Blower + ruisku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja CCZ28, 28.9.2010.

  1. C-barge

    C-barge Gearhead

    No joo. Et kun jollain on jotain ongelmaa kaasarin kanssa, niin silloin on kyse systeemin kivikautisuudesta ja paskuudesta, mut jos jollain on ongelmaa ruiskun kanssa niin se selittyy inhimillisillä asioilla. 750€:lla saa tollasen pajan preppaaman Holleyn, sen ottaa loorasta, pulttaa kii ja panee menee, tai päinvastoin. Jos sit lähetään siitä, et ostetaan käytettyä ja tehään ite, niin se maksaa enää 75€. Ei mulla ole mitään ruiskuja vataan, mut ilmankin kyllä useimmissa tapauksissa pärjää. Se on sit ihan toinen asia jos se ruiskuttaminen on oma harrastuksensa, ja monilla "ruiskuhemmoilla" tuntuu olevan. Niinku varmaan tullu jo selväks, ni meillähän on ruisku. Sehän on vallan mainio peli ja toisaan ominaisuuksia riittää enempi kun tää kansa ehtii eläessään käyttää. Mut tos keväällä Motoparkissa se saatanan vekotin rupes pätkii. Sitä sit haettiin ja etittiin useemmankin sellasen kaverin toimesta jotka on noiden kanssa pelannut kunnes jo kauden kolmannessa kisassa löyty oikeen se vikakin. Keskivertoharrastaja jos ei muuta niin vaihtaa tollasen kaasarin toiseen vartissa.

    http://www.popularhotrodding.com/engine ... index.html
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Et taaskaan vastannu kysymykseen mutta yritetään uudestaan. Mitä ominaisuuksia vipin pruutassa on vs mega3 ja muistatko noin hintaa :odroll: .

    Nykyään toi ruuttakoneen rakennus on kyllä niin vaativaa että harva ukko osaa ite tehdä molemmat eli yhdistää raudan(kone) softaan niin että se kunnolla pelittää. Toisaalta se dynossa säätö ei ole mikään häpeä jos on ite koneen tehny.
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    En mä huomannu mitään kysymystä, enkä ton megaboksin kyseenalaistamista. Ei siinä varmaankaan ole mitään enemmän kun mega3:ssa, voi olla jopa vähemmän. En muista hintaa, ioskohan ollu 3000:n hujakoilla ite spruutta, johdot ja anturit. Siihen päälle sitte linjat, pumput, regut ja suuttimet mitkä tiettty tulee myös tollaseen megaan. En noista ruiskuista oikeen mitään ymärrä, ja sen takia on tossa vipissäkin menty sen perusteella mihin on voinut luottaa. Muutama kausihan me ajettiin ihan hatusta vedetyillä kartoilla kunnes viime keväänä sitten käytiin dynossa säätämässä. Viis vetoo ja se oli siinä. Lennossa pystyy vääntää tyhjäkäynnit, osakaasut, kylmäkäynnistykset ja muut, kun osaa. Noilla dyno-operaattoreilla on jonkinverran kokemusta ja näkemystä eri ruiskusysteemien kanssa pelaamisesta ja niiden ruiskusysteemien toimiminnasta ja luotettavuudesta vähän rankemmassa ympäristössä. Niiden perusteella toi megasquirtti eikä moni muukaan ollut meille vaihtoehto vaikka halpa onkin. Meille toi ruisku on vain välttämätön paha joka on parahimmillaan silloin kun sen olemassaoloa ei edes muista.
     
  4. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    No onko se sitten oikeutettua ja parempaa kummallekkaan jos ei osaa käyttää tai korjata omistamaansa systeemiä?
    Tekeekö se jommasta kummasta paremman?

    Tarkoitan aiemmin mainittuja esimerkkejä siitä kuinka ruiskun tilalle on vaihdettu kaasari?

    Vapaa maahan tämä kai on ja kukin tekee itse päätöksensä?

    Mutta hiukan mielenkiintoista testiä,vaikka ei olekkaan blowerimotti.
    Enkä usko että ihän kädettömiä.

    http://www.popularhotrodding.com/tech/1 ... index.html

    Mutta siltikin tämä on mielenkiintoinen topiikki!
     
  5. Ck

    Ck Gearhead

    Kuinka vikaherkkä tuo mega on jos laittaa msd 7 boksin? Meillä on tatech ja jos 7 boksi on kahden metrin säteellä niin turha ajella kun sammuilee silloin tällöin. Boksi kauemmas ja häiriösuojatut virtakaapelit sille niin autto kummasti. Kuulemma noissa kalliimmissa on kai toi häiriösuojaus ainakin parempi ja nopeempi prossu jne. Ominaisuuksista en osaa sanoa.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei hajuu mutta tommosta purkkia ei tarvii käyttää kun toi ohjaa suoraa 8 puolaa :odroll: .
    Kysy maailman nopeimmalta megaohjatulta ooppelilta :rotfl: http://www.msextra.com/forums/viewtopic.php?t=26257 siinä on MSD 7 sytkävehkeet.
    Niin ja ton 2.2 laudan jälkeen suojauksia on parannettu jatkuvasti.
     
  7. jevman

    jevman 1st gear

    no minul on Vipec v88 malli jossa 8-lyöntiseen sekventaali ruiskutus ja suorastytys
    hintaa oli aikas perkeleesti enemmän.....(parisen tonttuu) :(
     
  8. Ck

    Ck Gearhead

    Joo kyllä tossa meilläkin vois käyttää 8 puolaa mutta käytettiin vaan msdn pro poweria kun sellanen oli. Ongelmia kyllä piisas häiriöiden kans.
     
  9. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    mulla oli msd7 mega2: kanssa. Ei ollut mitään ongelmia. Tosin asennuksessa laitettiin suosiolla palikat kauas toisistaan ettei häiriöitä tulisi.
     
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tuli tuossa mieleen, että:

    - jos ostaa kaasuttimen ilman suuttimia, niin eikö se ole periaatteessa sama kuin...
    - ...ostaisi aftermarket-ruiskun ilman polttoaineensuuttimia?

    Ehkä. Toki joskushan suuttimia sitten vaihdetaan, syystä tai toisesta. Oikeankokoiset on kuitenkin haettava, tavalla tai toisella.

    - jos ostaa kaasuttimen ilman kurkkuja, niin eikö se ole sama asia kuin...
    - ...ihmettelisi GM:n tietsikkaboksia, jossa VE on päin persettä, tai vahingossa kohdallaan?

    Ehkä. Toki joskushan noita vaihdetaan tai säädetään, syystä tai toisesta.

    - jos ostaa kaasuttimen perinteiseen vapari-viri-isolohkoon, niin suuttimet voi mennä ihan kerrasta kohdalleen, jos kaasari tulee sopivalta pajalta
    - jos ostaa ensiasennus-GM:n boksiin säädöt sopivalta pajalta vapari-pikkulohkoa varten (LSx/LTx), niin voi menna ihan kerrasta kohdalleen

    Kyllä täytyy kunnioittaa niitä, jotka osaavat määrittää niin kaasuttimet kuin ruiskutkin joko suunnilleen tai just kohdalleen tilaajan kertoman moottorin kokoonpanon perusteella.
     
  11. Henko

    Henko 1st gear

    Mikä se vika sit oli?

    Jos ei oo kyse liioittelusta, ni mikäs järki tässä sitten on?
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Yks anturi rikki, anto valetietoo jonka mukaan ruisku toimi. Jäkikäteen sellanen "kolumbuksen muna", olishan se pitänyt heti hiffata, mut kuten sanottu, aika moni kävi sitä hämmästelemässä eikä osunut oikeeseen.

    tota toista kysymystä mä en oikeen tajunnut, siis kummastuttiko se et miks säädettiin, vai miks säädettiin niin myöhään? Veikkaisin jälkimmäistä; järjen kanssa sillä ei ollut mitään tekemistä vaan saamattomuuden. Laitehan valmistu osaviivästyksien vuoks kesken kauden hirveellä kiireellä, niin, että autoa yritettiin käyntiin ekaa kertaa vasta varikolla. Kerettiin sitte vielä vikalle lajittelukeirrokselle ja auto kulki lähdöstä maaliin. Tokassa lähdössä oli sitte jo lambada kii ja sen perusteella todettiin et laite toimii ja saa ainakin tarpeeks bensaa, et ei ku suhaa. Kun se vehes toimi ja jollain lailla sysäs, ni ainoostaan Lambdan perusteella välilä koko karttaa hoikennettiin et ruvettiin pääsee alueelle; ei ollu mitään kiirettä tarkempien säätöjen takia. Lopulta sitte jo kolmen vuoden ajon jälkeen saatin ittestämme nin paljon irti, eti roudattiin motti dynoon säädettäväks. Ongelmat oli lähinnä osakaasulla ja kylmänä aivan liian paksu seos, sekä pikku epäröinti, eli "kiihdytyspumppu" puolella. Ne saatiinkin dynossa kohalleen, ja kun aiempina vuosina esimerkiks tulppia kuoli joku 6-7 sarjaa kesässä, ni nyt ajettiin yhellä vanhalla kosanilla hehkutetulla setillä koko kesä. Kulutus putos samalla about puoleen tai pienemmäkskin entisestä. Auton enkka, 7.89/281 on ajettu niillä "hattusäädöillä", tänä kesänä päästiin parhaimmillaan 8.01 aika samalla loppunopeudella, mut toi loppu on menty rajottajaa vastaan jo pidempään. Ajan huonominen ei johtunut noista säätötoimenpiteistä, vaan siitä, et kokeiltiin erilaisii juttuja alusta ja voimansiirtopuolella joita ei tost vaan saatukan toimimaan. Ehkä sit ens kesänä....
     
  13. Mutku

    Mutku Gearhead

    Hee, hyvin lentää mielipiteitä ja kokemuksia topicista ruisku vs kaasarit. :D

    - itse olisin kiinnostunut tekemään yhdistelmän, jossa on mekaaninen ahdin + ruisku + välijäähdytin.
    - ei, en väitä että se olis parempi kuin turbo + kaasari tai kaikki noiden eri vaihtoehtojen kombinaatiot, vaan ihan mielenkiinnosta ja harrastamisen ilosta tuo ruisku + bloweri + cooleri kiinnostaisi.
    - muuten olen kaasarien kannalla näissä kivikautisissa työntötankomosissa, mutta se on vain harrastamisen hauskuutta budjetin rajoissa, ei sen suurempaa uskovaisuutta puoleen tai toiseen.
    - ruiskutekniikka vapariin kiinnosti jo TPI:n esittelystä, Edelin Pro-Flo:sta ja Accelin ekasta kaupallsesta kitistä lähtien, mutta raha oli tutustumisen esteenä. Ei niinkään asenne tai "oman laajakaistalambdan kapa".


    Mielipide on muuten niinkuin persreikä: jokaisella on omansa, mutta toiset yleensä eivät ole siitä halukkaita kuulemaan tai siihen perehtymään.

    :poff:
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    Toi kombinaatio ruiskun kanssahan antaa mahdollisuuksia enempikin, kun sitä ahdinta ei välttämäti tarvi tunkee kaasarien ja kansien väliin. Mut siin on vaihtoehtoo enempi kun laki sallii. Vai meinaatko sellasta "sandwich" cooleria imusarjan ja ahtimen väliin, oletan siis et tarkotat nimenomaan tollasta roots- tai ruuvityyppistä kiinteetilavuuksista ahdinta? tollanen sandwich cooleri oli käytössä tossa vehkeessä: http://www.kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat ... P_5569.jpg
     
  15. Jarmo Y

    Jarmo Y 1st gear

    Samantapaista vääntöä kävin aikoinani Holleyn kannattajien kans kun ajoin Predator kaasarilla jolla ei kuulemma tee mitään.
    Jos holleys oli vikaa, se johtui vain jostain pikkujutusta, ei mitään pahempaa, mutta jos predator kerrankin yskäisi niin ei ku romukoppaan.
    Predatorin toimintaa ei kaikki edes tajunnu, silti vika oli kaasaris, ei asentajas.. :lol:
    No hyvä näin, niitä sai ostella pois todella halvalla. Miten monella on nyt TÄYDELLISESTI TOIMIVASSA, nopeassa ahdetussa koneessa muutaman kymmenen euron kaasarit tai ruiskut? Siis yhteishinta. Tai edes vaparis?

    En olisi ikinä saanut remmiahdettua isolohkoani aikoinaan pelaamaan yhtä hienosti kahdella holleyllä kuin mitä se pelas kahella predatorilla. Kun myin koneen pois, ostaja ei halunnu mukaan predatoreita, ihme.
    Jälkeenpäin kyselin miten on pelannu..ei mitenkään, ei saa toimimaan, ihmekös tuo oli kahella isolla holleylla.

    Nyt jos tekisin samanlaisen koneen niin aloittaisin ruiskujen kans ensin, siitä siirtyisin predatoreihin, sitten tulis ehkä carterit, jos ei vieläkään pelaisi niin sitten ei mitään olisi enää tehtävissä :poff:
    Saakeli, unohtui nämä pysty ja vaakaimut joiden parissa oon kuin kotonani..
     
  16. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Olikos ne blower spec holleyt vai vapari holleyt?Jos vapari-malliset niin sittenhän sorruit juuri samaan kuin Predator-Holley moittijat sulle.Eli haukutaan toimimattomuudesta kun ei saada toimimaan väärillä osilla...

    Koska mulla on blower spec kaasarit ja out of box toimii todella hyvin!

    Mikäli ne oli normi holleyt niin ei ne toimikkaan pumpun päällä,joutuu rikastamaan ihan törkeästi että saa osakaasu alueen edes jotenkin toimivaksi.Power-valve kun ei toimi enään oikein blowerin päällä.

    Täys-kaasulla ja tyhjäkäynnillä toimii vaikka mikä kombinaatio.

    Kaikkea rauhaa silti

    :D
     
  17. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Riippuu todella paljon käyttötarkoituksesta onko siitä välijäähdyttimestä hyötyä, sillä kuten mainitsin:
    ja samaisestä syystä läppien kohdalle syntyy niin älytön imu, jotta mulla ainakin jäätyy sananmukaisesti koko ahtimen imupuoli.

    Oheisissa kuvissa laitteella on ajettu alle 5km työmatka +8 asteen kesäaamuna.


    [​IMG]
    [​IMG]
    Jäätymisefektiä ilmenee heti kun mennään alle +15 asteen ulkolämpötilan ja sen päälle ollessa imupuoli ei jäädy, mutta on käsin kosketeltuna todella kylmä.
    Toki ahtimen sisällä olosuhteet ovat lämpimät, mutta tuskin se välijäähdytin täs tapauksessa, eli katuajolaitteessa antas muuta kuin rakenteluniloa. Kesähelteellä ja varttimailia ajaessa täyskaasulla, eli imua rajoittavat tekijät ei oo kylmentämässä, saattaa muutaman hepan lisä tulla.

    Oheiseten kuvien hetkellä ei siis ole vielä pahastikaan jäässä.
    Olisittepa nähny kun pyyhkäsin +5 asteen lämpimässä vesisateessa 150km maantieajoa! Läppärunko oli jäätynyt keilapallon kokoiseksi jäämöykyksi. Kone pelas silti ihan jees, vaikkakin kaasu jääty siihen asentoon missä se oli maantieajosssa.
    Thanks ruiskutekniikan, joka otti huomioon kaikki muuttuvat tekijät. Vuotta aiemmin sama temppu kaasarilla aiheutti kaasun hirttämisen lisäks kohon jumettumisen ja kaasarin holtittoman tulvimisen, sekä ottaen huomioon alapuolella olevan pakoputken, melkoisen tulipalovaaran.

    Toki vannoutunut kaasarimies olisi rakennnellut laitteeseen asiaan kuuluvan imuilman lämmitysputkiston.
     
  18. Jarmo Y

    Jarmo Y 1st gear


    Vaparit tietenkin 80-90-luvun taittees :lol:
    Ajelin toki todella paljon vaparinakin ennen ahtimia 80-90 luvulla, predatorilla, holleyta oli monenlaisia kiinni, predatorin veroista ei, vääntöä paremmuudesta oli jo silloin kavereiden kesken jotka vannoivat holleyn nimeen, pahin väittelijä joutui tunnustamaan että kyllä se sittenkin on kaasari tuo neliskanttinen loora kun kuunteli varikolla vaparin kierrosherkkyyttä ja hävis vartilla 2 sek. 12.5/14.5 Kannattais kokeilla..
    Ruotsissa Bilsport autolehti teki jopa vertailutestin katuautolla holley 750 cfm vs. jonka predator voitti kirkkaasti.
    Predator on valmis sekä vapariin että ahdettuun lähes mekaaniseen ruiskuun verrattavalla toiminnallaan.

    Kysy Alajärven mieheltä kummat pelas paremmin tuplaturbovaliantis, predatorit vai dominatorholleyt, kumpi niistä toimi out of the box, kumpaa ei saanut koskaan pelaamaan, kysy laittaako enää koskaan holleyta ahtimien kans, kun tarkoitus on ajaa oikeasti isoa kovaa eikä hissuttelua, ruiskun laitto ilman ylimääräisiä hienouksia toi taas toimivuuden takaisin.
     
  19. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Miten muuten osakaasualuetta säädetään kaasuttimissa, olettaen että täyskaasu ja tyhjäkäynti on jo kohdallaan?
     
  20. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Esim power-valvella saadaan osakaasu aluetta muutettua(eli se venttiili joka antaa lisää soppaa kiihd.pumpun jälkeen ennenkuin pääsuuttimien kautta tulee soppaa).
    Tai joissakin Hipokaasareissa on jopa vaihdettavia välialueen emulsiosuuttimia.
     

Kerro tästä muillekin!