Buick Electra 225 Custom '66

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja jrasi, 27.5.2013.

  1. jrasi

    jrasi 3rd gear

    Terveppä terve.

    Kun harrastepelinä toiminut kupla lähti uuteen kotiin, oli aika kiikuttaa nippu seteleitä kaverille ja lunastaa ensimmäinen jenkkiprojekti...

    Autohan on jo muutamille tuttu tästä keskustelusta, kyseessä on siis tuo JPI-67.

    Kaveri, jolta auton ostin, oli kerennyt auton purkamaan jo täydellisesti, kunnes sai idean laittaa auton nopeasti nippuun. Tämä lopulta kaatui vääntyneeseen työntötankoon ja taas meni puikula palasiksi.

    Koppa vaikutti silmämääräisesti yllättävänkin kovalta, pahimmat paikat näyttivät olevan takaluukun pohja ja oviaukkojen alanurkat.

    Tässä pari kuvaa lähtötilanteesta:
    KLIKETI
    KLIK

    Tekniikkanahan tässä on ollut Pontiacin 400cid, joka on jo siirtynyt johonkin f-body -projektiin. Katsellaan josko 430 tai 455 löytyisi jostain.

    Tämän kesän suunnitelmissa olisi saada irtonaiset peltiosat siihen kuntoon, että syksyllä voi vetää epoksin päälle ja laittaa varastoon odottelemaan. Josko kesällä 2015 päästäisiin liikenteeseen.

    Tarkoituksena ei ole tehdä museopeliä, mutta eiköhän pilsnerbil -päivät ole jo tällä autolla takanapäin. Eli kruisailupeli, joka ei kuitenkaan pelästy satunnaista laulukäyttöä. Aika ahkeraan on tälläkin ilmeisesti laulettu aikanaan, oli penkit pakettiauton takatilassa pari tuntia, avasin takaovet ja semmoinen vanhan viinan ja röökin käry iski vastaan, että oksat pois. Se on sitä rokkenrollia!

    Osapuutteita, saa tarjota, jos löytyy:

    - Repsikan fenderskirt
    - Maski (Skylarkin ja Wildcatin maskin pitäis sopia myös)
    - Kattoverhoilu
    - Lattiaverhoilu
    - Nokkapellin Buick-tekstistä I-kirjain
    - Nokkakoriste (se mikä tulee konepellin keskilistaan)
    - Takakylkien "Electra 225" -tekstit
     
  2. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    -65 Electran ovipahvit ja käsinojat löytyy. Lisäksi jotain pikku tilpehööriä on vielä jäljellä
     
  3. jrasi

    jrasi 3rd gear

    Prkl kun meinaa loppua vuorokaudesta tunnit kesken, mutta nyt olis taas hetkeksi remontit kämpässä tehty ja pääsee Michiganilaisen kimppuun.

    Vähän tuli somalilla pyyhkäistyä takaovea ja vuosirenkaat kaivettua esiin:
    -KLIK-
     
  4. jrasi

    jrasi 3rd gear

    Nyt olis osia talli täynnä ja Pontiacin kone myyty eteenpäin. Ehjät ovipahvitkin löytyi, tosin '65 autosta, joutuu vähän kustomoimaan kojelautaa, että sointuvat yhteen. Siihen nyt on vielä aikaa.

    Näytimpä vähän painepesuria konepellille ja takaluukulle... Ei kauhean lujassa nuo maalikerrokset olleet, pesurina kun toimi tuommoinen Kärcherin markettimalli rotopäällä:
    Konepelti
    Takaluukku

    Luukut olisi tarkoitus kiikuttaa hiekkapuhaltajalle, saa puhkua nuo takapuolet, pintapellit hinkutetaan somalilla.
     
  5. jrasi

    jrasi 3rd gear

    Kaikkee sitä tulee uhottua, yhden oven ja takaluukun kun sai hinkutettua puhtaaksi, nyt lähtee osat kyllä soodapuhallukseen. Kai sitä jotain muutakin voi illat tehdä kuin hengittää hiontapölyä.
     
  6. jrasi

    jrasi 3rd gear

    Nyt olis koppakin jo tontilla. Meinas vaan hieman ahdistaa, kun oli aika hyvin jumissa. Etupyörät ei pyöri vieläkään, tuossa pihassa tunkin ja rautakangen avulla siirsin sen oikeaan paikkaan, alkaa tuollainen fullsize jo painamaan yksin siirrellessä.

    Millähän tuosta saisi eturummut irti?

    [​IMG]
     
  7. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Eturummuthan jenkeissä perinteisesti irroitettaan pyörännavan kanssa, Eli napamutteriauki ja laakereineen päivineen veks. pyöränpultit on stanssattu kiinni niin, että pitävät navan ja rummun yhtenä pakettina.

    Oletkos hoksannut jo kokeilla näin?
     
  8. jrasi

    jrasi 3rd gear

    Aa, aina oppii uutta. Ei sitä kauaa keretty tutkimaan, kun piti lähtee traileria palauttaan.
     
  9. jrasi

    jrasi 3rd gear

    Löytyipä kaverin arkistoista kuva autosta ennen purkamista

    [​IMG]
     
  10. jrasi

    jrasi 3rd gear

    Voe voe, peltihommat on aloitettu...

    Takaluukku on hitsattu, vähän hiomista, oikomista ja tinailua vielä vaatii, konepelti ei kaivanne mitään muuta kuin pohjamaalin niskaan, ovissa onkin vähän savottaa..

    Jos jollain on tarjota tähän sopivaa kuskin puolen takakaovea, niin heittele vaikka yyveellä, siihen asti rakentelen korjauspaloja.

    Eiköhän tämä tästä vielä joskus, josko keväällä saisi nostaa kopan pois rungolta ja ottaa työnalle.
     
  11. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Ei löydy ovea,mut oikean puolen NOS takakylkipala ois tarjolla,jos on esim.helmassa mätähommia.
     
  12. jrasi

    jrasi 3rd gear

    Hyvä homma, laitetaas korvantaa. Saattoi olla siinä pyöränkaaren takana vähän askartelua, puhalluksen jälkeen selviää.
     
  13. jrasi

    jrasi 3rd gear

    Onko 100% tietoa kellään, jotta mitä eroa on neliovisen ht:n ja neliovisen tolpan takaovilla, sopiiko päikseen?

    Jos ei sovi, mistä kiikastaa, olisko kuinka mahdoton savotta leikkaa-liimaa-askarrella ht:n ovesta korjauspaloja tolpan oveen?
     
  14. FuryIII '71

    FuryIII '71 Gearhead

    Tolppamalleissa ovissa on ikkunankarmit, ht:ssä ei. Ja myös ikkunan nosto/laskumekanismeissa lienee eroa.
     
  15. jrasi

    jrasi 3rd gear

    Ei mulla kyllä tuon tolpan ovissa ole karmeja kiinni, ainakaan kiinteänä.
     
  16. FuryIII '71

    FuryIII '71 Gearhead

    Ai? No sit buickeissa on ilmeisesti oma systeeminsä. Mä oon luullut aina et tolppamalleissa on ne (kiinteät)karmit ikkunoiden "kehyksenä".

    Mut enpä sit huutele enempää...
     
  17. jrasi

    jrasi 3rd gear

    Juu, jossain on tullut tuo tolppa vastaan nimellä "pillared hardtop"
     
  18. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Eiköhän ne ole ulkosilta mitoiltaan samat. Lukuunottamatta oven ylälaitaa.
     
  19. jrasi

    jrasi 3rd gear

    Nonniin, nyt ei tartte enää mutuilla, ovi on haettu ja ainoa ero, mitä koko keksinnöstä löytyy, on kylkilistan kiinnitykset. Ja ne kiinnitykset taitavat olla enemmän vuosimalli-, kuin korimallikohtaisia.
     
  20. jrasi

    jrasi 3rd gear

    Pikkuhiljaa päk in pisnes tämänkin kanssa, kun alkaa käyttisten kanssa taistelut olemaan loppusuoralla ja tallissakin on jo plussan puolella lämpö.

    Jotain pientä tuli haalittua, repsikan puolen fender skirtti kun oli aivan valmista kauraa, heitin sähköpostitiedustelun USA Bildelar Osby -nimiselle purkamolle länsinaapurissa. Sieltähän se fenderi löytyi ja sopivaan hintaan.

    Noin viikko siitä, kun Visa vinkaisi ja Ruotsista saapui paketissa:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ei se ruotsalainen lämpimikseen puhellut, kun kehui fenderin olevan hyvässä kunnossa.
     

Kerro tästä muillekin!