Brake valo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja tona59, 20.10.2002.

  1. tona59

    tona59 1st gear

    Vanhassa vm 80 Ruumisautossa Caprice Classic STW syttyi BRAKE valo mittaristossa yht`äkkiä kesken ajon ja syytä ei tahdo löytyä (valo jäi siis palamaan ja syttyy aina kun paat virrat päälle ja jää palamaan) mistään ei kuitenkaan tahdo löytyä syytä tähän ! Hermo menee poistanko polttimon? Eli vinkkejä mistä hakea syytä....
     
  2. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Tarkista jarrunesteen pinta,jos on sähköinen valvonta.Kytkentäkuvien mukaan vika vois olla siellä.Tai ota johto irti,voihan kytkinkin olla rikki.
     
  3. Cad60

    Cad60 1st gear

    Siis onko kyseessä "käsijarrun" brake valo? jos näin on.. niin vikaa kannattaa lähteä etsimään sieltä käsijarrupedaalin kytkimestä muistaakseni on yksinkertainen peltilätyskä joka sytyttää valon kun maadottuu, ei muuta kun pää sinne jalkatilaan ja sorkkimaan sitä kytkintä.. Mulla teki samoin, kun vapautin käsijarrun niin valo katosi, mutta vähänajan päästä syttyi itsestään,
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Molemmat edellä mainitut pitää kyllä paikkansa mutta myös vuoto pääsylinterissä aiheutta valon syttymisen. Minulla buickissa syttyi valo yleensä kun jokuu muu kuin minä ajoi autoa: muut painelivat jarrua vähän kovemmin. Ihmeteltiin pitkään, että mistä se johtuu mutta sitten alkoi pikkusen häviämään nestettä takapiiristä ja vähän tutkailin ja huomasin, että takapiiri vuotaa pääsylinterin ja tehostimen välistä ulos. Se miksi valo syttyi, johtui siitä härvelistä mikä on vähän matkaa alas ja taakse jarruputkistoa eli se jakaa paineet etuputkille ja samalla tutkii, että molemmissa piireissä on oikeat paineet. Eli jos on vuoto jommassakummassa, paine-ero kasvaa piirien välillä ja valo syttyy.
     
  5. autoilija

    autoilija Gearhead

    Tän luultavimmmin tuntee jo jarrupolkimen toiminnasta,eli jos painuu liian syvälle,tarkista nyt ne nestepinnat sieltä säiliöltä.Jos tuntuu olevan ok eli ei ole vajonnut sitten sinne jalkatilaan..Ei ole mukava kokemus jos jarrut häipyy,ainakaan kesken ajon.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    jossain letukoissahan on jarrupolkimen luona katkaisia joka sytyttää valon jos poljin käy liian "pohjassa" kuitattava käsin
     
  7. tona59

    tona59 1st gear

    Kiitos neuvoista , mutta esim. jarrunestettä ei ole hävinnyt joten tutkimukset jatkuvat myöhemmin kun aikaa riittää. Jarrut tosin tuntuvat hieman turhan etupainoisilta ja poljin ehkä painuu hieman turhan syvälle. Auto on minulla uusi tuttavuus ja entinen omistaja joka on hyvä tuttuni ei ole törmännyt ko. ongelmaan ennen , lisäksi auto oli keväällä käytössäni aika pitkään ja toimi moitteetta joten jatketaan harjoituksia.
     
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minun autossa tuo vuoto oli aika pientä, pinta laski n. 1cm per/kk ja polkimessa ei huomannut mitään. Mutta jos se samasta kohti vuotaa sen huomaa siitä, että sylinterin alapuoli on märkä. Muutenhan se kastu vaikka sateella ajaa.
     
  9. Arnes

    Arnes 1st gear

    itselläni chevyssä aina välillä samaa vikaa,akunkenkä irti ja takaisin niin valo sammuu, jos ei varsinaista vikaa jarruista löydy.
     
  10. 454SS

    454SS 3rd gear

    chevy vanissa valo sytty kun paino poljinta todella kovaa ja sen sai sammumaan kun hipaisi poljinta kevyesti jalalla. fleetsidessa valo vilkkui aluksi ja jäi sitten palamaan jatkuvasti, syy liian alhainen jarrunestemäärä. sammui vasta kun akunkenkä oli irti jonkin aikaa erään remontin yhteydessä.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itsellä Caprice -83 vilautteli myös joskus ko. valoa. Syynä oli jumittunut takajarrun automaattisäätö jolloin takapyörän sylinteri joutui jarrutuksessa tekemään isomman liikkeen jonka vikatunnistin tulkitsi vuodoksi.

    Juha
     
  12. CHEVYTBI

    CHEVYTBI 1st gear

    Omassa vanissa paloi samainen valo aina aika ajoittain, sammui + -navan kuitilla. Jarrunesteet yms. liitokset ja sähköt ok. Syyllinen oli repsikan puoleinen letku, joka pullistui jarrua painettaessa mut ei vuotanut vielä. Tämä aiheutti paineen vaihtelun piireissä ja sytytti brake -valon.
     
  13. tona59

    tona59 1st gear

    Brake valon syttyminen aiheutui paineen vaihtelusta (huono jarruputki) + pieni vuoto takapiirissä , joten asia on nyt kunnossa .
    Kiitos kaikille viestiin vastanneille
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    hei, onko tää ruumisauto joensuusta..(?) jos on vuosimalli ainakin täsmäis, ajelin autolla toisella puolella suomea noin vuosi sitten 400 km matkan, ja jarrut tosiaan oli ainakin silloin ihan perseestä. vetää lukkoon todella iloisesti ja puoltelee minne sattuu. tuo jarruvalo oli muistaakseni käsijarrun varoitusvalo, joka johtunee ettei se anturi käkkärin palauttajan vieressä oikein skulaa. Suosittelisin että katot pääsylinterin palasiksi ja kasaat takas, sekä tsekkaat onko jarruputket jostain rutussa.
     

Kerro tästä muillekin!