BUICK 455:een kaasutin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja aaCHEVY, 24.3.2006.

  1. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Kunnostettuun, mutta vakioon 455:seen pitäisi löytää sopiva kaasutin. Moottori vuodelta -72, orggis imusarjalla. Millaista kaasutinta suosittelette ja mikähän tohon kävis mahdollisimman pienillä vivusto muutoksilla. Kannattaako ite tilata summitilta vai käännynkö jonkun suomi firman puoleen. Vinkit tervetulleita....
     
  2. MadMike

    MadMike Gearhead

    orkis imusarja...siis Q-jet, joten 800cfm Q-jet 455 kun tykkää sellaisesta.
     
  3. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Omassa on 600 vakuumi Hollikka,maksoi käytettynä 500 mk,korjaus-sarja 100 mk,sovitelaippaa en muista. Helppo säätää ja 2300 kg autossa kulutus n. 18 litraa jos ei kiusaa. 8)
     
  4. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Omassa on joku Holley, todennäköisesti sellainen kiertopalkinto johon muutamat asentajat ovatkin jo kokeilleet sitä sun tätä :wc: . Ilmeiseti orggis kaasarikin löytyy, mutta siitä taas näyttäisi puuttuvan niin paljon osia etten oikeen usko siitäkään kovin varmaa keksitöä tekemään. Joten ajattelinkin ostaa kokonaan uuden niin olispahan ainakin yks näprättävä kohde vähemmän. Tosiaan apuja tarvitaan valinnassa koska omaa kokemusta näistä ei vielä ole. Onko joku kaasutin joka ei tähän sovellu tai muista syistä kannattaa unohtaa heti kättelyssä.
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Noh,mun valinta/suositus olis holleyn 6120 eli 650cfm dp spread bore,joka menis heittämällä tuohonkin imusarjaan(muistaakseni?) ja toimis ku junan vessa! Toinen valintani olis jos tuo tuplis hyllytetään ni tuollainen n.600cfm carter afb/edelbrock joka luultavasti pitäis asentaa välipalalla imusarjaasi? Saattavat kuulostaa jonkun korvaan pieniltä suosituksilta,mut toimivat varmasti molemmat ja tehoa tulee se mitä vakiokoneesta tarviikin!
     
  6. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    No jos kokemusta ei ole niin käviskö opel omegan ruikka :rotfl: Siksi sanoinkin omasta 20 v. kokemuksesta että pilaamaton Hollikka toimii aikas hyvin,jos käyttiksestä puhutaan...
     
  7. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Samaa mieltä. Holleyt on helppoja, mutta org "rokkiorkesteri" rulettaa. Myös piikkisika nimellä tunnetaan. Ei helpoin kaasari, mutta kun se on kunnossa niin pelittää. Kaiken saa kuntoon. Jotkut helpoimmin, jotkut vaikeemmin.
    Rochester peliin vaan.
     
  8. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Orkkiskone niin max 650 cfm. Buickin 455 on enemmän niinkun vääntöpata joten ihan turha on mitään liian isoa mehumaijaa siihen istuttaa..
    Omassa autossa on joku vanha holley spreadbore korvauskaasari (pienet ensiö ja isot toisiokurkut) 600-650cfm ja hyvin pelittää vaikka tuollaista yleistä kuluneisuutta on havaittavissa (läppäakselit väljät ym).

    Varttimailiakin tuolla on tullu kokeiltua kuin myös pidempää kesälomareissua ja ihan passeli molempiin oman mittapuun mukaan.

    Itse kallistuisin tuohon carter/edelbrock linjalle jos lähtisin vaihtamaan..
    :odroll:
     
  9. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Hollyissa on jo tehtaalta horot läppäakselit.
     
  10. Piilofarkku

    Piilofarkku 1st gear

    Juottola

    Carter/Edel vois olla helpoimmat jos Rokkiorkesterista puutuu osia. Carterissa on toisiopuolella pykälää pienemmät suuttimet vakiona kuin Eedelis. Mut ei ne suutinparit paljoo maksa. On helppo(?) säätää ja virittää ja 600:n riittää varmasti vakio padalle. Ja kulkee vakiosäädöil/palikoil aika pienel kulutuksel. Rochester vaatii vähän enemmän, varsinkin toisiopuolen mittaneulat. Joko niit on lajitelma=läjä vanhoja kaasareita tai sit jos rikkaammalle haluaa niin pellepeloton sorvaa vanhoja ohkasemmiks. Ärrälle kannattaa ostaa kirja Alfamerilta, jos sitä lähtee muuttelee.
    Carteriin/edeliin tarvittava sovite pala nostaa 20-25mm kaasaria mut vakioimusarjalla mahtuu pitämään orkkis ilmanputsariakin. Korkeemmat aftermarket-sarjat voi tuottaa ahtautta, omast Capricest (pikkulohko) joutu konepellin pokkauksia muotoilee lekalla...

    Kaasuvaijerin saa aika heittämällä, pituutta voi säätää laittamalla nippusiteen/letkusiteen vaijereitten raudan ja vaijerin väliin, eli viedään vaijerin kuorta taaemmas ja saadaan kaasu aukeamaan kokonaan. KickDown voi olla pulmallisempi. Riippuu vuosimallista mut jossain vaihees vaijerin kiinnitys muuttui kaasarin vivustolla. Vanhan, pitkä metalli plootu jossa pitkä ura, saa kiinni pultel ja muttereil pienellä askartelemisella. Uudempi jossa on muovikuppi vaijeris ja tappi vivustol on hankala(?). Sitä tappia kun ei ihan helposti saanut vanhasta irti (prässätty omassa Rochesteris)... Ise vaihdoin sit vanhan mallisen kickdownin vaijerin niin sit sai Carterin toimimaan TH700 ja TH350:n kanssa.
     
  11. PauliP

    PauliP 1st gear

    Minkä takia ne tehtaalla on käyttäneet kallista Q-jettiä?

    mm. siksi että tuo moottori on haluttu tehdä sellaiseksi että se toimii kaikilla kierrosalueilla kunnolla ja tämä juuri (hirmuvääntö) on sen moottorin etu tehtaan kuosissa (tuolla kaasuttimella). Onhan siihenkin käsittääkseni ollut Holley lisävarusteena tai Stage II (?) saatavissa, mutta sitten ko. version suunniteltu käyttö onkin vähän muuta kuin normaaliajoa, eli on jo kompromissi.

    eli jos haluat parhaiten kaikilla kerrosalueilla toimivan koneen, niin alkuperäistyyppinen 800 cfm Q-Jet. Ei tarvi huoltaa joka kevät. Jos sulla on alkuperäisen raato tallella, laita yv, niin korjataan se. Mulla on '73 800cfm (Olsin 455:ssä nyt, ja odottaa Buickin koneen korjaamista), voit vaikka kokeilla sitä (myy en ikinä).

    Tuossa linkissä on juttu härmän kielellä Q-jetistä. Tästä kaasuttimesta löytyy kaikki mitä kaasuttimessa tarvitaan. :D

    http://personal.inet.fi/cool/jenkit/clu ... kester.htm
     
  12. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Re: Juottola

     
  13. MadMike

    MadMike Gearhead

    Jaa että ton hollikan takia heität 2-3l joka satkulla harakoille....olisit vaan hankkinut Q-jetin...ok maksaa ja kaikilta ei säätäminen onnnistu mutta kun natsaa enemmän kuin hyvä.
    Holley sopii veneisiin [Marine versio siis] tai muihin missä kaasu pidetään yhdessä asennossa.
     
  14. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Laitoin privaa... Etsiskelen sen raadon, täytyy vaan toivoo et se ois oikeanlainen.
     
  15. Piilofarkku

    Piilofarkku 1st gear

    Re: Juottola

    No isolohkosta en oo varma, mut itel pikkulohkol, performer imusarjal sekä orkkis imusarjalla kummallakin mahtu... Orkkis kun on matalampi viel kuin performer...

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!