BMW 728 1997 Aski luistaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Anza, 1.6.2010.

  1. Anza

    Anza Gearhead

    Onko kukaan mennyt omin päin purkamaan bemarin automaatti askia?

    Eteenpäin meno sujuu vaivatta, pakki luistaa.
    Vika alkoi sillä että R kytkeytyi viiveellä, mutta pelasi kuitenkin.
    Muutaman hetken kuluttua viiveen lisäksi tuli täristys ja jurina ja lopulta loppui taaksepäin liikkuminen.

    Oisko sieltä pinta lähtenyt pannoista tms. Vai miten tuollanen pelaa?

    Ymmärsin jostain että bemarissa saattaisi olla GM:n valmistama automaatti?

    Jos ette ole uskaltaneet itse laitella kenen hoteisiin sen uskaltaa jättää täällä
    E-suomessa.

    Antti
     
  2. sbf

    sbf Gearhead

    Jos siinä on ikäänkuin peräkkäin kaksi öljypohjaa niin se on gm:n 4l30e.
     
  3. paskamaha

    paskamaha 1st gear

    Eiköhän 7 sarjalaisessa ole zf5hp24
     
  4. Ck

    Ck Gearhead

    Siinä on joko zf hp19 tai 24. Noissa on tyyppivikana venttiilikoneisto ongelma joka lopulta halkaisee pakin männän. Aski purettava.
     
  5. Ck

    Ck Gearhead


    Gm:n askia on 90luvun lopun 530d bemareissa. Mallina 5L40E.
     
  6. Anza

    Anza Gearhead

    http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?m ... g=24&fg=05

    Tuollaset vaihtohdot löyty nettiä kaivamalla. Ihan en nyt valmist kk muista ja auton paperit ei oo tässä niin en saa tarkemmin katottua.

    Osat taitaa olla lystikkään hintaisia..

    Mittarin mukaan parisataa tuusaa ajettu ja vaihteistoon öljyt vaihdettu viiskymppiä sitten.

    Onks tossa kutosen ja kasin perässä olevat vaihteistot miten erillaisia keskenään kiinnitykseltään yms? Saatikka sen 12 pyttysen aski.

    Tai ylipäätään, jos haluais vaihtaa jostain 500 sarjan autosta, niin käykö elektrooniset asiat yksiin.

    Nyt mä sit aloin harrastamaan bemareita :mad:
     
  7. paskamaha

    paskamaha 1st gear

    kannattaa kysellä korjauskokemuksia tai käytettyä toimivaa toosaa tuolta btcf sivustolta,myös esp autotransilla oli jokin aika sitte ruotsin tuonti laatikko hyllyssä 8)
     
  8. WSE

    WSE 1st gear

    Nojaa, tuosta kuvasta
    http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=24&fg=15
    jarrupanta 32 €, mäntä 43,70...

    http://suomi.schmiedmann.com/2423142134 ... rolla.aspx
    http://suomi.schmiedmann.com/2423121944 ... rolla.aspx

    -Tuolta tilatessa varaudu pitkähköön toimitusaikaan...

    Osanumero realoemista ja kopioi schmiedin hakuun, löytää osat bemarin orkkisnumerolla. Hinnat on hivenen halvempia kuin kotomaan merkkiliikkeissä...

    - Myös muuta kautta löytyy zf osia, RAM auto suomusjärvellä ja myöskin kiskon us motor on näitäkin korjaillut, toki muutkin laatikkopajat.

    JN tradingin kautta voisi löytyä myös osia.

    Kyseisiin laatikkoihinkin pitäisi löytyä ATSG:n korjausmanuaali. ZF:llä on myös omat manuaalinsa.
    Loodan irroitus ja asennus on kattavasti selostettu Bentley Publishersin BMW E39n manuaalissa, 1 osassa (7 sarjan BP:n manuska käsittää vain mallit 740 ja 750)

    "ilmaisia" ohjeita voi kalastella netistä hakusanalla BMW TIS ... tai em manuaalien sähköisiä versioita (a n. 1200 sivua paperisena...)

    Halvin ja vähätöisin taitaa kuitenkin olla käytetty toimiva 528:n aski. Looda lienee aikalailla sama;

    Vaihtoehto 1 A5S325Z löytyy seuraavista malleista: http://www.realoem.com/bmw/partxref.do? ... showeur=on

    Vaihtoehto 2 A5S310Z löytyy seuraavista malleista:
    http://www.realoem.com/bmw/partxref.do? ... showeur=on

    Jos tilalle tuleva looda on sama elektroniikkaa ei tarvitse vaihtaa vaan toimii sellaisenaan. Jos vaihtaa em tyyppejä keskenään on vaihteiston ohjausyksikkö (hanskalokeron takana 38ssa ja oik. raikkarin alla 39ssä) vaihdettava vaihteiston kanssa ja mielellään koodattava autolle vaikka toimii ilmankin.

    8 tai 12 koneisen looda ei sovi kiinni suoraan, osat voivat laatikkotyypistä riippuen osin sopia.

    Itse olen käyttöautoillut seiska bemareilla jo vuosia. Autot on ominaisuuksiin ja varusteisiin (joita todellakin on) nähden lähes ilmaisia ostaa, kulutus kokoon ja tehoon nähden hyvinkin kohtuullinen moottorista riippumatta ja ylläpitokaan ei maksa juurikaan mitään kun tietää kanavat ja tekee itse. Loodaa ei ole yhdestäkään tosin vielä ehtinyt hajota...
    Kaikki ohjelmointityökalut löytyy jos tarvetta.
     
  9. Anza

    Anza Gearhead

    Siinä oli selkeästi ja kattavasti vastattu! Kiitokset tiedosta.

    -Antti
     
  10. Charger72

    Charger72 1st gear

    Nyt mä sit aloin harrastamaan bemareita
    :mad:



    Älä, pistä se Challe ajoon vaan....
     
  11. Anza

    Anza Gearhead

    Sillä oiskin kiva posotella Lahdesta Iisalmeen duuniin. 60 litukan tankkia joutuis vaan täyttelemään vähän tiheämmin, kuin bimmerin tankkia. :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!