Blazerin katsastus!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja Anttiv8, 7.11.2007.

  1. Anttiv8

    Anttiv8 1st gear

    Eli k5 blazeri on kyseessä ja kiinnostais tietää et mitä niistä yleensä tarkimmin syynätään?eli onko jotain vakio paikkoja mistä jää helposti leima uupumaan?Sit tuota sellanen ? et mänöököhän läpi tuolla löysälllä nivelellä mikä on kuskin puolella "raidetanko?" oleva lyhyt nivel..tai riuhtooko ne niitä yleensä hirveesti?
     
  2. Blösö

    Blösö 1st gear

    Jos dieseli niin tietty huudattavat, muuten eturistinivelet katsoivat ainakin mulla tarkkaan ja kaikki ohjausnivelet.
    Tietenkin normaalit valot ym:t
    Koputtelivat pohjaakin onnettomat
    Jarrut ja eritoten seisontajarrun toiminta syynättiin
    Eipä siinä tainnut mitään muuta erikoista olla, normaali rahastuskeikka
     
  3. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Tarkoitatko sillä lyhyellä nivelellä Pitman armia, joka on ohjaussimpukan ja vasemman puoleisen olkavarren välissä?

    Voipi jäädä siitä kiinni, mutta tärkeempää lienee kuitenkin että se kannattaa pitää muutenkin kunnossa - niinku muutkin ohjauksen osat. Saattaa meinaan olla ikävä ajaa jos ratin ja renkaiden välinen yhteys katkeaa :wink:
     
  4. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Juu... Nivelet yleensä tarkkaan tutkitaan... Ja jouset... Jarrutkin on tärkeä tutkimuskohde jos ei väitä että on jatkuvalla 4X4-vedolla (silloin ei voi rullilla mitata).

    No pääsääntöisesti tutkitaan kaikki mikä muissakin ... Ja kun on kyseessä jenkki, niin erittäinkin kriittisesti yleensä pieniinkin "vikoihin" puututaan.
     
  5. duramax03

    duramax03 1st gear

    Sen jälkeen kun työkaverini opelin hylkäyksen syy oli vaihdekaavion merkinnän puuttuminen, en ole enään hämmästynyt mistään.....aivan, hylkäys uusintanäytöllä ja 20,- maksulla, meneeköhän kojelautaan teipattu lappu johon on piirretty kaavio läpi, vai pitääkö nupin päähän veistellä viivoja.
     
  6. camaroiroc-z

    camaroiroc-z 1st gear

    siis niin vittumainen katsari tolle olis jo pitäny nauraa ja pyytää toinen katsari kurkkaan ennen hylkäystä :rotfl: :rotfl:
     
  7. Sten

    Sten 3rd gear

    No olenhan mäkin kuullut huhuja kaikenlaisista älykääpiöstä mutta toi oli kyllä huippu. No ainoa lohdutus on ettei se paljon pahemmaksi voi mennä edes väkisin :rotfl: :rotfl: :rotfl: . /Sten
     
  8. Hd-hippi

    Hd-hippi Gearhead

    Ei kait niissä mitään elämää suurempia vikapaikkoja ole. Laita vaan ihan normaalisti katsastuskuntoon, niin ei siinä sen ihmeempää.

    Ja tohon että laita 4wd päälle, niin ei katota jarruja.
    Tuohan nyt ei ole muuta kuin itsensä kusettamista. Oikeasti. Pitäähän nyt jarrut toimia saatana!

    Ei ne katsastajat niin tyhmiä ole kuin luullaan. Viimeksi tässä viikolla konttorilla katsastaja kysyi kohteliaasti että onko tässä nelikko päällä ja miten se saadaan vapaalle, kun hytissä oli kolmekin keppiä mistä hämmentää...

    Onhan tietysti itsekin tullut monenlaisia virityksiä tehtyä että saa leiman, mutta jarruissa en oo koskaan pinnannut...
     
  9. Blazer 1986

    Blazer 1986 1st gear

    taka jarrut kannattaa aukasta, putsata ja säätää lähemmäs käsittääkseni niissä ei ole automaatti säätöä. ja muista putsata rungon numero teräsharjalla näkyviin jos o lian peitossa.. pakokaasut kannattaa ottaa diesel huollos.. voi säätää viel jos o tarvetta.. niin ei tuu sen takia hylkäystä.. itellä pomppas siitä ku taka jarruissa oli liikaa heittoa ja rungon numero oli paskan alla piilos... kyseisillä toimenpiteillä sai hakee leiman seuraavana päivänä... ja taas on vuos aikaa ajella :D
     
  10. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    kyllä ne takajarrut säätyy automaattisesti, turha niitä on mennä aukomaan, jos toimii. Ajelee ja peruuttelee parkkipaikalla ja pysäyttelee autoa seisontajarrulla, niin ainakin säätyvät kohdilleen.

    Jos jarruissa on heittoa, niin paljon, ettei rajoista menisi läpi, niin kyllä selvästi vetelee jo ajossakin, ja silloin melko varmasti on remppaa edessä; pintoja kulunut loppuun, joku sylinteri vuotaa, putki vuotaa tms. Eli ihan käyttämällä kokeilee että seisonta- ja normaalit jarrut toimii, ei siinä sen kummempaa.

    Ohjauksen nivelet tietty katotaan kuten kaikista autoista, kannattaa tsekata ettei ole pahaa klappia missään kohdassa. Vetoniveliä tuskin pahemmin syynätään.

    Mahdollisia pikkuvikojahan on sitten satamäärin. Esim. tuulilasilaitteet sun muut mitkä näissä on ainakin kertaalleen tehty enemmän tai vähemmän hyvin uusiksi, kun tehdas ei ole viitsinyt tehdä kunnolla. Päästöihin auttaa huomattavasti, kun kiihdyttelee ja paahtaa putket punaiseksi, että lentää paskat pihalle.
     
  11. vette427

    vette427 3rd gear

    mää käytin katastuksessa omaa jimmyä pari viikkoa sitten ja käskin oikein repiä kunnolla, kun kaikki jotka ajoi autollani moitti sitä että ei sillä pysy tiellä. ite ajanu60000km ja hiljaa kun huononee ei sitä huomaa,
    inssi ei käännelly renkaita ollenkaan vaan rengasraudalla testas niveliä. ei ollu väljää katastuksessa kuin raidetangonpää olkeelta ja yläpallo kans. sitten ite montulla ruvettiin tutkiin ja vain etummainen pitkittäistsngon nivel oli "hyvä". nyt vaihtanu kaikki nivelet ja ei usko samaksi autoksi.
    maksaahan ne mutta ajettavuuden kannalta väärä paikka säästää :soosoo:
    kässäriä ei voineet kokeilla kun se rungossa oleva teline meni kesällä solmuun kun osui kantoon. oiotaan... :odroll:
    vasen eturenkas heilu liki tuuman mutta se kuulemma on toleranssin sisässä kun on noin isot renkaat (35/12.5-15) senkin laitoin ja taas parani :D
    eli ei kannata säästää väärässä paikassa. syö vaikka kaurapuuroo muutaman vikon jos se siitä kiini :rotfl: :rotfl:
     
  12. Anttiv8

    Anttiv8 1st gear

    No nyt on blazeri katsastettu!!käskivät vaihtaa yläpallon..onkohan minkälainen rojekti?hyviä vinkkejä saa antaa!!korotuspaloista mutis myös ku ovat yli 77mm korkeet.. :soosoo:
     
  13. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Ei paha homma, ja kannattaa vaihtaa se alapallo samalla. Mulla pomppas kerran alapallosta, ja ajattelin vaihtaa molemmat kun kerran joutuu purkamaan. No se yläpallo oli vielä huonompi kuin alempi.

    Mutta purku: Akseli pukeilla ja rengas sekä jarrusatula irti. Napalukko irti, sekä pyöränlaakeri. Pyöränlaakeriin tarvitaan special avain, näppärä tekee itse putkesta, tai sitten lainaa vaikka Jamantilta. Laakeri kun on irti, niin napa ja jarrulevy putoavat pois. Seuraavaksi spindle, eli se putki millä napa on, pois, muistaakseni kuudella ruuvilla kiinni. Vetari pihalle. Yläpallon kruunusta sokka mäkeen, samoin raidetangon kruunusta. Molempien pallonivelten, sekä raidetangon pään mutterit pois. Ja tietty simpukalta tuleva varsi irti myös. Raidetangon pää irti, ja 5kg:n suostuttelu työkalulla olka-akseli (knuckle) irti.

    Vanhat pallot irrotin rälläkällä (hittoako niitä säästelemään), ja loput osat irtosivat vasaralla ja tuurnalla, tai voi myös puristaa irti viilapenkissä sopivia hylsyjä apuna käyttäen.

    Uudet pallot asennetaan myös prässäämällä, viilapenkissä hylsyjen kanssa tai jos löytyy oikea prässi niin aina parempi.

    Ai niin, ja muistaakseni molemmat pallot on vielä varmistettu seekeri-renkailla. Nämäkin vaihtoon.

    Asennus päinvastaisessa järjestyksessä kuin purku, luonnollisesti. Lisänä tosin pyöränlaakerin kirraaminen sopivaksi. Ja tosiaan, yläpallossa taisi olla holkki mikä on kierretty akseliputken puoleiseen osaan. Tämän säätämiseen käytin vanhasta 19mm hylsystä tehtyä avainta. Ehkä sitä ei olisi tarvinnut edes vaihtaa, mutta kun tuli pallon mukana niin siinähän se meni samalla.

    Aikaa meni muistaakseni parisen tuntia kun ripeästi teki.

    Tollanen hylsy tarvitaan pyöränlaakerin avaamiseen/kirraamiseen:

    [​IMG]
     
  14. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

  15. Anttiv8

    Anttiv8 1st gear

    pallo vaihdettu..aikaa ei menny ku vaivaset 6h.no tietysti pientä tuumailua ja tupakinpolttoa/kahvinjuontia oli välillä!pyöränlaakeri lähti auki meisselillä ja vasaralla vaivatta.ens viikolla uusinta katsastukseen ja sit pääsee vihdoin ajelee..johan siitä viime kerrasta onkin 1.5v ku oli blazu liikenteessä!!!täytyy perskuta vielä muutos katsastaa ku on korotuspalat takana yli 77mm. onkohan tuossa mitään ongelmaa??
     
  16. Rytari

    Rytari Gearhead

    ne korotuspalat on noissa ollut aikoinaan kaikkea 10 ja 150mm väliltä... mulla subussa luki otteesa 75 ja oli 90mm palat, nykyisessä sitten saas on vain maininta korkeuden muutoksesta, noissa blazeissa toi perä vaipuu muutenkin ikää myöden, joten ei luulisi olla ongelmaa tuon 77mm kun saa katsurin vaan ymmärtään että todellisuudesssa se perä tuskin on paljon 50mm alkuperäistä korkeammalla enää jossei sitten satu olemaan ihan uudet takajouset. no se tosin riippuu katsurista, tavallaanhan sitä on 77 korotettu, mutta ikä on sitä myös luultavasti se 2mm lmadaltanutkin jo, ja hyväksyyhän ne sooa muutoksissakin lintahtaneita jousia.
     
  17. Anttiv8

    Anttiv8 1st gear

    taitaa se korotuspala olla tarkalleen 110mm..meneekö mutkitta muutoskatsastuksessa läpi??
     

Kerro tästä muillekin!