Blower + ruisku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja CCZ28, 28.9.2010.

  1. C-barge

    C-barge Gearhead

    Useimpien mottorien vaatimukset ton seoksen suhteen on karkeesti aikalailla samalla alueella, myös sen,e t plajonko on rikastus tai laihennus osakaasu/täyskaasu välillä. Kaasarissa toi on yleensä niinkin simppeli et se rikastu vaan jossain vaiheessa astuu kuvaan mukaan, yleensä imusarjan alipaineen mukaan. holeyssa kanava- ja ilmasuutinmuutoksilla noihin pystyy vaikuttamaan, mut ne vaatii sit jo korkeempaa matematiiikkaa eikä oo usimmissa malleissa ilman koneistuksia mahdollisia. Mut niinku sanottu, niin hirveen paljoo noi eri mottien vatimukset ei poikkee toisistaan, ja kun kaasari sotkee sen seossuhteen läpi kulkevan ilmamäärän mukaan, ni niillä useimmiten pärjää. Cartereissa ja rochestereissa pystyy myös neuloilla säätelee tota osakaasu/täyskaasusuhteen välistä eroa helposti, ja joissain oikein hifimalleissa on sitte kartioneulaa ym, et se säätö ei oo "kulmikas". Yks suutinkoko holleyssa vastaa teoreettisesti n. 1.5% seossuhteen muutosta, ja holleyn mukaan ei piätis normalisti olla tarvetta poiketa universal kaasareissa paketin suuttimista yli neljää pykälää suuntaan tai toiseen. Jos tarvii, ni kannattaa hake asyytä myös jostain muualta. Predaattorii ei oo mulla ikinä ollut, mut silloin kun toi tuli markkinoille sitä alan lehdissä testattiin ahkerasti. Muistaakseni Hot Rodin testissä se nimettiin ainooksi toimivaks "out fo the box" race kaasariksi, ja pääs kulultaan varsin liki loppuun asti tuunattua holleyta.
     
  2. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Miksi sitten niillä ei kukaan muu aja kuin Alajärven herrat?Miksi koko muu maailma ajaa Domeilla ja Holleyllä kun olisi Predatkin?
    En mä niitä mollaa,en ole ikinä kokeillut itse.En vain aina jaksa uskoa tuohon ylivoimaisuuteen.Jos näin olisi ei se kai olisi ikinä konkurssia tehnyt.

    Mutta jos meinaat että otat 2sek pois esim.mun autosta niillä kaasareilla niin Juhlalounas ja kori kossua on sun!Ja jos et juo niin sitten Alajärven herroille,niille kelpaa ainakin.
    Heti lupaan julkisesti tämän.Ja hommaan T-paidan jossa lukee:predator on äijien kaasari!

    Mutta jos ei parane edes sekunttia tai huononee niin sulla lukee ikuisesti täällä allekirjoituksena:predator toimii vain mulla ja mun kavereilla :rotfl: :rotfl:

    Niin eli taas mentiin siihen kuoppaan "ei ne voi olla hyviä koska MÄ en saanut niitä toimimaan"?

    Ja joskus -70/80 luvulla tuo kaasariruuvaus taito oli pikkusen eri kengissä kuin nyt.Esim mittatilauskaasarit oli aivan eri hintaluokassa nykyhintoihin verrattuna.Myös Bilsportissa.

    Jotain lamdoja ei ollut kuin lentokoneissa.Normi dynossa haisteltiin vain tulppia.
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    ihan näin puolueettomana tekijänä (itse siis haluaisin perehtyä tuohon ruiskutekniikkaan nimenomaan sen tuoman mahdollisen taloudellisuuden takia, itsellä kun on reissupirssinä kesäisin stw capraissi) niin jos nyt ei puhuta siitä, että lähdetään kauppaan ostamaan niitä kilkkeitä, jolloin siis ruisku on helvetin kallis? niin entäs sitten jos hakee vaikka ne ruiskukilkkeet jostain mällätystä uudemmanpuoleisesta ruiskuvermeestä esim. tbi? ja verrataan sen hintaa, taloudellisuutta ja helpposäätöisyyttä esim. nyt vaikka käytettynä ostettuun perus hollikkaan tai carteriin, niin minkälaisista eroista puhutaan ja mitä "perus" tbi tarvitsee mm. antureiden osalta toimiakseen?

    eli lähtökohtaisesti koneena vaikkapa olssin 307 tai vaikka chevyn 305:nen mekaanisella virranjakajalla ja ei-sähköisellä kaasarilla, niin mitä ko. koneen muuttaminen ruutaksi vaatisi? itsellä kokemusta sen verran, että itse ajoin 307:lla olevalla stw:llä th200r4:lla ja 2,73 perseellä matka-ajossa parhaat kulutuslukemat tuonne kahdeksan jä yhdeksän litran väliin 570 mekaanisella rokkiorkalla.

    joten onko edullisin versio tuo loikkarilaatikko ja sopivan pieni kaasutin vai saako järkihintaan pienemmällä polttoaineella menevän ruuttapaketin? tätä olen itse pohdiskellut...

    joten kertokaa viisaammat :lol:
     
  4. jukka63

    jukka63 1st gear

    Kyllä mulla on pelannut blowerin päällä ihan normi holleyt.Ei oo tarvinnut mitään blower versioita.Aikoinaan kun rakensin konetta,hirvitti blower versioiden hinta.Jotain 800 taalaa kappale.Soitin sitten Patoharjulle,kysyin pystyiskö se preppaamaan normi holleyt blower versioiksi.Patoharju totes,turhaan sä niihin rahaa laitat,normi versiot pelaa ihan ok,pikkasen rikastat toisiopuolta se on siinä.Köyhänä poikana ostin sitten vanhan kaasarin kaveriksi samankokoisen.Pientä netistä poimittua hifistelyä kaasareihin ja sitten dynoon. Ihan hyvin toimi,suuttimiakin saatiin pudotettua aika paljon.Jätettiin tarkoituksella rikkaalle,pikkasen jäähtyy ahdin.Lambda muistaakseni 0,8-0,9 koko kierrosalueella.Motti pelaa hyvin,perinteinen lyhyt lämmityskäyttö kuuluu asiaan kun ei ole ryyppyläppiä.Bensan kulutus on kammottavaa(matkassa 35l/100km,kaupungissa sitten vähän enemmän)Tohon vois ruisku auttaa,toisaalta ruiskun hinnalla saa aika paljon bensaa ja ei tarvii pähkäillä säätöjen ja muiden kanssa kun ei niistä mitään ymmärrä.Predaattoria harkitsin kanssa aikoinaan,ihan fiksun tuntuinen laitos.Käsittääkseni kiihdytyspumppua ei ollut tai oli jotenkin vajavainen?
     
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Viisaudesta en tiedä, mutta aika guru saat olla jos alle 8 litran pääset, olkoot sitten vaikka minkälainen ruisku kyseessä.

    Vertailukohtana voisi olla 275 hv LT1 Camaro vuodelta 1996, nelivaihteinen automaatti lukkoturbiinilla, perävälitys 3.23, punnittu paino 1730 ja aivan varmasti pienempi ilmanvastus kuin millään leppäkyljellä. Ja katos vaan, kulutus pienimmillään tehtaan omalla ruiskulla 8 litran paikkeilla, satasessa jo sitten n. 9 litraa sadalla:

    [​IMG]
     
  6. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Ei millään liity kyllä blowereihin, mutta menkööt.

    Osuit ihan naulan kantaan, ei kannatakkaan sun käyttötarkoituksessa lähtee mihinkään hiporuuttasarjaan tai Megaan. Kaikkein halvemmaks tulee kun kyttäät hetken kun joku tampio repii omasta koneestaan TBI ruutat irti kaasareiden tieltä. Siihen kun isket väliin ja tarjoot satasen koko tallin lattialle jääneestä kasasta, niin sen halvempaa ruuttasatsia ei ookkaan. Ite ruiskuttanu jo kaks autoo tollei, ja about kymmenellä kaverilla on samoin tehdyt ruuttasysteemit.

    Tarviit kaiken mitä siin ruuttakoneessa on imusatsin päällä, myöskin jakajan. Sit boxin ja sytkämodulin. Jos johtosarjaa ei löydy, niin pientä korvausta vastaan kopioin sulle sellasesta piirustukset tai jos helpolla haluut, niin PAINLESS tekee valmiita sarjoja. Antureita tarttet ruuttaimusarjassa olevien lisäks; Lambdan pakoputkeen (asennettuna mahdollisimman lähelle konetta) ja lohkoon nakutuksen tunnistimen. Lamdalle riittää kun poraa putkeen reijän ja hitsaa siihen tiiviisti sopivalla jengalla varustetun matalan mutterin. Nakutuksen tunnistimelle lohkoissa useimmissa on jo valmiudet, ja paikka löytyy keskeltä lohkon kylkee.
    Bensapumpun ei tartte olla tankissa, vaan löytyy sopivia ja halpoja linjan väliin laitettaviakin. Paluulinjan joudut tekeen tankille, ja jo rokkaa.

    Ei todellakaan ole vaikeeta.

    Huolettomia kilsoja jos haluu, niin ennen paikalleen asennusta vaihtaa kaikki anturit, tulpan johdot ja jakajan kannen sekä pyörijän uusiin. Niitähän ei oletusarvoisesti ole koskaan vaihdettu ja juuri jonkun niiden aiheuttaman häiriön takia koko ruutta joutu väistyyn kaasarin tieltä.

    Ja jos oot perusharrastaja ja auto on ihan perus katuajossa, niin GM:n oma boxi on kaikkein paras, sillä se on jo vakiona itse oppiva = opettelee koneen kulumisen ja ajon luonteen mukaisesti säätöjä itsekseen.
     
  7. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Näin on.

    Mutta on tuossakin vaan takaisinmaksuaikaa, tai siis kilometreja.

    Ajatellaanpa että satasella saisi 80 litraa bensaa. Tuon verran pitäisi säästää, että pääsisi takaisin omilleen. No jos nyt sattuisi niin, että ruisku säästäisi sen puoli litraa sadalla maantieajossa ja jos oletetaan että autolla ajettaisiin vain maatieajoa ja kulutuksen ollessa 8 litraa sadalla aiemman 8.5 litran sijaan, niin kaava menisi ilmeisesti näin: 80 litraa jaettuna 0.5 litralla kertaa 100 km, joka tekee ajomatkaksi 16000 kilsaa.

    Toki kukaan ei aja kaikkia ajojaan ns. tasaisella maantieajolla, joten käytännössä tarvittava kilometrimäärä säästöön olisi pienempi. Toisaalta voi olla, että edes sitä puolen litran säästöä ei tulisi - jos se alkuperäinen kaasutin toimii niinkuin se tehtaalta lähtiessään on toiminut.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Oli tänä kautena drag varikolla yks moopari predaattor raskaustestillä joka sijaitsi koneen päällä. Nyt kone odottaa avaamista kun löyty öölipohjasta 10litraa nestettä joista 50% oli bensaa :poff: .
     
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tuohan vaan todistaa sen, että Mopaarit on täysiä susia! :)
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Nimenomaa. Niinku se, et street C ja D luokkien enäätystenhaltijoista (jotka muuten molemmat mopareita) toinen ajaa ruiskulla, ni ruisku on parempi. :rotfl:
     
  11. Dartblower

    Dartblower Gearhead

    vallan käsittämätööntä :D on se ihime :rotfl: ..........samaa mieltä :poff:
     
  12. Mutku

    Mutku Gearhead

    Joo, just tota "sandwich-cooleria" ajattelin. Ei välttämättä ole maailman paras, mutta joku Eatoniin perustuva ratkaisu nyt kuitenkin oli ykkösenä mielessä. Ja jossei tommonen blowerin ja imusarjan väliin tuleva sandwich olis ton Eatonin kans hyvä, niin sitte kai joku semmonen syylarin huiteille tuleva "oikea" välijäähdytin.

    Mutta ihan päiväunta koko homma, ei todellista. Vielä! :poff:
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Eiköhän se oo ihan Homemade mallinen.
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    jeps, eli nimenomaan näin, että auto on ihan perus katuajossa, tuo nimimerkin peli kun on tulossa sitten leikkikaluksi erikseen kun sen joskus saan valmiiksi :lol:

    mutta missä hinnoissa nuo käytetyt tbi- kilkkeet ihan oikeasti liikkuu? ja onko halvempaa ostaa kokonainen motti jossa kilkkeet on vai ruutta erikseen? jos nyt ajatellaan, että just tein tuon oman olssin 307:n motin ja mielelläni siis hyödyntäisin sen? vai tuleeko halvemmaksi pistää tuo kiertoon ja hommata niillä rahoilla se tbi-motti kilkkeineen?

    eli yksinkertaistettuna: mikä on se todellinen rahankulu kun verrataan
    a) tuo oma 307 motti ja siihen ruutta kaasarin tilalle
    vs.
    b) käytetty tbi-motti?
     
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä ostin omaan kaasari sbc 350 mottiin tbi kamat 150€ kaikki muu tarpeellinen tuli paitti pensapumppu. Joskus oon nähny paljon kalliimmallakin myynnissä, mut en tiedä kuinka kauppa käy sit enää. Kokonainen ehjä tbi motti lienee 500-1000€ arvoinen, ainakin 350.
    305 ei niin arvostettu.

    a) hintaa voi tulla tarpeineen n. 200 ylospäin. Varaudu vaihtelee antureita ja jakajan osia yms. pientä, mutta kuitenkin rahanarvoista kamaa.
    b) ehkä 500 ylöspäin, mutta samalla vaihtuis kone chevyksi johon saa osia paremmin ja halvemmalla.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Et tarvii mitään muuta kuin 305 koneen TBI läppähässäkän, boxin ja johtosarjan ja ehkä vedenlämpöanturin. Noitten lisäksi jakajaan pitää sovittaa 8pinninen HEI käikäle. Niin ja tietenkin pruutan pensabumppu. Oldsin 307 jäi sen takia farkkuihin olikos se -86 up kun se on taloudellisempi ja päästelee vähemmän haittoja ilmaan vs letukan 305.
     
  17. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    isoissa jakajissa on 7 pinninen moduuli, pikkujajajissa, jossa erillinen puola on 8 pinninen. nämä on toiminnaltaan samoja, uudemmassa on ylimääräinen maajohto.

    Noita kokonaisia tietokonejakajia pyöri ainakin ennen jokapaikassa pilkkahintaan.
     
  18. Jarmo Y

    Jarmo Y 1st gear



    Ja joskus -70/80 luvulla tuo kaasariruuvaus taito oli pikkusen eri kengissä kuin nyt.Esim mittatilauskaasarit oli aivan eri hintaluokassa nykyhintoihin verrattuna.Myös Bilsportissa.

    Jotain lamdoja ei ollut kuin lentokoneissa.Normi dynossa haisteltiin vain tulppia.[/quote]


    Kuten sanoin, niiden toimintaa ei tajuttu :lol: tottakai useampi ymmärsi niiden päälle mutta se riittää jos vielä isompi joukko mollaa ne ilman kokemusta..kuinkas Cranelle kävi, oliko sekin samaa tasoa, mitäpä sä olisit predatorilla tehnytkään silloin kun niitä vielä oli käytössä, eikai niillä lastentarhas olisi mitään tehnyt, heh.

    No totta puhuen holley on varma valinta, helppo säätää kun paljon säädettävää ei ole, normiholleyt saa tietenkin toimimaan ahtimen kans, miksei saisi? Säädinkös minä sen yhen ruskean tuplaturboNovan Seinäjoelta joskus, tavallinen holley, 700cfm muistaakseni, paineistettuna. Oonhan minäkin holleyta käyttäny hurumycke, ruuvaillu paljon enemmän kuin bolt-on miähet, enkai muuten tietäisi eroa predatoriin.

    2 sek. ero oli tämmönen juttu, samas yhteistallis oli yks Pontiac 400cid sälli, ja auto niin nopea ettei kukaan pärjää sille, ei varsinkaan isolohkomoparit predatorilla, toinenkin paha preduvihaaja löytyi tallista, nokka pystys kulki ympäri tallia kehuen 2-vuoden autoprojektiaan, siis kahen vuoden päästä valmis, 2 vuotta meni, mutta autolle ei tehnyt mitään, Ruotsissa ollessani tälläistä tapahtui..nämä molemmat myös melko kädettömiä bolt-on miehiä autojen parissa..
    Kisois Pontiac sälli tarkisti kahteen kertaan mun aikakortin, niin järkyttynyt oli.. :poff:

    Eikai sun auto 2 sek. nopeammaksi tulisi, vaikka mitä tekisi, eikä kai tarvitsisikaan, eikai se ole pääasia..(vaikka nykyään euroautotkin on nopeampia..mun lähes vakio 1725kg käyttö/trailerinvetoauto farmariVolvo awd ruisku kat menee varttimailin 14.7/152, siinäkin on jo haastetta monelle v8 holleymiähelle.) ei ollut predatorin valinnassakaan, vaan se hillitön alavääntö holleyhin verrattuna..

    Jos oot joskus kuullut niin predator on muuttuvakurkkuinen, 390-930 cfm ja kiihd.pumppu löytyy myös, ajelin autolla myös kadulla.. veljen camaron pikkulohkoon piti myös sellaista kokeilla, pelas laakista, ilman konepeltiä ajeltiin jolloin näki hyvin että chevyparka ei jaksanu imeä kaasaria täysin auki, imi juuri senverran mitä tarvitsi, tekeekö holley niin, vai buuaako vaan kun kääntää hanat kaakkoon?
    Vaihdettiin myös 403cid viritettyyn oldsiin holleyn tilalle predaattori, jolloin auto vasta alkoi kulkea, holleylla taisi rengas vähä vingahtaa kun taas predu veti viivaa satakunta metriä, ei ne suuret tehot vaan se alavääntö..

    Siitä tuli mieleen että oon yhen viritetyn virinokkaisen turboVolvon joskus säädellyt paineistetulla muuttavakurkkuisella SU kaasarilla erittäin toimivaksi 0.9 bar ahdolla ja läpäisi myös saastearvot katsastukses, olihan niitä vakionakin turbovolvoissa, eikä nekään olleet mitään turbospecks kaasareita..

    Anyway, ei tulisi mieleenkään mennä ostamaan mitään ahdinspecksholleyta, sun muita turhia härpäkkeitä, ruiskun saa halvemmalla, mitä hemmetin järkeä..
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  20. C-barge

    C-barge Gearhead

    Yhessä noissa ajamistani ahdinvehjeksissä oli aluks cartereita kaks kappaletta, siihen tuli tilalle aika sopivasti OD:lta saadut ahdin demonit ja se muuttu kyllä aika oleellisesti paremmaks. Booaaks holley? No se vissiin vähän riippuu, vähiten helppoo se booaminen on vacuumiholleylla.
     

Kerro tästä muillekin!