Blacklist Buick Goes To America!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Bee-One-Power-Gear, 30.9.2019.

  1. xp

    xp Gearhead

    No näyttäisi fysiikan kaavoilla olevan 1391 kW @ 5900 rpm. Isommilla kierroksilla sitten enemmän.
     
  2. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Juu, siis vedon huipputehoa kyselin.
     
  3. three hundred

    three hundred Gearhead

    Huhun mukaan oli enemmän....
     
  4. Nyt se on virallista. :(


    [​IMG]
     
  5. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Fasebookista kaiketi löytyis jotai, mut on tääl ihmisiä jotka ei tuolla lärvikirjassa edes ole.
    Puikki kaiketi melkolailla nipussa, kun eikös kontituspäivä ois ollu jossain aika näillä näppäimillä?
    No enäähän ei ole kiire, vesivehmaalla vai missä ekat testit?
     
    Vermilion tykkää tästä.
  6. Saatiin vihdoin ja viimein eilen tehtyä ensimmäiset DW Blacklist Buick testiraapaisut Vesivehmaalla...

    Kuten oli odotettavissa vanha turbiini ei pysynyt mukana, mutta muuten auto toimi loogisesti ja Timo Erosen alustamuutosten/säätöjen jälkeen lähti viivalta varsin nätisti.
    Eli jumppaa vielä riittää, mutta tiimi oli varsin tyytyväisen oloinen päivän saldoon.

     
    jknR tykkää tästä.
  7. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead

    Jotain lyhyttä videon tynkää ensitestistä.
     
    GS, jknR, Kalu ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Tässä vähä vanhempi(keväällä ilmestynyt) Blacklist Buick story video:



    Ja tässä eilen ilmestynyt jatko-osa tuohon ekaan pätkään:

     
    kede -57, TimeMachine69 ja chevy thunder tykkäävät tästä.
  9. NickeR

    NickeR 3rd gear

    Tsemppiä tiimille!!
     
    Mikkis tykkää tästä.
  10. JarmoY

    JarmoY 3rd gear


    Miten laskit tehon väännöstä?
    Minä sain 1285 kw/5900 rpm. 1748 hv/5900
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Oliko teillä laskukaavoissa joku ahtopaine? Ilman sitä voi olla aika lottoa tuo tehon laskeminen.

    Tiedossa:
    -Vääntö
    -RMP
    -Ahtopaine?
    -Iskutilavuus
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    The equation to calculate horsepower is simple: Horsepower = Torque x RPM / 5,252.

    Näin jos lasketaan amerikan fuutlipseillä. Ahtopaine ei ihan hirveesti vaikuta eikä männän halkaisija.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eikös noi jarrupenkit jo anna newtonmetrejä? Niillä saa kilowatteja ilman tommosia ”vakioita”.
     
  14. Peruskaavahan teholle on:

    Teho = Vääntö × Kulmanopeus

    eli

    P = M × ω


    Ja kun kulmanopeus on:

    2π × kierrosnopeus

    ω = 2π n

    Niin teho on:

    Teho = Vääntö × 2π × kierrosnopeus

    P = M × 2π n

    Ja jos laskee SI perusyksiköillä silloin n = kierros sekunnissa eli 1/60 RPM.
     
    Muokattu: 9.7.2021
  15. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Liekö tuolla väliä, oliko tehoa tonni vai kaks. Vain sillä on merkitystä, kuka on nopein ja ekana maalissa...
     
    dart -66 tykkää tästä.
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No tottakai antaa. Ja kyllä saa. Tuo oli vaan esimerkki ettei tilavuus tai ahtopaine hirveesti vaikuta paljonko on tehoa jollain rundilla jos vääntö tiedetään.

    Tässä tapauksessa noita laskeskellaan ihan sen takia kun janne heruttaa yleisöä kertomalla yhden vääntölukeman yhdellä kierrosluvulla, niin siitä on sitten porukka laskenut tehoja, mitä niillä kierroksilla on ja sitten tietysti pohditaan onko 8000rpm kiertävässä rallimoottorissa jossain kohdassa kenties enemmänkin tenkua kuin 5900rpm kohdilla...

    Onhan sillä jannella itellään käppyrät niin ei tartte laskeskella yhtään mitään. Mutta hulluja lienee kiva pitää jännityksessä.
     
  17. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Omassa tapauksessa siis menis näin?
    650nm*2 * 1,73*(5600/60) = ?!?!?! (maximi vääntö oli jotain tollasta 5590rpm tms)
     
  18. π =3,14.. ja vastaus tulee watteina perusyksiköillä, niin se tarttee jakaa 1000:lla, niin saa kW.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Oli lähinnä retorinen kysymys. Jos on hevosvoimatkin muinaisyksikkö, niin noilla jalkapaunoilla laskeminen on jo melkoista menneen muisteloa. Mittayksikkö on tuttu ajoilta, jolloin tehot määriteltiin autotehtaan esiteosastolla enemmän kuin mittaamalla.

    Mut olihan se hyvä nostella esille. Nyt on useammalla peruskoulun fysiikan kaavoja kerrattuna. Joillakin jopa keskikoulun!
     

Kerro tästä muillekin!