Blazerin jakolaatikon tunnistusta ja muuta jorinaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja tappokinnas, 14.9.2011.

  1. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Chevyn k5 Blazer vm.1990 tekniikkana 6.2l diisu, th700 ja jakolootana (np208???)

    Elikkäs tarvitsisi tunnistaa auton jakolaatikko. Löytyy takaveto ja neliveto jossa hidas ja nopea puoli.

    Jakolaatikosta kuuluu kova "surina" kun on vaihde silmässä. P asennossa ei kuulu pahemmin mekkalaa. Mikä mahtaa olla laatikon sisällä tiensä päässä ja millainen homma on ottaa laatikko irti ja purkaa? Tarvitsee muutenkin vaihtaa kaikki tiivisteet, kun vuotaa öljyä niin maan hemmetisti.

    Ja vaihdelaatikosta häviää öljyä pikkuhiljaa, itse laatikko ei tunnu vuotavan, joten tuli mieleeni, että mahtaako öljyt vuotaa vaihdelaatikosta jakolaatikkoon, jossa öljyvuodot on aika massiiviset?
     
  2. Juippa

    Juippa 1st gear

    Siin on takana pyöree lätkä kardaanin vieressä yhellä tähtipäällä kiinni missä lukee tod. näk. just se NP208
    Multa löytys varmaan ehjä ja öljyjä pitävä suoraan ajosta....
     
  3. CamaroX

    CamaroX 1st gear

    Year: 1990 Production Total: 18,921
    Base Price: 16,485 Weight: 4,839
    Wheel Base: 106.5 in. Fuel Tank Capacity: 26-gallon/31- gallon
    Length: 184.8 in. Height: 73.4 in.
    Std. Engine, (net HP):

    OHV Eight-cylinder 350 cid. (210) @ 4000 rpm




    Opt. Engine, (net HP):

    OHV Diesel Eight-cylinder 379 cid. (130) @ 3600 rpm

    OHV Diesel Eight-cylinder 379 cid. (148) @ 3600 rpm
    Rear Axle:

    GM Corporate 10-bolt (8.5-in. 1.28 Axle Dia. 30 Spline)
    Front Axle:

    GM Corporate 10-bolt (8.5-in. 1.28 Axle Dia. 30 Spline)
    Transmission (M):

    SM465 4 spd. (6.55:1 First Gear)
    Transmission (A):

    TH700-R4 (3.06:1 First Gear)
    Transfer Case (M):

    NP241 (2.72:1 Low Range)
    Transfer Case (A):

    NP241 (2.72:1 Low Range)
     
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Siis surinaa kuuluu, paikoillaan vai liikkeessä vaihde silmässä?? P:llä tuskin mitään kuuluukaan, kun ei mikään pyöri :wink: !!

    Vaihteiston öljyt tuskin menee jakolaatikkoon, stefat pitää siitä kyllä huolen ja siellä pitäis olla hukkareikä stefojen välissä, mistä öljyt kyllä valuis ulos...

    Jakolaatikko on vaihteistossa kiinni kuudella mutterilla, ne pois ja ihan taaksepäin vetämällä tulee pois (painaa 30 kiloa +)!!

    Se mikä siellä on sitten hajalla on selvää vasta kun sen avaa!! Jos on NP-208, niin sen tyyppivika on tasolaakeri, joka on sisäänmenoakselin ja pääakselin välissä, eli tuo: http://www.jamant.fi/laakeri-np20822822 ... p-494.html , toinen vikamahdollisuus on haarukat tai niiden liukupalat, ne jos puuttuu tai haarukatkin kuluneet, ei siirtoholkit välttämättä kytkeydy kunnolla pois!!
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä ne tomaatin mehut voi mennä jakolootaan kun stefat "korppuuntuu" .
    Ei siellä ole mitään reikää josta mehut pääsis suoraan pihalle.
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No ainakin uudemmissa on!! Just laitoin ton NP-249:n kiinni ja siinä on, Dodgen NP-241DLD:ssä on, voi olla että NP-208:ssa ei ole, mutta eihän tossa tainnu sellaista olla, NP-241 tais olla!!
     
  7. ahonkivi

    ahonkivi 1st gear

    Eihän tossa seitensatasessa edes ole mitään stefaa, eli välissä on vaan se joka on jakolaatikossa. Vai puuttuuko multa joku stefa?
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Joo, voi olla ettei siellä ole takastefaa, on varmaan yli 5 vuotta, kun viimeks oon 700:sta ja jakolaatikkoo erotellu!! Mulla pyörii täällä vaan Jeepit ja noita Dodgen pikkareita :-?
     
  9. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Hehheh :rotfl: Kuuluu siis surinat kun on vaihde silmässä paikallaan tai pienillä nopeuksilla. Isoista nopeuksista en sitten tiedä.. Murinat niin kovat ettei kuule.

    Onko tuo kuinka monimutkainen laitos purkaa ja kasata? En ole kädetön jätkä, mutten myöskään ammattilainen.

    Ja Nätkin täält pori pualest sano et dodgelaisissa ei pääse vuotamaan jakolaatikkoon lodjun öölit, mutta tällä meikäläisen yhdistelmällä se ei ole tavatonta.
     
  10. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Kuulemani mukaan ei ole. On vaan se jakolaatikossa oleva stefa.
     
  11. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Sitten surina ei ole jakolaatikosta, koska jos surisee paikoillaan vaihde päällä, ei jakolaatikossa liiku mitään, vaihteistosta se sitten kuuluu!!!
     
  12. ahonkivi

    ahonkivi 1st gear

    Vaihde päällä paikallaan ei vaihteistossakaan pahemmin ole liikettä, poislukien turbiini ja öljypumppu.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    GM vehkeissä lootaööli pääsee jakikseen, jopa 4L80E toosassa vaikka siinäkin on samanlainen stefa ulostuloaleksissa kuin rotkeissa, 700 toosassa ei ole minkäänlaista takastefaa 4WD vehjeksissä. Rotkeissa taas se väliosa on "kuiva" ja siellä on juorureikä josta näkee jos jommasta kummasta toosasta pääsee mehu.
     
  14. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Hehheh, anteeksi maalaisuuteni! Apparin pakoputki siellä kolisee kun kiinnike on paskana :poff:
     

Kerro tästä muillekin!