Blower + ruisku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja CCZ28, 28.9.2010.

  1. 496SS

    496SS 3rd gear

    Oliko kenelläkään sitä popcorneja syövää hymiötä?
     
  2. Topias74

    Topias74 Gearhead

     
  3. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Kyllä se varmaan toimii mutta mistä SINÄ tiedät että SE ON HYVÄ?
     
  4. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Sanotkos SINÄ että se on huono???? Vähän kerkesin testata ja ajaa, mutta en ihan dynolle asti. Kaikki toimi silloin niinkuin ruiskun pitääkin, ainut oli sillä kerralla että piti huikalla laittaa käyntiin kun se regu päästi läpi! Mitäs sinä tiedät FAST EZ-EFI-ruiskusta? Sen mitä se mulla oli paikallaan niin itse ruiskussa ei ilmennyt mitään vikaa, se oppi heti sen mitä sen pitääkin, kun käyntiin laittoi ja lenkkiä ajoi!
     
  5. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Näitä lukiessa on niin selvästi luettavissa juuri mainitsemani takapajuisuus ja muutoksenhaluttomuus. Ennenkaikkea se kummastuttaa suuresti se, että periaatteessa ollaan kaikkea sitä vastaan mistä ei tiedetä yhtään mitään.
    Miks vitussa kaikki kakstuhatluvun autot, merkeistä ja malleista riippumatta tehdään ruuttaversioina jos se kivikaudella keksitty kaasari on niin perhanan hyvä? Siinäpä teille hetkeks mietittävää.


    Kyllä se vaan on niin, että elektroninen moottorin ohjaus on tuonut paljon karkuteillä olleita hevosia koneeseen kuin koneeseen ja sillä saavutettuja etuja kierrosherkkyydessä, tehossa ja polttoainetaloudessa ei hakata millään kaasarilla, ei missään olosuhteessa - siitäkään huolimatta, että joku 10-11 sekunnun kikotin sattuu pelaamaan ihan pirun hienosti kaasarillakin.
    Faktaa on, että se sama kikotin olis ihan eri peli ja sillä mentäs vieläkin kovempaa kun siihen laittettas oikeenlainen ruutta ja se laitettas osaavan kaverin toimesta pelaamaan kunnolla.

    Jokainen tehkööt mitä huvittaa ja ehkä mä oon sitten niin vitun tyhmä tai hullu, kun en enää koskaan rakenna omia laitteitani kaasarisysteemeillä, vaan ruiskutan joka laitteen mikä on nimissäni.

    T: Kaveri joka laittaa joka paikkaan ruiskun
    - ´55 Chevy + 461 cid V8 ruiskulla (alkup kaasarilla)
    - ´55 Chevy + 4,3 litr V6 ruiskulla (alkup kaasarilla)
    - ´84 Chevy Van + 4,3 litr V6 ruiskulla (alkup kaasarilla)
    - ´99 Harley + blowerilla ja ruiskulla (alkup kaasarilla)
    - käyttö Tojoloota ´98 ruiskulla (on ollu alunperinkin)
    - ja nyt on rakenteilla uusi ´55 chevy johon ei todellakaan tule kaasaria vaan ruutta!
     
  6. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Ja tossa topikkiin kuva laitteesta joka muuttu täysin eri koneeks kun siihen laitto pc-ohjelmoitavan ruisku- ja sytkäsysteemin.
    Oli ajettava ja toimi kyllä kaasarillakin, sekä potki kuin piru pakkasessa, mutta silti.. täysin eri kone ruutalla.

    Totta, kone on V2, mutta blowerilla oleva bensakone siinä missä V8:kin.
    Tulos on takuulla sama 6 pyttyä isommassakin koneessa.

    PS: suuttimet on ahtimen etupuolella, eli yläpuolella. Syötön ohjaus on ahto-/alipaineohjauksella, eikä läppäanturilla. Anturi ohjaa vaan kiihdytysrikastin toimintoa.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Niinku omalta kohdaltani sanoin, on mulla noita ruiskuja ollut, ja silti sanon, et jos et kaasaristakaan mitään tajua, älä kuvittele et ruiskuun siirtyminen niitä ongelmia sen enempää ratkasis kun ehjään, oikeen säädettyyn kaasariinkaan siirtyminen. Peräänkuulutit syytä miks kaikissa nykyautoissa on ruisku. Se syy on hyvin yksinkertainen; päästövaatimukset. Ne vaatii joissain kohdissa epäloogisia toimintoja ja hyvin kapeeta seosaluetta millä esimerkiks katalysaattorit toimii kunnolla, siihen ei kaasari pysty.
     
  8. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Aivan, kapeempi seosalue = optimiseos joka kierrosalueella = kone toimii paremmin ja sysää maksimi tehon/väännön joka kierrosalueella = kattikin toimii hyvin = saasteita tulee vähemmän = mentiin kaasarin ohi joka suhteessa.

    Ja tohon kun lisätään vielä ne ominaisuudet jotka kaasarivehkeistä puuttuu kokonaan
    - lämpötila-anttureiden ja lambdan antamien tietojen mukaan tapahtuva ajon aikainen hienosäätö muuttuvien olosuhteiden mukaan, ollaankin jo 100 vuotta kehityksessä kaasareita pidemmällä.
     
  9. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    + sytkäennakot saa minne haluaa eikä vähän sinnepäin.
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Niin, jos se spruutta ohjaa sytkää. Mut seuraava kysymys kuuluukin,et kuinka optimaalisiks teidän spruuttanne on säädetty? Jos funtsii paljonko esimerkiks joku autotehdas käyttää ruiskunsa ohjelmointiin aikaa, ja sit suhteuttaa sen normi, tai vaikka vähemmän normiharrastajaan, ni väittäisin et kaasari pystyy helpostikin samaan kuin keskivertoharrastjan spruutta. Se pystyy siihen aikalailla jo suoraan paketista ja tällasen perusharrastajan säätämänäkin ilman lambdoja ja dynoja varsin nopeesti parempaan. Kivikautta tia ei, ni toimii oikein tehtynä siinä missä ne kaks venaa per sylinteri ja työntötangoilla operoidut venttiilitkin. Mut jos jollakin on liikaa rahaa ja aikaa, j aerityisen oleellista elämänarvoissa se, ettei oo kivikaudella, ni sitte ilman muuta ruiskua vaan joka vessaan. Eihän sitä nyt sentään kivikaudella.... :rotfl:
     
  11. Dartblower

    Dartblower Gearhead

    Pitää paikkansa :rotfl: toisaalta harrastuksiakin pitää olla, onnex on aikaa leikkiä :rotfl: :rotfl: ja todeta mix tähänki piti ryhtyä :rotfl:
     
  12. Ck

    Ck Gearhead

    Hei määkin haluun mukaan.

    Meillä on tollane vähä kireempi pikkulohko about 360cid jolla mentiin kahdella ylikokosella dominaattorilla 10.05s varttimaililla, oli käytössä kiintee sytkäennakko 38astetta ja seos säädettiin pakokaasun lämpömittarilla sopivaksi. Ennakko oli juurikin se ja sama koko ajan ja sen sai juurikin siihen mihin halus.
    Parempaa aikaa ny ei saatu lähinnä liian matalan stallin ansiosta mutta eipä siitä lannistuttu. No, aika hyvin tollaselta dinosaurusten aikaselta tekniikalta.

    Seuraavaksi sitten saunaehtoossa aateltiin että kaippa sitten kyhätään ruisku kun se on kai niin hyvä ja sillä pääsee kovaa, olihan se kympin alitus niin lähellä niin aateltiin että eiköhän se sillä sitten jo pamahda melko vaivattomasti.
    Sitten ruiskukauppaan, hieno kaikiltaosin säädettävä ja kuulemma hyvässä maineessa oleva ohjainlaatikko (=nintendo) jolla eräs OL kuskikin päästelee hurjasti ja muutenkin veekasissa kai toimii kun on erilliset suuttimien ohjaukset ja kaikkee hifiä joista en ymmärrä puoliakaan. No siihen päälle sit pussillinen antureita ja kasa uusimpia hitech bosch ev14 suuttimia josta kai tulee niin hyvä sumu että tehot vaan kasvaa entisestään. JES, sehän oli tavote, eikös se meinaa sitä että auto kulkee lujempaa? Joo, niin se täytyy olla.
    Mitäs vielä, trikkeripyörä, kasapäin sähköjohtoa, laajakaistalambda, imusarjaan parit natsat, läppärunko, bensapumppu, regu ja taas vähän letkua. Johtosarja valmiina, ei muutaku veteleen johtoja ja tinaileen liittimet päihin. Sit viä jotain kipinänvahvistinjuttuja ja muita mihin saa taas meneen pari euroa.

    Sitten ammattimiehelle dynoon säätämään että saadaan kerralla kuntoon ettei tarvi ite kaikkee opetella. Parikymmentä vetoo ja muutama tunti säätöö niin johan moottori käy hienosti. Tyhjäkäynti tippu alle kahdentonnin ja kaasuun vastaavuus on mahtava. Vetää vähän paremmin jo alakierroksillakin. Täyskierroksilla kuitenkin kipinät loppuu boschin vehkeistä. No kytketään lisäksi msd7 antamaan lisää potkua ja johan alkaa löytyyn jytinöitä.

    Kesä sillä paukutettiin menemään ja ongelmiakin oli runsaasti. Ongelmat kun saatiin ratkastua ja säädettyä ruiskua vetojen jälkeen niin paras aika oli 10.15s. Rahaa sai menemään varmaan jotain 3500e joten ei ihan mikään halpa truuttakokeilu ollut eikä menty sieltä mistä aita oli matalin.

    Plussat:
    -Bensankulutus tippu alle puoleen varttimaililenkillä, ennen 4-5l nyt 2L.
    -Käy kylmänä tyhjäkäyntiä
    -Kaasuun vastaa oikein hienosti ja alakierroksilla on persdynossä enemmän vääntöä
    -Vähemmän hiilidioksidipäästöjä :rotfl:
    -Voi käyttää joskus turbomoottorissa jos sattuu tekeen, selläseen en kaasareita laittais.

    Miinukset:

    -Ei kulkenu yhtään lujempaa vaparikoneessa.
    -Hinta
    -30-40cm jorma ottalohkossa kun vehkeet ei kulje ja tili on tyhjä
     
  13. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Sorry mä unohdin että tosimiehet ei aja autoillaan muuta kuin stripillä kaasu pohjassa kiinteällä ennakolla.

    Näissä laitteissa kaasarikin toimii hienosti, jopa turbovehkeissä (ainakin jotkut niin väittää)

    Jos mulle tulee vielä vaparikasi niin kaasutin siihen tulee, kustannussyistä.

    Miksi VIPissä on ruisku jos kaasaritkin ajais saman asian?

    Lopetan osaltani tähän, tämäkin keskustelu on käyty jo moneen kertaan.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Aika hyvä avautuminen p lover+ruisku astiaan :rotfl: . Ja joo kyllä kiinnostaa että miksi vipin moottori on pilattu pistämällä pakoputket solmuun ja polttoaineen syöttö pilattu ruiskulla :odroll: . Kuinka vitusti se kulkisikaan parilla ylikokoisella tominaattorilla :rotfl: .
     
  15. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Ai niin, mäkään en ottanu huomioon tota, ettei näillä ole lainkaan tarkoitus ajaa osakaasulla.

    Ja tottahan se on, miks vitussa vaihtaa varmatoimista helmitaulua tietokoneeseen?

    Jos kuitenkin viitsisitte katsoa topikin aihetta ja lopettaa sen pulisemisen ihan toisesta asiasta.

    Mulla oli blowerin päällä kaasari ja se todellakin saatiin toimimaan niin että se sysäs ihan hienosti ja sillä ajettiin parikin kesää. C-barge olis ollu varmaan onnesta soikeena tähänkin tulokseen, mutta minua vitutti ryypyn kanssa kikkailu kylmällä koneella. Sen sai käyntiin, mutta ei sillä ryypyn kanssa voinu ajaa metriäkään. Vitun kivaa ulvottaa aamulla puol seiskan maissa mottia naapureiden iloks, ja sama toistuen tietenkin myös duunista lähtiessä ja niin edelleen. Lisäksi vaikka kuinka dynossa kaasaria säädettiin, niin sen kivikautisen mehumaijan sai toimimaan vaan jollekin kierrosalueelle täydellisesti, esim täyskaasulle, joka passais varttimailiajoon kyllä, mutta ei oikeen sovi kadulle.

    Koko kierrosrekisterin matkalle jäi kuolleita kohtia vaikka päällään olis seisonu sen mehumaijan vieressä. Ongelman sai siirrettyä eri kierrosalueille, mutta poistumaan niitä ei saanu. Lisäks tunteja ja tunteja dynolla, satasia eri kaasarikokeiluihin, satasia suuttimiin, kaasarin tiivisteissiin ja poltettuihin tulppiin.

    Haastavinta blowerikoneessa, eli mekaanisella ahtimella varustetussa, on valtavat alipaine- ja ahtopaine erot, joita kaasari ei kerta kaikkiaan pysty mitenkään päin seuraamaan täydellisesti. Ajettaessa tasakaasulla, esim. 80 kmh, on läpät auki vaan aivan hitusen ja sillonhan ahdin ei ahda mitään, vaan on todella paljon alipaineen puolella. Ahdin ei ahda kun sille ei anneta mitään ahdettavaa, mutta välittömästi kaasua avatessa menee ahtopaineen puolelle. Ja juuri nuo paineen äkilliset muutokset tekee kaasarin säätämisestä täyttä helvettiä.
    Tähän kun vielä lisättiin ulkoisia muuttuvia tekijöitä; kylmät aamut, kosteus, kaatosateessa ajaminen, ym, niin päästiinkin tilanteisiin jossa alko ajaminenkin olla yhtä helvetin kikkailua. Millon ampuu backfirea, millon rykii ja käy niin saatanan rikkaalla, mitä ihmeellisempiä oikkuja. Tässä mun tapauksessa ilmanputsari on suoraan alttiina kosteudelle ja viimalle. Samoin monissa jenkkiautoissa ahdin nostaa ilmanputsarin konepellin ulkopuolelle. Jos olis automaatti, niin se antais anteeks kaikki pikku yskäsyt ja päiskimiset, mutta manuaalilla, kuten mun tapauksessa, ajaminen muulla kuin kuivalla hellesäällä oli ihan perseestä.
    Tää kesä 2010 oli poikkeusten poikkeus, mutta yleensähän suomessa hellesäät on laskettavissa yhden käden sormilla.

    Koko laite muuttu ihan toiseks, kun vihdoin viisastuin ja asensin siihen sähköisen polttoaine- ja sytkäsysteemin. Maksoihan se, ja maksoin myös sen säätämisestä dynolla, mutta koko homma kannatti. On kuin koko kone olis vaihdettu ja ajamisesta nauttii, olipa sää mikä tahansa. Vetää joka kierrosalueella, ei ryvi, eikä päiskä ja antureiden mukaan laite hienosäätää itseään sääolojen mukaan. Ajamaan voi lähtee saman tien kun sen laittaa käyntiin ja kaasua voi käyttää vaikka kylmällä koneella. Vastaa kaasuun nanosekunnissa, ei tartte herkutellen kerätä kierroksia.. (lirputella kytkimellä tai asennella usa-autoon isompaa stallia), eikä mitään kikkailuja. Juuri alakierrosvääntöhän tämmösessa mekaanisesti ahdetussa koneessa on kaiken suola.
    Mullakin sysää semmoset vääntöluvut jo 500rpm saakka, ettei normi vapari pysty samaan edes täyskierroksilla. Kaikenlisäks koska masiina on vuosimallia -99, niin saadakseni laite leimasta läpi, piti mun päästä päästönormeista läpi ja sehän oli ihan silkaa mahdottomuutta kaasarilla, mutta ruiskulla meni läpi heittämällä. Kaikki on merkattu otteeseen.

    Tämänhetkinen konstruktio on kapeella Lambdalla, mutta haluisin jatkossa jalostaa laitetta vielä laajakaistalambdalla, nopeuttaakseni moottorinohjauksen toimintaa.

    Tässä luulis olevan tarpeeks kattava ja kannustava vastaus topikin aloittajan CCZ28 kysymykseen.
     
  16. Ck

    Ck Gearhead

    Joo ei oikein liittyny topicciin. :rotfl:

    Blowerikoneessa mulla oli kaasarit kun ne tuli mukana, toimi hienosti ainakin kuivalla kelillä, sateella en ajanut :poff:

    Ruisku on kyllä helppo säätää ja toimii kelillä kuin kelillä ja se keskikierrosalue on aikalailla helpompi säätää toimivaks mutta hiukan enempi menee dollareita.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Noi sun plussat pitäis riittää perusteluksi kenelle tahansa :rotfl: .
     
  18. Henko

    Henko 1st gear

    Ite ostin käytetyn Hestecin kasikoneesta, johtosarjoineen, melkein kaikkine antureineen, MSD:n sytkävahvistimen kans, jotain muuta pientä päälle, mm. tulpanjohdot, ja kaks kaksoiskipinäpuolaa. Ei suuttimia, triggeripyöriä tai bensapumppua. 800e. Mut se menikin ahdettuun neloskoneeseen, missä oli jo sähköruisku, ja laajakaistalamraara. Eli triggerit, pari anturia ja paikalleen. Yhteensä alle 1000e meni rahaa, aikaa nyt toki meni, mutta ei mahdottomia, johtosarjan muokkasin itse. Yks satanen tosta summasta meni, kun käytin boksin tarkastettavana, ja pyysin laittamaan jonkun vastaavan koneen ohjelman, millä se saattaisi lähteä heti käyntiinkin. Ja saakeli, se lähti, kävi tyhjää. Mutta mulla on automaatioasentajan paperit, eli ohjaussähköt ymmärrän hyvin. Oma mielipide on, että ainakin kaupalliset jälkiasennusruiskut on selkeämpiä asentaa, kytkentäkaavioltaan paljon yksinkertaisempia, kuin autojen orggisruiskut. Koska ne on tehty asennettaviksi. Nuo sähköruiskut vaihdoin kans aikanaan kaasarin tilalle. Pari tuntia perussäätöjen hakemista, ja otin auton päivittäiseen työmatkaan. Motarilla aina tiedonkeruu päälle, ja töissä ruokatunnilla auton tuunausta sanan alkuperäisessä merkityksessä, eli säätöä. Läppärillä bensakarttaa kohdilleen. Ja taas on arvot lähempänän kohdallaan, kuin töihin tullessa.
     
  19. Razorass

    Razorass 1st gear

    Kaho mää tein samalla tavalla, ainut vaan että ecu teki ihan omaehtosesti muutokset karttaan. Ekan käynnistyksen jälkeen n. 15min pihassa käytin lämpimäksi ja tyhjäkäynti säädöt kohdilleen. Sitten ecusta autotune päälle ja ajelin viikon verran duuniin ja takaisin. Aina perillä tarkistin mitä kartan osaa autotune(tai siis quicktune) oli ronkkinut ja tallensin muutokset.
    Tiedonkeruuta ei tarvinnut käyttää kun ylipainealueen säädössä. dynossa menikin yli tunti kun haettiin ennakot kohdalleen.

    Nyt on rahat loppu ja mosan päällä kaasari, joka toimii kyllä pirun hienosti. ilmanpaineessa.
     
  20. Henko

    Henko 1st gear

    Joo, se on nykyaikaa. Hestec on monilta osin vanhanaikainen, mutta riittää mulle ominaisuuksiltaan.
     

Kerro tästä muillekin!