Buick 1969 kardaanin ristinivelen vaihto.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja high torque racing team, 29.12.2019.

  1. Hei, minun pitää vaihtaa kardaanin ristinivelet 1969 buickiin. Alkuperäiset ristinivelen kupit on lukittu putkisokilla. Jokaisesta kupista pistää esiin 2-3 mm, sokka joka on muovia. Sain viilattua sen helposti pois. Mikä merkitys sillä muovilla on ? Miten uusi ristinivel lukitaan tillansa ? Onko kenelläkään kokemusta tuollaisten nivelien vaihdosta ? Tavallisista lukkorengas ristinivelistä on kokemusta, mutta tämä versio on minulle uusi. Osaisiko joku auttaa .
     
  2. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Putkisokka? Ne ristikon kupit on lukittu paikoilleen sillä muovilla. Se pitää kaapia sieltä ristikon haarukasta pois ja siihen tulee korvaavaksi joko sisä, tai ulkopuolisilla lukkorengassokilla oleva ristikko, riippuen siitä onko siellä kummalle mallille tilaa. Putkisokkaa en ole kyllä koskaan ristikossa nähnyt, mutta se ei todista etteikö sellaisia ole. Kuva olis kiva.
     
    Jussi289, high torque racing team ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  3. Mika.V

    Mika.V 3rd gear

    How To Replace Factory Plastic Injected U-Joints:



    Sitten kun sulattaa muoveja pois, kannattaa vähän varoa, sillä ristikon kupit saattavat lennellä ympäri tallia, jos niitä on yrittänyt irroittaa ilman lämmitystä (nimimerkillä kokemusta on :))
     
    faffeli, high torque racing team ja xarper tykkäävät tästä.
  4. Kiitos neuvoista ja erityisesti Mika.V:lle video linkistä. Nyt tiedän kuinka se tehdään. Kaasupilli laitteet töistä vaan lainaan ja irroitelemaan.
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    No ei ne muovit ole vielä tähän mennessä pillejä vaatinu. Kattoo vähän mistä tukee ja mihin lyö tai puristaa, niin irtoo ne.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  6. Procharged Vette

    Procharged Vette 2nd gear

    Surkea esimerkkivideo. Sisälsi lähinnä vaan vasaralla hakkaamista.
    Kun itse vaihdoin vetten vetoakselin (alumiinia) ristinivelen, yhtään lyöntiä vasaralla en tehnyt. Jokainen vasaran isku tekee "kotimaisen työn jäljen", ei mitään järkeä. Minä vedin vanhat laakerikupit ulos ULOSVETÄJÄLLÄ. siis sellaisella tavallisella jossa on kaksi L- mallista haarukkaa ja keskellä pitkä ruuvi.
     
  7. grantorino

    grantorino 3rd gear

    Kyllä teräs osat naputtelua kestää noin pienellä vasaralla, on eri asia sitten alumiinit ja muut pehmometallit.
     
  8. Terve,nyt on buickin kardaanin ristinivelet irroitettu. Homma eteni minulla näin. Yritin ensin saada ristikon laakerikupin liikkeelle varovasti prässillä. Ei tapahtunut mitään ! Prässin työpöytä vaan hieman taipui. Prässi on kunnon kokoinen vanhaa kotimaista(Pohjalaista) tekoa. Seuraavaksi sulatin/poltin opetusvideon mukaisesti muovit pois jokaisesta laakerikupista. Kuudesta laakerikupista kaksi "pamahti" ulospäin noin 3-4 mm sulatuksen aikana. Raudan jäähdyttyä putsasin teräsharjalla ja paineilmalla kaikki palamisjätteet pois laakerikupeista ja ristikoista. Sitten otin tukevan tavallisen ulosvetäjän,jollaista jäsen Procharged Vette:kin oli käyttänyt sekä WD-40:tä laitoin reilusti jokapaikkaan. Laakerikupit lähtivät liikkeelle hyvin pienellä voimalla. Ulosvetäjä ei työnnä vastakkaisen puolen kuppia kokonaan pois pesästä,joten otin lopun siirtoleukapihdeillä pyörittämällä edestakaisin ja vetämällä ulospäin. Kaikkein ensimmäiseksi,ennenkuin tein yhtään mitään mittasin kuitenkin yoken silmukoisen ja akselin silmukoiden etäisyyden, varmistaakseni,ettei mitään"muodonmuutoksia" tapahdu. Mittaustulos oli sama ristikoiden irroituksen jälkeen. Palaan asiaan taas kun olen saanut Amerikan Yhdysvalloista varaosalähetyksen kotitalliin ja saan asennettua uudet Moogit paikoilleen. Sillä aikaa sovittelen autonkoria korigrilliin hiekkapuhallusta ja maalausta varten. Rakentelun täyteistä kevään odotusta kaikille :)
     
    grantorino ja Mika.V tykkäävät tästä.
  9. xp

    xp Gearhead

    Jos on kaasupillit käytössä niin voi poltella vanhan nivelen poikki / osiksi sieltä haarukan välistä. Sitten voi painaa kaikki kupit sisäänpäin pois reijistään.
     

Kerro tästä muillekin!