Buick 401 ja 425 Nailhead-moottorien osien saatavuus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mikael K, 15.10.2010.

  1. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Voi herran jumala teitä naulapäähifistelijöitä. Joo se ei missään nimessä käy Oton kolme-neljä-kuus molopäähän. Lol

    Vanhoissa vesipumpuissa ilmennyt sellaisiakin vikoja kun laakeri pettänyt 5.800rpm flekti lähtenyt irti ja tullut jopa paksun amerikkalaisen konepellin läpi.
     
  2. Otto

    Otto Gearhead

    Hehheh!
    Klik yks, klik kaks.
    Toisinaan nuita bongaa Ebaysta käytettynä, maalattuna, ja yleensä venemoottoreista irroitettuna. Kiiltävänä ne maksaakin sitten jotain hullua. Iskemättömänä paketissa niitä ei oo ittelle tullut muita vastaan kuin tuo viime talvena(ko se oli) hankkimani. Toki rujon näköisestä käytetystä saa hangattua nätin jos omaa pitkän pinnan.
    Tuohon kun löydän 401:sen vesipumpun amuliinista niin kai sekin tars hangata kondikseen...

    Jos joku meinaa heivata pois sen öö mikäseon, water cross over? niin saa sen mullekkin antaa vaihtoehtoisesti...

    Ei sillä oo kiire taas tällä hetkellä... hotrottelo oli keväällä Lahdessa näytillä projektina Turku Kustom Show'n osastolla jossa joku saattoi kaasari-setin bongatakin. Viimosena sitä settiä laitellaan vasta...
     
  3. RivO

    RivO Gearhead

    OT:

    Motörhead (lähesmerkki) Nailhead, kover bändiä kasaan? no... mites?

    mie voin soittaa bassoa ja Laulaa?
     
  4. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    /\Älkää avatko tota linkkiä! Ylläpito poistakaa toi.
     
  5. B 50

    B 50 Gearhead

    Siinä oli(on) `58:n pitkä vesipumppu mun käsittääkseni 364:n jakokopalla. Jos joku tarvii niin olis jouten `61:n välipituinen vespumppu.
     
  6. B 50

    B 50 Gearhead

    Yhtykäämme pyhään yhteiseen uskontunnustukseen:
    http://www.youtube.com/watch?v=5sUj9JZCKtc
     
  7. rakkari

    rakkari 3rd gear

    mä ostin vesipumpun 59- 401cin us.partsista sielt ei saanu kuin ilmastoituun versioon, ja mun on ilman ilmastointia niin ei sillä pumpulla ollu muuta eroo kuin akselin pituus... :-? mä sorvarin semmosen speiserin siihen akselin ja hihnapuörän väliin et sain koko akselin yht pitkäks ku alkuperäsen ja hyvin on toiminu... 8)
     
  8. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Täh? Mun mielestä ilmastoidun vesipumppu on pitkä koska siihen tulevassa hihnapyörässä on enemmän uria? Saatan -taas- olla väärässä? Nyt ei meinaa muistaa kaikkia juttuja noista. 58 avossa tänne tullessaan oli 59 401 nokalla. Ostin osina 425 minkä laitoin nokalle. Se meni Beelle kun piti laittaa nykymotti ja loikkariautomaatti. En laittanu. 64 Rivierasta hain 401 keulalle. Pari muutakin naulapätä pyöriny tallilla mitkä osina lähteny kiertoon. Kaikissa noissa molopäissä oli rautaset vipat ja alumiiniset jakopään kopat. Sitä Beelle mennyttä irtonaista piti kerran alkaa hifistelee kun jotain muita alu osia kiilloittelin. Siis noissa moteissa mistä vain eka 401 oli 59 ja muut oli uudempia esim 425 oli vm 65, niin niissä kaikissa oli vanhemmat vipat? Se oli aikaa jolloin noita ei saanut uutena. Nyt saa vippaa joka lähtöön. 58 avossa täällä ollessaan on aina ollut iso molopää. Nyt kun kun valmistuu on 425 nokalla ja sehän siinä pitääkin olla kun otteessakin se lukee.
     
  9. Otto

    Otto Gearhead

  10. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Hmmm...
    noi kolme uutta lyhytnokkaista alsapumppua mitä mulla on,niin ovat kaikki samalla akselipituudella, mutta kahdessa 3-lapainen ja yhdessä 5-lapainen ropelli.
    5-lapainen kuuluu ilmastoituun versioon. Ainakin ´63 ja uudemissa ilmastoinnin ym.hihnalinjat on reparoitu kohdalleen erilaisilla hihnapyörillä ja niiden offseteilla pelaamalla. Kombinaatioita löytyy sit heti miljoona, ja tuntuu että saisi olla ihan voodoo ukko tai oraakkeli, että niistä saisi tolkun mikä kuuluu mihinkin.
    Sen mä kuitenkin tiedän,että halkaisijaltaan pieni(en nyt muista mittaa) 3-urainen vesipumpun fillari on peräisin ilmastoidusta mallista.
    Damperin pyörän ja vesipumpunpyörän keskinäisellä koollakin on merkityksensä. Vesipumpun pitäisi jauhaa n.25-28% yli, että jäähdytys toimisi parhaiten.
    Ite sorvautin alumiinista 1-uraisen vesipumpun pylpyrän,jossa on sama halkaisija kuin ilmastoidun 3-uraisessa.Nyt on välitys kohdallaan.

    Ja jos sattuu jostain kumman syystä niin hassusti, että ei oikein hihnalinjat osu kohdalleen kiinnikkeissä kaikista prikkavirityksistä huolimatta,niin vesipumpun akselissa olevaa klimppiä, mihin ropelli tulee kiinni, sitä voi painaa prässissä suuntaan tai toiseen,kunhan tukee laakerin perspuolelta niin, ettei se tulehdu käsittelystä.
     
  11. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Otto on hiivatin hienon näköinen toi koppa 8)
    Millä työkaluilla sä oot sen nysvännyt ja millä karkeuksilla?
     
  12. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

  13. Ahti

    Ahti 3rd gear

    Aika hintsusti 322 koneesee...
     
  14. Otto

    Otto Gearhead

    Täng juu,
    -Jees, sipasin aluks valuryysyt reunoista ja valujen saumoista viilalla ja vingun kovametalliterällä. Varovasti ettei mee liikaa... Tossa oli aika paljon ryysyjä, se on ilmeisesti tehty painevaluna kolmella tai neljällä muotilla. Hienompaakin valutyötä oon nähnyt, tossa on vesipunpun ja dampperin välinen alue kovin rupinen.
    -Sitten samaan koneeseen 120 pyörölamelli vai mikä sen nimi on... mahollisimman pieni. Sellanen missä on pelkkää hiomapaperia.
    -Seuraavaks sama 180 karkeudella. Hiomapapereiden merkitys on saada ne ryysyt ja pienet virheet sileiksi, ei käydä koko palikkaa läpi.
    -Sitten Kolmen Ämmän vastaava mutta olisko ollut vielä 180:kin hienompi karkeus, semmonen vinkuun kiinnitettävä sekin oli jossa on karhunkieli ja hiomapaperia vuorotellen. Sillä uskaltaa jo hangata koko kappaletta.
    -Seuraavaksi samanlainen mutta ilman niitä hiomapapereita. Niitä vaan eivät tahdo myydä tarpeeks pieniä... mä niitä jostain taioin sillon ku kiillotin sen Offyn 3x2:sen.
    -Sitten sama ku edellinen, eli hiomapaperiton karhunkieli-pyörö hienompana, sillä pitäs saada pinta joka näyttää tasaisesti harjatulta, ei saa olla enää niitä edellisten karkeuksien uria.
    -Sitten kova huopa, kovaa hioma ainetta ja kello piiloon. Saattaa mennä tovi koska kaikki harjatun näköiset pinnat pitää saada sillä pois. Moponetista ostin vinkuun passaavia pieniä 6mm karalla olevia puikkomaisia huopa-vermeitä. Paketti maksaa kympin ja siinä on kolme vai neljä, eikä niillä kauaa tee... niitä meni pari pakettia.
    -Loppuun pehmeämpää huopaa rättiä tms, se antaa kiillolle syvyyttä ja viimeisenä Autosol ja olisinkohan laittanut jopa jotain vahaakin notta kiiltää tarpeeksi kun se tossa seinällä roikkuu muiden naulapää herkkujen kanssa toistaiseksi...

    Paras ohje jonka oon saanut kiillottamiseen on se, että hankaa aina ristikkäiseen suuntaan kuin edellinen karkeus.

    Mä oon itte tehnyt joitain työkaluja kiillottamiseen, tää seuraava on vähän propellihattu osastoa mutta toimii;
    Tollanen karhunkieli-pyörö on halk n 10 cm, eihän se mihnään mahdu. Ratkaisin ton silleen että kun semmonen iso pyörö alkaa olla loppuun käytetty, niin siitä voi vielä sahata ne lirpakkeet irti, sitten 3mm koneruuvista kanta pois, ja siihen Aralditilla pyöräytin-liimasin sen karhunkieli-lirpakkeen kiinni, puristus nippusiteellä. Liiman kuivuttua nippari irti ja tämä tuiki turvallinen keksintö kiinni halpaan kiinalaiseen näennäis-Dremeliin.
    Tiedän, tää kuulostaa tosi epäilyttävältä, mutta toimii hetken aikaa, ja pienestä pyörön jämästä tekee jo useita... jos keksis mistä sais ihan oikeita mutta siis pieniä vastaavia, niin kertokaa toki...

    Toinen on räteistä tehty rättilaikka... vanhaa räsyä leikattua öpaut pyöreäksi, tuumanen nippu kankaita ja molemmin puoli vanerit ja keskeltä M8 pultti läpi. Hyvä toss loppuvaiheessa.

    Ai että offtopikkia? :odroll:

    No jutellaan Buickin moottoreistakin vähän;
    mulla on käsitys että imarit on eri levyisiä eri koneissa, sopiiko sitten sama water cross-over kaikkiin koneisiin, 322,364, 401, 425..??
     
  15. B 50

    B 50 Gearhead

    `63:nen, `63:sen aluvipoilla.
     
  16. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Termarin housingia ja imusarjoja kolmea eri leveyttä
    -264 ja 322 omansa kapeat.
    -364 omat mitkä ei käy kapeempan eikä leveempään.
    -401 ja 425 omat leveänsä.
     
  17. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    364 imarin pysyy vielä jotenkuten laittamaan 401/425 koneeseen tiukan paikan tullen pultinreikiä ja kanavia nysväämällä.

    Otto, näköjään aika samoilla karkeusmetodeilla oon itekkin hinkannut joskus noita palikoita,en siis vissiin ihan mettässä ole ollu niiden kanssa :lol:
     
  18. Otto

    Otto Gearhead

    Siis 364:n vesi/termari kappale vois siis sopia 401;seenkin sovittamalla... hmm, mielenkiintoista, hyvä tietää...
     
  19. davoran

    davoran 1st gear

  20. Otto

    Otto Gearhead

    tota ylläolevaa ei varmaan kannata klikkata auki. Ylläpito vois sen poistaa ja tämän viestin myös.
     

Kerro tästä muillekin!