Buick 1968-70 8.2" taka-akseli

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Luckyluke, 2.9.2019.

  1. Luckyluke

    Luckyluke 1st gear

    Moro

    Pienen testailun jälkeen maantienopeuksissa ja erityisesti vauhdin mukana kasvavan tärinän lähteeksi näyttäisi paljastuvan kierot taka-akselit.
    Buick on tehnyt kolmena mallivuotena (68-70) omaa 8.2" taka-akselia, joka ei ole sama kuin 8.2" BOP tai Chevy 8.2" c-clippi perä. Tätä perää käytetty kaikissa USA:n markkinoiden Buick A-bodyissa (ml. GS).

    Sitten se kysymys: Tietääkö kukaan mistä tähän löytää uudet vetoakselit tai käykö jonkun muun GM perän akselit tähän suoraan? Auto on 1970 skylark. Googlettamalla en löytänyt akseleita buickkeihin kuin 64-67 8.2" BOP tai 71-72 8.5" periin.

    -Antti
     
    Muokattu: 2.9.2019
  2. Tarkoittanet vetoakseleita?
     
  3. Luckyluke

    Luckyluke 1st gear

    Juu, kyllä. Vetoakseleita. My bad.
     
  4. Luckyluke

    Luckyluke 1st gear

    Hyvä et tuli ryömittyä vielä auton alle. Oletin automaattisesti perän olevan alkuperäinen, mutta tarkempi ihmettely paljastakin perän olevan 8.5". Eli joku swapannut 71/72 buick/olds perän. Positiivinen yllätys. Osia löytyy paremmin ja ne ovat jopa halvempia.
     
  5. Niin tarviitko sä siihen vielä vetareita? Mikä vika niissä vanhoissa on?
     
  6. Luckyluke

    Luckyluke 1st gear

    Kyllä tarviin. Vanhat on kierot ja pukeilla kokeiltuna rengas väpättää ihan reilusti.
     
  7. puna niska

    puna niska 3rd gear

    Niin vetari heittää ei vanne?
    Katottu silmämääräisesti ja tai kellolla?
     
  8. Luckyluke

    Luckyluke 1st gear

    En ole kellolla katsonut, mutta on havaittavissa myös vetarista perä pukeilla ajettaessa.
    En muutenkaan keksi mikä muu aiheuttaisi n. +85 km alkavan voimakkaan nopeuden kanssa voimistuman voimakkaan tärinän penkissä ja lattiassa.

    Tähän mennessä tehty.
    -kardaanissa uudet ristikot
    -kardaani tasapainotettu
    -kardaanikulmat tarkistettu
    -renkaat tasapainotettu

    Ja täristää edelleen ja samalla lailla paikallaan pukeilla ajettaessa.
     
  9. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Kannattaahan vetarit tarkastaa heittokellolla ennen uusien hankintaa. Saat ainakin varmistettua, että vika on vetarissa. Ettei ihan turhaan tule vetareita vaihdettua..
    Jos vaikka vikaa renkaan kudoksissa eli rungossa??
     
  10. Luckyluke

    Luckyluke 1st gear

    Voihan sen tehdä ihan varmuuden vuoksi. Mutta tärinä on sama ilman renkaita tai jopa ilman jarrujumpuja perä pukkien päällä ajellessa.
     
  11. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Arpaa vetämään...

    Perän kiinnitys ja ripustusten kunto ?
    Jos on löysää jossakin niin kertautuu melko nopeasti.

    Pitääkö perä ylimääräistä ääntä ?
    Onko perän sisälle kurkistettu, millaiset öljyt ?

    Voisiko pinionin akseli/lautaspyörä olla kiero ja perämurikan laakerit sököt ?

    IS
     
  12. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Jep. Laakeri vika perässä, löysä pinionin laakeri yms kannattaa pois- sulkea ekana.
     
  13. Luckyluke

    Luckyluke 1st gear

    Kiitos vinkeistä. Helposti havaittavaa väljää ei tukivarsien puslissa ole. Mutta tarkoitus olisi ottaa perä alas ja kiikuttaa se remontoitavaksi. Lienee helpoin näin todeta pinionin akselin kierous yms. Ajattelin tilata Timkenin master rebuild kit ja samaan konkurssiin menee uudet vetarit. Tarviiko muuta perusremonttiin? Saa suositella pk seudalta tekijää peräremontille.
     
  14. Luckyluke

    Luckyluke 1st gear

    Päivitetäänpä tätäkin. Pientä helpotusta tuli kun laatikon pusla vaihtui kumiseen, mutta edelleen täristi. Näyttäisi, että tärinä on kardaani peräistä jos ei kokonaan niin ainakin osin. Väljää löytyy perän pinionista ja toisesta päästä, eli laatikon päästä hela varmaan kulunut (th2004r). Perä lähtee pinionin vaihtoon ja samalla tarkistetaan muut väljät sekä vetarit ja kardaani vielä kertaalleen. Keväällä taas ihmetellään lisää miten vaikutti tai ei vaikuttanut..
     

Kerro tästä muillekin!