Blacklist

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Bee-One-Power-Gear, 25.5.2014.

  1. Blacklist Street Race haasteajot loppuu?
    [​IMG]
    No ei nyt välttämättä, mutta suurta huolta tämän suuntaisesta lopputuloksesta sai BL-kuskit eilen, kun FHRA:n edustaja viestitteli kuskeille alla olevan suuntaista infoa(vapaasti lainaten):
    -Hei tiedottakaa kilpailijoillenne että FHRA:n sääntövaliokunnan päätöksen mukaan kaikissa FHRA:n alaisissa tapahtumissa kaikkien kilvanajajien autojen turva- ja henkilökohtaisten ajovarusteiden tulee täyttää voimassaolevien sääntöjen vaatimukset, voimassaolo sekä standardit. Mukaan lukien runkokatsastukset.
    Koska kilpaluokka.

    Vastasimme tähän kysymyksellä:
    -Miten tämä nyt menee kun Blacklistiä ei ajeta kisaa vaan ”höntsä” meiningillä vain haastevetoja, eli ei mitenkään kisaa? Näin on toimittu ilman ongelmia viimeiset 9 vuotta, kun Blacklistiä on eri tapahtumissa ajettu ja näin on aina ilmoitettu niin yleisölle kuin tapahtumien järjestäjillekin.
    Kisaluokat ovat luonnollisesti sitten ihan erikseen kuten No prep kisaluokka, johon toivotetaan FHRA:n puolesta tervetuloa vaikka promod kisa-autolla.
    Blacklist autot ovat katulaillisia katuautoja joissa 95% on vuosileima voimassa ja joilla ajetaan myös kadulla.
    Blacklistan koko alkuperäinen ajatus on ollut se että siihen osallistuminen on edullista ja matalan kynnyksen tutustumista suoraan ajoon ilman mitään virallisten kilpaluokkien sääntöviidakkoa ja SFI-leimamaksuja, lisenssejä, parin vuoden välein tehtäviä vyöpäivityksiä etc. Siksi sitä ei ole koskaan haluttu viedä viralliseksi kisaluokaksi. Päinvastoin juuri tämän takia haastelista osittain perustettiin, kun esim. SM-kisa puolella kulut alkoivat nousemaan niin kovaan tahtiin, että kuski- ja kalustokato näissä liimaradan kisoissa oli jo silloin nähtävissä, puhumattakaan mihin tilanteeseen ollaan tänään tultu.
    Turvallisuus asia on tietenkin aina hyvä juttu eikä sitä Blacklist-sarjassa jätetä tietenkään huomioimatta, mutta FHRA:n kadunmiesten päivillä samat linjaukset pitää koskea sitten kaikkia ” testaajia” niin kuin höntsä listaa ajavia kuskeja/autoja, samoin säännöt ihan samat kaikille nopeuden ja turvavarusteiden ja ajokamojen suhteen. Ehdotammekin, että FHRA tekee niistä nyt asap yleiset päivitetyt ohjeet kaikille ja riittävän selkeät.
    Näin säännöt olisi selkeät ja reilut kaikkia kuskeja/autoja kohtaan.
    Korostamme edelleen, että Blacklist ei ole kisaluokka eikä aja missään tapahtumassa virallisesti kisaa vaan höntsä tyyliin keskinäisiä haasteajoja kuten kuka tahansa teidän kadunmiehen päivillä ajava kuski voi tehdä. Siksi sääntölinjaukset pitää olla kaikille siellä tapahtumassa samat sekä mitä uusiin sääntömuutoksiiin tai sääntölinjauksiin tulee niin eihän ne voi astua puun takaa voimaan kuukautta ennen ajokauden alkua?! Eli tällaisessa tapauksessa on pakko saada uusiin linjauksiin joku inhimillinen 1-2 vuoden siirtymä aika, johon kuskit pystyvät realistisesti reagoimaan.

    Tähän saimme vastauksesti lyhyesti:
    -Tarkistetaan ohjeistus. Mutta edelleen tuo kilpaluokitus on ja pitää. Johtoryhmä kokoontuu ke iltana.

    Eli Blacklist olisi tällöin virallinen kilpaluokka???

    Tähän vastaukseen ja lopullisiin FHRA:n Johtoryhmän päätöksiin on tietenkin yksi vaihtoehto se, että listaa ei vain sitten tulla enään ajamaan FHRA:n tapahtumiin, mutta tämä ei tietenkään ole kenellekkään se mieluisin vaihtoehto joten toivotaa,n että tähän joku järki ratkaisu löytyisi.
    Nyt haluaisimme kuulla Blacklistan aktiivisilta seuraajilta, kuskeilta ja tapahtumissa katsojina kävijöiltä, sekä mahdollisilta Blacklist sarjaan pyrkiviltä kuskeilta mielipidettä tähän asiaan.

    Pidetään keskustelu ja kommentit kuitenkin asiallisena, sillä toivottavasti myös FHRA Official henkilöt lukevat sekä mahdollisesti osallistuvat rakentavasti tähän keskusteluun.

    Kiitos.
     
  2. jahnu

    jahnu 3rd gear

    FHRA tekee nyt sitten samaa mitä AKk teki ralllipuolelle. Ja mikä oli lopputulos. Harrastemoottori urheilun keskusjärjestö voi hyvin ja vahvistuu koko ajan. Säännöt sielläkin on mutta asiakastakin kuunnellaan. Ainoo ongelma on kun kenttä repee ja tekijät vähenee.
     
    masanteri tykkää tästä.
  3. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Onko tämän AKK säännön tulkintaa nyt muutettu:

    5. Kilpailu On mikä tahansa ennätysyritys, luotettavuus- tai muu koe, matka-ajo, rallikilpailu tai rata-ajo, jossa ajetaan autolla kilpailutarkoituksin

    Saisiko Blacklistiä mitenkään väännettyä "näytösajoksi"? Mitä sitten jos nopeampi on ensin maalissa? :rolleyes::cool:
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kyllähän tässä haisee FHRAn närästys kun oma No Prep ei menestynyt, niin nyt sit tapetaan kilpailija pois. Ja mikä sen helpompaa, kuin vedota turvallisuuteen. Sanoin jo tästä viimevuoden puolella kun FHRA tän luokkansa yms julkisti.
    Eli muistakaa jos menette ajamaan kavereiden kesken ja päätätte ajaa haasteet kuka on Perähikiän nopein, niin olette kilpaluokka :D
     
  5. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Eikä haise, aivan typerää. Ei Blacklistiä ole kukaan tappamassa.

    Blacklist voi neuvotella haluamansa järjestäjän kanssa omista kisositaan, ja niinhän se on kai tehnytkin. Järjestäjä sitten voi laittaa sille jotain ehtoja, kertoa paljonko se maksaa jne jne. Ei siinä pitäis olla mitään uutta kenellekään.

    Oikeastaan FHRA:n virhe on ollut se, ettei se ole aikaisemmin autojen kulun mukaisia turvavarusteita vaatinut. Muut kisajärjestäjät ovat toisinaan niin tehneet, myös Blacklistiltä.

    Taustalla siellä kuitenkin on AKK:ta, Tukesia, suorituspaikan haltijoita jne. Noiden vaatimusten juuri ei ole FHRA. Ne olivat esillä jo talvella kun neuvotteluja käytiin asioista. Silloin puhuttiin ettei Blacklist ja No Prep lainkaan ajaisi samoissa tapahtumissa.

    Noi vaatimukset eivät ole mitenkään mahdottomia toteuttaa. Niitä aletaan enempi vaatimaan kun vanhempi auto menee alle 11.5 sekuntia vartilla. Siinä vaiheessa vaaditaan turvakaari jolla pärjää 10.0 asti, jotain muutakin pientä siinä välissä tulee. Normi kehikolla saa mennä 8.5 saakka. Uudemmilla saa ajaa 9.5 sekuntiin ilman turvakaaria.

    Katuautot jotka tuollaisia kulkevat, ovat maksaneet muutaman sentin. Siihen nähden toi turvavarusteista huolehtiminen tai lisenssin hankkiminen on varsin marginaalinen kustannus. Ja käsittääkseni useimmat Blacklistlaitteet täyttävät säännöt näiltä osin. Käsi ylös, kenen ajamisen nämä estävät?

    Tietty, sit voi olla et ei voi enää pitää päässään pahapoika-lippistä jos auton turvavasrustus on ajantasalla?
     
    chevy-kane, BlackBird90SC, faffeli ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Tästä ei ollut nyt kysymys vaan siitä, että listasta halutaan tehdä virallinen kilpaluokka ja siitä, että kadunmiehen päivillä vaadittaisiin listalla ajavilta eri turvavarustuksia kuin ei listalla ajavilta.

    Suurin osa listan autoista on jo häkeillä yms. varustettu ja katsastettu joka kerta muiden kalustojen lailla viimeiset 9 vuotta. Eli turvallisuus on kyllä yritetty aina huomioida, eikä kuskit ole mitään mopopoikia eikä mitenkään väheksy turvallisuus asioita, taitaa olla usein juuri päinvastoin kun tapahtumien kalustoa katsoo...

    Nyt annettiin ymmärtää, et jos et aja listaa samassa tapahtumassa vaan ajat ihan omaa ajoa niin vaatimukset eivät olisi yhtä kovat. Tämä on SE ongelma, sillä kyllähän kaikilla siellä pitää olla samat rajoitukset tai säännöt vai kuinka?

    Iso kysymys on myös se, että jos lajiin tutustuminen halutaan helpoksi ja uusia harrastajia mukaan niin aikaisemmin lista on sitä kenelle tahansa voinut tarjota. Nyt jos listasta tehdään ns. virallinen kilpaluokka kaikkine vaatimuksineen niin listan alkuperäinen idea kyllä katoaa
     
    Vermilion ja Fuselage tykkäävät tästä.
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mikä se alkuperäinen idea on?

    Eli tää onkin kansalaisoikeudtyyppinen taistelu.

    Jos FHRA ei edellytä kaikilta tapahtumaan osallistuvilta ajoneuvoilta samoja kriteerejä, se on väärin. Kyllä homma pitää olla niin, että kun alitat tietyn rajan saat huomautuksen, tokasta himaan, ja seuraavassa tapahtumassa asiat kunnossa. En tiedä onko niin?

    Aiemminkin on ollut Blacklistissä kaiketi niin että järjestäjä on estänyt kaluston ajamisen koska se ei ole täyttänyt turvamääräyksiä? Siellä on Vesivehmaalla samassa tapahtumassa luokka jolta vaaditaan paljon enemmän, on auton kulku mikä hyvänsä.
     
    Muokattu: 24.4.2023
    faffeli tykkää tästä.
  8. pile

    pile Gearhead

    Itse kun en aja Blaclistiä niin en ota sen syvällisemmin kantaa siihen ajatteko tosissanne kilpaa vai leikittekö vain ja olette ajavinanne.
    Mutta turva varusteet pitää olla samalla viivalla muiden kanssa.
     
  9. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kadulle vaan sienestämään kun ei tarvi turvavarusteita.

    Hieno katella kun FHRA Street autot on hitaampia kuin oikeat katu-autot....
    ps. metanoli putkirungot, mutta aika sama. Ajaa spet tms aika indeksi ajoja vaan.
     
    Muokattu: 24.4.2023
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jatkan vielä pessimistinä. Sit kun BL on tehty virallinen kilpaluokka, onkin helppo sanoa että BL ja No prep lyödään yhteen ja nimeksi tulee... dadaa... FHRA No prep....
     
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jotenkin surullista lukea tällaista keskustelua kun eihän nämä asiat sillä ratkea että kourallinen tämänkin hiljenevän palstan aktiivieista viestii täällä.

    Toki on ihan hyvä, että asia tuodaan esiin ja on mielipiteitä useammalta taholta. Mutta tuskinpa tämä palsta on se oikea tapa saada muutosta aikaan kuitenkaan sitten lopulta.

    Keskusteluyhteyden saaminen vaikkapa puhelimitse voisi auttaa asiaa eteenpäin.
     
    BlackBird90SC tykkää tästä.
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Hauskaa seurata USA katukisoja kun siellä Demonit ja Teslan Placis pieksee kaikki ja sitten ne hylätään kun kulkee liian kovaa ilman turvakaaria!
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tää on ihan pienen piirin pärinää täällä. Facebookissa keskustelu tuntuu herättävän mielenkiintoa enemmän. Siellä on FHRA, "oikeat" kisakuskit, BL, kadunmiehet, katsojat yms iloisesti hämmentämässä soppaa.
    https://www.facebook.com/BlacklistR...422046464983&reply_comment_id=968385821183210
     
  14. Keme

    Keme Gearhead

    Jotenkin en miellä Blacklistiä oikein minkään tason entry-luokaksi varttimailikilpailuun. On se listakalusto jo melkosen totista ja niin käy muutamissa vuosissa kaikille "höntsä"-luokille ihan lajista riippumatta. Ei siinä, tosi hyvä luokka se on joka tapauksessa ja kalusto on mielenkiintoista.
     
    BlackBird90SC ja SQ tykkäävät tästä.
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei helvetti tota Face keskustelua... :rotfl::rotfl::rotfl: En ole kyllä vähään aikaan nauranu noin paljon. Tähän sellanen popcorn syönti emote.. :lol:
    FHRA porukka käy kuumana, kisakuskit puolustaa FHRA:a, suurin osa ei edes ymmärrä mistä keskustellaan, M.Uusitalo ei edes heitä löylyä lisää kauhalla, vaan se on ämpäri kerrallaan...
     
    Vermilion tykkää tästä.
  16. Voi perhana, nyt alkoi harmittamaan kun en ole sosiaalisessa mediassa. Aina hyvät jutut ja viisaan maan tietäjä -jutut uppoaa siinä kuin vanhat pahkasikavitsitkin.

    Huomasin että taitaa olla olemassa jo katuautosäännöt, joita voi ihan hyvin käyttää ja järjestäjät jos ottaa sen kannan että menevät sen mukaan eikä millään MuTu tuntumalla niin maailma pelastuu ja kaikilla on mukavaa.

    Toki ryhmä voi olla blacksmith , mutta säännöt turvallisuuden jne jne mukaan on kyllä hyvinkin kyseisen yhdistyksen sääntökirjassa. Tai sitten vain meiningillä "Only rule is No rules".
     
    Vermilion tykkää tästä.
  17. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mitä on FHRA-porukka ja miks se käy tuolla kuumana, muut eivät? Mä kävin noi kaikki parisataa kommenttia läpi, ja läysin keskustelusta kaksi FHRA:n toimitsijaa, jotka puuttuivat lähinnä jonkun käytösvammasen näppiskoviksen henkilökohtaisiin loukkauksiin. En yhtään FHRA:n, tai edes johtokuntalaisen yksityistä kantaa. Missä se oli?

    Tos talvella oli tarkoitus tehdä vähän yhteistyötä FHRA:n kanssa ton no prepin tiimoilta, silloin käytiin keskusteluja asioista ja tehtiin pelisääntöjä. Projekti kaatu sitten meidän osalta siihen, että emme saaneet FHRA:n omalle vastuulleen haalimia asioita toimitetuksi, mut ei siitä sen enempee...

    Joka tapauksessa, olin siis keskusteluissa mukana mm. noiden vesivehmaan tapahtumien osalta. Silloin yhdistyksen edustaja sanoi, ettei Blacklist ja No Prep aja samoissa yhdistyksen tapahtumissa. Olisivat varmaan nyt kohtuu onnellisia jos olisivat pitäneet edes siitä linjastaan kiinni.
     
    Muokattu: 25.4.2023
  18. Tosiaan toistetaan tuota asiaa joka kyllä piti tuossa alkuperäisessäkin tekstissä tulla selväksi, että Blacklist sarja ei koskaan ole ollut vastaan noita turvamääräyksiä ja turvallisuutta kohtaan. Esim. viime kauden listatilanteen lopputulosta kun katsoo niin 9 kymmenestä autosta on kaarellisia vehkeitä, joissa on turvavarusteet zekattu ,joka ikinen ajopäivä järjestäjien katsureiden toimesta. Joten ihan turhaa osa porukasta yrittää sekoittaa ja musta maalaa listan autoja/kuskeja turvallisuudesta välittämättömiksi.
    Ja tämä ainoa kaareton auto oli Rantakarin Dusteri, joka myös on jo jäänyt eläkkeelle ja Rantakari on tulossa takaisin kaarilla varustetulla autolla.

    Muutenkin listaa ollaan aina ajettu järjestäjän vaatimusten ehdoilla, totta kai. Ei homma olisi muuten pyörinyt ilman yhtään ongelmaa jo 9 vuotta!

    Se, että listaa ei haluta kangistaa FHRA:n kilpaluokaksi on monelle(ei kaikille) pro/sm-kuskille jostain syystä punainen vaate, vaikka missään nimessä kukaan listalla ei ole turvavarusteita vastaan ja ne tosiaan löytyy jo nyt 95% kaikista listan laitteista.

    Ja meille tosiaan ilmoitettiin että lentokenttien kadunmiesten päivillä, lista kilpaluokkana joutuisi tiukempien säännösten kohteeksi kuin muut siellä samassa tapahtumassa samana päivänä ajavat nopeat laitteet. Niin se ei voi olla, että pelkän listan nimen takia on eri säännöt kuin muilla ?

    Näistä syistä kissa nostettiin nyt pöydälle ja toivotaan, että sillä herätettiin keskustelua joka johtaisi kaikille osapuolille järkevään lopputulokseen.
     
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Edelleen, samassa tapahtumassa ajava No Prep noudattaa tiukempia sääntöjä, riippumatta siihen osallistuvan auton kulusta. Edellytätkö siis Blacklistiltä samoja vaatimuksia tasa-arvon nimissä?

    Onneks asiaan on helppo ratkaisu, kukaan ei pakota ajamaan tuolla. Uskoisin että tällä kampanjalla saavutetaan kyllä sen suhteen lopputulos.

    Uskoisin ainakin sen olevan varmaa, että yhtenä lopputuloksena vaaditaan jatkossa myös niiltä hönt'silijäiltä ja todellisilta kokeilijoilta ja lajiin tutustjilta turvavarusteet auton kulun mukaan. Kiitoksen siitä voi sit osoittaa? Mut mihinpä sitä ei tasa-arvon nimissä olis valmis.
     
    Muokattu: 25.4.2023
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    niin se ei voi olla!
     

Kerro tästä muillekin!