Blazer töksöttää.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja Ombo, 13.2.2011.

  1. Ombo

    Ombo 1st gear

    Hei.

    Tiukkaan kääntäessä, joko eteenpäin mentäessä tai pakilla, etupää "töksöttää". Tuntuu siltä kun keula oli ns. yhtä puuta. Ei ole väliä onko lukot kiinni vai auki. Enempi tämä ilmenee liukkaalla alustalla. Pitävällä ei niinkään selkeästi.

    Etuperä perus kymppipulttinen. Jos saitte kiinni mistä on kyse, niin onkohan kyseessä vika vaiko ominaisuus? Ei niin tuttuja näiden sielunelämä vielä.
     
  2. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Oisko mahdollisesti vetarin ristikoissa väljää...
     
  3. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    Jos jakolaatikossa takaveto päällä ja napalukot auki ni eihän siellä etupäässä pyöri perä eikä vetarit.Mun blazerissa on vetarin ristikko väljä ja se kyllä oireilee samalla tavalla(siis vain silloin jos on napalukot kiinni/neliveto päällä) eli katos nyt vielä että napalukot varmasti toimii eli myös irrottaa.
     
  4. Ombo

    Ombo 1st gear

    Pitää tsekata. En vaan omista tarpeeseen soveltuvaa tunkkia, jolla saisin keulan ilmaan. Pitänee odottaa leudompia kelejä, että voi kaverin avusteella tsekata paljonko sitä rojua siellä pyörii. Turhan raakaa käynnistellä nyt ilman lohkaria.
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Laita jakolaatikko N asentoon ja kokeile pyörittää käsin etukardaania navat auki/kiinni.
     
  6. Ombo

    Ombo 1st gear

    Dodiin. Kelit näytti sellaista että pystyi käydä vähän ulkoilemassakin jo.

    Napalukot on sitten näköjään jatkuvasti auki. En saanu niitä lukittumaan. Tässäpä samalla selvisi syy miksi neliveto on aika paska :lol: . Aikaisemmin vaan uskotellut itselleen, että ompa huonot renkaat, niinkun oikeasti onkin.

    Kokeilin tosiaan niin että pyörittelin sitä jordaania navat kiinni/auki. Jakolodju oli kylläkin 2H asennossa, mutta eihän sen millään järjellä pitäisi vaikuttaa..?

    Että mitäs ehdotetaan seuraavaksi?

    Tein myös samalla havainnon että ilmanputsarin norsunkärsän, ja pakosarjan väliltä puuttunee letku. Puutos vaikuttanee moottorin kylmänä toimimiseen..
     
  7. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    Seuraavaksi voit laittaa nelivedon päälle ja ajaa hiljaa eteenpäin niin että kaveri katselee vierestä pyöriikö etukardaani.Jos pyörii niin ainakin jakolaatikko on kunnossa.Sitten otat yhteyttä tälläkin palstalla kirjoittelevaan JAMANT nimimerkkiin(Autohuolto Jamant,kato kuuklesta) ja ostat siltä uudet napalukot.(reilu 100Eur pari).Ja ei muuta ku kovaa ajoa.Napalukot on helppo vaihtaa,ei tartte tunkata eikä ottaa edes pyörää pois.
     
  8. Ombo

    Ombo 1st gear

    Kyllä neliveto jakolootan puolesta toimii, vaikka tykkääkin joskus pomppia pois. On todettu joskus jumiin jäätäessä että kyllä siellä kardaani pyörii. Oli toinen silmäpari silloin katsomassa.

    Napalukkoja oon tässä vähän muutenkin jo katsellut. Kaikesta päätellen tuossa on alkuperäiset, niin on alusta asti vähän epäilyttänyt niiden toiminta. On sellainen ihmeellinen tuntumakin toisessa kappaleessa kun niitä kääntelee. Ja kyyl, Jamant on tiedossa ollut. Varmaan kevääseen jää silti niiden vaihto. Yllättävästi kivempaa auringonpaisteessa ja selkeästi plussakelissä touhuta. Autotalli on mallia avoin kerrostalon parkkipaikka :lol:
     
  9. Ombo

    Ombo 1st gear

    Napalukot vaihdettu. Nyt toimii siltä osin. Vanhat eivät tosiaan ottaneet kiinni ollenkaan.

    Mainittu töksötys silti jatkuu, ja nimenomaan tiukkaan veivattaessa. Esiintyy myös lukot auki. Uusia ehdotuksia?
     
  10. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    Aurauskulmat + muut pyöränkulmat kunnossa?
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ei se muuta vaikuta kun että kardaania ei pysty pyörittään :rotfl: Noh, sama se tässä vaiheessa.
    Töksötys, ettei siellä ole jotain kemppilukkoa jossain päässä?
     
  12. Ombo

    Ombo 1st gear

    Ei löydy kemppejä. Ei edestä, ei takaa. Täsmäisi oireisiin kyllä hienosti.
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Juminut käkikello? (tms)
     
  14. Ombo

    Ombo 1st gear

    Ei ole sen kummemmin jumejakaan. Perän lukko toimii ok. Etuperä myös toimii normi tasauspyörästön tavoin. Viikko takaperin kävin mönkimässä niin tuli todettua että perät toimivat niinkuin niiden kuuluukin.
     
  15. Nova400

    Nova400 Gearhead

    En ihmeemmin blazeria tunne, mutta "töksötykselle" voisi olla parikin vaihtoehtoa, joista eka ei varmaan koske sinua, koska ilmenee myös napalukot auki ja takavedolla:
    1. Ristinivel vetoakselissa puistelee aika paljon rattia, jos antaa vähänkään enemmän kaasua kääntäessä neliveto päällä. Omassa Cherokeessa tämän huomaa melko selvästi. Vakionopeusnivelellä tätä ei tapahtuisi.
    2. Kaikissa autoissa ei eturenkaiden kääntökulmat ole ihanteelliset, eli ns. ackermann-kulma ei ole kohdallaan etupyörien koko kääntöaluella . Mm. GM:n G-korissa tilanne on juuri tämä. Omassa '85 Elmerissä tämän huomasi selvästi vaikkapa parkkihallissa liukkaalla betonilla kääntyessä jyrkästi: kääntökulmien ollessa pielessä ääriasennoissa toinen rengas joutuu liukumaan sivusuunnassa ja se tuntuu sopivalla alustalla "nykivänä luistona". Jollain toisella alustalla tuntuu, että etupää jarruttaa ja renkaista kuuluu tasaisempaa luiston ääntä. Tälle ei oikeastaan voi itse tehdä mitään, ellei sitten suunnittele ja toteuta uutta ohjausgeometriaa (melko työlästä), jossa kääntökulmat ovat paremmat.
     
  16. Ombo

    Ombo 1st gear

    "Nykivä luisto" on tosiaan töksötystä ehkä vieläkin kuvaavampi kuvaus. Tosiaan myös alusta vaikuttaa, toisinaan tuntuu että kaikki on okkei, joskus taas etupää jopa hieman pomppaa. Eli tästä todeten, lienee ennemmin vika kuin ominaisuus. Tätä varmaan korostaa entisestään aavistuksen vakiota isompi rengaskoko 33".

    Mielenkiinnosta haluaisin kuulla onko myös muilla Blatsereissa samanlaisia kokemuksia.
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ei tee tollasta (subu on pätkän pidempi, muuten sama auto). Renkaat 31".
     
  18. keula ilmaan että renkaat pyörii, käännä ratti jompaankumpaan ääriasentoon tai sitten suoraan ja sitten tiirailemaan olka-akselin taakse näkyykö väljää vetoakselin ristikoissa kun nytkytät renkasta suuntaan tai toiseen. ristikot näkyvissä eli tarkistuksesta selviät ilman sen kummempia purkuja.
    Mulla ei kyllä äsken blazeri nypyttäny kun liukkaalla kääntelin neliveto päällä jyrkästi kun lukkoja testailin..
     
  19. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Sen verran tuli mieleen lisätä tuohon arveluni kakkoskohtaan, että kääntökulmille ei helposti voi tehdä mitään, jos kaikki osat ovat kunnossa, eli kulmat ovat tehtaalta jo pielessä. Mutta voihan olla, että esim. kääntövarsi tai -varret ovat vääntyneet jossain tilanteessa tai ohjaukseen on tehty joku muutos, joka vaikuttaa ackermann-kulmiin.
     
  20. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    Eikös tässä ollut ongelma myös ajettaessa takavedolla etuperä pois kytkettynä.

    Ja voihan se olla ENNEMMIN ominaisuus kuin vika.
    Mä otan oman Blazerin parin viikon sisällä ajoon ni täytyy oikein tunnustella miten se käyttäytyy.Mulla 35" kumit alla.
     

Kerro tästä muillekin!