Britti pultit

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja mietmi-3, 9.6.2019.

  1. mietmi-3

    mietmi-3 Gearhead

    Kerkesin tos äsken kokeilemaan Humberin pulttien kierteitä. MIKÄ VI#¤"N kierre noissa oikeen on. Ei käy mikään tuumainen kierrekamman nousu eikä kyllä millinenkään :eek::confused: Pultin kannassa lukee BEER 45R55 !
     
  2. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Whitworth?
     
    palontie tykkää tästä.
  3. Stang 72

    Stang 72 2nd gear

  4. Tai olisko tästä apua:

    In fact there IS grades on E-type bolts, and as you would expect on a British made car, they use the British Grading system.
    Why would a British car use the USA grading system as used in USA and pretty well no where else?

    A basic Mild-Steel of 45-55 ton yield strength is Grade R.
    Thus for those into XKs will find many bolts with BEES 45R55 embossed on the head - BEES being the Brand, and R being the Grade, but to be double identified also the 45-55.
    Other brand bolts such as AUTO-R, and GKN-R just show their brand and their 45-55 ton mild-steel grade R.

    The next highest grade commonly used was 55-65 ton, shown as Grade T
    Then the next grade not often used was 65-75 ton, shown as Grade V
    Then the top grade in Automotive use, 75-85 ton was shown as Grade X.

    Now in the early 1960s, Jaguar actually marginally improved the strength of their mild-steel bolts to now be grade S instead of R.
    Grade S is one increment stronger at 50-60 ton yield.
    Anyone who has restored an E-type will find mostly Grade S bolts, a few T and a few X.
    All the smaller fasteners less than 1/4" dia are invariably ungraded-mild-steel, less than R, and don’t need to be identified.

    So the pictured flywheel bolt, shown as GKN (brand) and X, is a 75-85 ton yield setscrew.

    Someone else can work out how that equates with GRADE 8
     
  5. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    BSW tai UNF

    Voi olla myös tehtaalla ihan oma kierrestandardi niinkuin jossain vanhoissa ompelukoneissa.
     
  6. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    BSW= British Standard Whitworth.
     
  7. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Sitten on myös BSF = British Standard Fine eli Whitworth hienokierre, mihin olen törmännyt vanhassa Brittitraktorissa.
     
  8. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Myös kanta voi olla erikoinen. Minorin oven saranan pulttien kanta on jotain 13,5 mm. Kierre on muistaakseni Whitworth.
     
  9. BSW -pulteissa on omat avainvälinsä ja siten myös avaimet. Sellasia ei enää edes joka kaupasta saa.

    Wikipediassa on noista Whitwortheista:

    https://en.wikipedia.org/wiki/British_Standard_Whitworth

    ja niiden hienokierteistä:

    https://en.wikipedia.org/wiki/British_Standard_Fine

    ja brittien pyöräkierteestä:

    https://en.wikipedia.org/wiki/British_Standard_Cycle
     
    isalmela tykkää tästä.
  10. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Mulla on jossain looranpohjalla pari kierretappia joiden luulin olevan jotain tavallisia tuumakokosia. Ne ei vaan sopinut muttereiden kierteille, sitten otin silmän käteen ja niissä oli w kirjain. Kokoluokka oli muistaakseni 5/16"
     
  11. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Whitwortin speksaus menee pultin paksuuden mukaan missä sitte sattuu olemaan joku avainväli standardisoituna. Esim. Jos millikierteet olisi witwortteja 13mm avain olisi 8mm, 10mm avain olisi 6mm yms.

    Muistaakseni ainakin jotkut withwort avainvälit menee aika lähelle tuuma tai millimittoja että saa sellasella avaimella auki. Tietty jos enemmän harrastaa niin wothwort avaimiakin on saatavilla briteistä.
     
  12. mietmi-3

    mietmi-3 Gearhead

    Toi kantojen koko tuli huomattua heti purkuvaiheen alussa. 1/2" ei mahdu ja 13mm:kin on tiukka o_Oo_O . Muut kantojen koot kans ihmeellistä. Luulin että Brittien pultit on samoilla tuuma mitoilla ku USA:kin. EIPÄ OO :mad: . Ainoa valonpilkahdus asiassa on että YLI 90% pulteista/muttereista on avautunut helposti. Jos ajattelee että auto on purettu noin 80% nyt ja katkenneita jenkoja on max 10kpl niin ei tässä oo hätää. Pitääs vaan löytää jostain AIKAA jatkaa projektia. Esim viimeviikko meni päivystyksen takia pilalle ja huomenna pitää lähteä yön yli keikalle ja torstaina hesaan ja........ Aargh :mad::mad:
     
  13. palontie

    palontie Gearhead

    Toraforsissa on muistaakseni myös withwort avaimia.Ite aikoinaan tilasin briteistä jokusen silloin kun tuli noit brittiprätkiä harrastettua,esim trumpan nokkia kun sääti piti olla w avain.
     
    Jussi289, sdfsd ja isalmela tykkäävät tästä.
  14. Jokeri

    Jokeri Gearhead

    "Juu on sitte kimurantit pultit, ei oo millikokoa ei tuumakokoa" martti, hinausauto, autot 2- elokuva
     
    Sounderi, toyopet, zuinula ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Bluestone

    Bluestone Gearhead

    Ei ole britti osannut päättää mitä kierrettä yleisesti käytetään, eikä osaa nyt päättää miten eu:sta erotaan :confused::eek:
     
    palontie, 1purehell, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Osas ne päättää ja se kierrestandardi on withworth...

    Sen jälkeen on tietty sotkettu kaikkee sekasin niinkuin muuallakin.
     
  17. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Ne osas päättää melkeen joka pajalla eri kierteen käyttöön.
    Eli valinnanvaraa tuolla ulkoilmamuseo-saarella on ollut yksinkertaisesti ihan liikaa. Whitworth, BSF, BSP, tai ihan mitä vaan kirjainyhdistelmiä siellä saatto käyttää vapaasti, kunhan oli "British Standard".. Eikä sekään ollut pakko. Sai käyttää myös UNF, UNC, NP,...

    BSW "korvasi" useita kierteitä, mutta eihän ne käytössä olleet mihinkään hävinneet..:mad:
     
    1purehell tykkää tästä.
  18. BBLate

    BBLate 1st gear

    Jossain vanhemmissa brittiprätkissä jossain vaiheessa ollu semmosiakin kierteitä että nousu on sama vaikka halkasija vaihtuu, en tiiä oliko joku nimikin noille kyseisille jengoille. Joku visaampi tietänee
     
  19. Whitworthissa on samoja nousuja eri halkaisikoilla ja niitä on käytetty just brittipyörissä:

    [​IMG]
     
    palontie, BBLate, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!