BMW S6-g37 kytkinkopan muutos

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Iiro, 9.8.2021.

  1. Iiro

    Iiro Gearhead

    Tuli hommattua tuollainen Bemun laatikko, kun on halpa ja kestävä, mutta tässä osia yhteen sovitellessa paljastui että kampuran pää tulee moottorista ulos aika vähän ja samoin vaihteiston akseli on aika nysä. Eli sen sijaan että ei-BMW moottorin ja vaihteiston olisi sovittanut 10mm alumiini välilevyllä toisiinsa, pitäisi vaihteiston koppaa saada lyhennettyä n. 4omm samalla kun vaihtaa pulttijakoa.
    Tietysti voisi vauhtipyörän ja kampuran väliin laittaa 40mm välipalikan, mutta se ei kuulosta kovin luotettavalta ratkaisulta ja en haluaisi vauhtipyörää kintuilleni virityksen pettäessä....

    Onkos kellään tiedossa tekijöitä jolle moisen homman voisi antaa tehtäväksi ja tulisi asiallisesti hoidettua ja järkevällä rahalla? Tai muita ehdotuksia miten homma hoituisi ilman kytkinkopan hitsailua?
     
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    kuppimallinen vauhtipyörä johon silmälaakeri tulee myös kiinni.
     
  3. Iiro

    Iiro Gearhead

    Eikös noissa kuppimalleissa ole se idea että asetelma on "suora" ja vauhtipyörässä on "korotusrengas"? Jos (kun) näin on, niin kytkinlevy on suunnilleen samassa paikassa suhteessa laatikkoon = vaihteiston akseli ei yllä kykinlevyyn saakka...
     
  4. Yksi tapa asian järjestelyyn, on tämmöinen adabteri:

    [​IMG]

    Starttikehä on kiinni automaatin vetolevyssä. Sitten tulee tämä palikka ja tähän palikkaan tulee 2-massavauhtipyörän toinen puolisko, jossa on kytkin kiinni.
     
  5. Keme

    Keme Gearhead

    Miksei vaan hitsauta kytkinkoppaa niin saa käyttää normaalia vauhtipyörää ilman räjähtäviävirityksiä?
     
  6. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Lensupowershop tekee kytkinkopan muutoksia. Vie loota sinne, tulee varmasti hyvä
     
  7. Iiro

    Iiro Gearhead

    Kiitokset Solvent. Joskus olin Lensun sivuille törmännyt, mutta ei millään tullut mieleen että mikäs firman nimi olikaan....
    Ja Miguelos, tuollaista vetolevy + adapteri + vauhtipyörä pakettia pohdin, mutta arvostan kävelykykyä sen verran JA hintaero hitsaukseen jäänee suht pieneksi = taitaa olla hitsaus paras reitti eteenpäin.
     
    Solvent tykkää tästä.
  8. Keme

    Keme Gearhead

    MS Koneistus Jämijärvellä tekee kytkinkopan vaihtoja ja jigejä löytyy melko moneen moottoriin.
     
  9. Iiro

    Iiro Gearhead

    Päivitystä.
    MS Koneistukselle soitettu ja tuli ihan asiallisia ohjeita sieltä suunnalta. Hyvää palvelua siis!

    Tarttis jostain kuitenkin taikoa vaihteiston laippa, jonka sitten MS / Lensu voisi sitten hitsata tuohon Bemun askiin kiinni. Onkos tietoa mistä voisi saada järkevään hintaan 10 - 15mm paksua alumiinilevyä tuollaisen 50 x 50cm palan niin voisi askarrella tuon laipan.
     
  10. Mikä moottori sulla on? Jos sen vaihteiston laipan saisi jostain siihen kuuluvasta laatikosta.
     
  11. Iiro

    Iiro Gearhead

    Sitä itsekin ajattelin, mutta halvimmat laatikot mitä löysin oli arvokkaita. Saksasta sais 200€:llä + 100€ postikuluja = tulee aika arvokas laippa.
    Moottori siis Honda K-sarjaa, mm. CRV:ssä / HRV:ssä löytyy.

    Jos jollakin on vaihteisto 50€:llä tarjolla, vaikka olis kuinka p¤&kana, kunhan vaan kiinnityspinta / laippa on ehjä, kaupat tulee!
     
  12. laakkius

    laakkius Gearhead

    uudenmaan teräsleikkaus
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No kun paikkakunnasta ei ole tietoa, niin poika osti juuri eilen JKL:stä 50x50 10mm alumiinin palan, Teräsmyynti Lehtimäki.
     
  14. Iiro

    Iiro Gearhead

    Olisko epäkohteliasta kysäistä että mitä moinen pala maksoi?
     

Kerro tästä muillekin!