Borgeson korvaussimpukan ongelmia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Pikku-Kalle, 15.5.2021.

  1. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Onko kellään ollu ongelmia noitten Borgesonin simpukoiden kanssa?

    Mulla on '69 Falconissa tommonen muistaakseni 800114 malli ja siinä on vähän ollu ongelmaa että kiinnityskorvakko ei kestä. Pitäs olla pultattuna kiinni asti ja kertaalleen fiksasin (hitsasin). Mietin tässä liekkö joku valmistusvika ollu materiaalissa tms (tuo on joku Hyundain tms simpukka mihin on hitsattu kiinnikerauta, sauman vierestä ratkesi kiinnikerauta), etupään alusta on muuten vakio paitsi vakaaja, jouset ja iskarit niin en usko että geometriassa tms on syypää? Autolla on ajettu vaan töihin ja kauppaan kesät talvet. En usko että jäykistetty alusta tuohon vaikuttaa?

    Mietin että kokeilisko uutta samanlaista, korjatakki toki vois mutta kylkeen ite hitsattu tuki oli kans rapsahtanu vähän irti enkä tiiä tihkuko sieltä öljyä vai vuotiko pakkasilla vielä vaan tuosta sektoriakselin stefalta mistä se on aina vähän vuotanu -25c ja alaspäin.

    Edit: Siis ainaki laittaessa pulttimopolla ne oli kireellä, nyt ku katoin ne niin niitä sai vähän kiriä. Ne on kiinni mukana tulleilla tuumapulteilla ja niissä on nyloc-mutterit päässä. Onko syypää vaan siinä nyt että ekat 6 vuotta pysy hyvin, sitte pääs löystymään ja kävi noin? Eikä korjauksen jälkeen oo myöskää pysyny kiinni vuotta? Ois tarvinnu kumminki pistää lukitteella nylocit ja siihen päälle vielä toiset mutterit.
     
    Muokattu: 15.5.2021
  2. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Mulla on tuo sama, mutta valitettavasti vielä hyllyssä odottelemassa asennusta. Eli ei omia käytännön kokemuksia vielä jakaa. Tuollaista ongelmaa tosin en ole lukenut, vaikka asiaa ja käyttäjäkokemuksia tutkinut suht paljon. Onhan malli ollut tuotannossakin varmaan 15 vuotta. Harvalla on tosin noin ympärivuotisessa käytössä.

    Asennelleet(ainakin Mustangiin tieten paljonkin laitettu Suomessa) ovat sanoneet Borgesonista, että kiinnityspaikkaa saattaa joutua fiksaamaan, että istuu kunnolla paikoilleen. Jonkun jenkkilehden asennusjutun olen lukenut, jossa kiinnityspaikaa joutuivat fiksaamaan. Vastaavanlaisia ongelmia kyllä ollut muillakin jälkimarkkinatuotteilla, Borgeson juttujen mukaan sieltä paremmasta päästä pitäisi olla kuitenkin. Siitä tuli mieleen, ettei ole jäänyt kanitukseen kiinnitys ja sitä kautta ylimääräiseen rasitukseen?

    Tänä kesänä jos oman saisi kiinni vihdoinkin, -67-tapauksessa pitää rattiputki ja akseli vielä modifioida. Rattiakseli on yhtä puuta vm. -67 asti.
     
    Muokattu: 15.5.2021
  3. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    En usko että on kanittanu ku en muista ainakaan mitään erikoisuuksia olleen. Se meni ennen konetta paikolleen ihan ongelmitta ja rattiakselin lyhennyksellä se loppuasennus. Mutta onhan se toki mahollista, tai jos se asennuspinta ei oo ollu ihan suora rungossa. Tosin luulis kai olevan jos vakio tehostamaton simpukka on siinä ollu suurimman osan auton elämästä.

    Tosin se runkopalkki ku ei sisällä mitään tukia niin voi olla että mulla on pelkät pultit vähä uponnu runkopalkkiin ja sitä kautta löystyny. Ja olihan toi toimivana 2013-2020 ilman ongelmia. En usko että toi talviajo mitenkään tuohon toimintaan vaikuttaa, ajelen kumminki rauhassa vaa normaaleita ajoja.

    Onko sulla linkkejä noihin juttuihin missä on fiksanneet asennuksia? Jos sais vähän referenssiä onko voinu olla itellä siitä johtuvia ongelmia. Pitänee itekki tehä vielä vähän tutkimustyötä.
     
    Muokattu: 15.5.2021
  4. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Pirralla runkopalkkia ja simpukan kiinnitystä on kuulemma joutunut pikkuisen muotoileen, ettei jää kiikkumaan ja pultit sitten vedä rasitukseen kiinnikettä. Pulttien löystyminen varmasti huono homma, pitää tosiaan lukita pultit ja pistää tukevat aluslevyt niitten alle?

    Tuossa ainakin muutama juttu, joita tutkinut. Oli niitä lisääkin, mutta näitä jenkkilehtien sivuja joutuu kikkaileen nykyisin maa-asetusten ja VPN:n kanssa että saa luettua. Ei oo jaksanut sitä, niin en muista oliko asia just näissä jutuissa esillä.

    https://www.hotrod.com/articles/installing-borgesons-integral-power-steering-classic-mustangs/

    http://www.mustangandfords.com/how-...3-how-to-install-integral-power-steering-gear
     
  5. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Suosittelen, jostain oon ehkä lukenu tuosta että porukka oli laittanu prikkoja mutta kannattaa varmaan kans prikat, lukite ja toiset mutterit pistää ni pitäs olla niin varmasti laitettu ku voi olla.

    En tiiä onko tuo sitte voinu jäähä kanittamaan niistä, pitänekkö sitte kokeilla uudella ja asennella se tasasesti. En taia jaksaa tuota korjata jos se vielä nillittelee öljyä plus tuskin uudempi yksikkö on huonommin ainakaa tehty. Kiitos paljo vinkeistä, pitää kattoa saisko jenkkeihin VPN:n päälle niin sais lukasta noi läpi.
     
  6. J.k.a.K.

    J.k.a.K. Gearhead

    Nyt oisi menossa borgesonin 800114 asennus -66 faikkuun ja ongelmaa pukkaa. Kiinnityslaippa vaikuttaa vinoon hitsatulta ja tottakai on vääntynyt myös ihan banaaniksi hitsauksen takia. Nyt jos pultit vetäs kiinni niin varmasti oisi halki hitsauksista. Tuo kans hyllyssä vuoden lojunu ja nyt sit pääsin "asentamaan"..
     
  7. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Saatko kuvaa ihan mielenkiinnosta?

    Mulla on tuon tukilevyn kanssa pelannu viime kesän ja talven ongelmitta. Pari kertaa tarkistin, yks pultti kiristy hitusen ekalla mutta ei tuossa enää oo ongelmia. Jos se meni paikolleen ni tee myös iso tuki taakse, ehkä hitsaa kiinni ja myös putkitus rungon sisään ei oo huono idea. Ite en ihan kehannu rueta hitsailemaan ku on sinkitys noissa runkopalkeissa.
     
  8. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Borgesonit ovat vanhoja korjatttuja/modifioituja simpukoita,C3 Vetteissä ollu ongelmia juuri vuotojen ym kuran takia.Joku simpukka oikein hyvä ja toinen aivan muuta,vahviketta kannattaa laittaa koska juuri Vetteissäkin vetelä runko antaa myöden
     
  9. ak72

    ak72 Gearhead

    Jenkkien Mustang foorumille haukuttu lyttyyn nuo Borgesonit. Monet suosittelee alkuperäisen simpukan kunnostusta ja paras paikka hommata: http://www.chockostangclassicmustang.com/

    Minäkin tilasin tuolta peruskorjatun simpukan tehostamattomaan ohjaukseen eikä ole valittamista ollut.
     
  10. J.k.a.K.

    J.k.a.K. Gearhead

    Meen tallille tänään ja voin muutaman kuvan ottaakkin.
     
  11. J.k.a.K.

    J.k.a.K. Gearhead

  12. J.k.a.K.

    J.k.a.K. Gearhead

    Eipä taida kuvien lisäys yllättäin onnistua..
     
  13. dart -66

    dart -66 Gearhead

  14. J.k.a.K.

    J.k.a.K. Gearhead

    No sieltähän se näkyy, eli laippa on erittäin kupera. Takimmainen pikku korvake on lähes oikean suuntainen ja loput laipasta on sitten ihan päin p...settä. Millä tavalla näitä on yleensä saatu istumaan paikoilleen vai onko muilla sattunu vähän parempi laatu?
     
  15. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Eiköhän tuon voi shimmata. Tutki miten pääset pienimmällä shimmauksella. Eihän noilla kuitenkaan ammuta tai mennä avaruuteen.
    Varmaankin jotain marginaalista saattaa olla ohjausgeometriaan, mutta tuskin nuo rungotkaat ihan prikulleen jämptejä ovat tehtaalta tullessaan olleet.
     
  16. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Ohjeissa oli kans että voi olla että tarvii shimmailla että sai rattiakselin suoraan tms. Kumminki shimmailu on ok homma tuohon.
     
  17. Liipo

    Liipo Gearhead

    Moro

    Mulla on uus borgesson hyllyssä mikä on 65 Musseen.
    Siinä on valurunko ei hitsauksia.
    Eli olisivatko siirtyneet nyt omaan tuotantoon?

    Toisessa on CPP simpukka ja se on pelannut hienosti ja on nopea.
     

Kerro tästä muillekin!