Budjetti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja sampop, 8.9.2005.

  1. sampop

    sampop 1st gear

    Tämä saattaa olla herkkä aihe, mutta minua kovasti kiinnostaa minkälaisilla budjeteilla Street (A-D) voisi kuvitella selviävänsä.

    Tehdään vaikka ajatusleikkki. Kuvitellaan että on olemassa pelleiltään ja alustaltaan hyväkuntoine pikku-moppe tai -chevy ja siihen aletaan kasaamaan konetta, laatikkoa ja perää. Ilmeisesti alustakin pitää pistäää vireeseen, sekä tietenki n turvavehkeet. Päätetään luokka, minkä suuruisista rahallisista eroista puhutaan koneen ja muiden hilkkeiden osalta. Oletetaan myös että mukana on 2-3 asiansa osaavaa pultinvääntäjää.

    Entä minkäsuuruiset kulut syntyy kumeista ja muusta kulutustavarasta?

    Tavoitteena on varmasti ensimmäisenä vuonna rakentaa laite, josta jatkokehittelemällä voi tehdä jopa menestyvän laitoksen.

    Tietysti rahaa menee hukkaan virhehankintojen ja muiden aloittelijoiden munauksien takia. Mutta kai jonkinlaista näppituntumaa löytyy, missä hinnoissa eri juttujen osalta pyöritään. Lopputulemahan on varmaan - kuten kaikessa autoharrastamisessa - rahojen kaikkoaminen. Olen kuitenkin vannoutunut Excel mies, ja kiinnostaa laskea ensin ja katua vasta kun ei usko omia laskelmiaan. En ole siis kiinnostunut utelemaan kenenkään henkilökohtaisia raha-asioita tai tiimien budjetteja, haluan pohtia olisiko se sittenkin mahdollista...
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Noi budjetit on vähän sellasia kyseenalasia juttuja, kun asioita voi tehdä niin monella tapaa. Kalusto on ihan oma lukunsa, siihen saa rahaa menemään niin paljon kun vain on, tai tyytymällä käytettyyn tekniikkaan hyvien kanavien kautta voi selvitä pienelläkin. Sen voi sanoa ihan suoraan, että halvimmalla tietyn nopeuksisen kaluston suhteen pääsee ostamalla sellasen valmiina, itse rakentaminen tulee aina kalliimmaksi. Jokainen rakentaja ottaa näissä hommissa persnettoa ostamalla kaupasta uutta osaa, niistä ei ikinä saa sijoitettua rahaa takaisin, ei lähellekään. Rakentamis- ja turvavarustekustannuksetkin riippuu paljonkin omista kyvyistä. Mutta sellaset peruskamat joita tavallisessa katuautossa joutuu päivittämään on tyypillisesti vyöt, bensalinjat, kardaanilenkki, lootan räjähdyssuoja ja mahdollisesti kaaret. Bensalinjat lienee noista kalliimmat. Niissä halvimmalla selvinnee käyttämällä mahdollisimman paljon putkea hydraulikaupan helmiliitoksilla, pitämällä liitosten määrä minimissä ja ehkä käyttämällä letkuinakin hydrauliliikkeen tekemiä. Kardaanilenkki syntyy lattaraudasta vähemmänkin kätevältä nopeesti, kustannuksia ehkä kymmenen euroa jos voi ite hitsata? Vyöt saanee halvimmillaan suunnilleen sadalla eurolla ja lootan räjähdysmatto lienee samaa luokkaa. Turvakaaren valmistanee parista kuuden metrin kangesta, kustannuksia ite hitsaten tulee ehkä parisataa euroa. Sitten kun vauhti kovenee, vaaditaan enempi myös turvavarustetta ja kustannukset niilötäkin osalta nousee, mutta tollaset suurinpiirtein riittää aina 11.00 aikoihin saakka. Sen alle tulee sitten lisää, ja seuraava raja on 10.00 sekuntia jonka jälkeen kustannukset noilta osin taas kasvaa.

    Osallistumismaksuja tulee ensinnäkin FHRA:n kilpailjajäsenmaksu 40€, osallistumismaksu per kilpailu oli 140€ per kisa, josta jäsen saa puolet pois, eli jäsenyys kilpailijalle (ja usein muillekin) kannattaa sen tarjoamien etujen takia. Päälle tulee vielä kertalisenssi 10€, eli yhtä kisaa varten osallistumismaksuksi tulee vähintään 120€. Jos meinaa ajaa kaikki kisat, kannattaa hommata AKK:lta juniorilisenssi, tulee pikkasen halvemmaks kun kauden kertalisenssit. Sitten tulee tietysti itse matkan kustannukset, mennäänkö ajamalla vai trailerilla jne. Missä majoitutaan, mitä syödään, kuinka ylläpidetään nestetasapainoa jne. Kaikki tarjoavat mahdollisuuden kuluttaa joko paljon tai vähän rahaa; vähälläkin pärjää, mutta paljonkin saa menemään.

    Joitain kisoissa tarvittavia kamoja kannattaa yrittää pyytää lainaksi, sammutuspeite, sammutin, auton alusmatto, ne kaikki täytyy olla. Smaoin pukit olis hyvä olla autolle, käyttäminen ja säätely ilman niitä kun on kielletty. Vetokalustoa, traileria ja paljon muitakin kustannuksia voi sitten yrittää sada "sponsorina", eli hommasta ei välttämättä peruskaluston lisäksi tuu mitenkään ylivoimasen kallista.
     
  3. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mites tossa lisenssiasiassa toimitaan katuryhmissä eli saakos tommosen kertalisenssin ihan vaan paikan päällä lyömällä rahaa tiskiin vai kuin? Kun jos oon oikein ymmärtänyt niin eikös semmosen koko kauden voimassa olevan lisenssin saaminen edellytä kaikenmoisia kirjallisia tenttejä, ajosuorituksia yms. :eek:
     
  4. Henski

    Henski 1st gear

    Kertalisenssin saa paikanpäältä ilmoittautumisen yhteydessä hintaan 10€.
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Samoin ton street luokissa käytettävän juniorilisenssin saa AKK:lta tilaamalla ja maksamalla, ei oo kokeita eikä muuta.
     
  6. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ookoo, tässä pikkuhiljaa selvitellään josko tuo pariin kisaan osallistuminen sit ens kesänä toteutuis ja toi juniorilisenssihän lie semmoseen harrasteluun paras vaihtoehto.
     
  7. maverick

    maverick Gearhead

    mun ehdotus olis että street cuppi ajettais yks päiväsenä niinkui muistelisin että ajettiiin josku 90 luvun vaihteees, sillä saataisin budjettia vähän alemmakks eikä välttämäti menisi koko vkn loppua kisois. ei
    taida vaan olla nykyään mahdollista kun täyttyy ottaa muut luokat huomioon,aika ei riitä. mut ite ei ole tullu vaan sen takia osallistua kun on
    vaan helpompi mennä v8/gti/westcoast cupin kisoihin 1 päiväsyyden takia. muuta syytä ei ole miksi en ole tullut ajamaan sm-sarjaan.
    tiedän et on myös muita jolla samanlaisia ajatuksia. sit töihin , et sais massia jos pääsis viel sienestäää! :D
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei mullakaan mitään tuota vastaan olis. Toi kakspäiväsyys tosiaan tuo väkisinkin lisäkustannuksia. Tosin, aika moni jäis varmaan silti luuhaamaan toiseks päiväks. Muistaakseni joku kisa oli ainakin jonkun pyöräluokan osalta tänä kesänä ykspäivänen. Erona tollaseen "kyläkisaan" tosiaan on toi, että luokkia on aika paljon ja ajoa tulee ehkä vähempi päivän aikana kun niissä. Viimeks tais olla kolme kierrosta lauantaina, vai oliko neljä? Kisan vieminen päivässä läpi ei ehkä oo kutienkaan ihan realistista kun ei se sais kauheesti haitata muitakaan.
     
  9. Henski

    Henski 1st gear

    Sit jos kisa olis ykspäivänen, niin moni kuitenkin haluis varapäivän jos sattuiski satamaan. Ja jos varapäivää ei käytettäiskään, niin taas valitettais kun turhaan ajoin sadetta pitämään... Tästähän on ollu WCC puolella joskus vääntöä. Eli on aika kaksteränen miekka!
     

Kerro tästä muillekin!