Bilteman ja Motonetin flektit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Hyytiäinen, 14.7.2009.

  1. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos kylmin vesi on lähtevä 88 astetta kannattaa laittaa erillinen lootan öljyn jäähy,muuten vaihda öljyjä usein.
     
  2. HT

    HT Gearhead

    Kertokaapas te, joilla on 88 asteinen anturi alavesiletkussa paljonko teillä on moottorin lämmöt.
    Tuntuu, että jos 85-87 asteinen vesi "viilentää" moottoria, käy kone aika kuumana.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vesitermostaatti sen lämpötilan enimmäkseen asettaa. Maantiellä ja varsinkin kylmällä kelillä syyläri on sellaisessa jäähdytyksessä, että jos ei tukoksia ole, niin lämmöt jää todella alas ilman termostaattia. Tehtaan jäljiltä moottoreissa on pikkukierto vaikka termari ois kiinni, eli vesi tulee aika tasalämpöiseksi. Termostaattihan on todella hidas laite. Semmosta kun testaa kattilassa hellalla niin helposti ehtii nupit kaakossa keittää veden kun mekanismi vielä punkaa reikää auki päin vaikka termari olis kylmänkin sorttinen. Sikspä näkyy yhtä hyvin rakennetussa Dartissani kuin räpeltämättömässä Fordissani lämpömittarissa vähän sellainen ylilyönti lämpöjen ensimmäisessä nousussa. Mittaei käy ekaksi korkeammalla ja sitten asettuu aika vakioksi. Jos vaihtelen 180F termarin tilalle 195F kamppeen, lämpömittari on vastaavasti ylempänä sitten kun tilanne on stabiloitunut. Alavesiletkun anturin ohjaama flekti käy minkä käy, mut veden lämpö on aika vakio kiitos sen vedessä olevan termostaatin. Flektin kytkimen oon pitänyt aina kokolailla samana, niitä kylmimpiä, mitä vaan löytyy. Eli esim 88/74 tai 88/68, jolla potkuri pyöriikin aika pitkiä sessioita kesällä kylillä. Saa käydäkin, sillä samoin kuin hihnavetoinen, sen homma on myös jäähdyttää konetilaa.
     
  4. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Nostellaan tätä ketjua ylöspäin..

    Ajatus on laittaa uusitun, isomman syylärin kaveriksi ihan jotain muuta kuin alkuperäinen, hihnavetoinen puhallin.

    Sähköpuhaltimen kokoluokka on 16" tai suurempi. Sijoitus tulee olemaan syylärin etupuolelle, eli puhaltavaa mallia on hakusessa. Alustava ajatus on kiinnittää puhallin verkkolevyyn, jolloin myös ajoviima pääsee jäähdyttämään syyläriä koko alueelta.

    Verkon silmäkoko on vielä mietittävänä, mutta noin 5mm voisi olla sielläpäin. Samalla hyönteiset jäisivät jo verkkoon, eivätkä tunkisi itseään jäähdytyslamellien väliin kypsymään. Luonnollisesti verkkolevyssä olisi reikä puhaltimen siipien kohdalla.

    Termostaattianturin tuleva paikka lienee alavesiletku.
    Letkun halkaisija noin 38mm. Hakusessa myös sovitinkappale + termostaattianturi. Termostaattianturin kytkin voisi olla noin 80°C lämpötilassa kytkevä.

    Tähän mennessä olen katsellut näitä kahta, jotka kyllä lienevät hyvinkin läheistä sukua keskenään...

    https://www.motonet.fi/fi/tuote/480953/ ... -puhaltava

    ja

    http://www.uspartsperformance.fi/hayden ... hko-flekti

    Jos laskin oikein, tuon Motonetin flektin teho olisi kertaluokkaa 800 cfm.

    Ajatuksia ja ehdotuksia asian suhteen ?

    IS
     
  5. rakkari

    rakkari 3rd gear

    Mul on kaksi bilteman 10tuumasta toinen puhaltaa etupuolelta ja toinen imee siläpuolelta, toinen syylärin yläosas ja toinen toisella puolen alaosassa (pakkoratkaisu käyttää kahta puhallinta tilanpuutteen takia) ja alavesiletkun välissä alumiini adapteri missä termostaatti kytkin muistaakseli lähtee päälle 92asteessa ja molemmille puhaltimille omat 40a releet suoraan akulta kunnon piuhoilla, ja nämä kaikki tarvikkeet sai biltemasta ja ei ollu hinnalla pilattuja ja näillä pysyy pikkulohko hieman alimitotetulla syylärillä viileänä kesäkuumalla.. :) ja saa tuolta biltsustakin isompiakin flektejä mutta siitä 16tuumasesta ei pysty suuntaa vaihtamaan vaikka paketissa niin lukikin.
     
  6. sbc-camaro

    sbc-camaro 3rd gear

    Kahdella bilteman flektillä, en nyt muista oliko toiseksi suurinta kokoa yritettiin saada kaverin 471cid Dartti jäähdyteltyä, mutta ei niistä ollut kyllä mihinkään. Itsellä 440 ralli bbm:ssa joku vanha Volvon flekti ja testattu Forssan picknickin jonossa melkein 30 asteen helteessä tunti lähes paikallaan auto käynnissä ja lämmöt pysy kurissa. Puhallusteho ihan eri planeetalta kun noissa bilteman malleissa.
     
  7. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Olen alustavasti jättänyt Bilteman 16" flektin pois ehdokaslistalta kahdesta syystä; virrankulutus ja ilmamäärä (ilmoitettu 8A sekä ilmamäärä 1000m3/h) vs. Motonet 15A +/-1A ja 2570m3/h sekä tuulettimen siipien malli suora versus kaareva.

    Myös aiemmissa viesteissä kommentit ovat olleet positiivisempia koskien Motonetin kuin Bilteman puhaltimia. Voihan nämä olla toki yksilöitä nämäkin.

    IS
     
  8. HT

    HT Gearhead

    Kannattaa katsoa myös SPAL merkkisiä flektejä. Laaturupeleita, löytyy myös 'ammattikäytöstä'. Syylärin takapuolelle, jos saat sen soviteltua, parantuu ajoviiman jäähdytysteho. Ajoviima on kuitenkin, varsinkin maantienopeksissa, tehokkaimpaakin flektiä tehokkaampi.
     
  9. 300

    300 2nd gear

    Spal on hyvä. Noi motonet ja bilteman yleisflektit kannattaa jättää hyllyyn jos kunnon jäähdytystä haluaa.
    Tai sit koluaa romiksia ja etsii sieltä kunnon flektit.
    Esim tosta tollanen kontrollimoduli ja romikselta mersun flekti, niin lähtee heikommilla loppukin letti päästä.
    http://board.moparts.org/ubbthreads/ubb ... oller.html
     
  10. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Itellä kans positiivinen kuva oem puhaltimista. Esim Lincolnin Mark 8 fööni on aika raju peli jos mahtuu paikalle. Kaks nopeuksinen puhallin joka on toteutettu moottorin tuplakääminnällä.

    Koetin sovittaa tuommosta challengeriin mutta ei ihan mahtunu syvyyden puolesta. Laitoin sinne sitten lopulta uuden Challengerin kaks puhaltimisen yksikön.

    Mulla on laatikon lauhduttimen lisäpuhaltimena bilteman vehje, mutta kyllä se tuntuu enemmän keskittyvän äänen tekemiseen kun vertaa noihin muihin. Ei se kuitenkaan umpihuono ole, mutta ei sillä isolohko jäähdy helteellä

    Noita uuden challengerin ja mark8 lincolnin puhaltimia löytyy ebaystä uusina aftermarketti versioina ja käytettyinä oem malleina reilusti alle satasella.
     
  11. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Löysin SPAL:in mallistosta kiintoisan vaihtoehdon.

    Tripac 406, L14 4016 12.
    12V, 406mm, 3945m3/h, virrankulutus 20.2A.

    Löytyi vanhasta KAHA:n luettelosta. Mikäli kyseinen malli on ylipääträän saatavilla tai se maksaa satoja euroja, on seuraava vaihtoehto sitten eBay:n selaaminen.

    IS
     
  12. BBC

    BBC Guest

    Itse olen käyttänyt 10v ja myynyt kymmeniä jos ei reilusti yli sata 16" flektiä joita olen ottanut jenkeistä. sata varmasti kiinalaisia kun 95% kaikesta tämän tyyppisistä kamoista tehdään siellä.

    2300cfm
    16"
    siivet voi kääntää ja asentaa kummalle puolelle vain.
    ja puhaltaa niin perhanasti


    a
    www.auliz.fi
     
  13. maddis

    maddis Gearhead

    Itsellä on Caminossa yksi Motonetin 33cm imevä tuuletin. Hyvin on Suomen kesässä riittänyt eikä se ajossa käykkään. Vain paikallaan käyttäessä. Kestosta en osaa sanoa, kun ei ole vielä vuottakaan tuolla paikalla pyörinyt, mutta muuten olen kyllä tyytyväinen ollut.

    Paikallaan nakkia polttaessa ei riittänyt teho, mutta itselle riittää että normiajossa on riittävä.
     
  14. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Päivitystä aiheeseen...

    Flekti tulee sittenkin syylärin taakse ja hankittukin jo (auliz.fi) sekä Biltemasta sovitinkappale alavesiletkuun:

    http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---...tuulettimen-termostaattianturille-2000030640/

    sekä anturi 92°C, (lienee turhan korkea lämpötilaltaan). Pitää vielä metsästää jostain noin 85°C anturi. Hyvää tuossa anturi/sovitinkappaleessa on vaihtoehtoinen koko 38 tai 42mm, huokea hinta ja hillitty ulkonäkö (alumiinin värinen).

    Aivan hölmönä (?) ideana olen pyöritellyt mielessäni ajatusta pienemmästä lisätuulettimesta syylärin edessä. Tätä voisi ohjata kytkimellä tarvittaessa helteellä tai kaupunkiajossa.

    Iso tuuletin puuttuisi peliin vasta kunnollisessa kuormituksessa.
    Samalla ainakin teoriassa konehuoneen ilmanvaihto toimisi aavistuksen paremmin.
    Varsinaista tarvetta tai järkeä hommassa tuskin on, mutta eipä ole koko touhussa ylipäätään...:D

    IS
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Pistä kaksivaiheinen termostaattikytkin ja siinä alemmalle lämpötilalle sarjavastus tuulettimen kanssa. Lähtee pyörimään rauhallisesti ja jos ei riitä, niin ylemmässä lämpötilassa pyörii täysillä. Omassa rakennelmassani termostaattikytkimen päällekytkentäasteet on kutakuinkin samat kuin vesitermostaatin nimellinen asteluku. Käyttäytyy loogisesti eikä lämpömittari pahemmin seilaa edestakaisin.
     
  16. maddis

    maddis Gearhead

    Sanoisin, että alavesiletkussa 92C anturi on ihan liian kuuma. Sehän tarkoittaa sitä, että syyläristä lähtee 92 asteista vettä koneeseen ennen kuin flekti lähtee päälle. Jotain tuota luokkaa voisi toimia ehkä ylävesiletkussa paremmin (kunhan on kuumempi kuin termostaatti).

    Veikkaisimpa melkein että jopa 85 asteinen on liian kuuma. Itsellä on termostaatti joku 88 asteinen. Itsellä oli eräässä kulkineessa alavesiletkussa, joku saabin 60-40 asteinen anturi.
     
  17. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Löytyisikö tuohon asennukseen kytkentäkaaviota/osaluetteloa ?
    Osaan kyllä kytkeä termostaattianturin perään puhaltimen releillä toteutettuna ja pakkokytkimellä varustettuna, mutta tuo sarjavastus ja sen kytkentä on minulle uutta.

    IS
     
  18. Lancer 225 2d

    Lancer 225 2d Gearhead

    Nissens Finland (ent. Turun Jäähdytinkeskus) Turussa Orikedolla, sieltä on saatavana SPAL:in flektejä.
     
  19. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Mitenkä tuommosen motonetin flektin asennus tapahtuu syyläriin? Onko siihen asennus sarjaa?
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaupan on nippusiteen mekanismin sisältäviä syylärin läpi pujotettavia kiinnittimiä. Syylärikorjaamossa olivat sitä mieltä, ettei oo kuitenkaan hyvä asennustapa vaan sillä saa ennemmin tai myöhemmin kennon vuotamaan koska se puhallin aiheuttaa rasitusta kennostolle. Mä laitoin metallista kiinnikkeet koriin syylärin ylä ja alapuolelle, puhallin tuli siinä sovelluksessa etupuolelle.
     

Kerro tästä muillekin!