blazerin korottamisen laillisuus...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja marko69, 3.11.2002.

  1. marko69

    marko69 1st gear

    eli kuinka paljon saa korottaa kun esim. mulla r.otteessa katsastettu 33x12,5x15-
    eli saako laittaa 2" korin korotuksen ja 35" renkaat jotta saa vielä leimattua ?

    miten on luparuljanssi jos haluaa suuremmat kumit esim. 38" ???

    marko69
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nykyisellään jos haluat katsastaa suuremmat gummit, saavat ne kasvaa enintään 51mm (halkaisija) alkuperäiseen (se mikä rekisteriotteessa on merkitty varsinaiseksi renkaaksi, ei se mikä on muutoskatsastuksen yhteydessä merkitty sinne "lisätietoja" -osaan) verrattuna. Eli nykyisellään on aika vaikea muutoskatsastaa isoja gummeja ilman poikkeuslupia.

    Voit tietenkin yrittää hakea lupia, mutta se on 250 euroa per laaki, saat lupaa tai et. Ja yleinen mielipide tuntuu olevan, että luvan saaminen ilman todella hyviä perusteita on suunnilleen yhtä todennäköinen kuin lottovoitto. Hyviä perusteita voitkin sitten tiedustella AKEsta suoraan (www.ake.fi), mutta harrastus- ja kilpailutoiminta on jo tuomittu AKEn suunnalta "ei hyviksi" perusteiksi. Työssä tarvitseminen voinee olla jotenkuten hyvä peruste, samoin saattaa auttaa jos on jäsen tietynlaisissa järjestöissä, kuten VPK, maanpuolustus ry, tms. Näin on ainakin minulle huhu kertonut.

    Korotuksista sitten. Pykälät sanoo, että renkaitten, alusta ja korin korotuksen yhteenlaskettu maksimi korotusvaikutus saa olla 150mm (Mistä tämä sitten lasketaan...? Verrataanko esimerkiksi mallisarjan suurimpiin renkaisiin, vai niihin jotka ko. yksilössä ovat varsinaisina renkaina...?), joka koostuu siis seuraavasti: alustaa saa korottaa enintään 75mm (3") ja koria enintään 75mm (3"). Ja siis renkaita saa nykyisellään korottaa enintään 25mm (1"), sillä sen verranhan 51mm halkaisijan kasvu autoa korottaa.

    Laske valmiiksi, että tuo 150mm ei ylity, kun menet katsastukseen, niin kaikki on ok.

    Lupia voit tietysti hakea suurempiin korotuksiinkin, mutta se saaminen...
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Renkaista siis sen verran, että jos omassa yksilössäsi "alkuperäinen" rengaskoko on pienempi kuin mallisarjan suurin (blazerissa ikävä kyllä 31" --> blazerin suurin nykypykälillä pelkästään muutoskatsastamalla, ilman lupia = 33"), voit käyttää vertailukohtana mallisarjan suurinta rengasta, aivan vastaavasti kuin moottorinvaihdossa verrataan mallisarjan suurimpaan moottoriin.
     
  4. marko69

    marko69 1st gear

    minun omassa blazerissa on merkitty renkaiksi 33", siis rengaskoon kohtaan,( ei
    lisätietoihin) joten jos tulkitsen oikein, niin 2" korikorotus+35" renkaat tulisi mennä läpi... vai menikö väärin ?
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos tosissaan on takavuosina muutoskatsastus merkitty siihen varsinaisen renkaan kohtaan, niin onneksi olkoon!

    35" renkaat pitäisi mennä läpi, ellei inssi ala kenkuksi ja tarkemmin selvittelemään blazerin (siis mallin, ei yksilön) rengastietoja.

    Ja myös 2" korikorotus pitäisi mennä muutoskatsastuksella.

    Mutta, jos et vielä ole korottanut, kehottaisin harkitsemaan vakavasti tekemään ennemmin alustan korotuksen, kuin korin korotuksen. Alustan korotus toisi oikeasti parempia ominaisuuksia (niitähän ei koskaan ole liikaa maasturissa), kun taas korin korotus vain ulkonäköä. Tietty, valintahan on sinun, mitä korotukselta haet, ulkonäköä, vai ominaisuuksia ja ulkonäköä.
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Se ei välttämättä ole muutoskatsastettu vaan ensirekisteröinnissä on ollut tuollaiset pallot alla? V-maiset inssit ovat joskus tosiaan tarttuneet noihin ja muuttaneet rengaskoon pienemmäksi vedoten selkeästi väärään merkintään. Juttele konttorilla ennen kuin ostat renkaat tai jos saat jostain lainaksi niin leimalle vaan.
     
  7. marko69

    marko69 1st gear

    yes, tämä meikäläisen peli on tuotu vissiinkin vuonna-84 suomeen texasista ja siitä rekisteriotteesta löytyy rangaskoon kohdalta 33". mitähän noi alustan korotussarjat maksaa ja onko joku tietty merkki mitä kannattaa harkita.

    kiitos neuvoista jo etukäteen
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuossa on juuri äsken keskusteltu ihan samasta aiheesta, otsikon "Blazerin korottaminen" alla. Se kannattaisi lukaista.

    Hinnoista on vaikea sanoa, mutta sanotaanko, että korinkorotukset saa halvalla, luokkaa max. 1000 vanhaa rahaa eräs liike koittikin kaupata 3" korotusta hintaan 2tmk + asennus 2tmk. Halvemmalla saat kun itse teet korotuspalat tai ainakin asennat itse, mutta korin korotukseen liittyy aina tiettyä problematiikkaa eri laitteiden kanssa. Seuraavassa lisä-infoa:

    http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?c ... 0000040193

    Alustakorotukset on kalliimpia, mutta kuten mainittua, ne tuovat myös paremmat ominaisuudet (eikä ne tällä hetkellä siellä alustassa olevat osat kuitenkaan ikuisuutta kestä...), joten suosittelisin itse alustakorotusta. Lisäksi vähemmän sähläystä syylareitten sun muitten kanssa.

    Merkeistä pitänee jokaisen valita omansa, tai taotuttaa jouset makunsa mukaan korkeammiksi, ja samalla vaihtaa pidemmät iskarit. Sitten voi kehaista, että on "niin kustomia, niin kustomia" :smile:
     
  9. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Copy paste AKE:n sivulta:

    1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.

    Useimmat Blazerit taitaa olla N1:siä(pakuja),ja osa M1:siä(HA).
    Ajattelin oman Blazerin muuttaa M1G-luokkaan,mutta liekkö vaivan arvoista,siihen saa laittaa 33" renkaat(nyt 31") laillisesti.Tietysti alustaa sais korottaa enempi,mut siitä ei olis vastaavaa hyötyä kun 33" mahtuu alle nytkin...
     

Kerro tästä muillekin!