Blazerin vetopaino?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja wallu64, 26.9.2008.

  1. wallu64

    wallu64 3rd gear

    Eli mulla on tommonen -88 5,7 tbi blazeri. Otteessa ei lue paljonko sillä saa vetää niin kävin sitte konttorilta kysymässä. Vastaus oli että 750 jarrutonta ja 2000 jarrullista. :eek: Yllätys oli suuri kun olin aatellu että sen 3,5t sais kiskoo. Nettiautossa on -89 blazeri jolla ilmotuksen mukaan saa vetää sen 3,5t. Eli onko valmistaja muuttanu tohon vuotta uudempaan jotain juttuja vai eikö se katsuri tienny mitä puhuu? Autothan on ilmeisesti ihan samanlaiset. Olisin kiitollinen jos joku vois vähän valottaa kuinka toimia.
     
  2. jviirret

    jviirret 1st gear

    Mulla oli vm. 82 k20 pickup ja sillä ei saanut vetää ku 750/1500kg. Koukku oli valmistajan ilmoittamassa paikassa, eli puskurissa kiinni. Oisko siis eri mallien välillä eroja siinä, että onko koukku puskurissa vai rungossa?
     
  3. armas

    armas 3rd gear

    Tässä voi olla taustalla tämä AKE:n uuden tietojärjestelmän käyttöönotto ja järjestelmässä muka maahantuojalta tulleet ohjeet.
    Vein keväällä brittipiirasta (RRC, -83) leimalle ja vanhassa otteessa luki 750/3500 kg ja leimauksen jälkeen uudessa otteessa 500/2000 kg. Ukko väitti että LTJ:ssä tieto on maahantuojalta. Soitto sinne, jossa vastasivat ettei pidä paikkaansa vaan 750/3500 kg kuten ennenkin. Eihän pirssi ole miksikään painoiltaan muuttunut.
    Nyt tilanne on, että ajossa on uusi ja vanha ote mukana, että saa sitten selitellä tien päällä suu vaahdossa poliiseille. Niin, auttaako mitään, tuskin.
    Blazerin tapauksessakin olisi paikallaa. löytää vanha ote tai muu vastaava todiste, jos autossa on ennen ollut isommat vetopainot.
     
  4. mikniemi

    mikniemi 3rd gear

    32 a § (25.9.2003/821)
    Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa
    Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista:

    a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;

    b) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia, tai jos kyse on hinattavasta laitteesta, enintään puolet N2- tai N3-luokkaan kuuluvan vetoauton todellisesta kokonaismassasta;

    c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;

    Eli jos ei merkitty ja kokonaispaino yli 2333kg niin saa 3500kg vetää, kunhan on M1G tai N1G.
     
  5. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ellei valmistajan (maahantuojan) ilmoittama ole vähemmän.
     
  6. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Kannattaa käydä konttorilla ja näyttää siitä vanhasta otteesta ne vetopainot, niin ne voidaan korjata oikeiksi sinne otteeseen ja vieläpä maksutta.
     
  7. armas

    armas 3rd gear

    Niin, samalla hetkellä kun sain uuden otteen kouraani aloin älämölöidä että korjaavat uuteen otteeseen tiedot, mutta eipä käy. Otetiedot tulevat kuulemma katsastusaseman päällikön mukaan suoraan LTJ:stä eikä sitä näin ollen pystyisi konttorilla muuttamaan vaikka halua kenties olisikin.
    Tämä oli kahdenkin Tampereella toimivan -valtionkonttorin- kanta keväällä. Jos tilanne nyt on toisin, niin sitten on valoa tunnelin päässä. Tämäkin on erikoista jos näissä on paljon asemakohtaisia vaihteluita; kuitenkin kohtuullisen yksiselitteinen asia.
     
  8. kuutio

    kuutio Gearhead

    Joo taitaa olla vaikea ja vaihteleva asia tää jenkkiautojen vetopainot.onko henkilöauto, paku vai kuorkki. Tarpeeksi vanhaan saa kyläseppä tehdä omavalmiste koukun joka sitten tien päällä liikennettä valvovan viranomaisen toimesta arvioidaan (luotettavasti ja tasapuolisesti.......) eli siinähän selität jos minkäänlaisia painoja ei otteella oo. ostin hiljattain suburbanin ja tästä syystä asensin tehdasvalmisteisen koukun . Tää jenkkien tuotevastuulaki on niin ankara että monet auton valmistajat on yli varovaisia vaikka pirssiin olis tilattu uutena tehtaalta koukku :soosoo: MITEN SE LEGENDA NY MENIKÄÄN ETTÄ KUN PUHELINKOPPIIN OLI AHTAUTUNU NELJÄ KÄNNILÄISTÄ JA SE VIIDES AJO AUTOLLA SEN KOPIN YLI NIIN PUHELINKOPIN VALMISTAJA JOUTU KORVAAN KUN EI OLLU TAJUNNU LAITTAA KIELTOTARRAA MONTAKO UKKOO SAA KERRALLA OLLA :eek: :eek: :eek:
     
  9. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Kyllä se käy.
    AKE:n tiedote 14/2007 katsastajille

    http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0086F85C ... 142007.pdf
     
  10. armas

    armas 3rd gear

    Juu, tuttu on tiedote ja asiahan on selvä meille ja katsureille. Pointtina vaan itsellä oli tämä eroavuus siihen millä säännöillä saa vetää ja kuinka paljon ja toisaalta mitä samanaikaisesti lukee otteessa.
    Kaikki kunnia vaan virkavallalle, mutta joukkoon varmaan mahtuu niitäkin jotka tien päällä tulkitsevat vain painettua sanaa (otetta). Siinä sitten selitellään ja esitellään eri-ikäisiä otteita ja tiedotteita ja yritetään olla vakuuttavia.
    Siksi tätä piti vielä hämmentää, kun marssin piruuttani paperinivaskan kanssa konttorille eilen tiistaina ja vastaus oli odotettu eli tiedot tulostuvat ATJ:sta ja konttorilla vaan tulostellaan painettua paperia.
    Yhtä kaikki, oleellistahan tässä nyt on tuo tiedotteen teksti, että saa vetää kuten ennenkin.
     
  11. wallu64

    wallu64 3rd gear

    Mistä mä nään onko toi M1G tai N1G? :oops: En ainakaan otteesta löytäny. Eikä oo ees vanhaa otetta jossa ois noi painot..
    Laitoin metro-autoon kyselyn asiasta. Saa nähä mitä vastaavat :)
     
  12. Leo N. Berger

    Leo N. Berger 1st gear

    Muuttuivat minunkin suburbanin (vastaava laite kuin wallun blazer, -88 neliveto 350-bensakasilla ja henkilöauto) vetopainot samalla kun rekisteriote muuttui modernimmaksi viimeks katsastuksessa. Eli ennen 750/3500kg, uudessa otteessa vain jarrullisen paino näkyi, 910kg. Mistä lie kone moisen painon arpoi. No minä sitten paikalliselle katsastuskonttorille polkemaan jalkaa saman auton kaksi eri rekisteriotetta kourassa, ja jo kahden katsastusasemareissun ja puhelinsoiton jälkeen sain nuo vanhat painot takaisin voimaan, onnistuihan se otteen tuunaaminen jotenkin mutta ei se ihan helppo juttu ollut inssillekään. Kyllä ne painot pitää oikein olla auton omassa otteessa, en tiedä mitä liikkuvan poliisin partio ratsatessa tuumii jos kuski esittelee kiltin näköisenä nipun vanhoja rekisteriotteita ja lakikirjoja, mutta esim viron tai ruotsin poliisi varmaankin neuvoo jättämään sen perässä roikkuneen asuntovaunun just siihen. Tai ainakin mulle tuli kesällä tälläinen kauhuskenaario kun kesällä huomasin tuon painonpudotusjutun vajaa viikko ennen ruotsinreissua.
     
  13. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Se mitä lukee siellä voimassa olevalla otteella on se ratkaiseva.
    Ja toi AKE:n ohje on juuri sitä varten, että jos on uudelle otteelle tulostunut sieltä ATJ:tä eri painot kuin siellä on aikaisemmin ollut, niin katsastusmies voi ne tiedot korjata sinne uudelle otteelle.

    Ja siellä katsastuskonttorilla pitäisi onnistua se tietojen korjaaminen sinne otteelle. Ja jos se ei onnistu, niin sitten kannattaa kehottaa katsomaan toi edellä mainittu ohje ja jos ei sekään riitä, niin sitten ottaa yhteyttä AKE:n.

    Olen melko varma, että ne tiedot saadaan sinne korjattua. :odroll:
     
  14. wallu64

    wallu64 3rd gear

    Metro-autolta ilmottivat että kyseisellä kiesillä sais vetää 0kg jarrutonta ja 900kg jarrullista! :eek: Kait se on sit vaan pakko uskoo ettei saa vetää enempi ku sen 2 tonnia jonka konttorilta sanovat. Tää homma vaikuttaa yhtä hämärältä ku :pinup:
     
  15. armas

    armas 3rd gear

    Juu, erikoista on, sillä itse olen kolmesti yrittänyt tiedotteet (AKE) ja vanhat rekisteriotteet kainalossa muuttaa vetopainoja otteelle sellaisiksi kuin ne aikanaan olivat. Mutta ei onnistu :pinup: :argue: :pinup:
    Täytyypä lähettää paperit -cutlass cruiser-ille :wink: , kun homma ei Pirkanmaalla onnistu, rahalla tai ilman.
     
  16. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    No jo on, ei voi ymmärtää, kyllä pitäs olla sen verran selkee ohje kumminkin.
    Kyllä ainakin Satakunnassa onnistuu.
     
  17. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    ´84 myyntiprossu ilmottaa vetokyvyksi 11000lbs (karvan alle 5tn)SISÄLTÄEN auton kokonaispainon eli siten olis pikkasen päälle 2tn.

    Omassani ´79 oli jotain +2100kg
     
  18. yoko1

    yoko1 1st gear

    Laitoin metro-autoon kyselyn asiasta. Saa nähä mitä vastaavat

    Halleluja ja Aamen jos sinulle joku vastaa kysymyksiin Metrosta :eek:
     

Kerro tästä muillekin!