Blower + ruisku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja CCZ28, 28.9.2010.

  1. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    1
     
    Muokattu: 3.4.2024
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ylä tai alapuolelle.
    Kaupasta.
    Vähän tai paljon ite saa valita.
    Hyötyjä ja haittojakin on riippuu nörttiysasteesta
    :rotfl: .
     
  3. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Toi nörttiysaste tarkoittaa sitä että kuinka paljon osaa/haluaa pelata elektroniikan/tietokoneiden kanssa. mitä vähemmän, sen kalliimmaksi tulee.


    Helpoimmalla pääsee kun tökkää kaasareiden paikalle sopivat läppärungot suuttimineen ja sopiva boksi ohjaamaan. tämmösen systeemin vois saada uusilla osilla johonkin 1500-2000e luokkaan
     
  4. kimmoli

    kimmoli 3rd gear

    Tekisin remmikoneen ehdottomasti ruiskulla ja sellaisella joka ruikkii painepuolelle (=alapuolelle). Joskus sovittelin 6/71 ahdinta Edelbrockin 8-piste imusarjan päälle. Läppärunko olisi tullut yksinään ahtimen päälle. Tuo projekti jäi tosin kesken....

    Ohjaimeksi olisi tullut Megasquirt tai sitten kotimainen Tatech.

    Tuolla on vielä pari kuvaa aiheesta:
    http://kimmoli.suntuubi.com/?cat=12

    Kimmo
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jo alle 200€gen megassa on extrakoodin mukana niin paljon ominaisuukisa ettei pahinkaan nörtti saa niitä hyödynnettyä puhumattakaan 600€ MS3 prosusta lisineen. Noihin saa upotettua just niin paljon rahaa kuin jostain löytää, mutta kannattaa muistaa ettei vieläkään ole sellaista värkkiä keksitty että se rupee itellään toimimaan. Nörttitaidoilla, ajalla ja pienellä rahalla saa ihan yhtä laadukkaan tuotteen aikaiseksi kuin isolla rahalla ja säädättämällä se jossain .
     
  6. jevman

    jevman 1st gear

    jos tyhjästä lähdetään niin kyllä 2000€ on aikas tiukassa

    pientä tarvikelistaa

    kunnon bensapumppu + regut + suodattimet ahdinkoneelle
    isot bensasuuttimet + kunnolliset bensakiskot
    läppärungot
    imusarjan teko että ahdin ja suuttimet käy kiinni
    puolenkymmentä anturia ja kalkkua että ruisku saa tietoa koneesta ja ohjailtua sitä
    itse ruiskuboxi (megasquirt lienee se edullisin = teeseitsesarja)
    johtosarjan teko + iso pussillinen kunnollisia liittimiä
    sytkän muutto ruiskun ohjattavaksi
    laajakaista lambda pakoputkeen

    siinä nyt jotain alkuun mitä tulee mieleen.....

    täälä tallissa pelkkä ruiskukone projekti ja rahaa tuntuu jo tuossakin palavan ihan kivasti....
     
  7. niilo

    niilo 3rd gear

    Mä tohon dusterin blower koneeseen suunnittelin ruiskua.
    Alko vaan hinta nousta sellaseks, että pysyn kaasareissa.
    Läppä rungot on jo n.500$kpl

    Mun ajo määrällä ruiskusta ei saa niin paljon hyötyä hyviin ja hyvin säädettyihin kaasareihin verrattuna.

    Nyt tulossa quick fuel 750cfm tuplapumput.
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mitens pitää ahdinvälyksissä ottaa huomioon toi, et onks kuiva vai märkäsysteemi? Vaikuttaaks ahdinlämpöihin jotain?
     
  9. B 50

    B 50 Gearhead

    Varmaan hyvä olis huomioon ottaa, bensa kuumassa höyrystyessään kuitenkin jäähdyttää. Omassa ikuisuusprojektissa tulossa bensasuuttiet imarin kanaviin ja vesi/metanoli suuttimet johonkin ennen ahdinta. Pumpun välykset hierottu samaan kuin perinteisellä kaasarisysteemillä. Suuttimet imukanavissa helpottaa perinteisen systeemin vaivaan jakaa erilaista seossuhdetta koneen etu- ja takapäähän. (Ei koske suoralapaisia potkureita.)
     
  10. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Kannatan ideaasi ruiskuttaa kys kone. Mä tein sen ja muutos oli valtava verrattuna kaasariversioon. On kun koko kone olis vaihdettu. Mielettömän kierrosherkkä, helposti käynnistyvä olipa lämmin tai kylmä, tehoja tuli numeroina iso lauma lisää siitäkin huolimatta, että kaasareita oli yritetty säätää penkissä ja bonuksena vielä iso liuta muita hyötyjä.
    En keksi muuta negatiivista kuin se, että muutokseen joutu kaivaan lompakkoa.
    Siinä komppaan Mutaraaseria, ettei mikään toimi suoraan tehtaan pahvilaatikosta paikalleen asennettuna. Joutuu pikkasen paneutumaan säätämiseen, mutta se kannattaa.

    Se miks ei ruutat oo yleisiä blowerin päällä, niin johtuu ihan tästä suomen takakapajuisuudesta. Se mitä maailmalla tehtiin jo 10 vuotta sitten, tulee tänne harrastajien ”suosioon” vasta neljännessä sukupolvessa, jos sittenkään. Eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, etteikö kyseiset ratkaisut olisi erinomaisen hyviä.
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mä oon vähän eri mieltä tosta, mut ei se mitään. Kunnon kaasari toimii niin hyvin, ettei mitään mieletöntä etua ruiskusta noissa(kaan) saada. Ja jos ei osaa kunnon ehjää kaasaria säätää, niin ei sit välttämättä osaa sitä ruiskuakaan. Mikään oikotie onneen se ei ole, vaan vaatii osaajan siinä missä kaasaritkin. Sit kun tohon lisää häriöalttiudet siinä missä kaasri sen ku porskuttaa nin akuan ku sinne puhdasta bensaa kohokammioihin lykkää, niin.... Toi "takapajusuus" on ihan samaa jonninjoutavaa lätinää kun sen et miten ihmeessä voi kukaan präjätä moottoreilla joissa on nokka-akseli lohkossa ja työntötangot, tai vähemmän kun neljä venttiiliä per sylinteri. eihän ne voi millään toimia saatika olla hyviä, kun Ladsassakin on ollu jo neliventtiilikansi varmaan kymmenen vuotta? niijoo, ja mull oli eka jenkki aftermarket ruisku vuonna 1992 ja ruisku nykyisenkin harrastepelin motissa, ja oon sen lisäks ajanut sekä toimivia pumppu/kaasarivehkeitä, että huonommin toimivia useempia.
     
  12. Dartblower

    Dartblower Gearhead

    Ei ole ihan yksinkertaista sähköruiskuilla saada samat seokset joka pytylle.Siis jos suuttimet on imusarjassa.
    mm. Blower työntää jopa 30 % enemmän etupäähän imusarjaa.

    Vaatii jonkinlaista tarkkuutta blowerin asettelussa, sekä imusarjan valinta on tärkeä. mm 1-taso offikka ei toimi mallinsa vuoksi, paitsi jos modifioi sitä suuresti. ilmamäärät tuossa mallissa jäi kulmimmaisissa huomattavasti pienemmiksi kuin keskimmäisiin.

    Tämä lienee syy miksi noita ei edes kaupata usa:skaa............vaan kaikki sähköruiskuversiot on blowerin yläpuolella
     
  13. B 50

    B 50 Gearhead

    ..mikä sinänsä ei poista itse ongelmaa.
     
  14. kime2

    kime2 Gearhead

    Ei ole valmista HYVÄÄ settiä tarjolla.

    Enkä usko et sellaista hyvää/toimivaa ja vielä luotettavaa pystyy tuohon hintaan(1500-2000e ja tarviihan se ruiskukin bensalinjan...) rakentamaan.

    Tuollaisten ruiskujen säätäminen tuntuu olevan kovinkin monimutkasta ja aikaa vievää puuhaa,et saavutetaanko sillä lopulta mitään hyötyä kaasarilla/kaasareilla varustettuun harrasteautoon?
    Ite nyt ajanut kesän pikkasen viilatulla tehtaan alkuperäisellä ruiskulla varustetulla keksinnöllä ja empä ole siinä mitään etua siitä ruiskusta huomannut verrattuna kaasarikoneeseen :eek:
     
  15. rapis

    rapis 1st gear

    ruokkiihan oikein säädetty ruutta konetta tarkemmin (ja ehkä taoudellisemmin,, jos sillä on jollekin merkitystä :odroll: )
    tehosta sen sijaan - VOI OLLA ETTÄ OLEN VÄÄRÄSSÄ, mutta muistaakseni johonki vetten isompaan teho versioon olis laitettu kaasutin pikku koneen ruiskun sijasta, saatiin pysymään hinta alempana.

    toisaalta -harrastus ei mitään maksa vaikka olis kuinka kallista. :wink:
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sulla on toiminu toi sitten varmaan päin vittua, kun en ole ite löytäny yhdestäkään kaasarivehkeestä samoja ominaisuuksia. Esim. kylmäkäynnistys ja sen jälkeisestä liikkeellelähdöstä alkaen. Jopa ite jälkiruiskutetuissa on ollut tossa kohtaa todella suuri ero :rotfl: .
    Jos ei halua ite säätää niin dynoon vaan rohkeasti niin kyllä se siellä dynottajan toimesta tulee kuntoon.
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Toi on itellä ollut huomattavin ero (suunnilleen oikein säädetyllä) ruiskulla, ei tarvi koskee kaasupolkimeen kylmäkäynnistyksessä eikä pelata kaasun kanssa liikkeellelähtiessä. Tietty toimiva ryyppysysteemi tekee aika pitkälti saman, mut nois omissa kaasareissa ei oo sellasia hienouksia yleensä ollut. Ruiskuhan on kohtuu typerä otus, se ei osaa mitään jos ei sille joku kerro. Kaasari sen sijaan toimii jopa niin hyvin, et niit voi kaupata "universal" malleina erittäin edullisesti, pulttaa kii ja suhaa.
     
  18. Razorass

    Razorass 1st gear

    Eikös sellanen fast-ez-efi whatever ollut tosi hyvä "pulttaa kiinni" ruiskusetti? :poff:

    Tai joku muu jenkkimarkkinoilla oleva "super-ez-super fast-toimii-ihan-missä-tahansa-mitään-säätämättä" moottorinohjauspaketti.

    Jos sen nyt oikeesti haluaa tehdä niin suuttimet imusarjaan, läppärunko ennen ahdinta ja sopiva moottorinohjaus purkki. Se on se sitten helppoa tai halpaa riippuu ihan siitä mitä pitää helppona tai halpana.

    Se että "toimiiko" mikäkin ja miten hyvin riippuu ihan vaatimustasosta, yhtään ahdettua kaasarimosaa en ole vielä nähnyt joka menis mitenkään järkevällä polttoaineen kulutuksella. Mutta kyllä ne silti on "toimineet", miinuspuolena se ettei duunari pysty sellaisen kanssa ajamaan ainakaan päivittäin.
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tossa kun käytiin linnakruisingissa Åken dusterilla pari vuotta takapein, niin matkalla meni vähän toistakymppiä bensaa. 340, 6-71, 2x 750 holley by BDS, muistaakseni 3.91 välläri ja ylivaihdemanuaali.
    http://www.youtube.com/watch?v=wBsWQ0PZ2eo Laittees kuitenkin jonkinverran paukkuukin kun meni 1700+ painosena 208 loppunopeutta vartilla. Ei se motti oikeesti tiedä kuka sitä bensaa sille syöttää, onks se kaasari vai ruisku, kun suhde on oikein se vie saman verran bensaa sekä kaasarilla, että ruiskulla, ja tuottaa myös saman verran tehoa. Ruiskussa on toki mahdollisuuksia "koskematta" enemmän kuin kaasarissa.
     
  20. kime2

    kime2 Gearhead

    Kyllä se tuntuu ihan pelaavan kuten kuuluukin tai ainakin miten nuo muut ruiskuvehkeet on pelanneet millä olen ajanut,eurokinnerit mukaan lukien!

    En mä ole noissa omissa ja ruuvaamissani kaasarivehkeissä(Holley) havainnut mitään kylmäkäynnistysongelmia,koskee tietysti nyt vaan niitä mihin on jätetty/laitettu ryyppy toimimaan!
    Vaatii tietysti kaasunpolkimen painalluksen tai kaks mut sen jälkeen ne on kyllä alkaneet ruokkia konetta ihan hyvin,tietystikin sit hiukan joutuu sen ryypyn kanssa pelata,jos ei halua "hukuttaa" konetta bensaan!
    Tosin en ole ruuhkaliikenteeseen koskaan joutunut/päässyt tuollasella kaasarivehkeellä heti kylmänä lähtemään,maalla kun noita olen laitellut!

    Mut totta on kyllä se et hienosti tuo tpi-ruutakone lähtee/jää heti kylmänä pikkupakkasestakin käymään,vaikka ihan vaan sivusta käyntiin heitettynä kun alkaa vaikka puhdistamaan laseja jäästä!
     

Kerro tästä muillekin!