertasin puhallysvoimaa 20v vanhan saksalaisauton vastaavaan, on ero kuin yöllä ja päivällä.
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mitä (turhan-)tehokkaampi puhallin sähköteholtaan ja ilmanvirtaukseltaan, sitä enemmän se kuormittaa laturia ja se taas syö hevosvoimia. Sopiva on paras, ja etenkin sellainen joka ei kierrätä konehuoneen kuumaa ilmaa uudelleen syylärin raitisilmapuolelle. Pikkuisella panostuksella ja alumiinipellillä ilmanvirtauksen ohjaamiseen voi sada paljon hyvää aikaiseksi.
     
  16. Weijari

    Weijari Gearhead

    On noita huuvia leikelty pellistä tai kilpimuovista aika monesti. Paremmin kuin huuva, on toiminut 2kpl pienempää flektiä. Ilmavirta jakaantuu tasaisemmin pienemmällä vastuksella ja pienemmän fläktin pyörittämien vaatii vähemmän virtaa. Vielä kun porrastat käynnistyksen vaikka kahden asteen välein ja pidät huolen siitä, että se ensin käynnistyvä fläkti on öljynlauhduttimen kohdalla, niin optimointi lienee aika pitkällä..

    Mitä nopeammin ( mitä enemmän ) ilma kulkee, sen huonommin se kääntyy. Joskus kun piti tehdä halvalla puhallustehoa, laitoin 3 flektiä sarjaan ja kittasin rungon yhtenäiseksi.
     
  17. Joel112

    Joel112 1st gear

    Paksuus mitta olis kyllä mahtavajos löytyis...
    Omaan rojektiin sopis toi volvon syyläri kun nenä päähän ja kotelokin mahdollisesti :odroll:
     
  18. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Eikös se anturi pidä olla ylävesi letkussa? Alavesi letkussa liikkuu jo syylärissa jäähtynyt vesi/glykoli seos. Silloinhan koneen yläosa on paljon kuumempi kuin milloin flekti lähtee vasta pyörimään.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Alavesiletkussa on parempi paikka. Propelli lähtee pyörimään vasta sitten kun syyläri ei muuten jaksa toimittaa riittävää jäähdytystä. Mulla on toroidin tapaan suunnilleen samassa lämmössä toimiva flektin termostaatti kuin on vesitermostaattikin. Lämpömittari pysyy hyvin paikoillaan, välillä flekti pyörii tovin ja taas sen jälkeen rauhoittuu. Niitä flektin ohjaimia voi laittaa syylärin kennoonkin mut sielläkin kannattaa laittaa se lähtöpuolelle eli kylmään päähän.
     
  20. Formula400

    Formula400 1st gear

    Mulla näyttää olevan varastossa tuommoinen volvon flekti jonka mitat on kiinnikkeineen leveys 720mm korkeus 480mm ja 100mm paksu.Ilman kiinnikkeitä mitat on 630mmx440mmx100mm
     

Kerro tästä muillekin!